Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  328 67889
Sitat av lsrr Vis innlegg
Stillingen er ifølge stockfish tapt for lenge siden, men på vårt nivå ville jeg fremdeles prøvd meg på følgende:
35. Nxb6+ axb6 -> Setter kongen i sjakk med hesten, bonden må slå tilbake.
36. Rxb6

Her er beste trekk for svart å spille Qf2+ og ta tårnet, men med litt flaks ville han ikke sett dette.

Da har du følgende stilling:

Kode

2k5/2P2ppp/1R2pq2/3p4/8/8/PPK4P/8 b - - 71 36
Stillingen er fremdeles klart vunnet for svart, men her har du Q + 5 bønder mot R+4 bønder og
Vis hele sitatet...
Nå har jeg ikke sjakkcomputer her akkurat nå, så det er godt mulig du har rett. Men hvorfor må bonden slå springeren? Min umiddelbare tanke som svart er å slå bonden med kongen. Da forsvinner trusselen om ny dronning med en gang, samtidig som tårnet er ille ute i neste trekk. Det eneste som kan redde tårnet da, er springer til c8, hvorpå svart tar springeren i stedet. Da har hvit fremdeles tårnet, men da er det R+3 vs Q+6.

Altså:
35. Nxb6+ Kxc7
36. Nc8 Kxc8
37. Ra6
(hvits trekk 36 og 37 er nødvendige for å redde tårnet)

(med mindre 36. Rd7+ Kxb6, da, men da er jo tårnet helt på bærtur, og fremdeles med Q+6 vs R+3...)
Sist endret av Realist1; 17. desember 2014 kl. 03:33.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Nå har jeg ikke sjakkcomputer her akkurat nå, så det er godt mulig du har rett. Men hvorfor må bonden slå springeren? Min umiddelbare tanke som svart er å slå bonden med kongen. Da forsvinner trusselen om ny dronning med en gang, samtidig som tårnet er ille ute i neste trekk. Det eneste som kan redde tårnet da, er springer til c8, hvorpå svart tar springeren i stedet. Da har hvit fremdeles tårnet, men da er det R+3 vs Q+6.

Altså:
35. Nxb6+ Kxc7
36. Nc8 Kxc8
37. Ra6
(hvits trekk 36 og 37 er nødvendige for å redde tårnet)

(med mindre 36. Rd7+ Kxb6, da, men da er jo tårnet helt på bærtur, og fremdeles med Q+6 vs R+3...)
Vis hele sitatet...
Kongen kan ikke ta bonden pga. gaffelen som kommer på d5.

Se her:
36.Nxb6+ Kxc7 -> Kongen slår bonden istedet for å ta springeren og truer tårnet.
37.Nxd5+ Kxd6 -> Hvit svarer med enda en sjakk og truer samtidig dronningen. Bonden på e6 kan heller ikke slå bonden pga. tårnbindingen.

Dobbeltsjekket dette i Stockfish, og den sier seg enig.
36.Nxb6+ Kxc7, der går fordelen fra -6 til +2 med en gang.
Sist endret av lsrr; 18. desember 2014 kl. 00:31.
Du har selvsagt rett, jeg så ikke forken med binding.

Litt overrasket over at Stockfishen din sier fordel hvit likevel..? Sjekket i Stockfish her hos meg nå, og den endres også drastisk, men her står det -11 hvis bonden tar springeren, og -6 hvis kongen tar bonden. Fremdeles drastisk forskjell altså, men rart at det skulle være så forskjellig. Kanskje de er ulikt kalibrert.


En annen artig bemerkning:
Her, før trekk 20, kan hvit matte på tre trekk.



20. Qd6+ Kc8
21. Qd7+ Kb8
22. Na6#

I stedet velger hvit å ta tårnet, og mister dronningen sin i fork på direkten.
21. Nxa8 Nc2+
22. Kd1 Nxb4

Artig hvor fort det kan snu!
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Du har selvsagt rett, jeg så ikke forken med binding.

Litt overrasket over at Stockfishen din sier fordel hvit likevel..? Sjekket i Stockfish her hos meg nå, og den endres også drastisk, men her står det -11 hvis bonden tar springeren, og -6 hvis kongen tar bonden. Fremdeles drastisk forskjell altså, men rart at det skulle være så forskjellig. Kanskje de er ulikt kalibrert.


En annen artig bemerkning:
Her, før trekk 20, kan hvit matte på tre trekk.



20. Qd6+ Kc8
21. Qd7+ Kb8
22. Na6#

I stedet velger hvit å ta tårnet, og mister dronningen sin i fork på direkten.
21. Nxa8 Nc2+
22. Kd1 Nxb4

Artig hvor fort det kan snu!
Vis hele sitatet...
Det der er sikkert den gøyeste matchen jeg hadde i løpet av perioden ihvertfall! Dette var skikkelig gøy as. Vi må få til flere sånne turneringer! =)
Ser ut til at jeg drar i land seieren mot Stutsefar etter et langt parti Bønder er blokkert, og jeg har fri bonde fremover
Da er vi i gang igjen!
Kom ganske bra ut av åpningen i denne matchen mot lorentzv.

1.d4 g6
2.e4 Bg7
3.Nf3 d6
4.Bc4 Be6
5.Bxe6 fxe6
6.Nc3 Nc6
7.Be3 d5
Vis hele sitatet...
Her gjør svart den første store feilen med bonde til d5. Med det trekket paralyserer han foreløping alle brikkene sine på kongesiden. Vanskelig å vite hva han kunne gjort i stedet når stillingen ser slik ut, men muligens springer til b4 og deretter bonden fram til c5. Muligens noe med springer til h6. Hadde han spilt løper h6 hadde jeg gått opp med springer til g5.

8.e5 Qd7
9.Qd2 O-O-O
Vis hele sitatet...
Dronning til d2 for å styrke den viktige diagonalen og få han til å kjenne på noen klaustrofobiske følelser.

10.a3Na5
11.b3 h5
12.Ng5 Rf8
13.Ne2 b6
Vis hele sitatet...
På trekk 13. er det vanskelig for han å gjøre noe som uten å skape store svakheter. Føler at jeg har ganske god kontroll på den siden, så jeg bestemmer meg for å flytte springeren over for å angripe svarts e6 bonde. En bra trekk for han kunne kanskje vært 13. tårnf5 - 14. springerf4 - løperh6. Ser ut som det holder.

14.Nf4 Bh6
15.Nxg6 Nc4
Vis hele sitatet...
På trekk 15. ser jeg plutselig at bonden på g6 er ledig og tar like greit den. Deretter flytter han springer c4 og kampen er egentlig over.

Ser dere noen nøytraliserende trekk for svart i løpet av spillet?
Sist endret av strikkball; 24. desember 2014 kl. 23:32.
Sitat av strikkball Vis innlegg
Kom ganske bra ut av åpningen i denne matchen mot lorentzv.
[...]
Ser dere noen nøytraliserende trekk for svart i løpet av spillet?
Vis hele sitatet...
Tar hele partiet trekk for trekk.

1. d4 g6
2. e4 Bg7
3. Nf3 d6

En åpning jeg aldri har hørt om, men ved googling ser jeg at den ikke er helt uvanlig, selv om Nc3 er mer vanlig enn Nf3. Dette er de tre første trekkene av Robatsch defence (Modern defence), Geller's system.

4. Bc4 Be6
5. Bxe6 fxe6

Houdini likte ikke Be6, som gjør at hvit tjener en bonde. (+0,25 -> +1,25) Bedre var Nf6. Hvit spiller imidlertid ikke det beste trekket 6. Ng5, og etter
6. Nc3 Nc6
er stillingen tilbake på rimelig nøytrale +0,70.

7. Be3 d5
8. e5 Qd7

Svart har flere greie svar på Be3, men d5 var ikke et av de beste. Nå hopper pilen tilbake til +1,25, men 8. e5 sender den tilbake til +0,70. Bedre var Ng5, et nøkkeltrekk Houdini har foreslått i flere omganger. Etter Qd7 står pilen på +0,97. Liten fordel hvit altså, men enda ikke noe matchavgjørende på vårt nivå. (Merk altså at Houdini mener 4...Be6 er en større feil enn 7...d5.)

9. Qd2 O-O-O
10. a3 Na5
11. b3 h5
12. Ng5 Rf8
13. Ne2 b6

En serie med helt greie trekk. Marginalt bedre fra hvit enn svart gjør at pilen kryper opp til +1,35. b6 er faktisk det beste trekket her ifølge Houdini. Stillingen endres ikke spesielt av dette.

14. Nf4 Bh6
Første blemmen til svart. Houdini anbefaler faktisk å ta springeren med tårnet (14...Rxf4). Etter dette trekket er stillingen nå +4,35 og da begynner det å bli betydelig.

15. Nxg6 Nc4
16. bxc4 dxc4

Hvit setter opp en gaffel på svarts to tårn, før svart flytter springeren sin ned til c4. Tanken er nok å si at "javel, du kan ta et tårn, men da tar jeg dronningen din". Dessverre utsetter dette bare angrepet med ett trekk, samtidig som svart gir bort springeren sin. Et bedre trekk ville vært Bg7. Stillingen er nå +10,1, og det tilsvarer som kjent mer enn en hel dronning over.

Nå tror jeg ikke hvit gir svart sjansen til å utligne, så jeg stopper analysen her. Bra parti av hvit, helt greit av svart med unntak av et par blemmer.

Partiet fra start til slutt. Hvits "tabbe" er 8. e5:

Takk for analysen, realist!

Svarts trekk fire, løper til e6, er nok det første feiltrekket, ja. Det blir med en gang en klundrete og uharmonisk stilling med en dobbeltbonde rett ved siden av den fiachettoede løperen.

Etter trekk åtte, bonde til e5, vurderer jeg og stockfish stillingen annerledes (overraskende nok).
-Hvit har en åpen og fin stilling med god plass. Synes det virker som en behagelig stilling. Hvit har tre brikker ute, alle i ganske greie posisjoner. Spesielt den sorte løperen dominerer svarts løper og har tatt krav på viktige ruter.
-Hvit kan snart rokere til begge sider uten at jeg ser noen umiddelbare potensielle trusler med kongesikkerheten.
-Svart har en dobbeltbonde på e-kolonnen. e7 er muligens ekstra svak siden svart ikke har en hvit løper(?).
-Stillingen ser veldig passiv ut.
-Kongesiden ser som sagt veldig klundrete ut.
-Vanskelig for svart å forbedre brikkene sine.

I den stillingen så jeg for meg at stockfish skulle vise en sterk fordel til hvit, men computeren ser vel disse trekkene som åpner opp stillingen til svart.
Vel fortjent seier strikkball, men det andre partiet irriterte meg. At det er mulig å overse den matten, er noe jeg ikke kommer til å tilgi meg selv for med det første. var vel litt for ivrig etter å promotere bonden.
Sitat av lor3ntz Vis innlegg
Vel fortjent seier strikkball, men det andre partiet irriterte meg. At det er mulig å overse den matten, er noe jeg ikke kommer til å tilgi meg selv for med det første. var vel litt for ivrig etter å promotere bonden.
Vis hele sitatet...
Ja, den var lættis Og jeg som mista dronninga til den taktikken - Den burde jeg ha sett! Flere gullkorn: trekk 15 hvor du gir bort springeren og trekk 25. hvor jeg gir bort løperen. Ingen av oss blir nok kåra til årets idrettsutøver av NRK.
Sitat av strikkball Vis innlegg
Etter trekk åtte, bonde til e5, vurderer jeg og stockfish stillingen annerledes (overraskende nok).
Vis hele sitatet...
Da jeg analyserte brukte jeg Houdini med 10 sekunders tenketid pr trekk. Har kjørt stillingen etter 8. e5 gjennom flere motorer med litt bedre tenketid nå og fått litt forskjellige svar:
Houdini +0,45
Stockfish +1,23
Fruit +0,80
GarboChess +0,50
Critter +0,61

Litt overrasket over at svarene blir så forskjellige, men hvis jeg brukte den mest pessimistiske motoren og du brukte den mest optimistiske motoren, så er det kanskje ikke så rart. Jaja
Noen av dere som spiller på Lichess? En relativt ny side, men den er mye bedre enn chess.com. Her får man gratis Stockfish-analyse av partiet, og alt er generelt smoothere enn chess.com. Det er foreløpig flere bedre spillere på chess.com, men nivået skal ikke være noe problem med mindre man spiller på IM/GM-nivå.
Nei, altså, jeg brukte ikke noen computer. Det var min egen analyse av stillingen. For meg så stillingen ganske dominerende ut, men computeren finner de linjene som jeg ikke ser og har dermed en annen oppfatning.
Her er kampen mellom meg og lsrr.

1.f4 Nc6
2.e3 b6
3.Bb5 Bb7
4.Nf3 Nf6
5.O-O g6
6.b3 a6
7.Bxc6 Bxc6
8.Bb2 e6
9.Nc3 Bg7
10.Ne2 O-O
11.Ng3 a5
12.c4Q e7
13.Qe2 a4
Vis hele sitatet...
I trekk 13. ser bonde d5 ut som et bra trekk for svart. Om bonden tar havner løper på d5. Om hvit ikke tar, f.eks Re1, dxc5 + bxc5, havner dronning på b4. Om dronning tar i stedet for bxc5 havner løperen igjen på d5.

14.Kh1 axb3
15.axb3 Bxf3
16.Qxf3 Rxa1
17.Rxa1 Qb4
Vis hele sitatet...
Føler jeg står veldig passivt hele partiet. Håpet 17. Qb4 skulle endre det, men så oppdager jeg jeg løper b2 hvor jeg mister tårnet og må flytte tilbake neste trekk.

18.Qd1 Qd6
19.Bxf6 Bxf6
20.Ne4 Qe7
21.Nxf6+Qxf6
Vis hele sitatet...
i trekk 22. ville jeg prøve å få kontroll over e-linja ved å doble med tårn og dronning, og går noe forhastet fram med bonde til e5. Re8 først ville nok vært bedre. Hvits Ra7 ville blitt svart med Qd8 og deretter flyttet opp med bonde til e5.

23.fxe5 Qxe5
24.Ra7 Re8
25.Qf3 Kg7
26.g3 h6
27.Qf4 Qb2
28.Qd4+Qxd4
29.exd4 Rc8
30.Kf2 Kf6
31.Kf3 Kg5
32.d5 d6
33.d4 b5
34.c5 f5
35.Rb7 h5
36.Rxb5 Kh6
Vis hele sitatet...
Jeg flytter konge til h6, og her står den veldig passivt, Kf6 ville nok vært bedre.

Innspill settes pris på!
Sitat av strikkball Vis innlegg
1. f4
Vis hele sitatet...
Uuh. Bird's åpning. Interessant!

Har ikke tid akkurat nå men ser gjerne over partiet senere.
Jeg er nødt til å se meg slått av disse med høgere rating en meg Imponerende spilt av samtlige *øve mer*
Lykke til videre!
Analyse av partiet til meg og strikkball: http://en.lichess.org/E9dU5s1H#1

Jevnt parti. Følte at jeg fikk grei kontroll over store deler av brettet, men slet litt med å finne et godt sted for dronningen min. Ble derfor overlykkelig når jeg så at jeg kunne få muligheten til å bytte dem bort.

Følte meg sikker på seier når strikkball spillte 31. Kf3 Kg5 ettersom kongen blir litt for passiv. Her kunne jeg vel også vurdert å dytte C bonden frem isteden for å prøve å åpne opp for angrep mot kongen via 5. raden.

Trekk jeg angrer på:
14. Kh1 - Det å gjemme bort kongen hadde absolutt ingen hensikt. Stockfish er enig

Som man ser av analysen har jeg ikke helt fått grepet rundt Birds Opening og teoriene rundt denne, men følte jeg allikevel kom greit ut av det.
Sist endret av lsrr; 28. desember 2014 kl. 00:46.
Ja, var en ganske jevnt parti i følge computeren før mine feil på slutten der. Ble en noe kjedelig kamp med alle disse byttene, men men. Noen som har noen formening om hvorfor trekk 13. bonde til d5 for svart er noe computeren ikke foreslår?

En kamp igjen til neste runde begynner. Alfemann91 vs Voje hvor alfemann nettopp har ofret løperen sin.

Er du med i turneringa realist1?
Sitat av strikkball Vis innlegg
En kamp igjen til neste runde begynner. Alfemann91 vs Voje hvor alfemann nettopp har ofret løperen sin.
Vis hele sitatet...
Ofret og ofret. Han fikk to bønder med på kjøpet, og blottla kongen fullstendig. Men likevel både tårn og dronning i forsvar, og ingen umiddelbar fare for Voje. Ifølge Houdini helt dødt løp (score 0). Remis ved trekkgjentagelse om 5 trekk ved perfekt spill. Stockfish gir hvit en liten fordel. Blir spennende.

Sitat av strikkball Vis innlegg
Er du med i turneringa realist1?
Vis hele sitatet...
Nei, dessverre.

Siden lsrr la ut link til analyse av partiet, så kommer det forresten ikke noe fra meg. Bare sånn i tilfelle noen satt og ventet spent på det.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hvordan gjekk turneringen? Hvem vant?
Jeg anbefaler alle sjakkinteresserte til å se gjennom Carslen vs Ernst (2004), Carlsen var da 12 år gammel Her er en analyse av partiet.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Noen som er gira på en nFF sjakkturnering på lichess.org? Foreslår en 5+0 turnering. Jeg tenker at vi setter dato et lite stykke frem i tid, slik at flest mulig som ønsker å delta har muligheten til dette (en gang i helga 27-29. november?).

Hvis det er litt interesse, så oppretter jeg en egen tråd med bl.a. en poll som omhandler dato/klokkeslett/tidskontroll.

For dere som ikke kjenner til lichess, så er dette en fullstendig gratis tjeneste, som bygger på åpen kildekode. Drift av server og andre utgifter muliggjøres vha. frivillige donasjoner. Siden inneholder bl.a. verktøy for analyse av partier på serveren, analyse av importerte partier/stillinger (PGN/FEN), taktikkoppgaver++.
Sist endret av steili; 15. november 2015 kl. 15:59.
Blir det noe av lichess-turneringen?
Litt lite respons, men jeg skal opprette en tråd litt senere, så får vi se om det er noen som vil være med! :-)
Sitat av steili Vis innlegg
Litt lite respons, men jeg skal opprette en tråd litt senere, så får vi se om det er noen som vil være med! :-)
Vis hele sitatet...
Litt avhengig av tidspunkt, men hvis det er etter ~10 desember stiller jeg gjerne
Sitat av steili Vis innlegg
Litt lite respons, men jeg skal opprette en tråd litt senere, så får vi se om det er noen som vil være med! :-)
Vis hele sitatet...
Jeg er med!
Da har jeg opprettet en tråd for arrangementet - kom gjerne med innspill og forslag til forbedringer/endringer! Klarer vi å opprettholde litt aktivitet i tråden, blir den også mer synlig for potensielle deltakere!
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hvordan gikk lichess-turneringen? Jeg fikke ikke vært med selv, men synes konseptet var litt spenennde. Men det å måtte få alle spillere til å sitte ned å aktivt spille på et bestemt tidspunkt over lengre tid kan være en utfordring. Fungerte det bedre eller dårligere enn chess.com turneringene?

Rundene blir vel veldig fast-paced i slike turneringer med kort betenkningstid? Spesielt om man er god lønner det seg fort å prøve å få unna mange kamper og derfor korte ned tiden man bruker?

Jeg vurderer å sette opp en turnering med en liten vennegjeng (5 stykker) og litt usikker på hvor det passer å gjøre dette. Vi ønsker at alle spiller mot alle, og at man har lang betenkningstid samt mulighet til å følge med på kampene de andre spiller. Er det chess.com som er det beste valget da?