Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 8576
Heisann,

Da nærmer det seg ferie så planen er å sette av tid til å åpne alt av pc, rengjøre og reinstallere. Kjører i dag Windows 10 og bruker Virtualbox for å leke med diverse os. Ønsker å gå over på en ren Linux-distro og samtidig kunne bruke Steam. Spill er det argumentet som i dag har hindret meg å gå over på Linux. Trenger hjelp til distro og oppsett.

Kan noen hjelpe meg her?
Generelt sett er Ubuntu størst og har mest drivere og slikt. Før i tiden kjørte jeg debian, og en virtuell maskin til gaming, men dette skal være relativt greit å gjøre rett i Ubuntu nå, så lenge du finner drivere til din hardware.
Gaming på linux har kommet et godt stykke. Sjekk hva som er status for spillene du spiller på ProtonDB, velg deg en distro og installer steam.
Som nevnt av DfenZ sjekk protonDB.

Evt så kan du sete opp en VM for gaming. Eksempel: https://www.youtube.com/watch?v=h7SG7ccjn-g

Kjører selv pop os og er veldig fornøyd.
Sist endret av Sandybridge; 6. juni 2021 kl. 13:55. Grunn: skrivefeil
▼ ... over en måned senere ... ▼
Froskhæren i anmarsj
FroskmannRandy's Avatar
Jeg brukte mye distro, men jeg foretrekker Kubuntu (spesielt fordi KDE har gode temainstillinger, og det er mindre komplisert å gjøre den ligner på Windows eller OSX for eksempel Her er Kubuntu med en OSX Big Sur tema

og her er en Windows 10 tema, men du kan gjøre hva som helst du vil med Linux.

For gamle spiller (jeg mener spiller fra cirka 2005 eller gamler), jeg anbefaler at du bruker Virtualbox eller noe annet for å emulere Windows 98 eller XP, ellers kan du løpe inn i problemer. Trenger du mer hjelp med å valge en distro, eller å installere linux?
Pop!_os har jeg veldig god erfaring med. Med proton har jeg fått kjørt mesteparten av spillene i steam-biblioteket. Funker bra, selv med nvidia-kort.

En fyr som heter Chris Titus Tech har masse god info om gaming på linux. Det er ikke perfekt, men det er dessverre prisen en må betale for å unngå alt makkverket som microsoft prakker på deg.
Sist endret av Mirage; 19. juli 2021 kl. 21:14.
▼ ... over et år senere ... ▼
Nå er jeg ingen gaming ekspert, men har ihvertfall lest om SteamOS, er ikke det en egen distro? https://no.wikipedia.org/wiki/SteamOS Blir litt forvirra på om det er debian eller arch basert inne på wikipedia.
Sist endret av ketoDaddy; 9. september 2023 kl. 23:08.
Manjaro er min favoritt.

Cutting edge updates, og har et veldig aktivt community som vedlikeholder et repository (AUR) der selv det mest obskure av programvare har pakker skreddersydd for behov. Ekstremt gaming vennlig.

Den viktigste softwaren du trenger er:

Wine
Steam/Proton
Lutris (konfigurerer Wine for deg automatisk for hvert spill du spiller)

Alle disse er tilgjengelige på AUR.
Sist endret av KrølleBølleBrur; 9. september 2023 kl. 23:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Pop OS eller Fedora Workstation hvis du er noob.

Ellers er Arch uslåelig, men kan være vondt i rævva å benytte til tider, selv for veteraner.

God natt.
popos funker for det meste bra rett ut av boksen, men en får forsatt problemer med anticheat f.eks. Og selv om nesten alt på steam funker fint med proton så er det gjerne litt venting etter release av nye spill før de blir spillbake på linux on ikke utvikleren har hatt fokus på det. hvis spill er hovedgreia di så ville jeg hatt en liten disk med windows og plass til noen spill, så er det ikke som kan stoppe deg
Finnes et linux os som heter batocera linux-har ikke testet det ut men steam ser litt knotete ut på det ennå. Men er visst bra egnet for retrospill
https://batocera.org/

Angående steam:
https://wiki.batocera.org/systems:steam
Sist endret av sinsenkrysset; 12. september 2023 kl. 22:49.
Over 2 år siden sist, så legger til et par worthy mentions:

HoloISO.

This project attempts to bring the Steam Deck's SteamOS Holo redistribution into a generic, installable format, and provide a close-to-official SteamOS experience. Main point of this project focuses in re-implementing proprietary (as in runs-only-on-deck) components that Steam client, OS itself, gamescope and user-created applications for Deck rely on and making me learn Linux in a fun and unique way.
Vis hele sitatet...
Har såvidt testet det på en R5 4600G og det dro ting som forventet. Frister å teste mer nå som jeg kjører R9 5900X og 7900XT, men må spille meg lei starfield først

GloriousEggroll /proton-ge-custom

This is my build of Proton with the most recent bleeding-edge Proton Experimental WINE.

Things it contains that Valve's Proton does not:

Additional media foundation patches for better video playback support
AMD FSR patches added directly to fullscreen hack that can be toggled with WINE_FULLSCREEN_FSR=1
FSR Fake resolution patch details here
Nvidia CUDA support for PhysX and NVAPI
Raw input mouse support
'protonfixes' system -- this is an automated system that applies per-game fixes (such as winetricks, envvars, EAC workarounds, overrides, etc).
Various upstream WINE patches backported
Various wine-staging patches applied as they become needed
Vis hele sitatet...
Hvis man først skal kjøre steam på linux er det her et must. Har opplevd å få flere frames med denne versjonen av proton enn det jeg har fått på samme maskin med windows.
Har hatt stort hell med steam/proton på Manjaro og Arch.

Manjaro er konge når man er drittlei Arch, det gjør direkte vondt i rasshølet å sette opp noen ganger.
Sitat av DfenZ Vis innlegg
GloriousEggroll /proton-ge-custom


Hvis man først skal kjøre steam på linux er det her et must. Har opplevd å få flere frames med denne versjonen av proton enn det jeg har fått på samme maskin med windows.
Vis hele sitatet...
Har hørt mye bra om GloriousEggroll sin distro, Nobara. Spesifikt lagd for å være out-of-the-box for gaymere som ikke liker å fikle med terminalen.