Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1936
Vurderer å starte en liten side-geskjeft med import av high-end el-sykler (typ dyre modeller fra 40K og oppover).

Prøver i den innledning å gjøre litt grovkalkyler, men har ingen formening om avanser. Er det noen som vet hva vi snakker om i ca. innpris kontra utpris?
Jeg jobbet for en sykkelimportør og tror vi solgte for 20-30% av innsalgspris. Vi solgte kun videre til butikker så selger du rett til sluttbruker så vil du tjene mer. Nå var det ikke vær dag jeg så tallene så ikke siter meg på de. Har du noe merke i tankene?
jo dyrere syklene er jo dårligere dg, dessuten er små merker langt dyrere enn de etablerte merkene. når scott eller merida kjøper gir fra shimano får de helt vill kvantumsrabatt sammenliknet med mindre merker som bare kjøper noen hundre eller få tusen deler. dessuten tror jeg el-artikler som selges i norge ha ce merke. så du kan ikke kjøpe dyre sykler på billigsalg fra kina uten videre. når det er sagt, så er markedet absolutt der. men du bør ha muligheten til å serve syklene selv, ellers blir det fort dyrt for deg.
Service bør ligge høyt opp på den lista. Det hender titt og ofte at et batteri eller motor må skiftes ut.

Fåtallet server det elektriske på syklene selv, men sender det videre til feks Yamaha og Bosch.

Har selv hatt 2 stk El på 4 år med Bosch. Første sykkel måtte ha skifte av motor på 4000km. Den andre bytte av batteri på 7000km.

Noe annet er etterspørselen som er på sykler nå. De fleste butikkene sliter med ta inn nok sykler opp mot etterspørsel. Markedet har eksplodert de siste årene.

Det spørs om du i det hele tatt får tak i sykler som ståa er nå.
Sist endret av Tilbaketrukket.; 6. februar 2021 kl. 14:32. Grunn: Fordi jeg følte for det....
Syns jeg nesten bare har hørt dritt om små importører i hvert fall,
så de burde ikke være så vanskelig å overgå på service.

En gjenganger er ofte at de importerer dette av ymse kvalitet i fra Kina
og at de gjerne vill (naturlig nok) slå sammen flere bestillinger når de først henter.
Dermed kan det ta griselang tid før man bestilt til man får.

Med mindre de har kompetanse på selv å utføre service så vil det også skorte som regel.
Det blir fort TV2 Hjelper deg ut av sånt.
Sist endret av vindaloo; 6. februar 2021 kl. 15:41.
Sitat av mainmike Vis innlegg
Vurderer å starte en liten side-geskjeft med import av high-end el-sykler (typ dyre modeller fra 40K og oppover).

Prøver i den innledning å gjøre litt grovkalkyler, men har ingen formening om avanser. Er det noen som vet hva vi snakker om i ca. innpris kontra utpris?
Vis hele sitatet...

Vel du må jo ta høyde for reklamasjoner, feil på feks controllere, motorer som kneler osv. Pluss feil og garanti på alle mekaniske deler.

Du må ha såpass kalkyle at bedriften ikke kneler om du er uheldig å importerer en batch produsenten har hatt uflaks med. Også er jo litt av risikoen at du ikke aner kvaliteten på selve komponentene. Mosfet kan kjøpes rimelig eller dyrt. Det er gjerne grunner til det tenker jeg, er ikke elektroingeniør så hva som skiller mosfet'ene fra hverandre vet jeg ikke. Men brent mosfet(er) i controllere er ikke uvanlig.

Dessverre blir det nok i utgangspunktet for deg litt som å stikke fingeren i været for anslå temperatur og vindhastighet. Du kan treffe godt eller mindre godt. Siden du neppe har erfaring med å kjøpe inn bulk så blir det vanskelig for deg å beregne. Så det blir estimater også for du krysse fingrene for at du er heldig og at greiene du har importert er av bra nok kvalitet til at de ikke blir mye garantisaker. Om du får kjøpt direkte av produsent, så kan det tenkes de står bak produktene sine i større grad enn om du kjøper av en tilfeldig selger på en av nettets handelsplasser. produsenten kan feks kreditere, eller gi rabattere på neste ordre om du opplever høy feilrate.

Første du må gjøre er jo å bestemme for hva du må i avanse for at det skal bli butikk og verdt din tid og innsats. Så du anslå feilrate og garantisaker. Er du heldig å får mindre reklamasjoner og garantisaker enn du anslo, tjener du mer, får du mer blir fortjenesten mindre.

Hva tiden og innsatsen din er verdt vet du best selv. Sagt på en annen måte. Hva er alternativkostnaden med at du driver med dette? Hva kunne du alternativt gjort? Feks jobbet overtid på overtidstillegg? Eller drevet på med noe helt annet? Og hvilken kostnad er risikoen du tar ved import? Overtid i en stilling der du har ordnede arbeidsforhold og ryddig lønnsforhold er risikofritt. Import not so much. Siden du også står ansvarlig for kvaliteten på produktet ut mot kundene.
Sist endret av _abc_; 6. februar 2021 kl. 18:44.
Takk for innspill, fortsatt ingen med noen mer konkrete tanker på hva kalkylene kan ligge på for små importører med mindre kvantum? Tenker merker som disse (scroll litt ned på siden): https://ebike-mtb.com/en/best-emtb-group-test-review/

Bakgrunnen er ikke å bli rik, men mest entusiasme og interesse for produktet, samt interesse for forretningsdrift. Skal også sies at det ikke eksiterer lignende akkurat her selv om man har XXL som selger litt rimeligere varianter. I nabo byen (større by skal sies) er det et par som driver med dette som angivelig gjør det bra.

Service og skruing: Hva gjør de fleste som driver med dette, skrur selv eller leverer fra seg? Vet XXL har rep. avdeling, mulig med avtale der på bytte av komponenter ol.?

Varelager: En annen utfordring. For et slikt nisjekonsept i småskala, så blir det fort økonomisk vanskelig å holde store varelager. Tanker er vel da et lite showroom, med videre enkelt bestilling for hver kunde. Derfor er det veldig relevant og ha noe formening om hva en kan sitte igjen med for hver bestilling, er feks. DG på rundt 50% realistisk eller far away?

Bestilling: Er det egne grossister med agenturer på disse merkene, eller bestiller man direkte fra produsent, noen som vet?
Sitat av mainmike Vis innlegg
Takk for innspill, fortsatt ingen med noen mer konkrete tanker på hva kalkylene kan ligge på for små importører med mindre kvantum? Tenker merker som disse (scroll litt ned på siden): https://ebike-mtb.com/en/best-emtb-group-test-review/

Bakgrunnen er ikke å bli rik, men mest entusiasme og interesse for produktet, samt interesse for forretningsdrift. Skal også sies at det ikke eksiterer lignende akkurat her selv om man har XXL som selger litt rimeligere varianter. I nabo byen (større by skal sies) er det et par som driver med dette som angivelig gjør det bra.

Service og skruing: Hva gjør de fleste som driver med dette, skrur selv eller leverer fra seg? Vet XXL har rep. avdeling, mulig med avtale der på bytte av komponenter ol.?

Varelager: En annen utfordring. For et slikt nisjekonsept i småskala, så blir det fort økonomisk vanskelig å holde store varelager. Tanker er vel da et lite showroom, med videre enkelt bestilling for hver kunde. Derfor er det veldig relevant og ha noe formening om hva en kan sitte igjen med for hver bestilling, er feks. DG på rundt 50% realistisk eller far away?

Bestilling: Er det egne grossister med agenturer på disse merkene, eller bestiller man direkte fra produsent, noen som vet?
Vis hele sitatet...
De fleste eMTB merkene i artikkelen din blir allerede importert til Norge. Som forhandler vil du aldri ha noe i nærheten av 50% mer 20-30% fortjeneste på et salg til veiledende pris er realistisk.

Mange som ikke tjener så mye på å selge sykler men på alt rundt med deler og tilbehør.

Som nevnt følger det med mye mer vedlikehold på elsykler og desto mer på eMTB.
Sitat av Dough Vis innlegg
De fleste eMTB merkene i artikkelen din blir allerede importert til Norge. Som forhandler vil du aldri ha noe i nærheten av 50% mer 20-30% fortjeneste på et salg til veiledende pris er realistisk.
Vis hele sitatet...
Bare sånn at vi er samkjørt på begrepene, snakker vi avanse eller dekningsgrad? Syns det greieste er å snakke «butikkspråk» med kalkyler. Feks. Hvis et produkt har en «1,7 kalkyle» så vil et eksempel feks se slik ut: Innpris 50K x 1,7 = utepris: 85K

Hva tenker du om kjøp fra norsk forhandler kontra bestille direkte fra produsent? Blir vel lang leveringstid på sykler som ikke allerede finnes hos norsk importør..
Du får ikke bestilt disse direkte fra produsent. Du må få deg forhandleravtaler.
Canyon f.eks kan du gjøre det men der er det heller ingen forhandler_ledd. Du vil ha 0 fortjeneste.

Når jeg sier 20-30% så er det 20-30 lapper du sitter igjen med på en sykkel til 100 lapper. Sorry jeg ikke er selger men driver en del med sånne sykler.

I forhold til leveringstid så er det for de fleste merker en forhåndsbestilling på høsten for neste års modeller. Det du ikke bestiller der er du prisgitt lageret til importøren som ofte er begrenset utvalg av modeller og størrelser.
Sist endret av Dough; 7. februar 2021 kl. 19:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Alibaba ser jeg selger El sykler og sparksykkler i store kvantum. Det er alt jeg vet om saken her ��
Sitat av dnbalex Vis innlegg
Alibaba ser jeg selger El sykler og sparksykkler i store kvantum. Det er alt jeg vet om saken her ��
Vis hele sitatet...

Det er jo blitt en gullalder for skrot og skrammel av elsykler.

Mens det antydes hi-end fra 40.000 så er jeg litt mer der at det er rundt 30-40 lapper det begynner å virke. Hi-end ligger gjerne på det dobbelte til 60-80 og langt over 100k...

En skikkelig batteripakke fra anerkjent merke er nesten 10 lapper. Så kan en tenke seg hva en får fra Alibaba.
Sist endret av Dough; 8. februar 2021 kl. 09:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Dough Vis innlegg
Det er jo blitt en gullalder for skrot og skrammel av elsykler.

Mens det antydes hi-end fra 40.000 så er jeg litt mer der at det er rundt 30-40 lapper det begynner å virke. Hi-end ligger gjerne på det dobbelte til 60-80 og langt over 100k...

En skikkelig batteripakke fra anerkjent merke er nesten 10 lapper. Så kan en tenke seg hva en får fra Alibaba.
Vis hele sitatet...
Da vet jeg det. Hørte at stayclassy og andre sider bestilte derifra. Men det har jeg ingen sikre kilder på
Det er kanskje en grunn til at SC yter elendig kundeservice.

De selger sparkesykler som faller fra hverandre under bruk. Batterier som faller gjennom pga elendige celler. Deler på sparkene som ikke holder mål.

Skal du ha noe med kvalitet, så koster det penger. Samme med en sparkesykkel.