Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 5098
Kjøpte en ny PC med SSD disk som jeg er utolig fornøyd med, den er rask, stille og lager lite varme.

Prøvte å skru av oppdatering, men da sier Microsoft: "Vil lar det stå av en liten stund men så slår vi det på for deg igjen".

Etter en oppdatering maser nå makinen på at jeg har for liten plass til oppdatering, de trenger 8GB. Hva de skal med 8GB forstår jeg ikke... Får ikke vekk dette vinduet...

Når jeg skal logge inn kan jeg velge mellom to login kontoer, før var det bare en.

Prøver å ta vekk login kontoen, men det er umulig det er enten den ene eller så den med to login...

Har prøvt alle oppskrifter på internett, etter Windows oppdateringen har mange samme problemet som meg.

Har ikke lyst å ta en re-installasjon heller, da står vel maskinen og laster og laster ned oppdatering igjen.

Skal ringe Microsoft Norge i morgen og be dem komme å fikse maskinen etter den oppdateringen

Har dere noen tips? Har kjørt igjennom de fleste tipsene nå, men de biter ikke på.

Er re-installasjon eneste løsning? Og så ta det derfra?

Er en LENOVO SSD PC, går utfra at re-installasjon ligger gjemt på SSD disken.
Hvilken maskin kjøpte du? Har vært borti denne problemstillingen på Lenovo-maskiner med 32GB flash-minne. Var tilsynelatende lite å gjøre med problemet.
Det å skru av Windowws update er like enkelt som det bestandig har vært:
Windowstast + R
services.msc
Windows Update; Oppstartstype: Deaktivert, stopp tjenesten og så er WU fikset.

Så, hvilke to kontoer er det du får opp?
Det er litt merkelig, sannsynligvis administrator konto og bruker konto. Microsoft update har lagt til den ene.

Denne kommer opp når jeg IKKE krysser av for å pålogging, altså at jeg skal hoppe rett inn i Windows.
Den hopper ikke rett inn, men gir meg istedenfor to valg.

De heter det samme, men en har admin rettingheter og bare denne funker.
Er bare plagsomt å logge inn hele tiden, har passord i BIOS som jeg mener er nok for mitt bruk.

Oppdateringen ga seg, jeg slettet noe Windows 10 update med CC cleaner.

Windows Update; Oppstartstype: Deaktivert, stopp tjenesten og så er WU fikset.

Denne var satt på manuell, men har satt den på deaktivert. Får se nå...

Etter div. omstarter ga den plutselig seg, hoppet rett inn nå... Skal ikke være enkelt.

Vet ikke om dette har noe med at jeg satte oppdateringen fra manuell til dekaktivert.

Håper jeg slipper flere innbrudd nå
Sist endret av Tekniker2; 28. februar 2018 kl. 02:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Løys problemet du har med oppdateringer. Å bruke PC utan oppdatering er hinsides idiotisk, og vil ende opp med at du får heilt andre aktører på besøk. Veldig mange virus sprer seg gjennom sårbarheter, og sikkerhetsoppdateringer er den einaste måten å fjerne sårbarheter på.

Windows 10 creators update krev fort litt ledig diskplass, men på den andre sida bør du stortsett ha 10GB ledig diskplass uansett for at NTFS skal trivast. Om du ikkje har det har du for liten disk. SSD er i tillegg meir utsett for slittasje om du har lite diskplass, ettersom kontrolleren ikkje får gjort wear leveling over heile disken like effektivt.
PCen har bare 32GB SSD disk, kan ikke utvides da minnet er loddet fast på hovedkortet

Så denne oppdateringen hopper jeg glatt over. Har bare 5GB igjen av SSD minnet, men maskina er topp til surfing og VLC player med minnepinne eller SD kort.

Skriver dette fra en Windows XP maskin med Firefox...

Men, nå lastet jeg ned Ubuntu og kjørte dette fra en USB 2.0 minnepinne, satser på å kjøpe en USB 3.0 minnepinne for å få mer fart på sakene. Lagte også en egen partisjon med Ubuntu på en gammel laptop, går som et olja lyn i forhold til Windows maset

.

Winduet med krav om 8GB diskplass spretter opp, og nekter å la seg fjerne.

Ringte Microsoft, men personen snakket dårlig norsk og det var en utrolig dårlig telefonlinje etter lang ventetid så det ble en slitsomt.

Først skrudde de av oppdateringene, så av i Cryptographic Services, så av I Background Intelligent Service, så måtte jeg inn på WiFi

og skru av noe der (?) men jeg hadde ikke god WiFi dekning så det gikk ikke... så jeg ga opp... vinduet spretter opp ca. hver 5 minutt utrolig irriterende.
Sist endret av Tekniker2; 1. mars 2018 kl. 18:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Da er vel løsningen å bruke et SD-kort som harddisk og flytte dataene dit slik at du får de 8 GB ledig. Kanskje det bare trengs under oppdateringen og du kan flytte dataene tilbake etterpå.

Regner med at det var et call-center i India. :-)
Sitat av Tekniker2 Vis innlegg
PCen har bare 32GB SSD disk, kan ikke utvides da minnet er loddet fast på hovedkortet
Vis hele sitatet...
Det var det jeg så for meg. Jeg kan nesten bare si at du dessverre har gjort et bomkjøp. Jeg har selv prøvd å finne en god løsning for flere som har kjøpt sånne PCer, men det endte vel aldri med at noen ble fornøyd. Jeg skjønner rett og slett ikke at sånne PCer blir solgt med vanlig Windows 10, da det på ingen måte holder mål. Hvis du har returrett på maskinen hadde jeg returnert den så fort som mulig.

Det er også så vidt jeg vet umulig å deaktivere automatiske oppdateringer i Windows 10. Selv om du tvinger de vekk vil de alltid komme tilbake etter hvert.

De maskinene jeg prøvde å fikse var også tomme for innhold, som ved nykjøpt, og alikevel fikk man ikke installert oppdateringene. Det burde ikke være lov å selge desse maskinene spør du meg.
Sist endret av hippitus; 1. mars 2018 kl. 22:32.
Ser ut til at det å deaktivere tjenesten IKKE var nok, men om du finner frem til Kontrollpanel-> Administrative Verktøy og starter "Oppgaveplanlegging", så blar deg frem til WindowsUpdate og deaktiverer alt som er der (høyreklikk, deaktiver), så skal ikke WU restarte etter at man har deaktivert det i services.msc (i teori, that was).

edit: Å helvete så vanskelig MS har gjort det å stoppe WU. Heldigvis/beklageligvs er det mange som plages med det, og noen har laget en skikkelig løsning:
http://resolume.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=15751

Tekniker2: beste løsning er å oppgradere til Win7/8 eller linux.
Sist endret av meitemark; 1. mars 2018 kl. 23:32.
En workaround er å symlinke typ Installer og SearchIndexing-mappene til lagringsdisk. Ikke nødvendigvis smarteste, men frigjør endel plass på OS disken om ikke annet ....
https://answers.microsoft.com/en-us/...6-7eae9640deda

Fant en oppskrift her, ser ut til å funke nå. For en stund iallefall... ��Sletta med CC cleaner diverse skrote programmer som fulgte med som test, et tegne program som sketch tok 5GB, aner ikke hva det var, nå har jeg 10GB ledig og kan ta oppdateringen, men bruker 4G så det får vente.

Har andre maskiner med Windows 7 og Ubutu, men de har ikke HDMI ut så stress å koble til TV...

oppdatering: der spratt vinduet opp igjen. Fulgte nå denne oppskriften:
f you have not fixed this try the following to get rid of the Update assistant:
1. Open Task Scheduler
2. Expand ‘Task Scheduler Library’
3. Navigate to Microsoft >> Windows >> UpdateOrchestrator
4. Delete the following tasks
a. UpdateAssistant
b. UpdateAssistantCalendarRun
c. UpdateAssistantWakeupRun
5. Close ‘Task Scheduler’
6. Uninstall any application with ‘Update Assistant’ in the title.
7. Remove the following folders if they exist
a. CWindows10Upgrade
b. CWindows\UpdateAssistant
c. CWindows\UpgradeAssistantV2
This process was created in-house and works like a charm here.

Vinduet har ikke hoppet opp i løpet av natten iallefall...

Og dette var en helt annen oppskift enn hva Microsoft ga meg...

Der spratt oppdateringen opp igjen, jeg tror dette er like vanskelig som å bli kvitt AIDS.

Får bruke en annen PC og ringe Microsoft igjen på mandag...
Sist endret av Tekniker2; 2. mars 2018 kl. 22:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Tekniker2 Vis innlegg
Får bruke en annen PC og ringe Microsoft igjen på mandag...
Vis hele sitatet...
For det første gir ikkje MS support på OEM-versjoner. Det er PC-levrandøren sitt ansvar. For det andre er ikkje det offisielt mulig å skru av oppdateringer på Win10 home og pro, kun på enterprise. Så MS vil ikkje gi deg eit svar uansett. OSet oppfører seg nemleg nøyaktig som tiltenkt.

For det andre. At det ikkje går å installere oppdateringer på en ny PC vil eg faktisk kalle ein mangel ved produktet, som seljar må utbetre. Eg ville krevd pengane tilbake, om det du seier om at oppdateringer ut av boksen ikkje fungerer, stemmer. Her bør du ha ei rimeleg god sak, og kan sikkert få med deg digi.no på å lage ei sak om du er litt dyktig.

For det tredje. Om du ikkje vil ha oppdateringer, så tar du feil. Du vil ha oppdateringer. Å ikkje patche OSet fortløpande kan føre til at du får mindre koselig software på PCen. Sikkerhetshol i sentral funksjonalitet i Windows er ikkje direkte ukjent, og MS kjem med regelmessige sikkerhetspatcher. Om du ikkje liker oppdateringsmodellen til MS, foreslår eg at du tester f.eks. Ubuntu.
Helt greit med oppdatering, men å få et vindu til å sprette opp hele tiden og blokere skjermen er å gå for langt. Det er jo Microsoft som har laget denne oppdateringen, ikke LENOVO når de solgte PC'en. Nå har jeg ryddet plass på PC'en men jeg får ikke tatt oppdateringen før jeg sitter på en fiber linje i byen, har bare en ustabil treg WiFi her så derfor vil jeg vente...

Jeg kjører ubuntu på en partisjon og skal også prøve å kjøpe en USB 3.0 minnepinne, fra USB 2.0 gikk det litt tregt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Tekniker2 Vis innlegg
Det er jo Microsoft som har laget denne oppdateringen, ikke LENOVO når de solgte PC'en. Nå har jeg ryddet plass på PC'en men jeg får ikke tatt oppdateringen før jeg sitter på en fiber linje i byen, har bare en ustabil treg WiFi her så derfor vil jeg vente...
Vis hele sitatet...
Irrelevant. Du har kjøpt eit produkt, samansett av produkt frå fleire levrandører. Om pakken ikkje fungerer, så er det ein mangel. Om du ikkje får oppdatert OSet i standardkonfigurasjonen er det i mine auge ein soleklar mangel ved produktet.
Sist endret av vidarlo; 3. mars 2018 kl. 00:29.
Når jeg har hatt behov for å utsette oppdateringer (grunnet begrenset båndbredde) har jeg satt den trådløse tilkoblingen min til "Forbruksmålt tilkobling". Dette gjør at Windows i hvert fall pauser nedlastingen - jeg vil tro at den da aldri heller vil fortsette om du alltid holder deg på det samme trådløse nettverket.
Sist endret av steili; 3. mars 2018 kl. 00:42.
Ja, det var denne løsningen jeg fant til slutt, fant en setting en eller annen plass som husket alle mine trådløse tilkoblinger, og på hver av disse var det valg hvor en kunne velge oppdatering eller ikke. Denne var imidlertid godt skjult, husker ikke helt hvor jeg fant det, men vinduet har ikke poppa opp igjen de siste dagene. Men jeg har på følelsen det kommer igjen på et eller annet tidspunkt.
Vet ikke bedre
Trollanon's Avatar
Skaff deg en maskin eller en ny hdd med større lagringsplass?
Problem løst????

Som sagt over her er det idiotisk å jobbe med utdatert programvare, operativ system i dette tilfellet, det er en grunn til at de ruller ut oppdateringer i hytt å pine, det er for at du skal kunne bruke maskinen smertefritt og sørge for din sikkert og at du ikke blir frastjålet all informasjon du noen gang kunne tenke deg at du hadde.
Det går ikke an å sette inn større HDD da denne er loddet fast på hovekortet, 32GB.

Det er også loddet fast arbeidsminne på 2GB når jeg sjekker.

Skriver dette på en Windows 7 maskin, det ligger noen oppdateringer og venter på meg ser meg, disse installerer jeg når jeg har tid og lyst

Men om du har tips til å stagge installasjons påminnelsen er du velkommen med tips?