Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  57 3976
Jeg har sitti å tenkt mye i det siste på akkurat det her:
Hvorfor blir kun de overvektige mobbet, men ikke de som er ALT FOR TYNNE? Det er jo ikke no bedre å veie 36 kg enn å veie 95 kg når man er f.eks. 16 år..

Og det er ikke noen unnskyldning å si at: "Det er ikke alle som velger å være for tynne!", for det er ikke alle som velger å bli overvektige heller!
Og til dere som mener at mobbing er den eneste måten å få overvektige tynne på, så kan dere jo begynne å mobbe de som er for tynne også da! For det er jo enkelte av dere som faktisk mener at det å mobbe hjelper, men NEI! Det hjelper ikke å mobbe folk slik at det kan hende de trøstespiser, får selvmordstanker eller driver selvskading pga mobbinga deres..

Kan dere fortelle meg hva som gjør mobbing så bra nå?

Og grunnen til at jeg kommer på det her, er for at man ikke ser noe annet en "Bli tynn nå med blablablaaa..", "Lei av å veie for mye?" og "Få av deg fettet". Hvorfor ikke "Få kjøtt på korppen du og?" eller "Lei av å veie alt for lite?"

Kan dere gi meg noen GODE grunner til at overvektige, men ikke alt for tynne folk blir mobbet/sett ned på osv..?

Jeg syns ihvertfall det er helt på trynet!
Hvor har du det egentlig ifra at bare de tykke blir mobbet? Jeg sliter faktisk litt med å sette sammen posten din, den hopper fra det ene til det andre. Hva som gjør mobbing så bra nå? Da må jo du gjerne utdype hva du egentlig mener med dette? Jeg har aldri hørt at noen påstår at mobbing er bra, før nå.

Sjæl var jeg med på å mobbe en tynn fyr på skolen da jeg var liten. Jeg har aldri mobbet tykke. Og ja, jeg er grusom som gjorde det, men barn gjør mye rart.

Og ikke for å være grusomt vrang, men det var en ENORM diskusjon her inne om mobbing og vekt for en stund siden. Tråden lever enda om jeg ikke tar feil. Edit: denne er det http://freak.no/forum/showthread.php...hlight=mobbing
Sist endret av tafsern; 25. februar 2010 kl. 13:18. Grunn: Fant en link :)
Forskjellen er at det er legitimt å mobbe de tynne. Jeg hadde en kjæreste som er naturlig tynn. Hun har forholdsvis stor bak, og over gjennomsnittet store pupper. Hun spiser bokstavelig talt som en mann, men det nytter ikke. Allikevel sier folk som ellers forkaster mobbing "herregud så tynn du er! Spis mer.". Tror du det er enkelt å høre det?
leif i overskriften.. mener vi har hatt flere like tråder som denne , bare søk litt her på nff.
Sitat av tafsern Vis innlegg
Hvor har du det egentlig ifra at bare de tykke blir mobbet? Jeg sliter faktisk litt med å sette sammen posten din, den hopper fra det ene til det andre. Hva som gjør mobbing så bra nå? Da må jo du gjerne utdype hva du egentlig mener med dette? Jeg har aldri hørt at noen påstår at mobbing er bra, før nå.

Sjæl var jeg med på å mobbe en tynn fyr på skolen da jeg var liten. Jeg har aldri mobbet tykke. Og ja, jeg er grusom som gjorde det, men barn gjør mye rart.

Og ikke for å være grusomt vrang, men det var en ENORM diskusjon her inne om mobbing og vekt for en stund siden. Tråden lever enda om jeg ikke tar feil. Edit: denne er det http://freak.no/forum/showthread.php...hlight=mobbing
Vis hele sitatet...
hmm.. oida! glemte en veldig viktig ting! Tenkte mest på hva som skjer i media! sorry folkens!
Hehe, jeg er ikke helt med her nå.
Altså, tynne folk blir mobbet i omtrent like stor grad dem. Jeg ble mobba fordi jeg var liten og sykelig tynn gjennom hele skolegangen. Nå var det ikke slik at jeg personlig tok skade av dette for jeg tok igjen og var en som mobbet mobbere kan man si. Men jeg hadde to-tre kamerater som var i samme situasjon samt ei vennine som var anorektisk som slet voldsomt med mobbing. "fjøla, nullpupp osv" Kanskje det ikke er så mye fokus på "få på deg noen kilo og ikke se ut som en fyrstikk" i media men min erfaring med dette er at det heller kommer fra medmennesker og faktisk foreldre. Du må spise mer.. det er usunt å være så tynn, du ser ut som et biafrabarn osv.. Det å være tynn har ikke nødvendigvis noe med spisevegring å gjøre. I mitt tilfelle går det på at jeg har alt for høy forbrenning og delvis at jeg har ledet et rimelig hardt liv som rusmisbruker.. Jeg var dog ekstremt tynn før jeg i det hele tatt visste hva rusmidler var og jeg har alltid vert en person med god appetitt og jeg har generelt spist mer en menigmann.
Tynne folk blir da mobba i media også?


http://www.skinnyvscurvy.com/lindsay...lly-brook.html

sjekk comments'a..
Tynne folk blir da også mobbet?
Vil faktiskt tro det svir litt mer å få ting som anorexia og bulimi osv i tryne, enn det å bli kalt tjukken i ny og ne
Mobbing er en uting uansett grunn, om du er tykk eller tynn, lang eller kort, spiller ingn rolle.
Når det kommer til mobbere, er dette gjerne personer som rakker ned på andre, for på den måten å føle at de selv er bedre. Det er gjerne en som står først og gjerne plukker ut offeret, mens gjengen står bak og er "tøffe i trynet". Gjeng mentalitet er sjelden noe å være stolt av, uansett hvilken form den tar.
Sist endret av Veggen; 25. februar 2010 kl. 14:34.
det er det dummeste jeg har hørt. jeg har vært undervektig siden jeg var bitteliten, og vet av egen erfaring at du tar feil. tynne blir også mobbet
Sitat av lykketrollet Vis innlegg
det er det dummeste jeg har hørt. jeg har vært undervektig siden jeg var bitteliten, og vet av egen erfaring at du tar feil. tynne blir også mobbet
Vis hele sitatet...
Jeg er så og si "nøytral" når det gjelder vekt.. Men jeg tenker på skolen min og når jeg ser på TV.. ALDRI sett eller hørt noen alt for tynne blitt mobba... bare overvektige
Sitat av CheGuevaraH Vis innlegg
Jeg er så og si "nøytral" når det gjelder vekt.. Men jeg tenker på skolen min og når jeg ser på TV.. ALDRI sett eller hørt noen alt for tynne blitt mobba... bare overvektige
Vis hele sitatet...
Fordi kommentarene mot tynne mennesker ikke høres like alvorlig ut.

"Å, spiser du ikke?"
"Skal du ikke snart begynne å legge på deg?"
"Herregud, er du sikker på at du er frisk?"

Poenget er at noen kommenterer noe som har med utseendet å gjøre, som man ikke får gjort noe med. Det er fysisk x ganger så vanskelig å legge på seg som tynn, mens en overvektig person rett og slett kan kutte ned matinntaket og gå ned i vekt. Som tynn er det få eller ingen metoder som fungerer.
Sitat av CheGuevaraH Vis innlegg
Jeg er så og si "nøytral" når det gjelder vekt.. Men jeg tenker på skolen min og når jeg ser på TV.. ALDRI sett eller hørt noen alt for tynne blitt mobba... bare overvektige
Vis hele sitatet...
Hvem som helst kan bli offer for mobbing, uavhengig av vekt, utseende, personlighet eller bakgrunn. Media har som følge av mote en tendens til å fokusere mye på at tynne mennesker er pene, og det er kanskje der du har fått inntrykket av at fete mennesker blir oftere mobbet, men som sagt har det lite å si i den virkelige verden.
Sitat av bronsky Vis innlegg
Fordi kommentarene mot tynne mennesker ikke høres like alvorlig ut.

"Å, spiser du ikke?"
"Skal du ikke snart begynne å legge på deg?"
"Herregud, er du sikker på at du er frisk?"

Poenget er at noen kommenterer noe som har med utseendet å gjøre, som man ikke får gjort noe med. Det er fysisk x ganger så vanskelig å legge på seg som tynn, mens en overvektig person rett og slett kan kutte ned matinntaket og gå ned i vekt. Som tynn er det få eller ingen metoder som fungerer.
Vis hele sitatet...
Det er ikke det skjønner du... Folk som er overvektige blir som regel "avhengige" av mat.. Så det er ikke barebare å si: "Slutt og spis!" Og så "just make it happen"
Sitat av CheGuevaraH Vis innlegg
Jeg har sitti å tenkt mye i det siste på akkurat det her:
Hvorfor blir kun de overvektige mobbet, men ikke de som er ALT FOR TYNNE? Det er jo ikke no bedre å veie 36 kg enn å veie 95 kg når man er f.eks. 16 år..
Vis hele sitatet...
Du tar feil. Tynne og spinkle blir minst like mye mobbet som overvektige, med mindre det er jenter.

Sitat av CheGuevaraH Vis innlegg

Og grunnen til at jeg kommer på det her, er for at man ikke ser noe annet en "Bli tynn nå med blablablaaa..", "Lei av å veie for mye?" og "Få av deg fettet". Hvorfor ikke "Få kjøtt på korppen du og?" eller "Lei av å veie alt for lite?"
Vis hele sitatet...
Hva med alt "tren deg stor og sterk" opplegget som man hører overalt? Tror du ikke det er like ille for de som er tynn?

Sitat av CheGuevaraH Vis innlegg
Det er ikke det skjønner du... Folk som er overvektige blir som regel "avhengige" av mat.. Så det er ikke barebare å si: "Slutt og spis!" Og så "just make it happen"
Vis hele sitatet...
Tror du det er lettere for en som er tynn å legge på seg, enn det er for en som er overvektig som skal slanke seg?
Sist endret av Mexxy; 25. februar 2010 kl. 15:47.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Tror du det er lettere for en som er tynn å legge på seg, enn det er for en som er overvektig som skal slanke seg?
Vis hele sitatet...
Sa jeg noen gang det? Herregud, men dere sier det er så mye lettere å be en overvektig å slanke seg.. feil det også shø!
Slik jeg har sett det så er folk mer forsiktige med å kommentere vekta til tjukke mennesker, fordi de vet det er sårende. Folk er derimot mer løse på å kommentere tynne mennesker, uten tanke på at de blir såra.
I teorien bør det være like lett eller vanskelig om du vil for en tynn person å legge på seg som det er for en tykk person å ta av. Det er et regnestykke med kalorier inn vs. kalorier ut som ikke går i null... Hos den som er for tynn går det i minus, og i pluss for den som er for tykk.
men så har det og veldig mye med gener med hvor mange kalorier kroppen tar opp og med ben bygning hvor stor personen er fra før av det har med hvor mye en person beveger seg det pluss hundre tusener av andre faktorer. så noen folk vill ha mye lettere får og legge på seg en andre noen vil ha vanskeliggere får og legge på seg. den kalorier inn kalorier ut teorien blir helt feil om ikke du har to helt identiske personer der eneste faktoren som blir fårandret er vekten vil den kansje stemme litt mer men de to personene som er helt like finnes ikke.
Hvorfor ikke bare innrømme at mobbing ikke er bra, det kan ved svært få tilfeller sies å ha en positv effekt. For eksempel dersom det er en i en klasse som alltid forstyrrer de andre elevene. Så kan denne eleven kanskje "mobbes" til å være stille, noe som blir positivt for klassen, men eleven som hele tiden forstyrret hadde kanskje problemer med å forstå det som skulle læres. Noe som førte til at eleven isteden bråket for å få oppmerksomhet. Hadde eleven fått riktig hjelp, ville han helt sikkert sluttet å bråke, uten å bli "mobbet". Så det jeg prøver å si er: Selv om mobbing i noen få tillfeller kan løse et problem, skaper det stort sett bare nye problemer. Så til alle som mobber på den enne eller andre måten. Slutt!
Jeg har gått fra å være overvektig til undervektig. Etter det ble jeg bombardert med "Nå må du spise mer!", "Herregud så tynn du har blitt", "Hvis du blir tynnere burde du bli innlagt", osv. Det var ikke særlig morsomt, akkurat.
Nå har jeg oppnådd en mer eller mindre normal vekt for min høyde, men jeg får fortsatt kommentarer.
Sitat av Dermuszdel Vis innlegg
Jeg har gått fra å være overvektig til undervektig. Etter det ble jeg bombardert med "Nå må du spise mer!", "Herregud så tynn du har blitt", "Hvis du blir tynnere burde du bli innlagt", osv. Det var ikke særlig morsomt, akkurat.
Nå har jeg oppnådd en mer eller mindre normal vekt for min høyde, men jeg får fortsatt kommentarer.
Vis hele sitatet...
Har oplevd noe av det samme selv, men selv mens jeg gikk ned fikk jeg komentarer som: Har du lagt på deg.? Eller Ja, for du er jo overvektig? Hvis jeg skal gå ut i fra bmi kalkulator, sier den at jeg er overvktig, noe som er reinspikka tullpreik. Så lenge du trives i den kroppen du har og ikke lider under noen form for spiseforstyrrelse, er det i seg selv noe av det viktigste. Alle mener noe om andre, men er ikke like flinke til å se på seg selv.
Scenario:
Kid blir mobbet fordi han er tynn eller feit.

Tynn:
Kid begynner å pumpe jern og spise nok.
Kid ser digg ut.

Tjukk:
Kid begynner å pumpe jern og spise nok.
Kid slanker seg.
Kid ser digg ut.

Det ER enklere for en tynn kar!
Det er det dummeste jeg har hørt. Tror du ikke kanskje det har litt med viljestyrke å gjøre?
Sitat av Ozma Vis innlegg
Scenario:
Kid blir mobbet fordi han er tynn eller feit.

Tynn:
Kid begynner å pumpe jern og spise nok.
Kid ser digg ut.

Tjukk:
Kid begynner å pumpe jern og spise nok.
Kid slanker seg.
Kid ser digg ut.

Det ER enklere for en tynn kar!
Vis hele sitatet...
nei nei nei... det ER ikke bare å pumpe å trene for å se "digg" ut. Folk med generell lav forbrenning som pumper og trener vil ikke nede opp med noe bra resultat i det hele tatt. Scenete muskler med bein som stikker ut overalt. Med mindre du er dum nok til å hive i deg bol, ødelegge pikken, og bli en stut så er ikke dette noen løsning what so ever.
Hva i all verden er "scenete muskler med bein som stikker ut overalt"? Jeg klarer ikke visualisere meg dette.

Alle vil se bedre ut hvis de trener mer og spiser bedre. Jeg kan ikke tro at det finnes noen mennesker der denne magiske formelen ikke skulle kunne gi resultater for.
Kinseek: når kroppen ikke tar til seg næring på en skikkelig måte av forskjellige grunner (som ikke nødvendigvis er ene og alene basert på høy forbrenning... ja, jeg skrev feil i posten over og mente HØY forbrenning) så vil heller ikke fettvevet rundt musklene bli bygget opp på en skikkelig måte. En kropp helt uten fett og kun muskler er ikke noe penere å se på en et tynt skjellett ville jeg tørre å påstå. Jeg gidder ikke å gi deg noen nærmere beskrivelse slik at du kan "visualisere" dette bedre.

Og som Skogslarve sier over her så her det veldig mye med viljestyrke å gjøre. Muskelbygging er ikke for alle. Generell trening derimot er jo en helt annen ting. Det er forkjell på å holde seg i form og det å bygge ren muskelmasse. Og skulle en sykelig tynn person bygge nok muskler til å bli "digg" så krever dette en stor stor innsats. Jeg forsøkte dette en gang for lenge lenge siden og det ga få eller ingen resultater. Jeg hadde fått satt opp et treningsprogram av en profesjonell trener som omtrent utelukkende dreide seg om muskelbygging.
Sitat av Meanstreak Vis innlegg
Kinseek: når kroppen ikke tar til seg næring på en skikkelig måte av forskjellige grunner (som ikke nødvendigvis er ene og alene basert på høy forbrenning... ja, jeg skrev feil i posten over og mente HØY forbrenning) så vil heller ikke fettvevet rundt musklene bli bygget opp på en skikkelig måte. En kropp helt uten fett og kun muskler er ikke noe penere å se på en et tynt skjellett ville jeg tørre å påstå. Jeg gidder ikke å gi deg noen nærmere beskrivelse slik at du kan "visualisere" dette bedre.
Vis hele sitatet...
Skjønner enda ikke hva du prater om. Er det en pekuliær medisinsk tilstand du nevner? Jeg har aldri sett en person hvor jeg tenker han har for mye muskler og for lite fett (at noen kanskje har for mye muskler er en annen ting - men da snakker vi bodybuildere). Har du bilder?

Sitat av Meanstreak Vis innlegg
Og som Skogslarve sier over her så her det veldig mye med viljestyrke å gjøre. Muskelbygging er ikke for alle. Generell trening derimot er jo en helt annen ting. Det er forkjell på å holde seg i form og det å bygge ren muskelmasse. Og skulle en sykelig tynn person bygge nok muskler til å bli "digg" så krever dette en stor stor innsats. Jeg forsøkte dette en gang for lenge lenge siden og det ga få eller ingen resultater. Jeg hadde fått satt opp et treningsprogram av en profesjonell trener som omtrent utelukkende dreide seg om muskelbygging.
Vis hele sitatet...
En sykelig tynn person skal først og fremst fokusere på å spise mer. Det er lite om noe poeng å drive styrketrening om ikke musklene blir gitt tilstrekkelig næring. Hvis du trente mye styrke men ikke følgte opp med å spise bra nok så har du rett i at du kastet bort tiden din - ikke fordi kroppen din uten videre ikke aksepterer styrketrening men fordi du ikke gav kroppen din næring nok.

Styrketrening med påfølgende korrekt kosthold *er* for alle og enhver.

Det som nok er mer riktig er at noen har kropper som responderer annerledes på mat og trening enn andre - dvs. at noen kan sitte på sofaen og spise chips uten å bli feit mens andre kan trene mye uten å bli slank nok. Men livets regel #1 er at livet er urettferdig og du bør uansett klare å yte innsats uten å syte om at andre ikke må like mye.
Sist endret av Kinseek; 25. februar 2010 kl. 19:54.
Sitat av CheGuevaraH Vis innlegg
Sa jeg noen gang det? Herregud, men dere sier det er så mye lettere å be en overvektig å slanke seg.. feil det også shø!
Vis hele sitatet...
De fleste som er tynne, klarer ikke å legge på segrent fysisk. Høy forbrenning gjør at noen kan leve på burgere og pølser uten å legge på seg et gram.

Så ja, det er en forskjell. En overvektig kan slutte å spise, og leve på vann og grønnsaker i lange tider.
Folk som sier de kan spise så mye fastfood de vil uten å bli feit snakker sant. Problemet er bare det at de spiser for lite. (Eller har en sykdom eller lignende)

Det er hvertfall min mening. Få en tynn kar som ikke greier å legge på seg til å spise 2500-3000 kilokalorier om dagen og kom tilbake om han ikke er blitt feitere etter noen uker.
Sitat av bb001984 Vis innlegg
I teorien bør det være like lett eller vanskelig om du vil for en tynn person å legge på seg som det er for en tykk person å ta av. Det er et regnestykke med kalorier inn vs. kalorier ut som ikke går i null... Hos den som er for tynn går det i minus, og i pluss for den som er for tykk.
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke helt riktig. Kalorier er ikke bare kalorier. En tynn voksen person med høy forbrenning kan gjerne overspise i forhold til anbefalt dagsinntak. En voksen person med anlegg for overvekt bør aldri overstige anbefalt dagsinntak.

Det hele brygger ned til hvordan kroppen velger å behandle den energien som er til overs. Din kropp kanskje velger å ta vare på fettet, sånn i tilfelle det skulle være lenge til neste gang du finner mat.

Forøvrig anbefaler jeg alle å se BBC-dokumentaren "Why are thin people not fat?". Der gjør de et eksperiment hvor de dobler kaloriinntaket til et utvalg av naturlig tynne/slanke mennesker. De fleste legger på seg et par kilo, noen ingenting i det hele tatt. Det de som la på seg har til felles, er at de alle sammen var tilbake til normalvekt veldig raskt.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
bronsky: Vel og bra at folks kropper er forskjellige, men hvis en person som trenger 2500 kcal daglig for å holde vekten øker til 10 000kcal*, er det ikke da komplett umulig at personen ikke legger på seg? Du sier at personene som fikk doblet energiinntaket gikk ned igjen i vekt ganske raskt. Var dette etter de gikk over til sin vanlige diett? For da virker jo løsningen rimelig grei - fortsett med et økt kaloriinntak.

* Jeg er klar over at jeg firedoblet, men 10 000kcal er ikke helt uoverkommelig for de fleste.
Jeg ser jeg har tatt noenlunde feil -- det finnes folk som ikke greier å legge på seg selv ved nesten 10000 kcal om dagen.

http://foodconfessional.wordpress.co...eople-not-fat/

Men så er spørsmålet: Går det ut over muskelbygging?
Slutter vi mobbingen av overvektige blir det mer akseptabelt å være overvektig, og da dauer folk av hjerte karr sykdommer. Hadde Statene shippa inn noen ekte norske kvalitetsmobbere tilbake på 80-90 tallet hadde dem nok sluppet unna de årlige 150 millardene dollarne i "obesity expenses".. Syns personlig det er for mange av dere anti mobbere der ute.
Schizoid, er du seriøs nå?
Dette blir for dumt.... har en venninne som ble plaget gjennom hele ungdomsskolen fordi hun var for tynn og høy, til slutt gruet hun seg til svømmingen hver uke fordi hun da måtte vise det fram til alle. Lærerene sa aldri noe, kun hvis noen sa noe om de lubne. Nydeligste jenta, men med null selvtilitt på grunn av årevis med kommentarer om bein. Kjenner også flere gutter som er tynne og høye og som gjerne vil legge på seg. De spiser som faen og er normalt aktive, men forblir tynne (vi snakker ikke slank, men veldig tynne). Selv om både jenta og disse guttene er flotte, seriøst, hun er pen og de er kjekke, så ser de det ikke selv fordi de gjerne vil ha litt mer på kroppen. Det at kun tykke blir mobbet er bare piss, da har du ikke sett godt nok etter.
Tynne folk får da minst like pes for hvordan de ser ut. Og JA, like mye igjennom media. Det er mye fokus på å gå ned i vekt, og minst like mange folk som kjemper i mot det fokuset og sier at tynne er stygge - de tenker ikke over at ikke alle velger å være tynne heller. "Former er sexy" blablabla. Like sårende for tynne, det. Og folk har lettere for å si "fy faen, så jævla tynn du ser ut" enn å påpeke at noen ser feite ut.
Det er sikkert bare du som ikke tenker over at folk kan ta seg nær av at de blir kalt tynne. Det kan faktisk være ganske provoserende, og et "kompliment" kan fort bli frekt.
Alle som viker fra gjennomsnittet utseendemessig får gjennomgå, sånn er det bare.
Sitat av Tias Vis innlegg
bronsky: Vel og bra at folks kropper er forskjellige, men hvis en person som trenger 2500 kcal daglig for å holde vekten øker til 10 000kcal*, er det ikke da komplett umulig at personen ikke legger på seg? Du sier at personene som fikk doblet energiinntaket gikk ned igjen i vekt ganske raskt. Var dette etter de gikk over til sin vanlige diett? For da virker jo løsningen rimelig grei - fortsett med et økt kaloriinntak.

* Jeg er klar over at jeg firedoblet, men 10 000kcal er ikke helt uoverkommelig for de fleste.
Vis hele sitatet...
10 000 kcal er ikke uoverkommelig? Er du morsom?

En overspising på 4 dager pr. dag?

Summen du oppgir tilsvarer 25x dobbel cheeseburger på McDonald's, eller 12 store plater med sjokolade.

Skal man klare å få i seg så mange kalorier på en sunn måte, så er det umulig. Bare mengden du beskriver er jo bortimot umulig å få i seg i løpet av en dag.

Økt kaloriinntak er jo bare helt hinsides. Det skal ikke være normalt å måtte spise 8 måltider om dagen for å opprettholde en normal kroppsfasong.
Sist endret av bronsky; 26. februar 2010 kl. 09:26.
Sitat av bronsky Vis innlegg
Skal man klare å få i seg så mange kalorier på en sunn måte, så er det umulig. Bare mengden du beskriver er jo bortimot umulig å få i seg i løpet av en dag.
Vis hele sitatet...
Neida, det er ikke noe problem bare man gidder tenke over hva man stapper i seg. Har selv vært på 8-10kkcal daglig i perioder uten å spise meg voldsomt mett engang...

Det er også heller tåpelig å skylde på forbrenningen. Er ekstremt få som faktisk har stoffskiftesykdommer som utgjør noen forskjell.

Både legge på seg og slanke seg er superenkelt, bare man har bitte litt viljestyrke.
Å være overvektig blir sett på som en karaktersvakhet, det er noe som har skjedd med deg fordi du ikke klarer å begrense matinntaket ditt.

Å være for tynn blir sett på som en sykdom, det skyldes en mental lidelse som anoreksi og bulimi. Derfor er det enklere å snakke stygt om en overvektig person, da det blir sett på som selvforskyldt.

Dette er brede generaliseringer selvfølgelig.
Sitat av Goophy Vis innlegg
Neida, det er ikke noe problem bare man gidder tenke over hva man stapper i seg. Har selv vært på 8-10kkcal daglig i perioder uten å spise meg voldsomt mett engang...

Det er også heller tåpelig å skylde på forbrenningen. Er ekstremt få som faktisk har stoffskiftesykdommer som utgjør noen forskjell.

Både legge på seg og slanke seg er superenkelt, bare man har bitte litt viljestyrke.
Vis hele sitatet...
Ok, kan du da for meg, og kanskje noen andre nysgjerrige, gi meg en femdagers meny med 10k kcal pr. dag?
Sitat av bronsky Vis innlegg
Ok, kan du da for meg, og kanskje noen andre nysgjerrige, gi meg en femdagers meny med 10k kcal pr. dag?
Vis hele sitatet...
Olivenolje feks. har 9kcal pr. gram, ha en del i hvert måltid. Verre er det ikke.
Sitat av Ozma Vis innlegg
Det er hvertfall min mening. Få en tynn kar som ikke greier å legge på seg til å spise 2500-3000 kilokalorier om dagen og kom tilbake om han ikke er blitt feitere etter noen uker.
Vis hele sitatet...
Jeg er i grunn et eksempel på det du spørr om. Det skal legges til beregningen at jeg absolutt ikke er sykelig tynn - men har heller ikke nevneverdig høy fettprosent. Jeg anser meg selv som relativ normal med tanke på kroppsbygging, men det aner meg at jeg har en rimelig sick forbrenning.

For et par år siden, etter å ha sluttet på fotball og annen aktivitet, brukte jeg omtrendt hele sommerferien på veldig slappe ting, som eksempelvis dataspill, ligge på stranda og slappe av o.l. I tillegg spiste jeg kebab/hamburger/pizza, drakk litervis av brus og relativt mye godteri. Til min store forundring gikk jeg NED 2 kilo i løpet av den sommeren.

Uansett, poenget mitt er; det er veldig mange unge (typ under 25) som ikke legger på seg i nevneverdig grad uavhengig av hva man spiser. Forbrenninga til folk er veldig individuell.

Sitat av Ozma Vis innlegg
Men så er spørsmålet: Går det ut over muskelbygging?
Vis hele sitatet...
I det siste har jeg begynnt å trene rimelig mye, blir ofte en 4-5 dager i uka med styrketrening. For å kompansere med forbrenningen drikker jeg protein- og carboshaker én til to ganger daglig, og sliter fortsatt med å legge på meg. Har riktignok gått opp en del kilo i muskler den siste tiden, men det er iøyenfallende åpenbart mtp. all treninga.

I mitt tilfelle anser jeg det ikke som et problem, jeg er stort sett fornøyd med kroppen min - men det er klart; at jeg hadde blitt "større" i form av muskelvekst om jeg hadde hatt en lavere forbrenning, vil jeg tro er veldig sannsynlig. Heldigvis er ikke jeg opptatt av å ha ekstremt store muskler, heller se veltrent ut. I form av styrke og progressjon har jeg ikke merket noen store forskjeller fra andre jeg har trent med - jeg holder i allefall godt følge med de fleste andre.
Det er forferdelig og mobbe noen for begge deler, men det er fryktelig rart at mange overvektige personer er så sensitive på vekta si, men allikevel ikke gjør noe med det.
Sitat av Goophy Vis innlegg
Olivenolje feks. har 9kcal pr. gram, ha en del i hvert måltid. Verre er det ikke.
Vis hele sitatet...
Dét er hemmeligheten?

Olivenolje har en tetthet på ca. 0,81 g/ml. Det vil derfor si at hvis du drikker en halvliter olivenolje om dagen, så dekker ikke det en gang halve dagsbehovet i forhold til 10k kcal.

Så nei, din metode er tydeligvis ikke så bra.

Kode

500 gram olivenolje = 0.617283950617 liter

500 * 9 = 4500 kcal
Leste du ikke hva jeg skrev?
Ha en del i hver måltid.

Det betyr at man da spiser vanlig mat i tillegg til kaloriene fra olivenoljen.
Spiser man da 6 måltider med totalt 4,5kkcal og samtidig 1dl til hvert måltid er man plutselig oppe på 9kkcal totalt.

Du tror vel ikke noen lever på KUN olivenolje..?
Vel, jeg har alltid vært overvektig. Gjenom hele skole gangen. Blir ikke mobbet noe nå, men barneskolen osv var værst
Hender jeg får noen kommentarer nå også, men da bare tuller jeg det bort. Tror det også er viktig, ikke ta seg nær av alle ting, ha litt sjøl humor.

Husker en gang ei jente ( veldig god vennine av meg, hu er utrolig tynn ) tulla litt om magen min. Da dro jeg opp gensern og sa ''Ser du de puppene her? De er mye større en myggstikka dine''

Siden det har jeg bare hørt jeg er søt og snill!
Hu har ikke komentert vekta mi mer
Sist endret av Rallo Tubbs; 26. februar 2010 kl. 16:40.
Jeg er veldig tynn og alltid vært det. Jeg ble aldri mobbet sånn direkte, men var det noen som var i herse-humør, så kan du banne deg faen på at det var meg dem tok. Liten svak pusling jeg, ikke sjanse til å ta igjen.

Dette holdt seg frem til videregående ca.
Sist endret av Bombasa; 26. februar 2010 kl. 18:57.
Sitat av Goophy Vis innlegg
Leste du ikke hva jeg skrev?
Ha en del i hver måltid.

Det betyr at man da spiser vanlig mat i tillegg til kaloriene fra olivenoljen.
Spiser man da 6 måltider med totalt 4,5kkcal og samtidig 1dl til hvert måltid er man plutselig oppe på 9kkcal totalt.

Du tror vel ikke noen lever på KUN olivenolje..?
Vis hele sitatet...
Nei, jeg tror ikke noen lever kun på olivenolje, men det du påstår er at man skal drikke 4,2 liter med olivenolje i uken (1 dl ved 6 måltider daglig), og det for meg blir noe som tilsvarer å leve på olivenolje.

Ikke tror jeg legen syns det er så greit at du får i deg 18 liter olivenolje i måneden.(!)