Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 3178
Jeg har, helt siden barndommen av, vært nysgjerrig på, og fascinert over, narkotiske stoffer. Likevel har jeg valgt et rusfritt liv. Dels fordi to nære familiemedlemmer ble litt vel nysgjerrige og fascinerte, og døde av bruken.

Likevel er jeg en ivrig leser av dette forumet, og har både ledd, grått og undret meg over trådene her inne. Men det er flere ting jeg ikke forstår, som jeg håpte noen her inne kunne belyse. Dere må gjerne bare svare på ett av spørsmålene, hvis det passer best.

Amfetamin:

1. Hvordan føler man seg på dette stoffet? Hva er tiltrekkende ved det? Basert på det jeg ser på TV og leser her, blir folk hyperaktive, slitsomme, bablende, paranoide og ute av stand til å sove. For meg virker dette angstfremkallende og ubehagelig. Hva er underholdende ved å være så rastløs? For meg, som ganske følsom og engstelig, er avslappende rus mye mer tiltalende, men kanskje det er nettopp det som gjør at jeg ikke forstår?
2. Jeg har lest flere ganger her inne at folk "speeder" i flere måneder i strekk. Hvordan lar det seg gjøre med tanke på søvn, matinntak, jobb og psykisk helse? Og sett bort ifra avhengigheten - hvorfor?
3. Er amfetamin like avhengighetsskapende som opiater?
4. Kan virkningen av Ritalin sammenlignes med virkningen av ren amfetamin?


Heroin:


1. I Trainspotting beskrives rusen som en helt fantastisk orgasme. Er du enig? Hvordan kan denne rusen best beskrives, fysisk og mentalt? Ser man fortsatt verden som "den er" eller er man helt borte vekk?
2. Jeg har lenge tenkt på heroin som "den ensommes rus", og som et stort rop om omsorg, - er du enig?


Generelt om rus(mis)bruk/forumet:


1. Plages du av hva familien din tenker om valgene du tar/har tatt/er i ferd med å ta?
2. To av trådene som har grepet meg mest er Bloodshoteyes sin tråd om "hvordan skyte heroin" og Tøffetoms tråder om nedtrapping. Vet vi hvordan disse har det i dag?
3. De av dere som bruker "kaffe er sentralstimulerende" som argument for å legitimere bruk av blant annet speed - er dere seriøse? (Jeg spør oppriktig, da jeg forstår at dette stemmer, men likevel har vanskelig for å se at dette er et solid argument)
4. For dere som prøver å slutte med rus - er dette forumet triggende?

Tusen takk for alle svar!
Skal nevnes at jeg bare har brukt amfetamin, ikke heroin. Har også bare brukt det få ganger, så svarer på det jeg kan.

Amfetamin:
1) Her kommer det jo an på mengde, humør og egen personlighet. Man er jo seg selv fortsatt, bare amped up i humør/energi f.eks. Man kan bli rastløs, men man kan også bli veldig fokusert. Det har vært forskjellig for meg. En gang jeg tok speed brukte jeg over en time på fest og satt og queuet sanger på spotify. En annen gang var jeg rastløs slik som du beskriver, men det er som oftest en god rastløshet hvis du skjønner. Jeg blir liksom ekstra spent over hva som kan skje next. Over noe så enkelt som en samtale, en gåtur, en røyk. Det blir litt mer spesielt, på en måte. Jeg er også ganske følsom og engstelig/svingende i humør, men dette opplever jeg sjeldent under påvirkning av stoffet selv. Er verre når det holder på å gå ut av kroppen og effekten er borte, men selv det går over. Jeg synes det er verdt det en gang innimellom her i livet.
2) Jeg har aldri tatt det mer en en kveld/natt av gangen da det er en heftig opplevelse bare det imo så har vanskelig for å forstå det selv bare så det er sagt.
3) Utifra erfaring med venner og bekjente som bruker/har brukt amfetamin så ja, det er ihvertfall ikke stort mindre avhengighetsskapende enn heroin slik jeg har opplevd det. Har blitt mye mer brukt blant folk i min kjent-sirkel også.

Generelt:
1) Nå er det bare en i min familie som vet om mitt rusbruk - og da kun vet at jeg har brukt cannabis. Den reaksjonen gikk greit forsåvidt - det er tross alt et rusmiddel det er lettere å ha et liberalt syn på. At jeg bruker andre rusmidler innimellom ser jeg ikke på som vits i å fortelle når reaksjonen blir verre enn situasjonen er. Jeg har gått på noen smell (mest med alkohol) og ikke alltid vært helt klok i bruken, sånn kan lett skje med rus - lovlig eller ulovlig, men jeg klarer å ta gode pauser og leve livet uten rus også.
Sist endret av dazezone; 15. mai 2018 kl. 21:27. Grunn: skrivefeil
Amfetamin:

1. Det som skjer når man inntar Amf er at kroppen frigjør 'dopamin', som du skriver blir man ''slitsomme'' å ''bablende'' som skyldes av dopamin frigjøringen som gjør deg glad og oppstemt. Når det kommer til det paranoide føler man bare på det når stoffet skal ut av kroppen, altså ''nedtur'' eller hvis man har såkalt overdosert. For en som er ganske følsom vil dette stoffet gi deg den beste følelsen du har følt på i ditt liv, du blir glad, selvsikker å driter i alt det negative, men det vil også si at nedturen du får vil bli ganske hard. Jeg husker dog ikke grunnen til at man ikke blir trøtt på speed, men med ren amfetamin vil du kunne sove, spise å leve ganske likt å normalt som du ellers ville gjort av det jeg har hørt. Rastløsheten skyldes nok mye av det høye blodtrykket du får. (Liten mengde gate-speed vil bare gjøre deg stein gjennom rusen i min erfaring).

2. Å farte i flere måneder i strekk ville vært helt umulig som en selvfølge, i noen tilfeller kollapser man etter mange døgn våkne, eller rett å slett bare venter med neste dose til senere da man kan overdosere eller ikke klarer å nå høyere grunnet toleranse som bygges veldig fort opp på amfetamin med kort halveringstid. Når man farter så mister man matlyst, så jeg tror på et ganske stort pes når det kommer til matinntak på flere ukers/måneders speed inntak i strekk. Har man jobb burde man holde seg nykter å ha landet ordentlig før mandagen kommer, ved fks farte fra fredag til lørdag, nedtur på søndag, fin på mandag da jobben starter.

3. Man kan ikke bli avhengig av amfetamin på samme måte som opiater. Av amf får man ikke fysiske abstinenser som man gjør på opiater, men den psykiske avhengigheten kommer nok av nedturen på amf da du føler du må ha mer fordi nedturen begynner å komme. (amf nedtur varer ikke lenge, å kan ikke sammenlignes med opiat avhengighet). Den psykiske avhengigheten på opiater henger nok sammen med de fysiske.

4. Nei, langt ifra. Virkestoffet i Ritalin heter metylfenidat, som gir en helt annen virkning enn amfetamin. På ritalin vil du bli sløv å null tegn til eufori, den hyperaktive delen du kan få av ritalin vil jeg tro skyldes av overdosering uten at jeg kan si det for sikkert. Ritalin gir en motsatt effekt sammenlignet med amfetamin.



Heroin:

1. I de få gangene jeg selv har inntatt heroin så vil jeg beskrive det som avslappende å behagelig i lavere doser. har vært borti høyere doser da jeg føler det er helt for jævlig å bevege meg, til å med å ligge samt kvalme. Når jeg dupper av kommer jeg i en slags ''våken-drøm'' da jeg ser for meg ting like klart som jeg gjør i drømmer bare at jeg er våken samtidig.

2. Om du tyr for heroin når/fordi du har det vondt så kan jeg være enig, ellers er jeg uenig.


Generelt om rus(mis)bruk/forumet:

1. Til sjeldne tider gjør jeg det, men den tankegangen forsvinner som regel på de fleste jo dypere å jo mer tid du bruker innenfor rusmiljøer og rusmisbruk.
2. Det har jeg ikke peiling på, om du er nysgjerrig så kan du lese litt på dems siste posta innlegg.
3. Jeg har vanskelig for å tro at noen er seriøse der med tanken på bivirkninger og effekt. Jeg har hvert fall ingen solide argumenter som støtter den meningen.
4. For dem som prøver å slutte med rus vil jeg tro at forumet kan være triggende for noen.
Jeg har hverken energi eller krefter til å skulle delta i noen debatt her nå, men @sjangsespill ? Mye av hva du sier må du begrunne med at er din egen personlige erfaring, og ikke skrive det som om det er en allmen regel. Du bruker ''Man'' istedet for ''jeg'' på steder hvor du kun kan skrive ''jeg'', ellers vil det bli feil. Flere av tingene du sier er også direkte feil. Dette har nok med denne ''man'' og ''jeg'' formuleringsfeilen du driver med. Det blir altså ikke feil før du skriver det på en måte som tilsier at det gjelder alle. Et eksempel er at du skriver at man ikke blir paranoid av amfetamin før nedturen. En veldig vanlig bi-effekt av amfetamin er å bli svært paranoid, dette gjelder ikke kun nedturen. Mange opplever sterk angst og paranoya under selve rusen.
Sist endret av Relevant; 15. mai 2018 kl. 21:47.
Amfetamin:
Hvordan føler man seg på dette stoffet?
- Når man tar Amfetamin kommer det en voldsom eufori krypende over deg, den kan føles så sterkt at du får frysninger/gåsehud.
Man føler seg lett og glad, og som om alt er riktig, at "Det er sånn det skal være".
Det er vel også derfor mange med problemer i livet ruser seg gjennom de mørke dagene, for på "speed" rusen er det lett å glemme alt av vekt de har på skuldrene sine.
Dette kan fort gå over til avhengighet, har man råd og god tilgang merker man ikke avhengigheten med det første. Ikke før du ikke har råd lengre, derav forsvinner også litt av tilgjengeligheten man hadde før, og panikken over å ikke ha tilgang kryper på.

Som regel er Amfetaminrusen skikkelig god det første døgnet, etterhvert så forsvinner den kraftigste euforien, man blir gradvis mer "kokt i pappen" og kan få "lue-syndrom" (Er bare slang i våre kretser), altså en følelse av at du har hatt/lue på uten at du har det.
Sitter du lenge nok våken begynner skyggene å lure i side synet, akkurat som om noen går fort forbi deg men får bare med deg skyggen.


Er også veldig individuelt hvordan Amfetamin påvirker folk, og dette er bare mine erfaringer.
Noen blir irritable og irriterende, noen blir veldig snakkesalig, mens andre blir mer gira i hodet enn fysisk.
Sist endret av Ondskap; 15. mai 2018 kl. 21:51.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Jeg har hverken energi eller krefter til å skulle delta i noen debatt her nå, men @sjangsespill ? Mye av hva du sier må du begrunne med at er din egen personlige erfaring, og ikke skrive det som om det er en allmen regel. Du bruker ''Man'' istedet for ''jeg'' på steder hvor du kun kan skrive ''jeg'', ellers vil det bli feil. Flere av tingene du sier er også direkte feil. Dette har nok med denne ''man'' og ''jeg'' formuleringsfeilen du driver med. Det blir altså ikke feil før du skriver det på en måte som tilsier at det gjelder alle. Et eksempel er at du skriver at man ikke blir paranoid av amfetamin før nedturen. En veldig vanlig bi-effekt av amfetamin er å bli svært paranoid, dette gjelder ikke kun nedturen. Mange opplever sterk angst og paranoya under selve rusen.
Vis hele sitatet...


Jeg vet kanskje ikke akkurat når jeg skulle ha skrevet 'man' å 'jeg'. Brukte nok 'man' der jeg var ganske sikker på at det gjaldt alle i de spesifikke beskrivelsene jeg kom med. Å selvfølgelig opplever mange angst og paranoia under rusen, men i alle tilfellene jeg har fått med meg har det bare vært i tilfeller hvor man har overdosert eller blitt makka-stein.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg beklager på forhånd at jeg linker til en youtube video, men denne forklaringen på de fleste illegale stoffene i sammenligning til heroin er en tekst som jeg synes er verdt å ta en titt på.

Nå har jeg ingen erfaring med heroin, men flere andre med denne erfaringen har kjent seg igjen i beskrivelsen.

The how and why of heroin addiction
Anonym bruker
"Selvforsynt Rødmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Heroin:

1. I Trainspotting beskrives rusen som en helt fantastisk orgasme. Er du enig? Hvordan kan denne rusen best beskrives, fysisk og mentalt? Ser man fortsatt verden som "den er" eller er man helt borte vekk?

Beste rusen jeg har vært borti, du kjenner bare varmen strømmer gjennom hele kroppen når du tar et skudd, smertene slipper tak, du tenker ikke på noe annet enn hvor god den følelsen er. Angsten forsvinner helt, du dubber mye av, klør mye i ansikt/kroppen ''moffekick''. Du kjenner på ingen bekymringer, du kjenner deg litt født på ny og du blir veldig sløv. Verden er som den er, men da jeg var avhengig av nåla så ble verden grå og deprimerende, livet var et helvette og alt dagene gikk ut på var å skaffe 3 doser om dagen, selge magasiner/tigge, sove, være sjuk på mårran, gjennomsvett madrass, klissvåt i håret, sjuk og fryser, ned å hente friskmelding, utrolig slitsom livsstil. Lett å dø av om du tar for mye.

2. Jeg har lenge tenkt på heroin som "den ensommes rus", og som et stort rop om omsorg, - er du enig?

Du velger jo selv å ta det, men du bir veldig ensom ja. Livet handler jo kun om heroin dag inn og dag ut.
Det er jo ikke noe liv, du mister jo alle årene til slutt om du holder på i mange år, spørs hvor flink du er med skadereduksjon.
Men jeg visste jo ikke at det kunne gå så galt, jeg ville jo ikke bli avhengig, selge tingene mine og miste kontakten med familien, så alle fortjener jo å få en ny sjanse uansett, bare lær av feil du gjør.


Generelt om rus(mis)bruk/forumet:

1. Plages du av hva familien din tenker om valgene du tar/har tatt/er i ferd med å ta?

Ja, de har vært veldig bekymret og redde, min mor planla til og med begravelsen min noen måneder før jeg flytta hjem igjen da jeg var avhengig av heroin. De ringte rustelefonen, snakket med politi, ga meg aldri penger, de hata meg og så på meg som en demon. (jeg var ikke der mer, det var heroinen som prata). Har hatt mye dårlig samvittighet i rusa tilstand, men ting går bedre i dag.

2. To av trådene som har grepet meg mest er Bloodshoteyes sin tråd om "hvordan skyte heroin" og Tøffetoms tråder om nedtrapping. Vet vi hvordan disse har det i dag?

Jeg mener de lever hvertfall, kjenner de ikke men sett brukernavna på forumet mange ganger før.

3. De av dere som bruker "kaffe er sentralstimulerende" som argument for å legitimere bruk av blant annet speed - er dere seriøse? (Jeg spør oppriktig, da jeg forstår at dette stemmer, men likevel har vanskelig for å se at dette er et solid argument)

Uten kaffe så hadde jo ikke folk vært like fort kvikke/opplagte for arbeidsdagen vil jeg tro, de aller aller fleste drikker jo kaffe. Men det er mange som ikke gjør det som fungerer fint på arbeid. Så ja, det er et teit argument, men det betyr ikke at speed ikke er bra for de med for eksempel AD/HD i kontrollerte doser.

4. For dere som prøver å slutte med rus - er dette forumet triggende?

Nei, det er opplysende. Har lært veldig mye på forumet og tatt mange forhåndsregler mtp rusmidler fordi jeg leste her først, og råd for deg som vil slutte.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Heroin:

1. I Trainspotting beskrives rusen som en helt fantastisk orgasme. Er du enig? Hvordan kan denne rusen best beskrives, fysisk og mentalt? Ser man fortsatt verden som "den er" eller er man helt borte vekk?

Beste rusen jeg har vært borti, du kjenner bare varmen strømmer gjennom hele kroppen når du tar et skudd, smertene slipper tak, du tenker ikke på noe annet enn hvor god den følelsen er. Angsten forsvinner helt, du dubber mye av, klør mye i ansikt/kroppen ''moffekick''. Du kjenner på ingen bekymringer, du kjenner deg litt født på ny og du blir veldig sløv. Verden er som den er, men da jeg var avhengig av nåla så ble verden grå og deprimerende, livet var et helvette og alt dagene gikk ut på var å skaffe 3 doser om dagen, selge magasiner/tigge, sove, være sjuk på mårran, gjennomsvett madrass, klissvåt i håret, sjuk og fryser, ned å hente friskmelding, utrolig slitsom livsstil. Lett å dø av om du tar for mye.

2. Jeg har lenge tenkt på heroin som "den ensommes rus", og som et stort rop om omsorg, - er du enig?

Du velger jo selv å ta det, men du bir veldig ensom ja. Livet handler jo kun om heroin dag inn og dag ut.
Det er jo ikke noe liv, du mister jo alle årene til slutt om du holder på i mange år, spørs hvor flink du er med skadereduksjon.
Men jeg visste jo ikke at det kunne gå så galt, jeg ville jo ikke bli avhengig, selge tingene mine og miste kontakten med familien, så alle fortjener jo å få en ny sjanse uansett, bare lær av feil du gjør.


Generelt om rus(mis)bruk/forumet:

1. Plages du av hva familien din tenker om valgene du tar/har tatt/er i ferd med å ta?

Ja, de har vært veldig bekymret og redde, min mor planla til og med begravelsen min noen måneder før jeg flytta hjem igjen da jeg var avhengig av heroin. De ringte rustelefonen, snakket med politi, ga meg aldri penger, de hata meg og så på meg som en demon. (jeg var ikke der mer, det var heroinen som prata). Har hatt mye dårlig samvittighet i rusa tilstand, men ting går bedre i dag.

2. To av trådene som har grepet meg mest er Bloodshoteyes sin tråd om "hvordan skyte heroin" og Tøffetoms tråder om nedtrapping. Vet vi hvordan disse har det i dag?

Jeg mener de lever hvertfall, kjenner de ikke men sett brukernavna på forumet mange ganger før.

3. De av dere som bruker "kaffe er sentralstimulerende" som argument for å legitimere bruk av blant annet speed - er dere seriøse? (Jeg spør oppriktig, da jeg forstår at dette stemmer, men likevel har vanskelig for å se at dette er et solid argument)

Uten kaffe så hadde jo ikke folk vært like fort kvikke/opplagte for arbeidsdagen vil jeg tro, de aller aller fleste drikker jo kaffe. Men det er mange som ikke gjør det som fungerer fint på arbeid. Så ja, det er et teit argument, men det betyr ikke at speed ikke er bra for de med for eksempel AD/HD i kontrollerte doser.

4. For dere som prøver å slutte med rus - er dette forumet triggende?

Nei, det er opplysende. Har lært veldig mye på forumet og tatt mange forhåndsregler mtp rusmidler fordi jeg leste her først, og råd for deg som vil slutte.
Vis hele sitatet...
Det var et veldig sterkt svar! Tusen takk. Du må ha vært gjennom et sant helvete... Kan jeg spørre deg hvordan situasjonen din er i dag?

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Jeg beklager på forhånd at jeg linker til en youtube video, men denne forklaringen på de fleste illegale stoffene i sammenligning til heroin er en tekst som jeg synes er verdt å ta en titt på.

Nå har jeg ingen erfaring med heroin, men flere andre med denne erfaringen har kjent seg igjen i beskrivelsen.

The how and why of heroin addiction
Vis hele sitatet...
Oi, den gjorde inntrykk på meg. Ser at flere kommenterer at denne videoen er mer effektiv enn ordinær anti-drug-propaganda, og det er jeg helt enig i! Sikkert fordi den er ærlig på hvor godt det kan føles, og at den tar opp mytene som egentlig bare har bidratt til at mange ufarliggjør stoffet. Takk
Sist endret av nighttimingbaby; 16. mai 2018 kl. 00:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Amfetamin er det mange andre her inne som har langt mer erafring med enn det jeg har, så der lar jeg andre svare.

1. I Trainspotting beskrives rusen som en helt fantastisk orgasme. Er du enig? Hvordan kan denne rusen best beskrives, fysisk og mentalt? Ser man fortsatt verden som "den er" eller er man helt borte vekk?

Her er det viktig å skille mellom å skyte (I.V) og å røyke/snorte. Jeg glemmer nok aldri det første skuddet mitt. Det var som en orgasme, bare bedre. Jeg sto oppreist og satt skuddet, men etter et sekund var kroppen fyllt av et såpass stort velbehag at jeg gikk ned i knestående. Denne følelsen har jeg aldri klart å gjenskape, og er inneforstått med at jeg sannsynligvis aldri vil oppleve et lignende velbehag igjen. Likevel brukte jeg flere av mine beste år 100% dedikert til jakten på å få oppleve bare en brøkdel av det jeg følte første gangen (les: junkie).

Å røyke heroin er en litt annen øvelse. Rusen er langt mindre påtrengende, nesten litt subtil. Jeg har mange ganger undret meg over hvorfor jeg og mange andre bevisst ødelegger livet sitt for en rus som tross alt ikke er så veldig voldsom. Man blir euforisk og opplever velbehag, blir mer våken og får ting gjort, og det nummer det man måtte ha av angst og depresjoner når man er ruset. Men jeg føler meg langt mer ruset når jeg feks. bare røyker cannabis, drikker fire pils eller inntar andre "milde" stoffer. Likevel er det noe med denne rusen som ikke helt kan beskrives. Det er en grunn til at folk villig kaster livet sitt i dass for å røyke heroin.



2. Jeg har lenge tenkt på heroin som "den ensommes rus", og som et stort rop om omsorg, - er du enig?



Heroin blir din beste venn og din verste fiende, for å si det på en litt flåsete måte. Den er forutsigbar og skuffer deg aldri. Har man heroin trenger man ikke venner. Når man er tom og litt mer nykter innser man at man selvfølgelig er superensom og at man har forsømt alt det gode man hadde gående, men dette er bare midlertidig. Snart har man heroinen som følgesvenn igjen og alle vonde tanker blir slipt vekk.



Generelt om rus(mis)bruk/forumet:


1. Plages du av hva familien din tenker om valgene du tar/har tatt/er i ferd med å ta?

Ja, jeg ble plaget av dette. Ikke nødvendigvis fordi det jeg gjorde skadet dem på noen måte, men fordi de er old-school og er opplært i den tankegangen at det ikke finnes grader av rusbruk. Med unntak av alkohol, må vite.



3. De av dere som bruker "kaffe er sentralstimulerende" som argument for å legitimere bruk av blant annet speed - er dere seriøse? (Jeg spør oppriktig, da jeg forstår at dette stemmer, men likevel har vanskelig for å se at dette er et solid argument)


Det blir vel gjort for å sette det i perspektiv. Vi inntar hele tiden forskjellige stoffer som påvirker oss i ulik grad. Rent objektivt er det ingenting som tilsier at det ene skal være lovlig mens det andre må være ulovlig. Vi må endre måten vi ser på "narkotika" på. Slik samfunnet gjør det i dag hjelper ingen.

4. For dere som prøver å slutte med rus - er dette forumet triggende?

Ikke for min del. Forumet har vært et fint sted å søke brukererfaring og litt informasjon rundt forskjellige stoffer. Jeg har flere ganger unnlatt å innta forskjellige ting med bakgrunn i hva jeg har lest her inne.