Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 5083
Kan jeg få bot som bil eier visst skiltet mitt blir avlest i fotoboks eller av sivilen, men de vet ikke hvem som kjører bilen?

For eksempel: visst jeg låner bilen bort og han kjører fra politiet, men de tar skiltet. Hvem får da boten? Hvordan blir den saken løst?

Har en diskusjon men en kompis og han er bastant på at boten går rett til bileiern selvom de ikke vet hvem som kjørte, syntes dette høres litt rart ut.
Sitat av MadCroc Vis innlegg
Kan jeg få bot som bil eier visst skiltet mitt blir avlest i fotoboks eller av sivilen, men de vet ikke hvem som kjører bilen?

For eksempel: visst jeg låner bilen bort og han kjører fra politiet, men de tar skiltet. Hvem får da boten? Hvordan blir den saken løst?

Har en diskusjon men en kompis og han er bastant på at boten går rett til bileiern selvom de ikke vet hvem som kjørte, syntes dette høres litt rart ut.
Vis hele sitatet...


De må jo kunne bevise hvem som kjørte bilen...

Har ett tilfelle der jeg stakk fra snætten, jeg kom meg unna men ble hentet inn etter hvert UTEN FOR BILEN.... Dem viste jo så klart at det var jeg som hadde kjørt, men siden jeg nekta for at jeg kjørte den kunne dem bare sikte meg for å ha lånt bort bilen til en ``uten lappen``
Sitat av Nakendyr Vis innlegg
De må jo kunne bevise hvem som kjørte bilen...

Har ett tilfelle der jeg stakk fra snætten, jeg kom meg unna men ble hentet inn etter hvert UTEN FOR BILEN.... Dem viste jo så klart at det var jeg som hadde kjørt, men siden jeg nekta for at jeg kjørte den kunne dem bare sikte meg for å ha lånt bort bilen til en ``uten lappen``
Vis hele sitatet...
Makes no sense. Hvordan kunne de bevise at du hadde lånt den bort til en uten lappen? Og da ville de heller siktet den personen med å kjøre fra politiet, i tillegg til å kjøre uten lappen.

Trådstarter, om du blir tatt i fotoboks så får eieren et brev og så kan man skrive på brevet om det var noen andre som kjørte bilen.

Om man ikke kan peke på noen andre, så stiller man svakere med å si at "nei jeg kjørte ikke, men aner ikke hvem som kan ha lånt bilen min på tidspunktet jeg også vanligvis kjører til jobb hver dag".
Saken er lett. Kameraten din har rett, bilens eier er ansvarlig. Dvs at om bilen kjøres for fort og bilfører er ukjent, står bilens eier som ansvarlig for dette. Bilens eier kan og straffes for å låne bort bilen til personer som ikke innehar førerrettigheter, ikke oppfyller krav til edrulighet eller på annen måte ikke er skikket til å kjøre kjøretøyet (les; rus, sykdom, etc.)

Relevante paragrafer i Veitrafikkloven:

§ 23.Ansvar for kjøretøyets stand m.m.

Før kjøringen begynner, skal føreren forvisse seg om at kjøretøyet er i forsvarlig og forskriftsmessig stand og at det er forsvarlig og forskriftsmessig lastet. Han skal sørge for at kjøretøyet også under bruken er i forsvarlig stand og forsvarlig lastet.

Eier av kjøretøy eller den som på eierens vegne har rådighet over det, plikter å sørge for at kjøretøyet ikke brukes dersom det ikke er i forsvarlig stand.

§ 17.Bruk av motorvogn mv.

For så vidt ikke annet følger av § 16, må motorvogn eller andre registreringspliktige kjøretøyer ikke brukes uten at de er meldt til registrering og påsatt lovlige kjennemerker og det er utferdiget vognkort. Vognkortet skal alltid følge med under bruken. Registreringspliktig kjøretøy uten lovlige kjennemerker skal ikke være parkert utover 14 dager på offentlig veg eller privat veg skiltet med offentlig trafikkskilt.

Eier av motorvogn eller den som på eierens vegne har rådighet over den, plikter å forvisse seg om at den som han lar bruke motorvognen, fyller vilkårene for å føre den.

Videre gjelder og paragraf 30 og 31.

Kan derimot bilens eier sannsynliggjøre at personen ikke har ført kjøretøyet kan en slippe unna. Det vil stort sett innebære at en forteller politiet hvem som lånte bilen i dette tidsrommet.
Kanskje du bør lese ordentlig?

Det du skriver har noe med kjøretøyets stand, ikke hvem som kjører bilen.

Har hørt noe sånt om at du ikke er pliktig til å oppgi kjører hvis det er en i familien som har kjørt bilen da det går under familie noe.

Ut over det blir saken henlagt på grunn av mangel på bevis på hvem som begikk lovbruddet.
Ansiktet skal være synlig, slik at boten går til fører.
Man blir ikke tatt på sykkel vet du.
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
Kanskje du bør lese ordentlig?
Vis hele sitatet...
Litt spisset formulering?

Henviste her til flere relevante paragrafer når det gjelder eiers ansvar for bil.

Når det gjelder å bli tatt i fotoboks, så blir det tatt bilde av fører og av skilt. Noen ganger vil det være slik at dette bildet kan brukes til din fordel. Det vil si at bildet viser klart at du som eier ikke var fører. Noen ganger er bildet så uklart at det ikke kan bekreftes at det var eier eller andre som kjørte bilen. Da vil det i de fleste tilfeller bli henlagt på bakgrunn av "ukjent fører". Tvilen skal alltid komme deg til gode, og bevisbyrden ligger hos Politiet.

De tilfeller der du får sannsynliggjort at det ikke er deg som var fører på det gitte tidspunkt, men en annen person som disponerte bilen vil boten kunne sendes videre. Dette er det som oftes skjer med leiebiler. (Hos Avis hadde vi det også i kontraktene at fartsbøter og parkeringsbøter var leiers ansvar)

De tilfeller hvor du som bilens eier ikke kan bevise at du ikke var fører av bilen på det gitte tidspunkt vil du som eier stå ansvarlig og må betale for synden.

Jeg anså det som relevant og at jeg derfor nevnte at om en låner ut en bil som ikke er i forsvarlig stand eller til en fører som ikke er edruelig så kan eier straffes. Det finnes tilfeller hvor eier har mistet sertifikatet, på grunn av at fører var uskikket.

Grunnlaget for at jeg uttaler meg om dette er jobb i bilutleiefirma, dømt for brudd på §17 da jeg lånte bort en motorsykkel til en person uten rett sertifikat samt 2 fartsovertredelser i fotoboks hvor jeg slapp betale.
Sier ikke at jeg har 100% rett, men dette er min oppfatning av faktaene og realitene basert på mine egne opplevelser og min forståelse av lovverket.

For å også dekke det, det er juridisk mulig å innkreve boten av bileier, i praksis skjer dette sjeldent slik jeg forstår det.

Fant også dette: https://www.sismo.no/no/pub/kravtype...afikk-kontroll
Sist endret av Don P; 21. mai 2015 kl. 03:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Sitat av MadCroc Vis innlegg
Har en diskusjon men en kompis og han er bastant på at boten går rett til bileiern selvom de ikke vet hvem som kjørte, syntes dette høres litt rart ut.
Vis hele sitatet...
Den går nok automatisk til bileier. Hvem ellers skulle få boten? Men man kan alltids nekte å betale hvis man har alibi eller kan bevise at du ikke var bak rattet det tidspunktet bilen ble observert.
@Don P Saken er ikke så opplagt som en først tror. Om bilen filmes i fotoboks og eier er 100% sikker på at hxn ikke kjørte bilen på angitt tidspunkt så kan eier nekte å betale boten. Om en ikke betaler så må snuten sannsynliggjøre at de var eier som kjørte. Normalt så skjer det ved å sammenlikne fotoboks bildet med eier. Om snuten da ser at bildet og eier ikke matcher så kan ikke eier straffes.

Det er heller ikke selvsagt at bileier er nødt til å vite hvem som har ført bilen i aktuelt tidspunkt. Feks trenger en ikke vitne mot ektefelle og barn.

Om snuten da ikke selv finner ut hvem som førte bilen så vil bare saken henlegges.

Av egen erfaring så er det sjeldent noe poeng å nekte om en vet at en har ført bilen. Bildene fra fotoboksene er sinnsykt gode - da jeg forsøkte å nekte ble jeg innkalt til lensmannskontoret og de viste meg bildet. Var umulig å ljuge seg fra den, til tross for at det striregnet når bildet ble tatt.
Uvaksinert 👍
Sitat av Mexxy Vis innlegg
Den går nok automatisk til bileier.
Vis hele sitatet...
Nei, politiet bruker nå facebook og andre medier og finner frem til rett sjåfør og sender bota dit. Ei jeg kjenner kjørte en bil hun ikke eier og ble tatt i fotoboks og bota kom direkte til henne, de hadde funnet henne blant eiers facebook venner.
Sist endret av daffe; 21. mai 2015 kl. 06:52.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
@Don P Saken er ikke så opplagt som en først tror. Om bilen filmes i fotoboks og eier er 100% sikker på at hxn ikke kjørte bilen på angitt tidspunkt så kan eier nekte å betale boten. Om en ikke betaler så må snuten sannsynliggjøre at de var eier som kjørte. Normalt så skjer det ved å sammenlikne fotoboks bildet med eier. Om snuten da ser at bildet og eier ikke matcher så kan ikke eier straffes.
Vis hele sitatet...
Det vet jeg, vært der selv. Det var det jeg prøvde å få frem. Det er Bileier som vil få boten. Kan bilfører sannsynliggjøre at han ikke kjørte blir en fritatt. Er det under rimelig tvil at bileier var fører kan retten idømme bot. Så vi er enig
Mye synsing her. Det er ikke bileier som er ansvarlig for boten. Kun fører av bilen. Dersom politiet ikke greier å bevise hvem som kjørte får du heller ingen bot. Du plikter ikke å oppgi dette annet enn "husker ikke" før du eventuelt skulle bli innkalt til rettsavhør. Da er det bare å si det i forkant så saken ikke tas opp(du slipper å betale omkostninger). Som oftest til politiet henlegge saken etter et eller to forsøk. De kan altså møte opp på døren din med bilde av personen som kjørte og du trenger ikke si hvem det var. Som bileier vil du aldri være ansvarlig for boten, kun den som kjørte er skyldig i å bryte fartsgrensen, ikke bilen.

Fotoboks-bøter vil de som oftest henlegge. Å stikke av gir de seg kanskje ikke så lett.

Kilde: Advokat som har lånt ut bilen sin flere ganger og gjort akkuratt dette
Sist endret av stetus; 21. mai 2015 kl. 13:52.
Hvordan går det med folk som er tvillinger og prikk like?
Vil dette si at de kan bli tatt i fotoboksen så mange ganger de vil, de kan da ikke bevise hvem av dem som kjørte?
Sitat av pkk1990 Vis innlegg
Hvordan går det med folk som er tvillinger og prikk like?
Vil dette si at de kan bli tatt i fotoboksen så mange ganger de vil, de kan da ikke bevise hvem av dem som kjørte?
Vis hele sitatet...

Hehe ja teoretisk så vil det nok virke en stund - men for de som husker han som alltid kjørte med caps'n godt nedover øya og lav solskjerm så ble han også tatt til sist.

Om 2 tvillinger klarer å lage mye kødd for snuten så kommer de til sist til å ta dem på trivielle ting. Elektroniske spor, kortbruk, basestasjon eller rett og slett henge ved de boksene de ofte blir filmet i.
Sitat av Don P Vis innlegg
bevisbyrden ligger hos Politiet.


De tilfeller hvor du som bilens eier ikke kan bevise at du ikke var fører av bilen på det gitte tidspunkt vil du som eier stå ansvarlig og må betale for synden.
Vis hele sitatet...
Motsier du deg selv?

Jeg trenger ikke bevise noe som helst, det er politiet som må finne meg skyldig.

Uskyldig til det motsatte er bevist.
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
Motsier du deg selv?

Jeg trenger ikke bevise noe som helst, det er politiet som må finne meg skyldig.

Uskyldig til det motsatte er bevist.
Vis hele sitatet...
Nei, ikke egentlig. Bevisbyrden ligger hos politiet. De må bevise at du var fører. Du kan derimot bli bedt om å sannsynliggjøre at du ikke var fører på det tidspunktet. Det kan gjøres ved å henvise til at du var på arbeid dette tidspunktet eller at det er flere som disponerer kjøretøyet.

Scenario: Bilen du eier blir ttt i fotoboks. Bildet som blir tatt viser ikke skikkelig hvem som kjører. Politiet har nå 2 valg. Henlegge pga ukjent fører eller sende bileier boten. Om politiet velger å sende deg boten så får du 2 valg. Betale boten eller klage. Du velger å klage og i den sammenheng ønsker du å få se bildet som er tatt av fotoboksen. Du får se dette i et møte med Politiet. Du mener at bildet ikke kan vise at det er du som kjører bilen. Du får da spørsmål om du kan SANNSYNLIGGJØRE at du ikke var fører på dette tidspunkt. Her velger du å nekte å svare på spørsmålet. Politet kan da henlegge saken på grunn av mangel på bevis eller kjøre det til rettsak.

Sannsynligheten er nok stor for at saken blir henlagt, men det er en juridisk mulighet for Politiet å kjøre sak mot bileier og ilegge bileier bot. Så svaret på det TS skriver er etter min mening og erfaring at ja, det kan skje. Sannsynlig, nei.