Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 26875
Reinert med beine !
griped's Avatar
Tenkte jeg kunne legge ut en rask guide på hvordan man enkelt kan lage gode fenghetter uten å bruke primærer. Der prinsippet baserer seg på DDThttp://en.wikipedia.org/wiki/Deflagr...ion_transition

Du trenger:
- Lunte
- Aluminiumsfolie
- Erythritol Tetranitrate
- Tynn ståltråd, sytråd evt. muligens tape funker.
- Fyrstikk
- Avbitertang
http://i227.photobucket.com/albums/dd201/griped_bucket/DSC00010.jpg


Slik gjør du

1. Dekk ca 3cm av enden på lunta med flere runder med alu. folie, utenom et par milimeter helt på tuppen.
http://i227.photobucket.com/albums/dd201/griped_bucket/DSC00013.jpg

2. Knip av 1cm av enden fyrstikken (den siden med hodet)


3. Tvinn den fast rundt på enden av lunta med alu. folie slik at hodet på fyrstikkbiten har kontakt med enden på lunta
http://i227.photobucket.com/albums/dd201/griped_bucket/DSC00016.jpg

4. Ta en 10cm x 10cm alufolie bit og legg den på et bord, putt lillefingeren din i midten av biten og brett kantene opp etter fingeren. Eller finn en annen måte å lage en liten casing til ETN'et.
http://i227.photobucket.com/albums/dd201/griped_bucket/DSC00017.jpg

5. Stapp nedi lunta med fyrstikkhodet på nedi casingen før dem pakker den igjen stramt.
http://i227.photobucket.com/albums/dd201/griped_bucket/DSC00018.jpg

Denne fenghette har aldri feilet for meg, detonerer hver gang.


Griped
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Deflagrasjonen på ETN er mye kjappere enn fyrstikkhodet, så det tror jeg er unødvendig.
Og husk, siden det er deflagrasjon til detonasjon, så er det verdt å nevne at det er en low order detonasjon.
Hva har du detonert med denne fenghetten?

Lag gjerne en test på vitneplater. Et par gram på den måten der, og tilsvarende mengde med 0,1 gram AP eller noe i senter.
Kan man bruke PETN istedenfor ETN?

Takker for svar
Du har ikke film da?
Reinert med beine !
griped's Avatar
Trådstarter
jo har flere filmer, men vil ikke legg dem ut her, kan evt. taes over PM, lagde fenghetter på denne måten bare jeg putta lunta med fyrstikkhodet på nedi ca 8g etn, og den detonerte 350g ANC, gjente trykkbølga på lang avstand, rista i bakken. gjorde også noen tester med 200g ANC, 200g AN/kaffe og kun 200g AN. Boosta av 10g ETN. Der jeg la dem oppå et biltak til en delebil jeg har. smalt et stor hull i taket på ca 40cm X 40cm, disse har jeg film av. Man ser tydelig at ANC er det sprekeste da det lagde det største hullet, så kom AN/kaffe på andre plass, kun AN lagde det minste som var ca 1/3 av hullet som ANC lagde. Jeg måtte ha noe å sammeligne med slik at jeg kunne fastslå at det ble bedre å fuele det med kull og kaffe.

Ja, funker meget bra og droppe fyrstikken men man må ha på den foilen slik at lunten får brent seg inn til midten av fenghetten.

UP: det er ingen tvil i at dette ikke er low order..
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av griped Vis innlegg
Man ser tydelig at ANC er det sprekeste da det lagde det største hullet, så kom AN/kaffe på andre plass, kun AN lagde det minste som var ca 1/3 av hullet som ANC lagde.
Vis hele sitatet...
Klart det. ANC er det som er den best fuelede mixen. Minst mulig tilsettninger for OB betyr mest mulig eksplosiver. Rent AN er vanskeligere å sette av, og krever mye mer boosting enn 10 gram, og får man High order på det, så er det fortsatt mindre energetisk fordi det ikke er perfekt OB.

Sitat av griped Vis innlegg
UP: det er ingen tvil i at dette ikke er low order.
Vis hele sitatet...
Forklar hva du mener her...

Sitat av 123pyro Vis innlegg
Kan man bruke PETN istedenfor ETN?

Takker for svar
Vis hele sitatet...
Nei.
Sist endret av Up; 21. august 2010 kl. 21:49.
Takk Up.

Fant dette ut i går, hadde ikke ETN, så jeg prøvde med PETN.

Hadde en stor følelse av at det ikke funka, men måtte bare prøve
Sist endret av 123pyro; 22. august 2010 kl. 14:05.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Så du sier du har PETN, men vet såppas lite om stoffet at du ikke engang vet om det er ildsensitivt og dens deflagrerende egenskaper?

Vær forsiktig med valg av leketøy
Reinert med beine !
griped's Avatar
Trådstarter
Sitat av Up Vis innlegg
Forklar hva du mener her...
Vis hele sitatet...
Nei, disse fenghettene smeller like godt som de som blir satt av med AP, antar det går high order. Dem må vel nesten det siden ei slik fenghette på 8g setter av 350g ANC som jeg trur var high order
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av griped Vis innlegg
Nei, disse fenghettene smeller like godt som de som blir satt av med AP, antar det går high order.
Vis hele sitatet...
Det er ikke uten grunn at proffene gjør bly-blokk tester og de sofistikerte amatørene gjør dét eller vitne-plate tester, og ikke øre-vitne tester...
Tror du bør sjekke opp hva high order vil si.

Om du fortsatt da tror at Deflagration to detonation er en high order detonasjon... Så bør du rett og slett lese om igjen

High order er en fullstendig detonasjon på høyest mulig VoD.
Med fullstendig detonasjon, menes ikke bare at alt skal gå av, men at sluttproduktene blir(som vanligst) H2O, CO2 og N2.
Siden metaller er blitt vanlig tilsetning, så skal vi da i tillegg ha fullstendig oksidert metall, som f.eks Al2O3.
Alt dette skjer ikke om initieringa ikke gir nok energi til ladningen.
Skal vel egentlig ikke trenge å nevne dette, men med fullstendig detonasjon, menes det også selvfølgelig, at hele ladningen detonerer.
Sist endret av Up; 22. august 2010 kl. 17:28.
Up: Vet at ETN er mye mer følsomt en PETN, så da ville jeg også prøve det med PETN selv om jeg tvilte på at det ville fungere. PETN er ildsensitivt, men trenger en primæreksplosiv for å detonere.

Hva er galt med å teste en liten mengde stabilt stoff selv om man ikke vet alt om det teoretiske?
Sist endret av 123pyro; 22. august 2010 kl. 20:06.
Reinert med beine !
griped's Avatar
Trådstarter
Ok, hele fenghetten går vel ikke high order da.

Men hvorfor har ikke dette blitt tatt opp før egentlig??
Istedetfor at folk skal drive å lage farlige primærer så kan man jo bare bruke ETN i hele fenghetta. Og selv og akkurat det rundt lunta går low order så gjør ikke resten av fenghetta det.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av griped Vis innlegg
Men hvorfor har ikke dette blitt tatt opp før egentlig??
Vis hele sitatet...
Både DDT og EBW har blitt diskutert om jeg husker rett. EBW er dog det ultimate!
Reinert med beine !
griped's Avatar
Trådstarter
Hmm, så vidt, har lest litt om EBW her, men EBW er jo dyrt og det er stress å få til og bruke i praksis når man skal fyre av mye ofte..

Har aldri lest her inne at DDT med ETN fungerer så perfekt som det gjør. Har leste litt at han hamas var inn på tanken om å blande ETN med FP å ha det inni en casing som kun ETN kan sprenge, så man på en mæte tvinger ETN'et til å detonerer. Men det er jo faktisk så lett ved å bare stappe ei lunte nedi ETN'et og pakke alufolie rundt. Men man burde har alufolie rundt lunta også bortsett fra et par mm helt i enden da. for hvis ikke så detonerer/deflagerer det ETN'et som er helt oppe ved fenghetta og klarer ikke å få detonert resten.

Jeg er rimelig sikker på at ei fenghette av 2g ETN med lunta rett nedi ETN'et er kraftigere enn ei fenghette av 1,8g etn satt av med 0,2g AP. Da jeg er sikker på at hvis du lager ei miniladning på 0.2g ETN med lunta rett nedi er kraftigere enn ei miniladning på 0,2g AP.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
HøyRisiko Psykopat
Er det best å smelte ETN et forsiktig eller ha det i pulverform til fenghette?
Reinert med beine !
griped's Avatar
Trådstarter
Sitat av OlaWaagen Vis innlegg
Er det best å smelte ETN et forsiktig eller ha det i pulverform til fenghette?
Vis hele sitatet...
Har best erfaring ved å ha det i pulverform, men har ikke eksperimentert så mye ved å prøve å caste da
▼ ... noen uker senere ... ▼
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Er litt værre å fyre det av når det er smeltet, men brisansen er høyere da tettheten er ganske nær maks.
Kan denne low order detonosjonen sette av smeltet ETN i form av High Order? ^^
Reinert med beine !
griped's Avatar
Trådstarter
Sitat av Fyllingz Vis innlegg
Kan denne low order detonosjonen sette av smeltet ETN i form av High Order? ^^
Vis hele sitatet...
jaja så klart, er minimalt som går low order da,

jeg trur det er mer kraft i en slik DDT fenghette enn en etn fenghette som blir detonert av litt AP, pga den høyere tettheten av hele fenghetta og at man få mer % av fenghetta som består av ETN
▼ ... over et år senere ... ▼
kansje dette blir litt off topic men men
jeg skal lage ETN ganske snart så lurte jeg bare på om det er noen som har erfaring med å lage nitrernigs mixen med svovel syre og natrium nitrat.
om det er bedre å bruke AN foreksempel.

takker for svar

ingen blir vel sikkert å svare meg uansett
Vel det er en grunn til at administratorene her har fjernet HE forumet, men først så kan du jo sjekke opp hvilke ting du blir sittende igjen med etter å ha helt x mol NaNO3 oppi xmol H2SO4.
da får jeg jo natrium sulfat og salpeter syre vel
nå snakker jo ikke jeg om oppskrifter å sånn til HE.
jeg lurer jo bare på om det kan brukes natrium nitrat til dette.
og om natrium nitrat funeger like fint

er ikke noen dum drit unge vist du tror det :rolleyes
så slutt å opp før det som om jeg er det.