Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 4496
Heisann!


Jeg regner med at det er en del her som har erfaring med dette.

Jeg har en bestevenn som i det siste har blitt dratt litt for mye med ut i feil miljø.

Det hele begynte når vi begynte på vgs, han tålte rett og slett ikke friheten. Han skulket mye og stryker i alle fagene.

Han ble også kjent med en del dårlige folk på skolen, altså folk som dealer, stjeler og mange bruker speed. Han røyker bare weed, men de siste to månedene har dette blitt hver eneste dag. Han snakker ikke om noe annet enn hasj, piller og alkohol. Han henger ikke lengre med meg i skoletiden, men vi tilbringer en del tid sammen på fritiden enda.

De siste 2 ukene har han også begynt å røyke regelmessig i skoletida.

Problemet med han er at han synes det hele er skikkelig tøft, han elsker at folk ser på han som stor-røykeren.

Han dealer også litt, og innser ikke at han bare blir brukt av dealere som ikke vil bli tatt selv.

Er det noen som vet hva jeg bør gjøre? Jeg har allerede samlet en liten gjeng fra ungdomsskolen til å snakke med han, og skal gjøre dette nå til søndag hvis alt går greit.

Har vurdert å kontakte moren, men hun kaster han ut av huset, så vi venter litt med det enda.

Han er forresten 16.
Sist endret av happy violence; 27. januar 2012 kl. 19:08.
Røyker han bare weed eller tar han piller også?
hyggelig
happy violence's Avatar
Trådstarter
Sitat av BaconWeed Vis innlegg
Røyker han bare weed eller tar han piller også?
Vis hele sitatet...
Han røyker for det meste bare, men da snakker jeg om 1g om dagen nesten.

Hender han tar ritalin, kanskje 2 ganger i uken.
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Hvis han selv ikke ser at han har et problem, kan det bli enda mer problemer!
Du burde snakke med han, ja. Når man er 16 år og røyker hasj, kan man slite skikkelig etterhvert.

Hvorfor? Du blir avhengig, røyker i skoletida og får ikke med deg noe. Hasj går utover det kognitive, altså evnen til å lære. Når han er midt i skoletida kan han skeie ut helt og droppe ut av skolen. Da mister han utdannelsen sin..

Så ja, hjelp han. Snakk med han, og si hvertfall ifra til moren! Før dette ender verre. Tviler på at moren vil kaste ut sin egen sønn, så det er bedre om foreldra hjelper han.
Sist endret av Kusetjuv; 27. januar 2012 kl. 19:21.
Hammerheart GG
Halmstad's Avatar
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Så ja, hjelp han. Snakk med han, og si hvertfall ifra til moren! Før dette ender verre. Tviler på at moren vil kaste ut sin egen sønn, så det er bedre om foreldra hjelper han.
Vis hele sitatet...
Dette har vel også potensiale til å ødelegge en god del ?
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Sitat av Halmstad Vis innlegg
Dette har vel også potensiale til å ødelegge en god del ?
Vis hele sitatet...
For det tror du ikke å røyke som 16-åring har heller?
Om han er som jeg var i den alderen er det bare å drite i å prøve å snakke han til fornuft... Jeg hørte ikke på noen andre enn meg selv når jeg var 16 år. Jeg fikk problemer å livet ble ett helvete etter hvert, men til gjengjeld sitter jeg igjen med en erfaring jeg aldri vil glemme.. Og for å si det sånn så lærte jeg virkelig hvorfor det å ruse seg ofte ikke er noe liv.

Hvis han er en halveis klok fyr så klarer han seg nok fint. Om han ikke har noen ambisjoner ennå så kan ingen komme å prakke på han noen heller, folk som tenker selv trenger kanskje litt mer tid på å finne ut hva de vil bli.

Det skal ganske mye mer til enn å røyke hasj før du er på "kjøret".. Alle tåler en erfaring eller 2 i den aldern.
Jeg hadde flere venner som var cleane og gjorde mye faenskapet sammen, men tilslutt fikk de smaken på cannbisen og nå driver dem å ta heroin og sniffe speed hverdag på parken. Jeg var med dem på parken i en perriode, men jeg slutta å henge på parken etter jeg så hvordan narkomane levde og jeg skal ikke bli som dem. Ble introdusert for speed og heroin, men jeg takka alltid nei. En dag tenkte jeg skulle prøve heroin, men da ringte min mor og spurte hvor jeg var hen og hva driver jeg med om 23 tiden på en onsdagkveld. Der fikk jeg ordentlig aha opplevelse og er glad for at hun ringte meg iferd var klar for et sprøyte med heroin. Nå har jeg bryta ut av narkomiljøet og henger heller med stoners og straighte venner.

En kompis av meg døde av heroin overdose og flere er på kjøret nå:/ Jeg har prøvd å hjelpe dem, men de nekter å ta imot hjelpen min og da ga jeg opp. Flytta til en annen by og syns det er greit å skaffe nye venner.

Har ikke kontakt med dem i dag og lurer på om hvordan går det med de. Så jeg må takke for narkoitkapolitkken i Norge for dritten som skjer for ex kompisene mine.

Så jeg vil at du må hjelpe han kompisen med alle mulige midler, men så lenge han driver med hasj og tabletter så går det bra, men likevel prøv få han slutte med å knakse piller og skaff han ei dame som er straight eller røyker kun cannabis. Nå skal jeg kose med ei joint nå
"Har ikke kontakt med dem i dag og lurer på om hvordan går det med de. Så jeg må takke for narkoitkapolitkken i Norge for dritten som skjer for ex kompisene mine."
Forklar hvordan narkotapolitikken har skyld i dette?

OT: Jeg ville hvertfall fått han til å holde unna piller og lignendes..
Fortell han litt om konsekvenser og slik , og gjerne finn et svakt punkt som kan være truet av narkotikaen.
F.eks. dersom han ønsker jobb innenfor et felt som krever rent rulleblad.
Sitat av 3nity Vis innlegg
"Har ikke kontakt med dem i dag og lurer på om hvordan går det med de. Så jeg må takke for narkoitkapolitkken i Norge for dritten som skjer for ex kompisene mine."
Forklar hvordan narkotapolitikken har skyld i dette?
Vis hele sitatet...
Hvis han hadde fått lov til og sitte i en bar og røyke en joint, tror du da han hadde oppsøkt junkiene?
Sitat av 3nity Vis innlegg
"Har ikke kontakt med dem i dag og lurer på om hvordan går det med de. Så jeg må takke for narkoitkapolitkken i Norge for dritten som skjer for ex kompisene mine."
Forklar hvordan narkotapolitikken har skyld i dette?

OT: Jeg ville hvertfall fått han til å holde unna piller og lignendes..
Fortell han litt om konsekvenser og slik , og gjerne finn et svakt punkt som kan være truet av narkotikaen.
F.eks. dersom han ønsker jobb innenfor et felt som krever rent rulleblad.
Vis hele sitatet...
Hvis narkotikaen var legalisert i Norge, så ville kompisene min levd i dag som lovlydige borgere med fast jobb og når de er ferdig på jobben så kan de dra på sprøyterommet for å ta en dose heroin før de drar hjem til familien sin. Heroinet som selges på gaten er blandet med masse dritt og narkomane må ta heroin for å fungerer i hverdagen ellers blir det abistenser som kan gå utover venner og familien. Ser mot Portugal, Nerderland og Sveits du. Forklar gjerne for meg hvordan narkotikapolitikken fungerer der og hvor mange er som dør av overdoser i forhold Norge.
Sitat av Tokis Vis innlegg
Hvis narkotikaen var legalisert i Norge, så ville kompisene min levd i dag som lovlydige borgere med fast jobb og når de er ferdig på jobben så kan de dra på sprøyterommet for å ta en dose heroin før de drar hjem til familien sin. Heroinet som selges på gaten er blandet med masse dritt og narkomane må ta heroin for å fungerer i hverdagen ellers blir det abistenser som kan gå utover venner og familien. Ser mot Portugal, Nerderland og Sveits du. Forklar gjerne for meg hvordan narkotikapolitikken fungerer der og hvor mange er som dør av overdoser i forhold Norge.
Vis hele sitatet...
Ja, gjør denne tråden om til enda en legaliseringsdebatt.
Vi har ikke nok av dem her på forumet fra før.
Ikke si noe til moren on hun kaster han ut.

Moralprat pleier og hjelpe lite på folk i den alderen.
Heller bedre å bygge han opp de gangene du er med han uten at rus er innvolvert.

Skal du kontrontere han så gjør det på en skjult måte.
Spør han spørsmål om drømmer og fremtid. Når han har fortalt spør du han når han skal være der han ønsker. Om han ikke har noe mål fra før av er det stor sannsynlighet for at han lurer seg selv om at han har et konkret mål.

Da har du noe og spille på å kan rette fokuset hans mot målet.
Han er vennen din, vis ham det, hysteri vil støte ham vekk.
Gjør han lekser og oppfører han seg som din venn?
Kan det være dårlige foreldre som er medskyldig i at han ruser seg idag? En god mor ville da ikke kastet ut sønnen sin om hun fant ut at han hadde et rusproblem med cannabis ?
hyggelig
happy violence's Avatar
Trådstarter
Sitat av CountDrugula Vis innlegg
Kan det være dårlige foreldre som er medskyldig i at han ruser seg idag? En god mor ville da ikke kastet ut sønnen sin om hun fant ut at han hadde et rusproblem med cannabis ?
Vis hele sitatet...
Faren hans bryr seg ikke særlig om han i hvert fall. Moren hans er den koseligste kvinnen du møter, men veldig hard og streng til tider.

Men uansett, jeg har prøvd å gjøre det litt skjult, få han med på ting hvor han kan ha det gøy uten å ruse seg osv.

Jeg har forresten sluttet selv og, i håp om at han innser at det er på tide å trappe ned for han og.

Men hvordan skal vi gå frem når vi skal snakke med han samlet? Jeg vet at jeg kommer til å bli uttolig sinna på han, så er det bra å vise litt sinne liksom?
Sitat av TobNor Vis innlegg
Hvis han hadde fått lov til og sitte i en bar og røyke en joint, tror du da han hadde oppsøkt junkiene?
Vis hele sitatet...
Kanskje han hadde sluppet å oppsøke dem? De hadde vel vanket der også. Og inne i en bule er det vel enda lettere å deale litt pepper og kola enn ute på gata.
Eller tror du bruk av tyngre stoffer ville falt bort dersom grønt/brunt ble legalisert? I så fall, hvorfor blir jeg da tilbudt tyngre stoffer MYE oftere i sentrum av Amster enn oppover akerselva fra grønnland til grunerløkka?


Kjempelogikk. Prøve igjen siden? Flytt da gjerne kommentaren over i en annen tråd.

Sitat av tissemannX Vis innlegg
Faren hans bryr seg ikke særlig om han i hvert fall. Moren hans er den koseligste kvinnen du møter, men veldig hard og streng til tider.

Men uansett, jeg har prøvd å gjøre det litt skjult, få han med på ting hvor han kan ha det gøy uten å ruse seg osv.

Jeg har forresten sluttet selv og, i håp om at han innser at det er på tide å trappe ned for han og.

Men hvordan skal vi gå frem når vi skal snakke med han samlet? Jeg vet at jeg kommer til å bli uttolig sinna på han, så er det bra å vise litt sinne liksom?
Vis hele sitatet...
Tror ikke dere bør snakke med ham samlet. Han kommer til å føle seg presset inn i et hjøne, og psykologisk er det et dårlig utgangspunkt. Prat med ham en av gangen, på en fortrolig måte, uten trusler til å begynne med. gjerne over tid. Og husk, han velger selv hva han vil med livet sitt. Om han ønsker å være et tåkehue fordi han liker det, så er det et valg han tar. Men jeg vil tro han vil kunne ta et bedre valg om dere bidrar til å belyse de forskjellige konsekvensene (på en skikkelig måte)
I en alder av 16 er jeg usikker på hvor stor påvirkning foreldre vil ha, men det er umulig å forutse, spesielt på et slikt forum så vurder det selv synes jeg.

Ta ham med et par turer nedover Karl Johan, oppsøk og prat med sliterne (de ser jævlig skumle ut, men er faktisk 95 % trivelige folk om du prater til dem skikkelig. Jeg stikker til en og annen fyr på nasjonalteateret en mynt innimellom, der er det mye ok folk. Jeg vil tro de sitter på endel visdom rundt rusmiddelbruk og farene & fordelene rundt det....).

Dessuten finnes det ett og annet pårørendetelefon-nummer dere kan ringe for å få råd/prate med folk. Her er feks en ressurs: http://www.umn.no/

Lykke til.
Ta det enkelt og greit opp med gutten, si hva du mener, å avslutt med å si at du ikke gidder å så hva som skjer lenger å at han må ta et valg mellom deg og den dårlig gjengen. Husk at du kan bli dratt ned i møkka selv også hvis han stjeler uten at du vet det når dere henger sammen. Blir han bustet, kan jeg love deg at du ikke får gå der ifra med en "jeg visst ikke noe om det" setning. Plutselig har han 1-2 g på seg også, så er løpet kjørt med foreldre og politi inn i bildet.

Altså: Ta det opp på en alvorlig måte, å la han velge selv mellom deg og de andre. Driter han i det du sier er han ikke en bestevenn uansett.

Hvis målet ditt er å fortsette å være venner må du iallefall ikke tilkalle foreldre. Mulig de får han clean, men har vil mest trolig være dritforbanna på deg. Jeg hadde blitt det i allefall.
Sist endret av Teddybe4r; 28. januar 2012 kl. 01:06.
Det du inderlig ikke må glemme uansett hvordan du velger å gå frem, er at det til syvende og sist er hans eget valg. Hvis han velger å røyke er det fint lite du, eller noen andre, kan gjøre med det.

Det å bli sinna kan du nok hoppe og drite i, ettersom dette vil trigge forsvarsmodus. Ultimatumer som "Meg eller dem" har en ekkel tendens til å slå tilbake på den som gir ultimatumet. Jeg personlig dropper hvem som helst på sekundet om de gir meg et sånt "valg", og han høres skummelt mye ut som jeg var i den alderen.


Det er selvsagt bra at du ønsker å hjelpe gutten, men trø varsomt. Her er det store sjangser for å forårsake LANGT mer skade enn man skulle tro. Ta det opp på en saklig måte, på TOMANNS HÅND. ALDRI dra andre inn i bildet, da har du allerede tapt. (Men med mindre det er en siste utvei, hold foreldre utenfor).
Sitat av TobNor Vis innlegg
Hvis han hadde fått lov til og sitte i en bar og røyke en joint, tror du da han hadde oppsøkt junkiene?
Vis hele sitatet...
Ja. Det hadde bare tatt lenger tid.
hyggelig
happy violence's Avatar
Trådstarter
Jeg er liksom redd for at han begynner å kødde med andre stoffer ja. Han spør meg ofte om jeg skal være med å prøve kokain, fordi han vil ikke gjøre det alene. Da har jeg sagt at han aldri må finne på å prøve noe sterkere, men er liksom redd for at disse folka han ser så opp til gjør det, slik at han også vil.

Ja, jeg vet at det er hans valg hva han gjør med kroppen, og det sier jeg meg veldig enig i. Men når det går såpass langt som det har gjort nå, synes jeg at vi burde ta tak.
En intervensjon er vel ikke den beste planen for å nå gjennom til ham. Det vil nok virke provoserende og en smule pinlig. Særlig siden han ikke innser at han har et problem. Her ville jeg kontaktet en har yrkesmessig erfaring. Rustelefonen (08588) er et offentlig tilbud til ungdom, foreldre og andre som ønsker informasjon om rus og hjelpetiltak. Der får man full anonymitet, og de kan ikke engang se nummeret man ringer fra. Forslag til hjelp og veiledning fra en som er dyktig i sin jobb kan komme godt med her.

Forøvrig kan det hende han trenger å gjøre noe som gir glede, mestring og trygghet. Det er mange måter å takle ulike situasjoner og vonde følelser. Kanskje rus er han metode? Jeg kjenner ikke karen men det du nevner i innlegget ditt er helt klart tegn på at noe ikke er helt som det skal. Når du er sammen med ham på fritiden kan du jo forsøke å huke ham inn på andre ting. Å kunne dyrke en interesse tror jeg er noe de fleste trenger i livet sitt. Når man føler at man ikke har et mål eller en mening med livet kan det fort bli tungt. Har en del erfaring med akkurat det.
førstemann på månen
Sinne er det siste du burde konfrontere han med. Var noen som sa til meg en gang at sinne er den "enkleste" og første følelsen som kommer, som regel før man har rukket å bearbeide følelsene. Om man tenker litt over det er det kanskje bekymring istedenfor. Uansett så er en sinna-konfrontering ikke noe du burde gjøre. Hele intervensjon-idèen høres ut som en dårlig idè for en gutt i 16årsalderen som røyker hasj.

Andre ting du ikke burde gjøre:
-Ringe politiet
-Si i fra til moren(kan endre seg om han blir ordentlig på kjøret, og da mener jeg ikke sånn som situasjonen er nå)

Det beste du egentlig kan gjøre er og bare latt han være. Vær en kompis med han, dra han med på rusfrie ting så ofte du vil, og generelt bare vær der for han uten å blande deg for mye inn i hans sine saker og valg.
hyggelig
happy violence's Avatar
Trådstarter
Sitat av Lucy In The Sky Vis innlegg
Forøvrig kan det hende han trenger å gjøre noe som gir glede, mestring og trygghet. Det er mange måter å takle ulike situasjoner og vonde følelser. Kanskje rus er han metode? Jeg kjenner ikke karen men det du nevner i innlegget ditt er helt klart tegn på at noe ikke er helt som det skal. Når du er sammen med ham på fritiden kan du jo forsøke å huke ham inn på andre ting. Å kunne dyrke en interesse tror jeg er noe de fleste trenger i livet sitt. Når man føler at man ikke har et mål eller en mening med livet kan det fort bli tungt. Har en del erfaring med akkurat det.
Vis hele sitatet...
Det er litt det som er problemet, han gjør ingenting på fritida, han orker ikke til noe og er en ganske så slapp person. Slik har han alltid vært.

Han er veldig bortskjemt egentlig, han får alt han peker på og vil bare ha mer og mer.

Det eneste han virkelig liker er å skyte, han er også forferdelig flink. Han har holdt på med dette siden han var 6 ellernoe. Men også den interessen har han mistet.

Til vinterferien skal vi på hyttetur i 6 dager, så forhåpentligvis klarer vi å holde han rusfri da.

Problemet er ikke hasjen eller noe slikt, men det er miljøet han henger i.
Sitat av Pledrik Vis innlegg
Ja. Det hadde bare tatt lenger tid.
Vis hele sitatet...
Du mener altså at folk som drikker alkohol på et eller annet tidspunkt oppsøker alkoholikere på jakt etter sterkere saker?