Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 3340
Hei.
Jeg har skaffet meg en 2U-rackserver.
På grunn av en misforståelse i bestillingsprosessen, så har den kun plass til 2,5" harddisker, og ikke 3,5".

Jeg har vurdert flere ulike løsninger, blant annet å returnere serveren, men funnet frem til at den eneste løsningen jeg vil akseptere er å være kreativ og plassere harddiskene et annet sted i kabinettet. Jeg har nå fått det til, og 3,5" harddiskene er plassert i kabinettet og koblet til.

Problemet er bare at de må ligge rett oppå hverandre. Det vil si at de vil påvirke hverandre når vi tenker på temperatur.
Derfor tenkte jeg at det kanskje kan være lurt å legge et eller annet materiale mellom dem, slik at det ikke ledes så mye varme mellom diskene.

Tenkte for meg at kanskje en bit fra en tykk pappeske kunne fungere, men jeg vil gjerne høre om dere har noen forslag til noe annet jeg kan bruke? Det bør helst være et eller annet i husholdningen. Jeg er heller ikke sikker på hvor mye varme pappen eventuelt klarer å takle før den kanskje tar fyr.

Takk for alle svar.
Du har ikke plass til å legge dem ved siden av hverandre, eller stille dem på høykant? Papp og papir vil jeg fraråde, solv om det neppe blir varmt nok til å ta fyr. Har du ikke noe av metall eller lignende du kan legge imellom, slik at lufta får sirkulert?
Finn en måte å få blåst luft direkte på diskene. Du trenger ikke mye luft, bare hold de rundt 40C, så skulle du slippe unna de fleste problemer. Isolasjon på noen måte høres ikke smart ut.
Mistenker at et annet problem ved din løsning kan bli at luftgjennomstrømningen i kabinettet blokkeres av harddiskplasseringen. Pass på at i det minste CPU-kjølerne får luftgjennomstrømning, ellers blir det kortvarig glede med ny server.
Sitat av Myhre Vis innlegg
Mistenker at et annet problem ved din løsning kan bli at luftgjennomstrømningen i kabinettet blokkeres av harddiskplasseringen. Pass på at i det minste CPU-kjølerne får luftgjennomstrømning, ellers blir det kortvarig glede med ny server.
Vis hele sitatet...
CPU tåler temperaturer mye bedre enn harddisker. Ved ~55C vil hardiskplater ha utvidet seg nok til at hodene ikke lenger finner data der OSet forventer at ting skal ligge, og da bruker det å stoppe opp ganske hardt. CPU har bedre beskyttelse(r) mot overoppheting og tåler helt greit 60+ i arbeidstemperatur.

Det sagt, alle deler i maskinen vil leve lenger (muligens også virke bedre) jo lavere og jevnere temperatur de har å arbeide mot.
Kan ikke vibrasjon være et problem her? Er harddiskene festet noen sted eller ligger de løst?
Hei, tusen takk for alle svar. Da jeg hadde serveren foran meg og leste svarene i denne tråden, kom jeg på en ide.
Nå har jeg boret hull både på bunnen og på toppen av den delen av kabinettet hvor diskene står, og dermed skrudd fast harddiskene via de eksisterende skruehullene de har under. Harddiskene er nå adskilt fra hverandre. En på topp, en på bunn.