Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2321
Hei!
For ca 2-3 år siden sluttet jeg med benzodiazepiner pga at jeg hadde et litt høyere forbruk enn det legen hadde skrevet. Jeg gikk gjennom litt abstinenser pga dette. Det jeg lurer på nå er om jeg ca 2-3 år senere kan bruke f.eks Xanax jevnlig men uten å få abstinenser? Eller er det slik at hvis man har fått abstinenser av det før så vil man få det ved den første pillen man tar senere i livet? Grunnen til at jeg har behov for noe beroligende nå er fordi at jeg har det HELT JÆVLIG inni meg for tiden. Jeg snakker kun om å ta kanskje 1-2 piller i uken. Vil det gå fint? Jeg takker sååå mye for svar!
Anonym bruker
"Sjokkert Ørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
NEI NEI NEI NEI
Anonym bruker
"Hylende Turse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Prøv johannesurt. Virket veldig bra her. Sliter helt jævlig selv om dagen men det er nesten helt vekk når jeg tar det
Anonym bruker
"Forbannet Kimære"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det at du har gått gjennom benzo abstinenser før betyr ikke at du ikke får det igjen.
Du vil ikke få abstinenser av å spise en pille, det har ingenting å si at du har gått gjennom abstinenser før.

Du vil få abstinenser hvis du misbruker det på lik linje som sist.
Med andre ord, du kan ta benzo i noen dager hvis du trenger en liten "pause" uten å få noen abstinenser overhode.
Men pass på at du ikke går på det for lenge(flere uker), for da vil du få abstinenser igjen.
Anonym bruker
"Målløs Dvergmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kortvarig uregelmessig bruk er jo det xanor o.l. er lagd for. Problemet er vel hva folk definerer som kortvarig, eller at man tror man har et lavere forbruk enn realiteten. Så i teorien ja, men ettersom dette er i praksis og det evt. negative har større konsekvenser enn det positive vil jeg fraråde det. Man må selv ta ansvar, ville aldri rådet noen til noe som er så individuelt og dermed uforutsigbart.
Trådstarter
44 1
Takk for svar alle sammen. Er det noe «fasit» på hvor ofte man kan ta xanax 0.25 / 0.5 i løpet av f.eks 1 måned? Da tenker jeg på hvor ofte jeg kan ta en pille uten å bygge opp toleranse og få abstinenser. Takker for svar!
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Sitat av Joklion Vis innlegg
Takk for svar alle sammen. Er det noe «fasit» på hvor ofte man kan ta xanax 0.25 / 0.5 i løpet av f.eks 1 måned? Da tenker jeg på hvor ofte jeg kan ta en pille uten å bygge opp toleranse og få abstinenser. Takker for svar!
Vis hele sitatet...
Nei det finnes ingen fasit men går du over 10-14 dager med daglig bruk pusher du grensene etter min mening
Nei, det finnes ingen fasit. Alle er forskjellige, og det kan være forskjellig fra gang til gang. Mitt råd er å ikke planlegge benzo bruk, men derimot kun ta det i nødsituasjoner. Problemene dine løses ikke av benzo, men gir deg en liten pause som du kan ta når det er sårt tiltrengt.
Ved seponering av xanor så er det greit å ha rivotril eller valium på lur pga den lange halveringstiden.
Da blir det langt mindre smertefullt å gå av.
Hadde detox fra Xanor/Rivotril mellom desember - mars 2017 etter ~2 år på 3-6mg/dagen. Oktober samme år tok jeg Rivo igjen uten problemer, men alle er forskjellige.
Anonym bruker
"Halvfylt Rødrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Abstinenser får du ikke etter enkeltdoser. Abstinenser får du etter regelmessig overforbruk. Regelmessig overforbruk starter med enkeltdoser.
Anonym bruker
"Flink Nise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Selvfølgelig får du abstinenser av pillebruk, ikke hvis du går det EN GANG, men flere ganger i uka over lengre tid - selvfølgelig gjør du det. Kroppen din lagrer dette i fettvevet ditt og blir vant til å få det, da vil det få sine bivirkninger å ikke ta det lengre.

Hvis du hadde en vond opplevelse med abstinenser vil jeg anbefale deg å ikke ta benzo hvis du klarer deg uten, prøv heller naturlige midler mot det du sliter med.
Her kan du lese om akkurat det du lurer på; https://en.wikipedia.org/wiki/Kindli...tic_withdrawal)
Ikke gjør det sprør du meg, for det er fantastisk at du klarte å slutte. Det sies 97% av rusmisbrukere aldri kommer seg ut av det, så vist en benzo-misbruker = rusmisbruker er sjansene dårlige. Dette er bare noe jeg har hørt, men tror egentlig få klarer å kutte benzo helt og så kunne bruke det litt her og der senere. Det er som med en alkoholiker, du må holde deg tørr om du ikke er en av 100 som klarer å gå tilbake til kun helgefylla.

Jeg vedlikeholder selv m 20mg diazepam daglig, for jeg går hele tiden av og på benzo-perioder m tyngre benzo. I det siste har det blitt med diazepamen som regel, og det er jeg glad for. De funker ikke annet en at jeg ikke får abstinenser vist jeg husker å ta de. ikke det at jeg glemmer å ta valium da, men det er en annen sak.

s
Sitat av Sluzzz Vis innlegg
Her kan du lese om akkurat det du lurer på; https://en.wikipedia.org/wiki/Kindli...tic_withdrawal)
Vis hele sitatet...
Yes. Dette var det første som slo meg. Fant ut av dette når jeg begynte å lure på hvorfor abstinenser ble verre for hver runde.
Protip: hold deg unna hurtigvirkende benzoer med kort halveringstid, samt alle rc-benzoer. Ha en plan for nedtrapping hvis du bruker mer enn to uker i strekk. Clonazepam og diazepam er best for nedtrapping/slutt.
Utrolig dårlig ide. Angsten din blir IKKE bedre av benzobruk. Det er en feie under teppet strategi som vil bite deg i ræva.
Prøv heller johannesurt som andre foreslår her.

QUOTE fra Wikipedia artikkel:

Kindling due to substance withdrawal refers to the neurological condition which results from repeated withdrawal episodes from sedative–hypnotic drugs such as alcohol and benzodiazepines. Each withdrawal leads to more severe withdrawal symptoms than in previous episodes. Individuals who have had more withdrawal episodes are at an increased risk of very severe withdrawal symptoms, up to and including seizures and death
Vis hele sitatet...
Lykke til