Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2541
Hei allesammen!

Har jobbintervju på mandag neste uke, og lurte på om hva som blir sagt på ett jobbintervju og hva jeg burde gjøre/si. Dette er første gang jeg har ett jobbintervju da jeg nettopp er ferdig med videregående.

Tusen takk for alle svar!

++

Vil også bare si ifra at jeg gruer meg veldig og jeg føler allerede nå at jeg er nervøs for møte.
Sist endret av StraightFlush; 7. mars 2019 kl. 01:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det tok ett Googlesøk for å finne denne artikkelen. Du kan jo lese den og svare på spørsmålene, så er du vel greit nok forberedt. Jeg tviler sterkt på at et jobbintervju hos en dagligvarebutikk kommer til å gi deg så fryktelig mange av de spørsmålene, men det er bedre å legge mer innsats i forberedelsene enn nødvendig istedenfor for lite.
Vil du ha vann eller kaffe? -si ja til en av de.
Fortell litt om deg selv. Har er det mye å ta av og du bør ha tenkt over hva du skal si på forhånd. Eksempel: Familie, hvilken skole du har gått på, idretter du har hold på med, du kan komme med en morsom historie hvis du føler at den er bra.
Hva er dine kvaliteter? Er du arbeidsom, fortell det. Liker du å smile og ha en god tone med nye mennesker du møter? Si det.
Hvorfor skulle de velge deg? Fortell om at du kan klokka og aldri er forsein til avtaler og at du har føler på et stort ansvar når du skal gjør viktige oppgaver. Om det er at du har vært i elevrådet på skolen eller følger en kake oppskrift på nettet som du aldri har bakt før. Si du har godt øye for detaljer og du er veldig motivert til å gjøre en god jobb. Noe sånt som dette ville jeg sagt i hvertfall. Husk øyekontakt, et stramt og godt håndtrykk, sitt litt foroverlent på stolen, IKKE len deg tilbake i stolen - da ser du uinteressert og for avslappet ut. Du skal være litt nervøs, det er normalt.
Sitat av Drugsarebadmkey Vis innlegg
Vil du ha vann eller kaffe? -si ja til en av de.
Fortell litt om deg selv. Har er det mye å ta av og du bør ha tenkt over hva du skal si på forhånd. Eksempel: Familie, hvilken skole du har gått på, idretter du har hold på med, du kan komme med en morsom historie hvis du føler at den er bra.
Hva er dine kvaliteter? Er du arbeidsom, fortell det. Liker du å smile og ha en god tone med nye mennesker du møter? Si det.
Hvorfor skulle de velge deg? Fortell om at du kan klokka og aldri er forsein til avtaler og at du har føler på et stort ansvar når du skal gjør viktige oppgaver. Om det er at du har vært i elevrådet på skolen eller følger en kake oppskrift på nettet som du aldri har bakt før. Si du har godt øye for detaljer og du er veldig motivert til å gjøre en god jobb. Noe sånt som dette ville jeg sagt i hvertfall. Husk øyekontakt, et stramt og godt håndtrykk, sitt litt foroverlent på stolen, IKKE len deg tilbake i stolen - da ser du uinteressert og for avslappet ut. Du skal være litt nervøs, det er normalt.
Vis hele sitatet...

Tusentakk for godt svar! Skal huske å ta med dette, veldig nyttig.

Om noen har flere tips kom gjerne med det!

Kommer neste mandag og sier hvordan det gikk.
Det viktigste er å være våken og imøtekommende. En som sjefen tenker at kundene blir glad av å handle hos. Ikke overspill smørblid, men vær imøtekommende og karismatisk! Kle deg nøkternt og fiks håret. Du får spørsmål om alder, skole osv og i stedet for å svare "mutt" bare tallet eller skolen, så svar innbydende og voksent i positivt tonefall mer utfyllende "Jeg er *alder* og syntes det er på tide med å ta skrittet i voksenlivet med å jobbe nå Jeg bor i nærheten så derfor ville jeg søke her, og har derfor også mulighet til å ta ekstravakter og steppe inn på kort varsel ", "jeg gikk på den og den vgs på studieretning det og det og trivdes bra med det, jeg er sosial og glad i å ha mennesker rundt meg så derfor føler jeg at å jobbe i butikk vil være noe jeg passer bra til "

Ikke noe å grue deg til, jo tryggere du er på deg selv (selvsikker og ordentlig, ikke chill) jo mere kundevennlig oppfatter sjefen at du er og han er ikke ute etter å dømme deg, bare bli kjent med deg og se om du passer til akuratt denne jobben. Lykke til a! Tvi tvi!
Sist endret av celtseus; 7. mars 2019 kl. 02:10.
Prøv å argumentere for de gode egenskapene dine ved å henvise til ting du har gjort før. Dette kan være hobbyer eller tidligere arbeid du har hatt. Det er nok veldig mange som spyr ut gode egenskaper om seg selv, uten å faktisk grunngi dem. Din potensielle arbeidsgiver har sikkert hatt 15 forskjellige tenåringsgutter til intervju som alle har vært: systematiske, pålitelige og samarbeidsvillige, uten at det overbeviser noen. Litt generaliserende, med du skjønner tegninga. Er du flink til å organisere ting? Si at du har vært med på å organisere sosiale eventer på skolen. Er du god til å samarbeide? Si at du har spilt på fotballag i mange år. Beholder du roen i stressa situsjoner? Fortell at du har drevet med ekstremsport.
Masse gode tips her. Vær foreberedt på å kanskje få spørsmål om hvilken "negative" kvaliteter/egenskaper du har. Jeg har vært på en del jobbintervju opp igjennom årene og det er veldig vanlig å få spørsmål vinklet inn mot dette pakket inn i en eller annen form. Som feks " Hvilken egenskaper har du som du tenker at du trenger å jobbe med" eller noe i den duren, kommer ikke på et godt eksempel akkurat nå.

Dette er noe av det jeg synes er vanskeligst å svare på, viktig å tenke gjennom det på forhånd så ikke du blir helt satt ut viss du får det spørsmålet i en eller annen form