Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 6930
Jeg har gjennom hele februar kjørt buss gratis. Men, i dag så skjærte det seg. Jeg skulle vise busskortet mitt, og sjåføren så nok at det var suspekt. Han tok det opp mot lyset og ba meg betale 29,- kr for å sitte på(som er den vanlige prisen), jeg spurte om å få tilbake busskortet, men han ville ikke gi meg det. Jeg måtte derfor gå 2-3 km hjem.

Det jeg da lurer på: Har han lov å dra det inn?
Regner med at hvis det er straffbart, så går det under dokumentforfalsk, har jeg rett?
Hvis bussselskapet ikke velger å anmelde forholdet, kan de sende meg en giro eller lignende, som en slags bot? Og hvis det går til politiet, hva kan jeg vente meg? Er 16 år, fyller 17 om 2-3 uker. Ingenting på rullebladet fra før av.
Og hvis jeg får dette på rullebladet, går det vekk?

Vil også si at busskortet ligger inni en plastmappe der den ene siden er selve "billetten" og den andre er et slags ID-kort(navn, fødselsdato, bilde). Jeg var selvfølgelig dum som oppbevarte ID-kortet sammen med det forfalskede busskortet, menmen, gjort er gjort.

På forhånd, takk.
Hvilket bussselskap er det her? Er det ruter koster det 1.5 k
be here now
Revbatim's Avatar
Trådstarter
Sitat av Itsnotover Vis innlegg
Hvilket bussselskap er det her? Er det ruter koster det 1.5 k
Vis hele sitatet...
Telemark Kollektivtrafikk, som blir eid av Vestviken Kollektivtrafikk.
Betaler gledelig 1500 for å slippe unna politiet.
Hvis du betaler 1500 for å slippe snuten, hvorfor betaler du ikke 29 for å kjøre buss?
Sitat av Onkel Smågodt Vis innlegg
Hvis du betaler 1500 for å slippe snuten, hvorfor betaler du ikke 29 for å kjøre buss?
Vis hele sitatet...
Det blir jo ikke mer enn tilnærmet lik 51 turer, noe han sikkert har passert for lenge siden
Om dette går helt til politiet vil det gå som Dokumentforfalskning, ja. Det er ikke noe du vil ha på rullebladet uansett hva det gjelder, og det går ikke vekk. Det blir ansett som en av de mer alvorlige lovbruddene, eller hva man nå skal si.. Men hvis du betalte for turen da sjåføren ba deg om det, og ikke laget en masse styr om at du ikke fikk tilbake det falske kortet ditt, så tror jeg ikke du trenger å bekymre deg noe særlig. De gidder som regel ikke å stresse med å anmelde for slike filleting.

Ja btw. sjåføren er i sin fulle rett til å dra inn falske kort.






Edit: Typo.
Sist endret av Lille Nikotin; 19. februar 2010 kl. 15:00.
be here now
Revbatim's Avatar
Trådstarter
Hadde ikke fått tilbake busskortet om jeg hadde betalt, hadde uansett bare på meg bankkort, og det var ingen bank-terminal i bussen.

Men sett at dette går til politiet, vil de se mildere på det i og med at det er en førstegangsforbrytelse?

Lagde ikke mye oppstyr, hele seansen var under på 1 minutt. Jeg viste det, han kikket på det noen sekunder før han sa: "Du må betale", jeg sa jeg ikke hadde penger og spurte om jeg kunne få tilbake kortet, hvorpå han repliserte med et "nei," og jeg gikk av bussen og hjem.
Sist endret av Revbatim; 19. februar 2010 kl. 15:11.
2-3 km er ikke mye, går det hver dag til og fra
Jeg hadde snappa kortet ut av hånda hans og løpt som faen x)
Sitat av Toaru Vis innlegg
Jeg hadde snappa kortet ut av hånda hans og løpt som faen x)
Vis hele sitatet...
Og hadde jeg vært bussjåføren, så hadde jeg kjapt trykket på knappen og lukket dørene, slik at du hadde kjørt hele frontpartiet ditt rett inn glassdøren som plutselig åpenbarte seg foran deg!
Sitat av loathsome Vis innlegg
Og hadde jeg vært bussjåføren, så hadde jeg kjapt trykket på knappen og lukket dørene, slik at du hadde kjørt hele frontpartiet ditt rett inn glassdøren som plutselig åpenbarte seg foran deg!
Vis hele sitatet...
Ikke vanskelig å holde tilbake døren Jeg hadde btw snappet det tilbake og så løpt jeg også
Sitat av Tyrkeren Vis innlegg
Ikke vanskelig å holde tilbake døren Jeg hadde btw snappet det tilbake og så løpt jeg også
Vis hele sitatet...
det er jo veldig gøy neste gang du treffer han bussjåføren da!
Sist endret av JibbeSander; 19. februar 2010 kl. 15:57.
Sakset fra telemark bussen

Misbruk og straffetakst
Passasjerer som ved billettkontroll ikke kan vise gyldig billett, kort og/eller legitimasjon,
vil få kortet inndratt og må betale gebyr på kr 500,-. Dette gjelder også uberettiget
bruk av rabatterte månedskort, samt forsøk på modifi sering av SMS-billetter.


Så gebyr på 500 spenn er ikke mye
Jeg går da på Internatskole i Kvam, Hordaland.
Og her jeg ofte å låne kort av venner.
Jeg har aldri blitt tatt for dette selv, men jeg har noen venner som har blitt busta, og hvis du blir tatt for å bruke noen andre sine busskort må du betale 1k spenn.

Men hey, det er sånn det er her.

Men nå har de gått over til et helt nytt system, der det ikke er bilde på busskortet, bare navn.
Det er jo en gigantisk feil da, med tanke på at du bare kan si du heter det som står på busskortet.

Jeg klager ikke over dette for å si det sånn.
uhm, er ikkje det bare å kopiere busskort?:P

Her har dei den enklaste designet som går ann!

(Men heilt serriøst har du eit bilde av busskortet slik at eg/andre kan sjå kor bra fake det var?
Stryk namn og bilde;P)

Dårlig forklart kanskje men, det er som å kopiere eit ark, så putte det i ein plast beholder og voila! :P

Btw, eg bruker ikkej busskort;

Eg seier bare at eg har gløymt busskortet, haha.
Det du sier med at "hvis det skulle gå til politiet, vil de ta lettere på det siden det er førstegangsforbrytelse?", blir vel litt feil spørsmål.

"Hvis det skulle gå til politiet, vil de ta lettere på det siden det er _dokumentforfalskning_ av et stupid lite busskort?"
Det lurer jeg fært på, er det forskjell på å forfalske et pass for å komme seg ut av landet, enn å forfarlske et busskort for å komme seg hjem?

Dokumentforfalskning er i de fleste tilfeller ganske ille har jeg hørt.
Fikk selv en fin moralpreken om å kjøre med forfalskede skilter, og fikk høre at det var både fengselstraff og jeg blir bøtlagt om jeg blir tatt.

Hvis det samme gjelder om busskortet, så har du kravla dypt nedi søla for en så liten filleting da ^^
Buss-sjåføren har vel lov å ta kortet, men tror ikke de tar det så seriøst, iom. at det bare er et busskort. Og hvis du sier det er et engangstilfelle går det vel bedre?
Jeg jobber som bussjåfør i Trondheim, og her er det kr 1000 i gebyr for å ha forfalsket månedskort o.l. Dersom du ikke er villig til å betale blir det anmeldt. Er ganske sikkert noe lignende der du ble tatt også. Du kan jo prøve å ringe til busselskapet og forklare hvor mye du angrer på det du har gjort og hvor inderlig du ønsker å gjøre opp for deg, og krysse fingrene for at du ikke allerede er blitt anmeldt for dokumentfalsk.

http://lovdata.no/all/hl-19020522-010.html#182
§ 182. Den, der i retsstridig Hensigt benytter som ægte eller uforfalsket et eftergjort eller forfalsket Dokument eller som medvirker hertil, straffes med bøter eller med Fængsel indtil 2 Aar, men indtil 4 Aar, naar der handles om et indenlandsk eller udenlandsk offentligt Dokument.

Har Benyttelsen fundet Sted i Hensigt at skaffe Bevis for et berettiget eller at beskytte mod et uberettiget Krav, anvendes Bøder eller Fængsel indtil 1 Aar.



Jeg ville gladelig betalt et par tusen for å slippe å ha dette på rullebladet...
Sist endret av MB300Diesel; 24. februar 2010 kl. 20:07. Grunn: Lagt til link
Jeg har vel opplevd at bussmannen har tatt busskortet mitt en fem ganger. Har ikke brukt mer kallorier på det enn å banne for å betale 30spenn for å komme meg hjem. Har heller aldri fått noe baksmell for det.
Ble det filma? Lag en tvist sak ut av det, bortforklar det, da blir det mest sannsynligvis henlagt eller at saken blir liggende på vent så lenge at det hele forfaller og du kan glemme hele hendelsen.. Det koster staten penger å engasjere politi og for en sak som denne tviler jeg noen kommer gjøre stort ut av det
Sist endret av thomasav; 2. mars 2010 kl. 10:41.
Et lite spørsmål som jeg ikke finner ut av..

Om man får en bot, man godtar den og velger å ikke betale den.. Hvor stor er sjansen for at de følger det opp, og evt hva skjer? Får man en større bot, eller får man futen etter seg? (Tviler på at futen kommer etter en bot på 900kr)

Fikk bot en gang før, betalte den ikke og merka aldri noe mer til dem.. Men vet ikke om jeg vil ta sjansen om de faktisk gidder følge det opp..
Får du en bot er det først statens innkrevingssentral som krever inn beløpet. Uansett om det er på 1 krone eller 900 kroner vil de følge det opp. Renter vil påbeløpe og stige høyere for hver gang du ikke betaler. Til slutt trekker de direkte fra lønn eller annen inntekt. Har du ingen inntekt vil boten til slutt bli tilbakesendt politiet og du må betale inn hele beløpet uten sjans for avdragsordninger. Betaler du ikke vil du få fengsel i antall dager som stemmer med beløpet.
Sitat av loathsome Vis innlegg
Og hadde jeg vært bussjåføren, så hadde jeg kjapt trykket på knappen og lukket dørene, slik at du hadde kjørt hele frontpartiet ditt rett inn glassdøren som plutselig åpenbarte seg foran deg!
Vis hele sitatet...
HAdde bussjåføren gjort det mot meg hadde jeg anmeldt han for kidnapping.
blir man tatt må man betale uansett! kutt tapene mens man kan.
Sist endret av skeptfisk; 7. mars 2010 kl. 02:01.
Sitat av spelley Vis innlegg
HAdde bussjåføren gjort det mot meg hadde jeg anmeldt han for kidnapping.
Vis hele sitatet...
Kidnapping for å løpe i døren? Om han hadde lukket døra bare så du skal løpe i den, for så å åpne den igjen, er det ingen grunn for frihetsberøvelsesanklager.
Faglært idiot
sengetøv's Avatar
han nekter deg og gå ut, derav kidnappingsforsøk
Dersom han 'uheldigvis' kommer nær dårlukkeren? Neidu, den tror jeg du må lengre ut på landet med.
Det er jo som å si at dersom bussen ikke stopper på riktig bussstopp vil man kunne anmelde for kidnappingsforsøk.
Faglært idiot
sengetøv's Avatar
bah, ikke pirk på alt jeg sier a

det jeg mener er om han stenger døren, nekter deg og gå og for så å kjøre videre da
Ja såklart, om han nekter deg og holder deg igjen med makt vil det kanskje gå under frihetsberøvelse.

Men tror poenget med posten til loathsome var å påføre litt skade til tassen som skulle ta kortet å løpe som faen.
Ikke nødvendigvis nekte vedkommende å stikke av!
Faglært idiot
sengetøv's Avatar
kanskje?

er kun politi i dette kongeriket som kan holde igjen personer så vidt meg bekjent
Kommer helt annpå settingen. Man har lov til å holde igjen folk mot sin vilje dersom de er en trussel mot seg selv eller andre. Og litt anna sånnt flisespikeri.
Er også noe med no antall timer man feks kan holde igjen en butikktyv.
Her står det mye rart... Det er fullstendig lovlig å holde igjen noen som har gjort et lovbrudd. Dette kalles borgerarrest.

Les her: http://no.wikipedia.org/wiki/Borgerarrest
Sitat av bb001984 Vis innlegg
Her står det mye rart... Det er fullstendig lovlig å holde igjen noen som har gjort et lovbrudd. Dette kalles borgerarrest.

Les her: http://no.wikipedia.org/wiki/Borgerarrest
Vis hele sitatet...
Men bare hvis kriminaliteten personen har gjort har en strafferamme på fengsel i over 6 måneder. Sjekk lovdata for mere info.
Sitat av Casanova Vis innlegg
Men bare hvis kriminaliteten personen har gjort har en strafferamme på fengsel i over 6 måneder. Sjekk lovdata for mere info.
Vis hele sitatet...
§ 176. Når det er fare ved opphold, kan politimann foreta pågripelse uten beslutning av retten eller av påtalemyndigheten. Det samme gjelder enhver annen dersom den mistenkte treffes eller forfølges på fersk gjerning eller ferske spor.
Den som uten å høre til politiet har foretatt en pågripelse, skal straks overgi den pågrepne til politiet.


HVOR står det at det må være en kriminell handling som kan straffes med fengsel i over 6 måneder?
Faglært idiot
sengetøv's Avatar
faen, da dret jeg meg ut, beklager
Sitat av bb001984 Vis innlegg
§ 176. Når det er fare ved opphold, kan politimann foreta pågripelse uten beslutning av retten eller av påtalemyndigheten. Det samme gjelder enhver annen dersom den mistenkte treffes eller forfølges på fersk gjerning eller ferske spor.
Den som uten å høre til politiet har foretatt en pågripelse, skal straks overgi den pågrepne til politiet.


HVOR står det at det må være en kriminell handling som kan straffes med fengsel i over 6 måneder?
Vis hele sitatet...
Dette kan umulig være riktig? Hvis dette er riktig, så kan jeg med andre ord sperre en person inne i mitt eget hus i et par timer, for så å ringe politiet og si at jeg trodde at han hadde stjålet en sjokolade fra meg, uten at jeg skal få straff for det?
Sitat av Casanova Vis innlegg
Dette kan umulig være riktig? Hvis dette er riktig, så kan jeg med andre ord sperre en person inne i mitt eget hus i et par timer, for så å ringe politiet og si at jeg trodde at han hadde stjålet en sjokolade fra meg, uten at jeg skal få straff for det?
Vis hele sitatet...
Nå tror jeg du må lese lovteksten en gang til! Det står:

1. Det må være fare ved opphold.
2. Du må ta personen på fersk gjerning eller ferske spor.
3. Du må straks overlevere personen til politiet.
Sitat av bb001984 Vis innlegg
Nå tror jeg du må lese lovteksten en gang til! Det står:

1. Det må være fare ved opphold.
2. Du må ta personen på fersk gjerning eller ferske spor.
3. Du må straks overlevere personen til politiet.
Vis hele sitatet...
La meg bruke butikktyveri som eksempel, for å vise hvor feil det der er:
La oss si at en gutt har stjelt en sjokolade på en butikk, og en vekter så det på kamera.

1. Fare ved opphold? Hva skal gutten gjøre?
2. Ferske spor har man ikke før man tar produktet ut av lomma på gutten.
3. Iogmed at gutten ikke utgjør noen fare og at vekteren egentlig ikke kan bevise at han har stjelt noe, så har ikke vekteren lov å holde han igjen, og kan derfor ikke overlevere personen til politiet.
Sist endret av Casanova; 7. mars 2010 kl. 10:11.
Sitat av Casanova Vis innlegg
La meg bruke butikktyveri som eksempel, for å vise hvor feil det der er:
La oss si at en gutt har stjelt en sjokolade på en butikk, og en vekter så det på kamera.

1. Fare ved opphold? Hva skal gutten gjøre?
2. Ferske spor har man ikke før man tar produktet ut av lomma på gutten.
3. Iogmed at gutten ikke utgjør noen fare og at vekteren egentlig ikke kan bevise at han har stjelt noe, så har ikke vekteren lov å holde han igjen, og kan derfor ikke overlevere personen til politiet.
Vis hele sitatet...
1. Fare ved opphold vil si at det er fare for at personen slipper unna hvis man ikke foretar borgerarrest.

2. Hvis man ser på kamera at han putter noe i lomma, og i tillegg ser at han ikke betaler for det, vil jeg si det kvalifiserer til å "ta på fersk gjerning".

3. Gutten utgjør ikke noen fare, men det er fare for bevisforspillelse og at gjeringsmannen vil kunne undra seg straff hvis han ikke blir pågrepet øyeblikkelig. Innen politiet kommer er personen borte og beviset oppspist, derfor er det riktig å bruke borgerarrest i en slik situasjon.

Jeg har selv gått til borgerarrest av en person en gang, var en som tagga i bussen jeg kjørte, og jeg fikk beskjed om dette av en annen passasjer. Jeg nektet å slippe han av bussen, og han ble der til han ble hentet av noen i firmaet, da han ville gjøre opp for seg uten å blande inn politiet.
Sitat av Revbatim Vis innlegg
Det jeg da lurer på: Har han lov å dra det inn?
Vis hele sitatet...
Ja.

Etter korrespondanse med Ruter i høst kom det frem at hjemmel for inndraging av kort er nedfelt i Transportvedtektene godkjent av Samferdselsdepartementet 08.01.2008 i medhold av yrkestransportlovens § 33, jfr. jernbanelovens §§ 7 og 7a.
http://ruter.no/Om-Ruter-As/Vedtekte...ingsvedtekter/

6. Billettkontroll
Personalet har rett til når som helst å få seg forevist billetten. Billettkontroll kan foretas av såvel uniformert som sivilt personale. Sivilt personale skal uoppfordret legitimere seg. Billett som misbrukes, kan inndras.


Om andre kollektivselskap enn Ruter kan vise til hjemmel i samme transportvedtekter har jeg ikke noe klart svar på, men antar at godkjente regler vil være forholdsvis like.
Sitat av bb001984 Vis innlegg
1. Fare ved opphold vil si at det er fare for at personen slipper unna hvis man ikke foretar borgerarrest.

2. Hvis man ser på kamera at han putter noe i lomma, og i tillegg ser at han ikke betaler for det, vil jeg si det kvalifiserer til å "ta på fersk gjerning".

3. Gutten utgjør ikke noen fare, men det er fare for bevisforspillelse og at gjeringsmannen vil kunne undra seg straff hvis han ikke blir pågrepet øyeblikkelig. Innen politiet kommer er personen borte og beviset oppspist, derfor er det riktig å bruke borgerarrest i en slik situasjon.
Vis hele sitatet...
Så det du sier er at jeg kunne brukt et tau til å binde en person fast inne i mitt eget hus hvis en sjokolade hadde blitt borte mens han var på besøk? Hvis jeg ikke hadde bindt han fast så kunne han jo stukket av, og sjokoladen (som hunden min egentlig hadde spist) ble jo borte mens bare jeg, han og hunden min var der. Jeg kan ikke ransake han selv, så jeg tror jo at han blir å spise sjokoladen når han går derfra.

Du mener at det er riktig å foreta borgerarrest i en slik situasjon? Hvis dette i det heletatt er lov, så synes jeg lovverket i Norge er totalt feil.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Tok bussen for et år siden og fant et busskort som var nylig kjøpt, mitt var tomt så jeg brukte dette. Ble senere tatt av politiet for noe annet, og de fant dette busskortet i lommeboka. Jeg fikk betinget bot / samfunnstraff. Men det samfunnstraff var uaktuelt sa de jeg snakket med på stajsonen. I mitt tilfelle kunne de ikke bevise at jeg hadde brukt kortet i og med at jeg nektet for dette.

Men jeg trort det er snakk om en mindre bot, og er det første gang du blir tatt for noe vil du mest sansynlig ikke få noe på rullebladet.
▼ ... noen uker senere ... ▼
be here now
Revbatim's Avatar
Trådstarter
Lenge siden dette nå. Det endte med at jeg fikk et brev hjem i postkassa med beskjed om å møte opp på kontorene til Busselskapet. Jeg møtte opp, forklarte meg og svarte på noen spørsmål. Trengte ikke betale noen form for bot. Ble heller ikke noe mer ut av det.

Grunnleggende feilen som felte meg var jo at fult navn og adresse stod påskrevet kundekortet mitt(busskortene der jeg bor ligger i en plast-mappe sammen med kundekort).
▼ ... over en måned senere ... ▼
hadde et månedskort som var utgått på dato... hadde kort uten stripe på (fungerer kun på spesielle automater liksom) så skulle jeg ta en buss uten den automaten så jeg lånte kvitteringa til en kompis som ikke var utgått. Så leste bussjåføren hele kvitteringa og så at kvitteringa hørte til et annet kort så sa han at dette skulle inn på kontoret og dette var bedrageri osvosvosvosvo.... gått noen uker siden dette skjedde og ikke fått noe som helst