Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 558
La oss si at jeg og en venn har lyst til å snakke sammen uten at noen andre får vite det.

Så vidt jeg har skjønt er pidgin en enkel gui som kan kjøre silc-protokollen.

Videre har jeg skjønt at jeg og en venn kan dele en nøkkel feks gjennom en minnepenn og så putte den inni pidgin og så snakke uten å være bekymret for at en silc-server blir kompromittert (synkrone vs asynkrone nøkler).

Er det noen her som kan sende meg i retning av en enkel guide evt forklare meg hvordan man gjør dette uten for mye jargon??

Mitt mål er altså å chatte med en venn uten å være redd for at noen kan ha mulighet for å finne ut hva vi snakker om.

Takk hvis noen kune peke meg i riktig retning på dette området
Jeg har ingen erfaring med SILC, men jeg har brukt OTR (Off-the-Record Messaging) en del. Den har plugin til Pidgin, og støttes også i flere andre klienter uten noe særlig stress. F.eks. OS X' Audium kan benytte den om den detekterer at begge har støtte for det.

Du må først verifisere at personen du snakker med faktisk er den riktige personen og ikke noen som utgir seg for det, og det kan gjøres på to måter: Manuell overføring av fingerprint (sendes via en annen, 'sikker' kanal, f.eks. leses opp per telefon eller skrives på en lapp dere utveksler) og 'secret question'. Sistnevnte er et nytt tillegg som gjør at du kan stille et spørsmål som motparten må kunne svaret på, og så lenge det kun er motparten som vet svaret på spørsmålet så er det trygt å anta at det er den du snakker med.

Etter denne autentiseringen så er det bare å starte kryptering i samtalene så utveksles nøkler hver gang og et ikon lyser opp for å si at dere har kryptert alt. OTR-pluginen til Pidgin sørger også for at logging skrus av i krypterte samtaler, men dette *kan* skrus av - og du bør prøve å ordne det slik at begge parter har funksjonen påslått.