Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  117 57739
da var enda en røykbombe færdig brukte 92g kno3 og 92g sukker + rundt 30g voks! blir gøy og se hvordan den virker, men jeg syns den så rimelig bra ut... når jeg var færdig presset jeg det sammen i et rør så den ble ganske kompakt og fin tok noen bilder også! orker ikke å vente til i morra med å ta den så jeg får ikke filma pga mørket, men kan isåfall prøve

ja, da var jeg ute å testa den, funka supert i et minutt og lagde en ganske gråaktig røyk, men jeg hadde tydligvis ikke blandet bra nok i bunn så der lå det rein knsu som dytta all stearin/knsu blandinga ut av røret så jeg ente opp med en røykbombe som lå og brant og en helvetes fontene....
Sist endret av sykofant; 27. januar 2009 kl. 23:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har prøvd meg litt frem med stearin/sukker/kno3 men jeg sliter med at på slutten av brenntiden så brenner det hull i beholderen, oksygen inn og full fyr. Har prøvd med alufolie, dorull og ølboks men det holder ikke. Noen som har prøvd med "ventilert pipebomb"? Tenkte å ta et gjenget rør i metall og skru fast i topp og bunn men ventilere ved å borre en serie hull øverst. I og med at godset i metallrør er ganske tykt så slipper jeg gjennombrenning og luft-tilstrømming. Ventilasjonen vil fungere som dyser og siden jeg bruker røyk til airsoft-spill så vil jeg ikke minst få en gjenbrukbar "granat". Er det noen overhengende fare for at trykket vil bli for stort i røret så lenge det er et minimum av hull i toppen? Brenner jo ikke så fort dette men jeg har også sett at spesielt ølboksversjonen får fart på seg når det først brenner stort nok hull.
Tror ikke det skal være noen fare for at den går i lufta, men det kunne jo være lurt å lage den og kanskje gå langt vekk. Sånn at hvis den skulle eksplodere så slipper du å få splinter over hele deg, men jeg er overbevist om at det kan fungere
En annen, enklere måte å gjøre det på, er som jeg skrev i en annen tråd å bruke en hermetikkboks. Selv bruker jeg en hermetikkboks av medium størrelse( "bønneboks"), og lager en serie med 5mm store hull (rundt 10 hull skulle duge) ca 1 cm under kanten av boksen. Så kan boksen fylles på ønsket måte med komposisjon( selv liker jeg å lage separate ladninger i dorullhylser, som gjør det enkelt å bytte etter boksen har kjølt seg ned). Så må du ha noe å tette toppen av boksen med, og da fungerer et syltetøylokk flott. Litt stort, men det gjør ikke så mye. Fester lokket med ståltåd
gjennom to motsående hull, og trer lunten gjennom ett av hullene.

Denne metoden fungerer bedre til denne komposisjonen, siden den sprer røyken utover, istedet for oppover. Dette gjør at røyken holder seg nærmere bakken, og sprer seg bedre.

Hvis det er ønske for det kan jeg se om jeg kan skaffe noen bilder. Vil også tilføye at denne metoden ikke er min egen, men inspirert av frogfot sin. Bare sånn at jeg ikke tar æren for en annens ide
jeg tar bare en sylinderformet gjenstand og former alufolie rund den i flere lag og ruller den hard mot en benk eller noe sånn at alufolien blir ganske hard og kompakt, når jeg drar ut sylinderen inni så har jeg en perfekt beholder, heller oppi knsu blandinga og heller stearin oppi, blander stearinen og heller oppi enda mer og blander og heller oppi enda mer til det ikke er mer stearin... så til slutt så bretter jeg kantene på alufolien over slik at det bare er et lite hull i toppen og tar enda mere alu folie over der igjen sånn at den blir tett, så tar jeg en kniv og åpner opp alufolien over hullet som ble når jeg brettet kantene... enkelt og greit!
kommer ikke til å eksplodere nei.. men det som kan skje er at den flyger til himmels
Jeg har laget 2 Legendary Smokebombs, 140g og 700g.

Den på 140g fungerte perfekt, men den på 700g hadde jeg problemer med å tenne, lagde et bål av fyrstikker i den før den endelig tente. Og det BPet jeg hadde lagt på toppen for lettere tenning sa bare poff så var det bare svidd på toppen... Den hadde også litt problemer med å holde seg selv i live, så jeg måtte tenne den på nytt 1 eller 2 ganger.
Det så ut som om det rett og slett var for mye, det ble så mye aske oppi boksen at den kvelte seg selv....

Men på den positive siden så varte 700g LENGE.

Hadde ikke parafinvoks, så jeg brukte telys i begge to.

Kunne det hjelpe å ha noe (svovel?) i blandingen for at den skal tenne lettere?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av LordOfTellus Vis innlegg
Det så ut som om det rett og slett var for mye, det ble så mye aske oppi boksen at den kvelte seg selv....
Vis hele sitatet...
Jeg føler jeg bør nevne at miksen er oksyderende, og at den ekspanderer under dekomponering...
Jeg vet det

Beklager, ble litt dårlig formulert, men det virket som at den kvelte seg selv... Sikkert bare feil under produksjon eller feil mål.

Takk for svar
Sist endret av LordOfTellus; 2. februar 2009 kl. 10:09.
Sitat av LordOfTellus Vis innlegg
[...]
Hadde ikke parafinvoks, så jeg brukte telys i begge to.
[...]
Vis hele sitatet...
Kan nevne at de billigste telysene innholder utelukkende parafin, så det skal ikke ha noen betydning
Sitat av Zondre Vis innlegg
Kan nevne at de billigste telysene innholder utelukkende parafin, så det skal ikke ha noen betydning
Vis hele sitatet...
Jepp. En grei tommelfingerregel er å finne de billigste kjipeste stearinlysene/telysene man finner, fordi de består som regel av mer parafinvoks.
Jeg sammeliknet to like røykbomber hvor jeg hadde telys i den ene, og dyrere stearinlys i den andre. Jeg merket liten forskjell, men det virket som om parafinvoksen avga mest røyk.

Altså, som Zondre her sier, de billigste telysene er nesten bare parafinvoks, så det er ingen grunn til å bestille dyr parafinvoks fra nettet.
Sitat av Bartulf Vis innlegg
Jepp. En grei tommelfingerregel er å finne de billigste kjipeste stearinlysene/telysene man finner, fordi de består som regel av mer parafinvoks.
Jeg sammeliknet to like røykbomber hvor jeg hadde telys i den ene, og dyrere stearinlys i den andre. Jeg merket liten forskjell, men det virket som om parafinvoksen avga mest røyk.

Altså, som Zondre her sier, de billigste telysene er nesten bare parafinvoks, så det er ingen grunn til å bestille dyr parafinvoks fra nettet.
Vis hele sitatet...
Skal det nevnes at stearinlys og telys ikke består av det samme. Stearinlys består av, ikke så rart, stearin, mens telys består av parafin. Så da er det ikke rart at den med telys funket bedre enn stearinlyset
Noen som har testet med farge har hørt at noen her inne skulle sjekke dette
Får 5kg KNO3 så ei røykbombe 1KG blir det!
Om det er plass i panna!:P
Sist endret av 025; 5. februar 2009 kl. 19:31.
Sitat av 025 Vis innlegg
Noen som har testet med farge har hørt at noen her inne skulle sjekke dette
Får 5kg KNO3 så ei røykbombe 1KG blir det!
Om det er plass i panna!:P
Vis hele sitatet...
Nja tror ikke det er så smart å ta alt i panna på en gang , lag røykbomba heller i flere omganger
lag heller foreksempel 100g x 10 , så slipper du å utsette deg for å svi av deg tryne.
Når du har så mye om gangen så kan du risikere at du ikke får smeltet alt og plutselig kan det svi seg i bunnen av panna og antenne.
Sist endret av Bowman; 5. februar 2009 kl. 19:48.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Tente nettopp opp en 70g legendary smoke bomb (60/40/40).
Det kom veldig mye tjukk og hvit røyk. Problemet var at den brant i bare 5-10sek og røyken ble borte ganske raskt. Det var lite vind ute også. Alt var godt pakka inn i veldig mange lag alu-folie og masse teip.
Jeg malte opp kaliumnitraten til veldig fint pulver og blandet det med melis. Dette helte jeg opp i parafinvoks og blandet alt godt sammen. Jeg lot det stå en stund for at det skulle størkne.

Hva kan jeg gjøre for å få den bedre?
Sitat av mikkello Vis innlegg
Tente nettopp opp en 70g legendary smoke bomb (60/40/40).
Det kom veldig mye tjukk og hvit røyk. Problemet var at den brant i bare 5-10sek og røyken ble borte ganske raskt. Det var lite vind ute også. Alt var godt pakka inn i veldig mange lag alu-folie og masse teip.
Jeg malte opp kaliumnitraten til veldig fint pulver og blandet det med melis. Dette helte jeg opp i parafinvoks og blandet alt godt sammen. Jeg lot det stå en stund for at det skulle størkne.

Hva kan jeg gjøre for å få den bedre?
Vis hele sitatet...
Jeg brukte samme oppskriften, jeg vet ikke hva som gikk galt. Men sist gang jeg prøvde den oppskriften brukte jeg stearin istedenfor parafinvoks, fordi jeg ikke hadde det siste. 140g brant en del lenger, husker ikke helt hvor lenge, men det var rundt 3 minutter (når jeg først fikk fyr da xD).
Brukte billige telys som inneholder nesten bare parafinvoks.
Hmmm. Jeg fikk min første vellykede idag, (kjøpte gass brenner på biltema) :P
Jeg tok 30gram telys, 60gram kno3 , 40gram sukker

Smeltet telysene i en kjele, også når det var flytende, og kokende, så tok jeg det av plata, og helte oppi resten, så bare rørte jeg rundt oppi der i 2-3minutter, og fikk ut så mye stearin som mulig!
Også la jeg det på en planke bit, og lagde det til pulver, lot det ligge ute i en times tid.
Også pakka en ball med al folie, (3 lag) og med ett 7mm hull i toppen.
Brant i 3-4min massivt! Masse tykk røyk!
Malte du opp kalium nitraten og sukkeret til veldig fint pulver?
Gjorde nesten det samme som deg, men min varte i 10sek.
nei, men kno3 en min er fint pulver, og sukkeret mitt er helt vanlig sukker. som jeg ikke har gjort noe med
Sitat av maxilat Vis innlegg
Hmmm. Jeg fikk min første vellykede idag, (kjøpte gass brenner på biltema) :P
Jeg tok 30gram telys, 60gram kno3 , 40gram sukker

Smeltet telysene i en kjele, også når det var flytende, og kokende, så tok jeg det av plata, og helte oppi resten, så bare rørte jeg rundt oppi der i 2-3minutter, og fikk ut så mye stearin som mulig!
Også la jeg det på en planke bit, og lagde det til pulver, lot det ligge ute i en times tid.
Også pakka en ball med al folie, (3 lag) og med ett 7mm hull i toppen.
Brant i 3-4min massivt! Masse tykk røyk!
Vis hele sitatet...
Jeg ville vært litt forsiktig med å la voksen koke ettersom det kan ta fyr hvis temperaturen er høy nok. Er ikke sikker på hva antenningstemperaturen på slik voks er, men jeg mener det er best å holde seg på den sikre siden. Når jeg lager disse røykbombene, varmer jeg bare voksen opp nok til at alt blir flytende og gjennomsiktig før jeg tilsetter resten.
Sist endret av Bartulf; 18. april 2009 kl. 23:07.
http://www.youtube.com/watch?v=Q4dKR...e=channel_page
Testet stearin å knsu , selv for en stund siden røyker utrolig bra til å selv at de bare er 70g
Er hvertfall noe av de beste jeg har vært borti av røyk bomber om jeg synst at de ikke er så veldig spendene sammen lignet med skikkelig pyro da.

Jeg smeltet bare kno3 en å sukkeret for seg selv så når de var smeltet så tilsatte jeg stearinen som jeg hadde knust til helt små bitet å rørte godt rundt
Sitat av iskaffe Vis innlegg
http://www.youtube.com/watch?v=Q4dKR...e=channel_page
Testet stearin å knsu , selv for en stund siden røyker utrolig bra til å selv at de bare er 70g
Er hvertfall noe av de beste jeg har vært borti av røyk bomber om jeg synst at de ikke er så veldig spendene sammen lignet med skikkelig pyro da.

Jeg smeltet bare kno3 en å sukkeret for seg selv så når de var smeltet så tilsatte jeg stearinen som jeg hadde knust til helt små bitet å rørte godt rundt
Vis hele sitatet...
Kan jeg spørre om blandingsforholdet ditt ?
Sitat av Atec Vis innlegg
Kan jeg spørre om blandingsforholdet ditt ?
Vis hele sitatet...
Yes, seffølgelig
De er:
30g stearin
60g kno3
å 40g sukker.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Ingen som har prøvd denne med farge enda? hadde vært morro hvis det funka!
▼ ... over en måned senere ... ▼
Noen som har forsøkt knsu+kjøleveske(glykol) ?
Glykol ryker brukbart i seg selv når den bare blir varm nok.
Sitat av Testesen Vis innlegg
Noen som har forsøkt knsu+kjøleveske(glykol) ?
Glykol ryker brukbart i seg selv når den bare blir varm nok.
Vis hele sitatet...
Nei, det har jeg ikke testet. Kan teste i løpet av dagen.
Reinert med beine !
griped's Avatar
Var just ute å testet det og det funket rimelig bra, men trur leg. smoke bomb er bedre. Lagde ei bombe just nå som bestod av ca. 0.8 kg sukker 1kg kno3 og så mye frostvæske at blanding ble hm, tykk, :P man må ike ha for mye da får man ikke tent det.

Det røk noe volsomt, og ma kan ikke pakke denne inn i alufolie fordi den blir f*** så varm! var på håret at metallbeholderen også smelte, dette var ei veldig agressiv røykbombe
Testet en røykbombe på 200 gram.

Komposisjon:

- 80 g KNO3
- 80 g Sukker
- 40 g 95% etylen glycol

Den fikk en rimelig lav densitet og antente meget raskt (i løpet av 0,5 s) ved tennmiddel i form av stjerneskudd.

Resultatet ble en voldsomt hissig fontenelignende sak som brant på en måte som minnet en del om termitt egentlig.
Masse Runde kuler som sprutet en god meter opp i lufta.

Selve brennetiden på denne var ca. 5 sekunder. Med så hissig flamme og varmeutviling er det klart at røyken stiger _alt_ for fort opp i været!

Legendary er vitterlig best til røyklegging, men dette var da uansett en snedig liten sak.


Et potensielt rakettbrensel?
Sist endret av Knask; 3. august 2009 kl. 04:59.
Reinert med beine !
griped's Avatar
ja det resultatet fikk jeg også, Den var meget hissig og agressiv. må bruk god dyse for at ikke alt bare skal begynne å brenne. Måtte rygge unna for trudde nesten den kom til å sprenge :P virket som det ble en del trykk inni den.
HøyRisiko Psykopat
Sitat av Bartulf Vis innlegg
Jeg ville vært litt forsiktig med å la voksen koke ettersom det kan ta fyr hvis temperaturen er høy nok. Er ikke sikker på hva antenningstemperaturen på slik voks er, men jeg mener det er best å holde seg på den sikre siden. Når jeg lager disse røykbombene, varmer jeg bare voksen opp nok til at alt blir flytende og gjennomsiktig før jeg tilsetter resten.
Vis hele sitatet...
Ett godt kjenneteng om voksen/stearinen skal til å antenne er at det kommer ganske mye røyk, viss de står på den samme temperaturen en stund så kommer det ei flammekule, derretter brenner det ganske kraftig, det sløkkes ikkje før det er brent opp elle kjølt ned.
Ps ikkje prøv å slukk flammen med vann det gjer det berre verre :S
Sitat av OlaWaagen Vis innlegg
Ett godt kjenneteng om voksen/stearinen skal til å antenne er at det kommer ganske mye røyk, viss de står på den samme temperaturen en stund så kommer det ei flammekule, derretter brenner det ganske kraftig, det sløkkes ikkje før det er brent opp elle kjølt ned.
Ps ikkje prøv å slukk flammen med vann det gjer det berre verre :S
Vis hele sitatet...
Noen gang hørt om "brann-trekanten" ? Hvis ikke, google det!

Fjerner du en av de viktige 3 faktorene for at det skal brenne så slokker brannen.
Altså hvis du varmer opp voks/stearin i ei gryte og det begynner å brenne legger du bare på lokket. Da slokker det temmelig fort.

Men det du sier om vann og brennende stearin er helt riktig! Man vil få en eksplosjonsartet flammekule!

Hvorfor? Fordi vann utvider seg over 1400 ganger når det fordamper og det skjer temmelig fort.
Dermed vil brennede voks følge med vanndampen i det den stiger oppover.
Det du beskriver kalles en 'Dampeksplosjon', og er det samme som skjer hvis du heller noen dråper vann i flytende metall, brennende smultgryter o.l. Vannet utvider seg forresten enda mere, ca. 1600 ggr.
Jepp, husk på dette når dere skal smelte bly til møllemedia.

Mulig at jeg husket feil ja. Tror jeg har diskutert dette med noen her inne før og vi kom vel fram til at det var 16-17 hundre ganger.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Jeg grovregnet kjapt nå utifra at H2O = 16ml/mol.
Og på _0 grader_ så blir det 1400 liter gass.

Middagstid, så kan slenge en større kalkulering viss det ikke er presist nokk.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Et spørsmål, muligens litt off-topic, men stearinen trådstarter snakket om kan hentes fra et vanlig stearinlys man får kjøpt i en hvilken som helst butikk?
Sitat av Kimer28 Vis innlegg
Et spørsmål, muligens litt off-topic, men stearinen trådstarter snakket om kan hentes fra et vanlig stearinlys man får kjøpt i en hvilken som helst butikk?
Vis hele sitatet...
nei, det er überspesiell stearinvoks som må hentes på månen, men aller helst på mars eller pluto.


(ja, stearinlys, evt. det som er i te-lys, har en annen konsistens, har hørt rykter om at det ene funker bedre enn det andre)
Jeg har en guide nå, men sliter med å få lasta den opp på Youtube.. Skal legge inne en link når den kommer!

Te-lys funker fint ja
Det vil jeg gjerne bedrive litt flisespikkeri!
Delvis for å være vemmelig og delvis fordi det er gøy...

Telys består ikke av stearin, men av parafinvoks.
Stearinlys kan bestå av flere komponenter som feks. parafinvoks og palmitinsyre, men hovedingrediensen er stearinsyre.
noen som vet noe om hvordan det er å bestille kaliumnitrat fra www.kjemishop.no ?
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Det vil jeg gjerne bedrive litt flisespikkeri!
Delvis for å være vemmelig og delvis fordi det er gøy...

Telys består ikke av stearin, men av parafinvoks.
Stearinlys kan bestå av flere komponenter som feks. parafinvoks og palmitinsyre, men hovedingrediensen er stearinsyre.
Vis hele sitatet...
Litt flisespikk fra meg også!
Guiden er opprinnelig fra Pyrosummit.com
Der står det IKKE stearin men "Paraffin wax"

Godt observert men ikke godt nok (litt missvisende med stearin som tittel da)
----------------------------------------------
Her har dere guiden min: http://www.youtube.com/watch?v=5adMxfJGfek

Vil legge ut video av røkybomben i løpet av uka.
Sist endret av Cal.12; 25. november 2009 kl. 22:27.
Lagde en liten røykbombe med 60/40/40 KNO3/sukker/stearin i går, men den brant noe voldsomt, og produserte lite røyk :/ Tente på med litt BP fra fjorårets nyttårsfeiring, kan det ha noe med saken å gjøre? Eller var bare blandingsforholdene mine ukorrekte?

BTW, funker det med smørefett også? Har smått med lys igjen, har stort sett glorete kubbelys som er fulle av noe som ligner glitter igjen :/

Edit 2: Har en del spørsmål i dag Husker jeg leste en post om farget røyk en gang, eller så var det en video på youtube... Uansett, der sto det noe om plantefarge (ekte fargestoff som moren min liker å kalle det), fungerer dette, og i så fall, hvor skaffer man det? Random garnbutikk?
Sist endret av ROFLCOPTER; 27. november 2009 kl. 20:33.
Jeg lagde en røykbombe med 60/40/40 KNO3/Melis/Parafinvoks (telys), og jeg hadde store problemer med å få den tent med vanlig visco. Jeg forsøkte også å starte den med 60/40 KNO3/Melis, som brenner veldig godt, men den tok ikke fyr da heller.

Når jeg holder en lighter lenge innpå "fruser" den en gang i blant, men jeg må smelte et stort parti med lighteren før hele tar fyr.

Er det noen som har noen gode råd for å få startet denne "legendary smoke bomb" uten blåselamper? )
Har ikke testet dette personlig, men prøv med stjerneskudd
Sær som enhver
Bangfish's Avatar
Sitat av 13ulldog Vis innlegg
Jeg lagde en røykbombe med 60/40/40 KNO3/Melis/Parafinvoks (telys), og jeg hadde store problemer med å få den tent med vanlig visco. Jeg forsøkte også å starte den med 60/40 KNO3/Melis, som brenner veldig godt, men den tok ikke fyr da heller.

Når jeg holder en lighter lenge innpå "fruser" den en gang i blant, men jeg må smelte et stort parti med lighteren før hele tar fyr.

Er det noen som har noen gode råd for å få startet denne "legendary smoke bomb" uten blåselamper? )
Vis hele sitatet...
Jeg har også samme promlem.
Vet ikke om det vil funke, men skal prøve å antenne med magnesiumbånd i dag.
Noen som vet om dette vil funke?
Prøv KClO3/sukker eller Al/S
Sitat av mikkello Vis innlegg
Prøv KClO3/sukker eller Al/S
Vis hele sitatet...
KClO3/sukker....tenkte du da til opptenning eller i stede for KNO3/Melis i blandingen med parafinvoks? Jeg har helst lyst til å holde svovel utenfor, så lenge jeg skal bruke de til paintball.

Jeg tenkte også om jeg skulle borre ut en 1cm kjerne, som jeg fylte enten med fyrstikkhoder eller KNO3/Melis. Stjerneskudd er sikkert en god ide, men da må jeg til Sverige for å få tak i det først

Alle forslag mottas med takk.
Sist endret av 13ulldog; 28. november 2009 kl. 12:34.
Tenkte på KClO3/sukker til antenning.
Hvorfor holde svovel utenfor? Fyrstikkhoder er mye mer sensitivt enn aluminium/svovel!
Jeg tenkte at det ikke var så sunt å fyre svovel ved siden av noen, men det blir jo akkurat det samme med fyrstikkhoder, så det var egentlig bare dumt tenkt av meg Meeen, jeg har ikke aluminium hjemme heller.
Sitat av Bangfish Vis innlegg
Jeg har også samme promlem.
Vet ikke om det vil funke, men skal prøve å antenne med magnesiumbånd i dag.
Noen som vet om dette vil funke?
Vis hele sitatet...

Jeg tar ca. 50/50 sukker/KNO3 tørrmiks og heller nedi luntehullet.. Har sjedd ett par ganger att den ikke fyrte av da, men tok bare litt mer og en ny lunte. Det funker helt fint for meg..
Lykke til

--

Om den brenner får den for mye oksygen, bruk mer alufoil