Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  60 4449
etter hva jeg kan lese meg frem til, så finens det et overtall i sosialister i denne diskusjonen, som etter erfaring har ett fellestrekk: de får all informasjonen sin fra ETT hold, den er riktig og alt som andre sier er feil. hovedgrunnen til at jeg ikke gadd å delta så mye i denne tråden.

Når det kommer til deling og slikt, så er det viktig å se denne konflikten fra begge sider. Poenget er vel at de forskjellige folkenes meninger ble fullstendig overkjørt da den israelske stat ble opprettet. Så det er felr aspekter her enn at "israelerne er teite" eller noe slikt. tror ingen av dere har satt dere spesielt godt inn i konflikten (i alle fall ikke fra et nøytralt hold), så denne diskusjonen blir temmelig fånyttes
Manfred, nøyaktig hva ville du betegne som "nøytralt hold"? Hadde vært kjekt å vite.

Edit:
Fint du overgeneraliserer så mye "Carlo". Gjør det enklere å ignorere deg.
Sist endret av Argus; 19. januar 2004 kl. 18:48.
Better than thou.
Nå er det faktisk slik at nesten alle diskusjonene jeg har deltatt i på dette forumet har det vært sosialistene som faktisk har satt seg inn i begge sider av saken. Høyrefolket derimot..
Det var FN som bestemte at gamle Palestina skulle deles opp så det burde være de som skulle rydde opp i rotet.
Opprinnelig postet av kermit-
Det var FN som bestemte at gamle Palestina skulle deles opp så det burde være de som skulle rydde opp i rotet.
Vis hele sitatet...
Enig! Men siden hverken USA eller Israel er så veldig gira på FN-observatører her det blir det nok vanskelig.
nuke`m all

Sharon: "Nå skal jeg mekke mur på okkupert land"
Bush: "Flink bisk"
FN: "Men.. det er vel ikke bra?"
Bush: "Ikke motsi meg, de betaler for valgkampen min"
Er det så sort/hvit at høyre støtter Israel mens venstresiden siden støtter palestina?
Jeg heller mot høyresiden, men alikevel synes jeg at hele opprettelsen av staten Israel var et feilgrep. Slik som situasjonen er idag har jeg forståelse for begge sider. Det finnes uten tvil også sosialister som støtter Israel.
Men det har vel ikke nødvendivis noe med politikk å gjøre når det kommer til hvem man har sympati for!?
Opprinnelig postet av FotSopp
Er det så sort/hvit at høyre støtter Israel mens venstresiden siden støtter palestina?
Jeg heller mot høyresiden, men alikevel synes jeg at hele opprettelsen av staten Israel var et feilgrep. Slik som situasjonen er idag har jeg forståelse for begge sider. Det finnes uten tvil også sosialister som støtter Israel.
Men det har vel ikke nødvendivis noe med politikk å gjøre når det kommer til hvem man har sympati for!?
Vis hele sitatet...
Fram til de siste ti åra var det nok slik som du sier at høyresida støttet Israel og venstresida Palestina, men det er ikke slik i dag. Jeg tror derimot ikke det er mange som definerer seg selv som sosialister som støtter Israels politikk, men det er mange på "høyresida" som er kritiske til Israel.

Aftenposten gjorde en undersøkelse som sa at 9% sympatiserer med Israel, 44% med palestinerene og resten visste ikke, eller støttet ingen mere enn noen andre. 40% av de spurte har blitt mere negative til Israel de siste årene, og bare 4% er blitt mer positive til Israel.


http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...ticleID=305410
jeg er også på høyresiden, hvis du kan definere meninger på den måten..
jeg "misliker sterkt" måten israel kan provosere landene rundt fordi deres forfedre ble jagd rundt i europa..
historie er historie.. det burde ikke gi immunitet mot genevekonvensjonen, alle avtaler de har gjort og generell fornuft..

jeg sier ikke at israel ikke har rett til å være der, FN`s myndighet på dette området er udiskutabel..
men jeg klarer likevel ikke å godta at det først dem gjør etter å ha mottatt nytt land, etter mange år i krig, er å gyve løs på naboene for ett par km² ekstra..
Må bare få uttrykke min misnøye med både kunstverket og reaksjonen, for det første - selv med all ytringsfrihet i verden, er jo det å skape et kunstverk som det nevnte helt ufattelig smakløst, angripende på ofrene og dems familier, samt hele befolkningen i de rammede områdene.

Tenk dere om en kunstner hadde laget et tilsvarende "kunstverk" med samme blodbadet, en liten øy i midten, to tårn med et fly godt plassert inni hvert av tårna, og med bilder av kaprerne stikkende ut på kantene. Hva ville en høyt rangert politiker fra USA sagt til det? Ville neppe vært happy..

Reaksjonen forstår jeg godt, det burde da finnes andre måter å ordne opp i dette på enn å ødelegge verket, at han ble forvist er vel og greit, men svenskene på sin side må også forstå hvorfor han blir opprørt, hvorfor var han invitert i første omgang når de stiller ut slikt som er særdeles kritisk?

Martyrer er sikret plass i himmelen hos Allah.
Vis hele sitatet...
Også smakløst.