Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2447
Min svigermor ønsker å skaffe seg Internett, behovet er ikke stort ettersom det brukes til å sjekke Facebook, epost og nettaviser på mobilen og nettbank samt andre offentlige tjenester på pc. Derfor tenker jeg det at å bestille ADSL fra Telenor til 3-400 kr pr måned er litt bortkastet, og er på utkikk etter andre løsninger.

Fins det rimelige mobile bredbånd som kan settes opp som trådløst nett, vet ice har noen løsninger, men har kun en erfaring fra ice når en på rommet mitt i Forsvaret hadde det, og det fungerte nå litt så som så. Dette er nå noen år siden og ting kan jo ha bedret seg.
M72
Ambivalent bruker
M72's Avatar
Hei.

Avhengig av dekning, kunne du jo vurdert mobilt bredbånd fra enten NetCom eller Telenor.
https://shop.netcom.no/mobiltbredbaa...bredbaand.html
http://www.telenor.no/privat/mobiltbredband/

Du finner sikkert noe som dekker behovet hennes.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Koster ikke ICE 300,- i måneden, da? For min del høres det ut som det holder lenge med mobildata for hennes bruk?
Sist endret av Duckie; 16. juli 2014 kl. 13:33.
Har du smartphone, så tester du rett og slett hastigheten med Speedtest fra Ookla og ser om din leverandør har tålelig fart. Telenor er jo generellt suverent best i snitt over hele landet, så har du det er det jo et godt utgangspunkt.
NextGenTel da? Fra 149,- til 275,- i mnd.
NextGenTel blir jo minimum 299,- fra nyttår ettersom det er en kampanje nå.
Sist endret av Hobby; 16. juli 2014 kl. 14:24.
Trådstarter
Takker for svar.

Grunnen til at vi ikke har sett på mobilen som utgangspunkt er at hun bruker fortsatt kontantkort og vil egentlig ikke gå over til abb. Da blir det fort unødvendig dyrt å brukte mobilnettet.

Ser at NextGenTel har en fri bruk til 200kr per måned, etter 5gb blir hastigheten strupet til 100kb/s, nå har ikke jeg mye erfaring med slike ting, men går ut ifra at 100kb/s er mer en nok til hennes bruk, om hun kommer seg over 5 gb per måned. Sånn som situasjonen er nå koster det ca 400 kr per måned for det billigste ADSL-abb som er å oppdrive her ute på bygda.

Får se litt på Chess også.
Husk at du også trenger router om du går for mobilt bredbånd. Netcom har en fin kampanje nå med 3 mnd dobbel data og router til 1 kr.
https://netcom.no/kampanje/mobilt-bredband
Sitat av Anoman Vis innlegg
Min svigermor ønsker å skaffe seg Internett, behovet er ikke stort...
Vis hele sitatet...
Ingen naboer som kan tilby en kabelstubb eller wifi-løsning billig?
(Kabelstubb = Ethernetkabel over gårdsplassen f.eks).
Ser selv i mitt bruk, så sliter jeg med å komme over 6 GB (Som jeg hadde som grense en stund) ved normal lett surfing den perioden jeg var uten internett.

Så for en person som knapt bruker nett, så vil 5 GB holde ganske lenge.
Telenor sin billigste løsning mener jeg koster 299, vanlig adsl med mere enn god nok hastighet for de tinga.
Men hvorfor mobilt bredbånd? bare lurer altså
Sist endret av jenspetter93; 20. juli 2014 kl. 15:57.
Mye billigere.
Trådstarter
Sitat av jenspetter93 Vis innlegg
Telenor sin billigste løsning mener jeg koster 299, vanlig adsl med mere enn god nok hastighet for de tinga.
Men hvorfor mobilt bredbånd? bare lurer altså
Vis hele sitatet...
Ja, men det er bare ADSL, når man i tillegg må regne med linjeleie kommer det opp i nesten 400kr per måned.

Finnes det ikke en mulighet å strupe farten på det ADSL-abb som er der nå til 100kp/s bare for å teste hvordan hadtigheten er?
Sist endret av Anoman; 20. juli 2014 kl. 19:01.