Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  175 27563
ArbeidsledigProletar
I flere mainstreamfora (db.no osv) har vi hele tiden gående diskusjoner om innvandring, innstramning og justering av asylpolitikken.

Mitt personlige syn er litt for radikalt for å være ordentlig konstruktivt for diskusjonen da den i praksis er bare å åpne grensene. (hvorfor skal vi ha mer rett på oljepenger bare fordi vi var heldige å bli født i et spesifikt geografisk område eller av folk som tidligere har blitt født der? Samme som monarki, født inn i makt, ikke valgt eller jobbet seg dit, Europa og store deler av verden har kommet seg forbi det, DEMOKRATI)

Men det jeg vil fram til er at om disse antiinvandrerne, spesielt rettet mot islam ønsker å få igjennom noe må de slutte å rable. SLUTT med maset om "islamisering" og alt balet med at Norge kommer til å gå under om vi slipper inn flere muslimer.

Fakta er at derer forvrenger virkelighetsbildet i diskusjonen og angriper stråmenn. Hvordan forventer dere da å komme noe lengre mot målet deres når nesten alle bare ser på dere som rablende tullinger (som dere også er)?

Tror dere at folk hører på dere og ønsker og ønsker innstramminger når deres meningsfeller er siklende og rabiate? IKke? Slutt med tullet, skal vi kunne justere innvandringspolitikken trenger vi mindre tilbakestående tullinger og flere som faktisk forstår seg på hva som skjer.

Radikale antimuslimer, dere er en kreftbyll på deres egen kamp for å få asylpolitikken strammet inn. Slutt eller moderer dere, da kanskje intelligente og oppegående folk som vil stramme inn kommer lengre. I tillegg er det kjedelig å diskutere med er dere.

EDIT:
Hvordan jeg fikk posta denne i "vitenskap og forskning" er et mysterium. Denne hører hjem i "samfunn, etikk og politikk".
Sist endret av Batabusa; 2. desember 2013 kl. 12:29.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Du er ganske ned talende og skriver på en måte som gjør at jeg assosierer deg med de du er så sint på.
Hvorfor skal innvandring handle om religion?
Det gjør ikke det i mitt tilfelle, selv om jeg ikke er for noen religion.
Å sende en person til et annet land vil si en annen kultur, noe som fører til at du må rette deg etter den kulturen. Å dra til et annet land for å få det landet til å ligne på ditt hjemland er helt på jordet.

Å sende hjem krimelle innvandrere er ikke et problem, dette gjelder alle innvandrere, også hvite.
Hvorfor skal de sendes hjem, mens kriminelle nordmenn kan bli?
Jeg skulle gjerne sett en del kriminelle nordmenn bli sendt ut av landet, men det går ikke an.
Sist endret av kjerstin; 2. desember 2013 kl. 12:40.
ArbeidsledigProletar
Trådstarter
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Hvorfor skal innvandring handle om religion?
Det gjør ikke det i mitt tilfelle, selv om jeg ikke er for noen religion.
Vis hele sitatet...

Ja, men da er da er du ikke målet for den posten. Prøv på nytt.

Kan forklare siden ingen ser ut til å forstå hva jeg mener. Jeg ønsker ikke å formidle en politisk mening, jeg prøver å få antimuslimer til å moderere seg slik at de kan bli sett på som seriøse deltakere i diskusjonen. Få de til å forstå hvor teite de er. Og dermed, så ja, om jeg ligner dem på måten jeg skriver, så har jeg nådd målet mitt. Jeg bruker deres virkemidler for å formidle hvor teit de er.

Ingen kommer til å stramme inn asylpolitikken om størsteparten som ønsker det er rablende tullinger.
Sist endret av Batabusa; 2. desember 2013 kl. 12:45.
Mange innavandrere/asylsøkere som kommer til Norge kommer ikke hit fordi de har lyst - men fordi de må. De er blitt tvunget til å flykte fra landet sitt i frykt for dems eget (og familiens) liv. Dette er folk som egentlig ønsket å leve fredfullt i sitt eget land med sin egen kultur. Derfor synes jeg at folk som drar argumentet "Om jeg hadde reist til [insert land her] så ville jeg tilpasset meg" blir litt feil. Dette er rett og slett folk som aldri valgte fritt å komme hit.

Og så er spørsmålet - ønsker de virkelig å forandre kulturen vår? Slik jeg forstår det så er det bare en mindre gruppe med ganske radikale islamister som faktisk ønsker å endre Norge til et muslimsk land. De fleste andre aksepterer at vi har vår egen kultur - og alt de ønsker er at vi også kan akseptere dem. At vi kan leve fredfullt side om side og lage plass for hverandre. Altså med andre ord: at vi fortsetter å leve etter vår egen kultur, slik vi alltid har gjort - men samtidig så er vi åpne for at de gjerne ønsker å leve etter sin egen kultur. Dette betyr altså å tillate at de kan bygge en moskè og akseptere at enkelte av de faktisk ønsker å gå med hijabfor å respektere sin egen religion.

Å sende ut kriminelle ser jeg heller ikke på som akseptabelt. Husk de er ikke er fordi de vil, men fordi de må (i de fleste tilfeller). Hvis man skal sende de ut av landet, hvor skal man sende de? Til hjemlandet sitt, hvor de trolig blir forfulgt og kanskje turtorurert og drept? Da kan man jo like gjerne gi de en mer human døds-straff her hjemme. Men det føles kanskje bedre om man bare kan si "Vi bare sendte han hjem - var ikke vi som egentlig drepte han".
Sist endret av etse; 2. desember 2013 kl. 12:48.
Problemet er at vi bor i en verden hvor ting ikke fungerer på denne måten.

Jeg er selv veldig for innvandring, men på den måten vi gjør det nå har vi ingen kontroll og det har fatale konsekvenser for tilfeldige nordmenn.
I 2012 hadde vi 78 500 innvandringer i Norge, mens norske statsborgere fødte 60 300 bare barn. Hvor lang tid vil det ta før Nordmenn er en minoritet i Norge?

Burde vi ikke heller fokusere på å hjelpe landene med å hjelpe sine innbyggere istedenfor å hjelpe enkeltmennesker?
Burde vi ikke bli strengere på å hindre "familiegjenforeninger" sånn at de som virkelig TRENGER å flytte til landet vårt får det?
Sist endret av PerPerPerPer; 2. desember 2013 kl. 12:52.
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Problemet er at vi bor i en verden hvor ting ikke fungerer på denne måten.

Jeg er selv veldig for innvandring, men på den måten vi gjør det nå har vi ingen kontroll og det har fatale konsekvenser for tilfeldige nordmenn.
I 2012 hadde vi 78 500 innvandringer i Norge, mens norske statsborgere fødte 60 300 bare barn. Hvor lang tid vil det ta før Nordmenn er en minoritet i Norge?

Burde vi ikke heller fokusere på å hjelpe landene med å hjelpe sine innbyggere istedenfor å hjelpe enkeltmennesker?
Burde vi ikke bli strengere på å hindre "familiegjenforeninger" sånn at de som virkelig TRENGER å flytte til landet vårt får det?
Vis hele sitatet...
Hva legger du i at normenn er en minoritet i norge? Er ikke barn av invandrere som er født i norge også norske? Og hva med dems barn igjen, de er vel i hvertfall norske?

Ja kulturen vår vil endre seg, men det ville den gjort uansett. Kultur er noe dynamisk - og ikke noe statisk.
Sitat av etse Vis innlegg
Hva legger du i at normenn er en minoritet i norge? Er ikke barn av invandrere som er født i norge også norske? Og hva med dems barn igjen, de er vel i hvertfall norske?

Ja kulturen vår vil endre seg, men det ville den gjort uansett. Kultur er noe dynamisk - og ikke noe statisk.
Vis hele sitatet...
Jeg snakker ikke om det på den måten, jeg mener hva vi selv skal gjøre for å kunne hjelpe de som kommer til oss bedre. Hvis befolkningen vår plutselig er 30% med folk som trenger hjelp vil vi ikke kunne hjelpe dem like effektivt, om vi kan gjøre det i det hele tatt.
Sist endret av PerPerPerPer; 2. desember 2013 kl. 12:56.
Innvandre som er (serie)voldtektsmenn, driver med æresdrap eller som kjønnslemlester barna sine. Disse mener jeg det er bare å sende på første fly der de kom ifra. Samme med de som smugler narko i stor stil.
Gi dem gjerne en forelesning, så de vet konsekvensene ved div. lovbrudd på grensa (flyplassen). Enkelte elementer har vi ikke brukt for. Her er Krekar er perfekt eksempel.
Og jeg hadde ikke blitt sint, av å se han dingle i et tau i Irak.
ArbeidsledigProletar
Trådstarter
Altså, for de som er så redde for vår kultur, tenk globalisering. Verden blir mindre og mindre, enten vi vil det eller ikke. Vi kommer nok til å bli mer og mer som USA hvor man har alle mulige etniske grupperinger, tenk chinatown osv.

FOlk er forskjellige, men de fungerer sammen likevel. Vi blir nok en smeltedigel av div. etnisiteter og religioner til slutt uansett.

Og det mange i tråden her sier er at de ikke vil dele Norges rikdommer fordi folk har et annet sett etiske regler og moral. Det er litt flaut.

Men poenget med tråden er ikke å diskutere innvandring, heller å prøve å få folk til å forstå at vi trenger mer konstruktiv debatt uten en radikal antimuslimsk bevegelse da de ødelegger for de som faktisk konstruktivt ønsker å endre asylpolitikken. (begge veier)

EDIT:
Forstår jeg er latterlig dårlig på å formidle budskapet mitt. I'm out.
Sist endret av Batabusa; 2. desember 2013 kl. 13:01.
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Jeg snakker ikke om det på den måten, jeg mener hva vi selv skal gjøre for å kunne hjelpe de som kommer til oss bedre. Hvis befolkningen vår plutselig er 30% med folk som trenger hjelp vil vi ikke kunne hjelpe dem like effektivt, om vi kan gjøre det i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
poenget er jo at man må begge deler. Folk som kommer fra land hvor det er store konflikter må flykte til andre land for å overleve. Når konflikten er løst kan man prøve å få opp standarden i landet de kommer fra slik at man ikke trenger å få flere flyktninger derfra. Problemet er bare at tiden det tar å løse slike konflikter, samt å bygge opp landet igjen, er såpass lenge at mange gjerne er blitt en del av det norske samfunnet (mange har f.eks. barn som er oppvokst og har gått på norske skoler), dermed blir det veldig vanskelig for dem om de må flytte tilbake igjen.

Sitat av amdb73 Vis innlegg
Innvandre som er (serie)voldtektsmenn, driver med æresdrap eller som kjønnslemlester barna sine. Disse mener jeg det er bare å sende på første fly der de kom ifra. Samme med de som smugler narko i stor stil.
Gi dem gjerne en forelesning, så de vet konsekvensene ved div. lovbrudd på grensa (flyplassen). Enkelte elementer har vi ikke brukt for. Her er Krekar er perfekt eksempel.
Og jeg hadde ikke blitt sint, av å se han dingle i et tau i Irak.
Vis hele sitatet...
Som nevnt tidliggere, på hvilken måte er dette noe bedre enn å bare drepe de her til lands? Bare innføre dødsstraff for alle kriminelle innvandrere. Det vil jo være mer humant enn å sende de tilbake til de stedene de kommer fra.
- Og det er dette som gjør at vi ikke sender ut Krekat fra Norge. Vi vet at det er stor sansynlighet for at han blir drept. Og i norge praktiserer vi ikke dødsstraff. Så derfor kan vi ikke sende han ut av landet før noen kan garantere for at han ikke blir drept.
Sist endret av etse; 2. desember 2013 kl. 13:03.
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Altså, for de som er så redde for vår kultur, tenk globalisering. Verden blir mindre og mindre, enten vi vil det eller ikke. Vi kommer nok til å bli mer og mer som USA hvor man har alle mulige etniske grupperinger, tenk chinatown osv.

FOlk er forskjellige, men de fungerer sammen likevel. Vi blir nok en smeltedigel av div. etnisiteter og religioner til slutt uansett.

Og det mange i tråden her sier er at de ikke vil dele Norges rikdommer fordi folk har et annet sett etiske regler og moral. Det er litt flaut.

Men poenget med tråden er ikke å diskutere innvandring, heller å prøve å få folk til å forstå at vi trenger mer konstruktiv debatt uten en radikal antimuslimsk bevegelse da de ødelegger for de som faktisk konstruktivt ønsker å endre asylpolitikken. (begge veier)

EDIT:
Forstår jeg er latterlig dårlig på å formidle budskapet mitt. I'm out.
Vis hele sitatet...
Det er greit å ha flere etnisiteter og kulturer, jeg er ofte på "innvandrersjapper" o.l. selv!
Men steder som Harlem o.l. vil jeg ikke ha i Norge. Der en må væpne seg til tennene, eller ha politieskorte, for å komme igjennom i én bit.
Sist endret av aluminiumfluorid; 2. desember 2013 kl. 13:05.
ArbeidsledigProletar
Trådstarter
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Men steder som Harlem o.l. vil jeg ikke ha i Norge. Der en må væpne seg til tennene, eller ha politieskorte, for å komme igjennom i én bit.
Vis hele sitatet...
Det er ikke en reell problemstilling da vi ikke selger håndvåpen over en lav sko her. Ikke har vi like dårlig økonomi heller.
Sitat av etse Vis innlegg
Som nevnt tidliggere, på hvilken måte er dette noe bedre enn å bare drepe de her til lands? Bare innføre dødsstraff for alle kriminelle innvandrere. Det vil jo være mer humant enn å sende de tilbake til de stedene de kommer fra.
- Og det er dette som gjør at vi ikke sender ut Krekat fra Norge. Vi vet at det er stor sansynlighet for at han blir drept. Og i norge praktiserer vi ikke dødsstraff. Så derfor kan vi ikke sende han ut av landet før noen kan garantere for at han ikke blir drept.
Vis hele sitatet...
Jeg er fulstendig klar over, at det er nesten det samme som dødsstraff. Men når noen få lager så mye kvalme, hvis nesten ikke bare kvalme, for andre. Og noen av disse har nok også dyssosial personlighetsforstyrrelse. Hva skal vi med disse. Skal vi da bure dem inn i et fengsel, for resten av livet? Om det er humant eller ei, bryr meg så ikke. For jeg tror ikke de som dette gjelder, tenker så mye over om det er humant, det de gjør, eller ikke.

I samme slangen ville jeg også forbydd halal og kasjrut slaktetede dyr, og import av slikt kjøtt. Dem kapper strupen over på levende dyr, uten noen som helst bedøvelse o.l. Dyreplageri!

NB! I dette filmklippet er det mye blod og dyreplageri!
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Men poenget med tråden er ikke å diskutere innvandring, heller å prøve å få folk til å forstå at vi trenger mer konstruktiv debatt uten en radikal antimuslimsk bevegelse da de ødelegger for de som faktisk konstruktivt ønsker å endre asylpolitikken. (begge veier)
Vis hele sitatet...
Du ønsker en konstruktiv debatt og starter med å kalle motstanderne for en kreftbyll? Hvis stilen din er tilnærmet lik på avisenes kommentarfelter vil jeg si at din egen holdning er en like stor del av problemet som de du kritiserer.

Man kan kanskje vinne diskusjonen ved å skjelle ut motstanderen, men ikke faen om du får dem til å skifte mening.
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Å dra til et annet land for å få det landet til å ligne på ditt hjemland er helt på jordet.
Vis hele sitatet...
Hvorfor det? Er det så fælt at nordmenn i utlandet feirer 17 mai, kler seg i bunad, jul den 24 Desember osv.

Eller er det bare andre kulturer som ikke skal få lov til å "føle seg hjemme" i Norge?
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Jeg er fulstendig klar over, at det er nesten det samme som dødsstraff. Men når noen få lager så mye kvalme, hvis nesten ikke bare kvalme, for andre. Og noen av disse har nok også dyssosial personlighetsforstyrrelse. Hva skal vi med disse. Skal vi da bure dem inn i et fengsel, for resten av livet? Om det er humant eller ei, bryr meg så ikke. For jeg tror ikke de som dette gjelder, tenker så mye over om det er humant, det de gjør, eller ikke.

I samme slangen ville jeg også forbydd halal og kasjrut slaktetede dyr, og import av slikt kjøtt. Dem kapper strupen over på levende dyr, uten noen som helst bedøvelse o.l. Dyreplageri!

NB! I dette filmklippet er det mye blod og dyreplageri!
Vis hele sitatet...
Så når enkelte oppfører seg som idioter er det greit å senke seg ned på deres nivå å være like idiotiske tilbake? I mine øyne har alle mennesker et minimum med rettigheter som gjelder alle. Dette inneholder ting som retten til å leve, ikke bli toturert... (og lignende). Jeg vil aldri klare å akseptere at det skal være greit at man skal sende noen i den sikre død uansett hvor mye helvete de har laget.
- Dette gjelder og når ting gjøres indirekte ved at man utviser folk fra landet når man vet det betyr de må reise en plass de vil blir drept.
Sist endret av etse; 2. desember 2013 kl. 13:26.
Sitat av Kjartan27 Vis innlegg
Hvorfor det? Er det så fælt at nordmenn i utlandet feirer 17 mai, kler seg i bunad, jul den 24 Desember osv.

Eller er det bare andre kulturer som ikke skal få lov til å "føle seg hjemme" i Norge?
Vis hele sitatet...
Nei, jeg snakker ikke kun om innvandrere i norge.
At en nordmann feirer 4.juli med norsk flagg er like galt som at en somalier går med det somaliske flagget på 17 mai.
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Det er ikke en reell problemstilling da vi ikke selger håndvåpen over en lav sko her. Ikke har vi like dårlig økonomi heller.
Vis hele sitatet...
Tja, bydelen Rosengård i Malmö er jo snart der. Tror ikke det blir solgt "(hånd)våpen over en lav sko" der heller.

http://podkast.nrk.no/fil/ekko_-_et_...at=1&pks=66596
Og
http://podkast.nrk.no/fil/ekko_-_et_...at=1&pks=66570
Sitat av etse Vis innlegg
Mange innavandrere/asylsøkere som kommer til Norge kommer ikke hit fordi de har lyst - men fordi de må. De er blitt tvunget til å flykte fra landet sitt i frykt for dems eget (og familiens) liv. Dette er folk som egentlig ønsket å leve fredfullt i sitt eget land med sin egen kultur. Derfor synes jeg at folk som drar argumentet "Om jeg hadde reist til [insert land her] så ville jeg tilpasset meg" blir litt feil. Dette er rett og slett folk som aldri valgte fritt å komme hit.
Vis hele sitatet...
Hva med de som flytte til Norge fordi de blir etterfulgt i hjemlandet, for så å dra på ferie tilbake til hjemlandet?

Dette er en artikkel om det, finnes flere.

Sitat av Batabusa Vis innlegg
FOlk er forskjellige, men de fungerer sammen likevel. Vi blir nok en smeltedigel av div. etnisiteter og religioner til slutt uansett.
Vis hele sitatet...
Har du sett verden i dag? Nei, forskjellige folk fungerer ikke sammen, ikke like heller.
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Hva med de som flytte til Norge fordi de blir etterfulgt i hjemlandet, for så å dra på ferie tilbake til hjemlandet?

Dette er en artikkel om det, finnes flere.
Vis hele sitatet...
Om du mener jeg påstår det ikke finnes enkelte som utnytter systemene - så er det nok ikke det jeg mener. Enkelte gjør nok det, og slikt er umulig å unngå. Men det å øke byråkratiet for å prøve å unngå at slike feil skjer gjør prosessen med å søke asyl vanskeliggere og gjør at ting gjerne tar lengre tid. Dette kan gå på beskostning av de som faktisk trenger hjelp.

Om noen kunne funnet en metode hvor man kunne luket ut de som faktisk ikke har behov for å være i Norge uten at det går utover de som faktisk trenger hjelpen er jeg gjerne med på det. Men alle tiltak jeg har hørt til nå har på mange måter endt ut med å gå utover de som trenger vår hjelp, og som har legitime grunner.
Sitat av etse Vis innlegg
-
Vis hele sitatet...
Enig med deg der.
Jeg har en god del kompiser som jeg gjerne vil ha i Norge, men er vel integrerte og lovlydige.

Forøvrig har vi en god del islamske ekstremister som har en dobbeltmoral fra helvette med tanke på at de er imot den 'norske måten' å styre land på, så mottar de selv flere tusen i måneden fra nav.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Ja, men da er da er du ikke målet for den posten. Prøv på nytt.

Kan forklare siden ingen ser ut til å forstå hva jeg mener. Jeg ønsker ikke å formidle en politisk mening, jeg prøver å få antimuslimer til å moderere seg slik at de kan bli sett på som seriøse deltakere i diskusjonen. Få de til å forstå hvor teite de er. Og dermed, så ja, om jeg ligner dem på måten jeg skriver, så har jeg nådd målet mitt. Jeg bruker deres virkemidler for å formidle hvor teit de er.

Ingen kommer til å stramme inn asylpolitikken om størsteparten som ønsker det er rablende tullinger.
Vis hele sitatet...
Problemet til disse "tullingene" som du kaller dem er vel egentlig fordi de er redde. Og fordi media har skapt et skjevt bilde. Og at de som virkelig hadde hatt bruk for å være innvandrer her (nå fokuserer jeg på flyktninger, ikke arbeidsinnvandrere, ære være dem.) ikke har råd til å flytte hit, eller kommer seg hit ulovlig. Jeg kan sikkert skrive et mer gjennomtenkt og nøye innlegg etter friminutt og lekser. Hilsen FrP-er som ønsker innvandrere velkomne, uavhengig om de kommer fra Østen eller Åland, så lenge de respekterer vårt livssyn og vi deres og følger loven.
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Har du sett verden i dag? Nei, forskjellige folk fungerer ikke sammen, ikke like heller.
Vis hele sitatet...
Du burde gjøre om til har du sett min verden i dag? For i min verden så fungerer folk sammen. Bare i min lille familie har vi 6 forskjellige nasjonaliteter. Jeg bor også heldigvis et sted hvor man er litt mer inkluderende og rase, religion og bakgrunn er ikke et tema for vanlige folk som det er i Norge.
Sitat av Kjartan27 Vis innlegg
Du burde gjøre om til har du sett min verden i dag? For i min verden så fungerer folk sammen. Bare i min lille familie har vi 6 forskjellige nasjonaliteter. Jeg bor også heldigvis et sted hvor man er litt mer inkluderende og rase, religion og bakgrunn er ikke et tema for vanlige folk som det er i Norge.
Vis hele sitatet...
Ja, 'min verden' har det også fint.
Dessverre handler ikke dette om min eller din verden, det handler om verden som en helhet.
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Ja, 'min verden' har det også fint.
Dessverre handler ikke dette om min eller din verden, det handler om verden som en helhet.
Vis hele sitatet...
Når du sier at ingen fungerer sammen så er det ditt verdensbilde. Derfor ville jeg at du gjør om til din verden. Jeg er bare veldig uenig og synes det er en veldig negativ tankegang.
Sitat av Kjartan27 Vis innlegg
Når du sier at ingen fungerer sammen så er det ditt verdensbilde. Derfor ville jeg at du gjør om til din verden. Jeg er bare veldig uenig og synes det er en veldig negativ tankegang.
Vis hele sitatet...
Kriger har vært gjennom alle tider, og det er ikke mindre kriger idag. Dette er ikke noe du kan nekte på, selv om 'din verden' ikke involverer krig.

FFS, landet ditt er med i en god del kamper;
Afghanistan, Afrika og vi sender folk ned til Syria straks, dette er bare de jeg kommer på i farten.
Så selv om min og din verden er fredfull, så betyr ikke det på noen måte at verden er fredfull, ikke en god del nordmenn sin verden er fredfull engang.
Er det fortsatt feil å si at verden ikke fungerer sammen?
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Kriger har vært gjennom alle tider, og det er ikke mindre kriger idag.
Vis hele sitatet...
Hvor i alle dager har du det fra? Jo, selvfølgelig er det mindre kriger i dag enn for både 10-20-30-40 og 50 år siden og siden 90tallet har det bare gått en vei, riktig vei. Verden blir hele tiden mer fredelig og bedre for fler og fler.
Sist endret av Mith; 2. desember 2013 kl. 14:06.
Sitat av Mith Vis innlegg
Hvor i alle dager har du det fra? Jo, selvfølgelig er det mindre kriger i dag enn for både 10-20-30-40 og 50 år siden. Verden blir hele tiden mer fredelig og bedre for fler og fler.
Vis hele sitatet...
Det er sant. Beklager, gikk litt fort i svingene
Problemet er vel ikke at innvandrere ferier sine helligdager og høytider, men at de også vil ha med lovene sine. Hvis man f.eks bor og jobber i Spania så er ikke 17. mai en fridag. Da må man ta seg fri og bruke en ferie dag på det.

Problemet kommer vel mest med at det f.eks ikke er lov for kvinner å gå ut i det offentlige uten å dekke seg til i deres hjemland. Her er det en helt absurd tanke. Deretter vil de ha disse lovene innført i Norge.

Å sammenligne Spania og Norge sin lovgivning er en ting -- å sammenligne Iran og Norge sin lovgivning er noe annet.
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Kriger har vært gjennom alle tider, og det er ikke mindre kriger idag. Dette er ikke noe du kan nekte på, selv om 'din verden' ikke involverer krig.

FFS, landet ditt er med i en god del kamper;
Afghanistan, Afrika og vi sender folk ned til Syria straks, dette er bare de jeg kommer på i farten.
Så selv om min og din verden er fredfull, så betyr ikke det på noen måte at verden er fredfull, ikke en god del nordmenn sin verden er fredfull engang.
Er det fortsatt feil å si at verden ikke fungerer sammen?
Vis hele sitatet...
Ja det er helt klart feil. Jeg ser folk komme fra Afghanistan, Afrika osv. til Europa og fungerer fint i samfunnet.

Integreringen i Norge ser jeg går veldig mye dårligere enn andre steder, jeg mener at det kommer av nordmenns holdninger.
Mange blir sittende fast hos NAV p.g.a ikke muligheter for jobb(som nordmenn ikke gir dem).
Hvis vi skal åpne grensene må vi legge ned alle velferdsordningene vi har, siden vi ikke har råd til å fø på hele verden om de skal komme hit.

Åpne grenser vil også medføre mer kriminalitet, og det får vi en føling med nå pga Schengen-avtalen.

Andre momenter er at vi ikke har infrastruktur eller ressurser nok, inkludert mat, til å fø på en stor befolkning. Norge er en forfryst steinrøys. Allerede har vi fått et folketall i Norge som vi ikke kan understøtte med de naturressursene vi har. En større befolkning i et moderne land som Norge vil også si høyere ressursforbruk og mer forurensning.

Ærlig talt så framstår du som sikkert godhjertet, men kanskje ikke godhjernet fyr, som ikke har tenkt over konsekvensene av sine oppdatninger.
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Det er ikke en reell problemstilling da vi ikke selger håndvåpen over en lav sko her. Ikke har vi like dårlig økonomi heller.
Vis hele sitatet...
Bare for å komme med et lite skudd fra sidelinjen: I USA er det enda vanskeligere for tidligere domfelte å skaffe seg lovlige våpen enn her. Å skaffe de ulovlig er imidlertid ikke et problem hverken her eller der. Grunnen til at norske kriminelle helst ikke bruker skytevåpen i det daglige er ikke fordi de ikke har dem, men fordi de ikke trenger dem - politiet vårt er stort sett ubevæpnet og har veldig høy terskel for å skyte. Det sanne gjelder for sivilbefolkningen. Tilgangen på skytevåpen har veldig lite å si i denne sammenhengen; hadde samfunnet vært ultravoldelig, men fritt for håndvåpen blandt de kriminelle, så ville de f.eks ha prioritert å stikke deg ned med kniv fremfor å true deg med den. Dette fordi 'drep eller bli drept' kun er en fruktbar strategi hvis det er en veldig rell sjanse for å faktisk bli drept hvis du prøver deg på noe.

Stikk i strid med populære feiloppfatninger er faktisk amerikansk våpenpolitikk langt mer koherent enn europeiske motstykker (selv om den tidvis er underlig), og langt strengere enn man skulle tro. Problemet i USA er heller at man har kastet bort uendelig mye tid på å debatere lovlig erhvervelse av skytevåpen istedenfor å diskutere hvorfor voldsspiralen har gått så langt nedover som den har. Men det får bli en annen diskusjon.

Litt offtopic, men jeg er fryktelig fryktelig lei av at skytevåpen trekkes frem som Djevelens Yngel hver gang en diskusjon om vold eller kriminalitet dukker opp; det er en uvesentlig avsporing som kun bridrar til å gjøre livet enda mer surt for folk uten kriminelle hen sikter.
\end{rant}.
Sitat av Kjartan27 Vis innlegg
Integreringen i Norge ser jeg går veldig mye dårligere enn andre steder, jeg mener at det kommer av nordmenns holdninger.
Vis hele sitatet...
Really? Norge er absolutt ikke et av de verste landene til å velkomme nye beboere. Russland og Italia er vel verstinger. I Danmark har de et poengsystem som Antirasistisk senter kalte inhumant. Saudi-Arabia har sjeiker som mer eller mindre har slaver som ber om å bli drept fordi de ikke kommer seg hjem igjen og ikke vil fortsette.

Og du mener vi ikke er bedre enn dette?
Noe av grunnen til at "bare send de hjem" argumentet ikke er funker er at det ofte ikke er noe særlig hjem å sende de tilbake til. Hvis de er flyktninger så kan det hende vi bare sender de hjem til fienden for å bli torturert og drept.

Når de dreper og voldtar i landet vårt så kan ikke norske myndigheter med god samvittighet sende de tilbake til hjemlandet, for de kan ikke garantere at det er trygt. Vi har ikke dødsstraff i Norge, og prøver å unngå indirekte dødsstraff ved å sende folk tilbake til krigssoner.
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Really? Norge er absolutt ikke et av de verste landene til å velkomme nye beboere. Russland og Italia er vel verstinger. I Danmark har de et poengsystem som Antirasistisk senter kalte inhumant. Saudi-Arabia har sjeiker som mer eller mindre har slaver som ber om å bli drept fordi de ikke kommer seg hjem igjen og ikke vil fortsette.

Og du mener vi ikke er bedre enn dette?
Vis hele sitatet...
Jeg skrev ikke at vi er verst så ro deg ned. I forhold til rasistiske holdninger så mener jeg at nordmenn scorer veldig høyt i Europa.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Bare for å komme med et lite skudd fra sidelinjen: I USA er det enda vanskeligere for tidligere domfelte å skaffe seg lovlige våpen enn her. Å skaffe de ulovlig er imidlertid ikke et problem hverken her eller der.
Vis hele sitatet...
Det er ingen bakgrundssjekk på gun-shows og bland privat salg. Du er oppfordra til å spørre om personen som kjøper våpenet er tidligere straffa eller mentalt forstyrra, men det må ikke legges frem dokumentasjon eller registreres noe sted. Det er et enormt smutthull som utnyttes, i praksis kan man få seg våpen hvis man vil selv om man er aldri så domfelt og mentalt helt pling i bollen.
Har sett det testa med skjult kamera, det er gun-nuts som selger guns til andre gun-nuts uten noe bakgrundssjekk eller ønske om det.
Varierer nok litt fra stat til stat, men disse store våpen-messene er et nettverk for distribusjon av våpen utenfor de vanlige kanalene.

/counter-rant
Sist endret av Bothrops; 2. desember 2013 kl. 14:27.
Sitat av Kjartan27 Vis innlegg
Jeg skrev ikke at vi er verst så ro deg ned. I forhold til rasistiske holdninger så mener jeg at nordmenn scorer veldig høyt i Europa.
Vis hele sitatet...
Som sagt, Danmark har poengsystem på sine innvandrere. Sverige har mange innvandrere i Norge, dvs de 7 landene hvor de fleste innvandrere kommer fra er 4 av de europeisk. Innvandring i Polen er vel ikke mye å snakke om engang.

Film av en kanin som blir tatt av pelsen levende skaper et stort sinne og fører til stor debatt i Norge.
Denne og denne filmen kommer til overflaten og alle gir faen. Ironisk, er det ikke?
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Som sagt, Danmark har poengsystem på sine innvandrere. Sverige har mange innvandrere i Norge, dvs de 7 landene hvor de fleste innvandrere kommer fra er 4 av de europeisk. Innvandring i Polen er vel ikke mye å snakke om engang.

Film av en kanin som blir tatt av pelsen levende skaper et stort sinne og fører til stor debatt i Norge.
Denne og denne filmen kommer til overflaten og alle gir faen. Ironisk, er det ikke?
Vis hele sitatet...
Det innlegget her forstår jeg ingen ting av. Synes også det virker som du diskuterer for og diskutere ikke fordi du har noen sterke meninger så jeg lar dette være siste ordet med deg.
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Som sagt, Danmark har poengsystem på sine innvandrere. Sverige har mange innvandrere i Norge, dvs de 7 landene hvor de fleste innvandrere kommer fra er 4 av de europeisk. Innvandring i Polen er vel ikke mye å snakke om engang.

Film av en kanin som blir tatt av pelsen levende skaper et stort sinne og fører til stor debatt i Norge.
Denne og denne filmen kommer til overflaten og alle gir faen. Ironisk, er det ikke?
Vis hele sitatet...
Mennesker lider alltid. De utsetter alltid andre mennesker og dyr for lidelser, for de sykeste grunner. Vi kjenner menneskets gode og dårlige sider, men dyr handler såvidt vi veit stort sett bare utifra instinkt. Mennesker har gang på gang vist seg å være ganske så onde, hvis man tror på sånt, mens dyra lever etter skogens regler. Jeg tror det er noe av det som gjør at vi har lettere for å syntes synd på dyr enn med mennesker.
Det fantes ingen katte-Hitler, Dr Mengele var ikke en elefant
Sist endret av Bothrops; 2. desember 2013 kl. 15:06.
Rart hvordan ALLE innvandrere risikerer og bli forfulgt, torturert og drept om de blir sendt tilbake? Ærlig talt, snakk om å dra en unnskyldning ut av ræva. Det er helt sikkert tilfeller som støtter dette, flertallet tror jeg snakker dritt. At det er kjipt å bli sendt hjem til et fattig land uten særlig muligheter forstår jeg fult ut, det er ikke et argument for å ta inn alle vi makter.

Jeg er uenig i tanken om at norge skal hjelpe alle andre land i det lange og brede, klart, vi har avtaler å forholde oss til. Utover det, syns jeg vi skal holde innvandring til det minimale.

TS: Det handler ikke nødvendigvis om religion, selv om jeg personlig ikke støtter å gi store summer til å bygge synagoger. Det handler om kultur og lover de ønsker å smitte over på oss nordmenn, gjerne syn de fleste med norsk kultur grøsser av å høre om.
Hver ikke-vestlige innvandrer vil koste staten 4,1 millioner kroner i løpet av livet. De 15.200 innvandrerne som kom i 2012, vil til sammen koste staten 63 milliarder kroner. ---
Vis hele sitatet...
Er ikke dette penger vi kan bruke til å fikse problemet istedet for å ta imot alle fra krig?
Innvandring fikser ikke problemet, det koster bare penger og kan gi noen et bedre liv.

PS: vet ikke hvor kildeverdig den kilden er.
Sist endret av kjerstin; 2. desember 2013 kl. 15:33.
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Er ikke dette penger vi kan bruke til å fikse problemet istedet for å ta imot alle fra krig?
Innvandring fikser ikke problemet, det koster bare penger og kan gi noen et bedre liv.

PS: vet ikke hvor kildeverdig den kilden er.
Vis hele sitatet...
jeg aner ikke hvordan du har tenkt å løse en konflikt som det med penger, er ikke som man bare kan kjøpe seg ut av slike problemer. Og hva skal du gjøre med menneskene mens vi prøver å løse konflikten?
Sist endret av etse; 2. desember 2013 kl. 15:34.
Sitat av etse Vis innlegg
jeg aner ikke hvordan du har tenkt å løse en konflikt som det med penger, er ikke som man bare kan kjøpe seg ut av slike problemer. Og hva skal du gjøre med menneskene mens vi prøver å løse konflikten?
Vis hele sitatet...
Jeg snakker om en løsning på en konflikt. Hvordan du skal få til det uten penger når alt koster penger lurer jeg på. Afghanistan for eksempel, få gjort noe der uten penger er vel vanskelig?
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Jeg snakker om en løsning på en konflikt. Hvordan du skal få til det uten penger når alt koster penger lurer jeg på. Afghanistan for eksempel, få gjort noe der uten penger er vel vanskelig?
Vis hele sitatet...
Poenget mitt er bare at man må gjøre begge deler. Man må ta inn folk, og mens de bor her må man prøve å være med å løse årsaken til at de måtte komme hit. Dette er en prosess som tar tid.
Sitat av etse Vis innlegg
Poenget mitt er bare at man må gjøre begge deler. Man må ta inn folk, og mens de bor her må man prøve å være med å løse årsaken til at de måtte komme hit. Dette er en prosess som tar tid.
Vis hele sitatet...
Hvem skal være igjen å løse denne konflikten dersom alle kommer "hit" da? Skal man lage omelett må man knuse noen egg, og mange steder er disse egga menneskeliv. Vi kom oss ikke ut ifra Middelalderen uten at menneskeliv gikk tapt for å si det slik.

En må også innse at mange av innvandrerne er farget av der de kommer ifra. Det nytter ikke å sette en somalier på flyet, og be han bli norsk idet han lander på Gardermoen. Derfor må en også være forsiktig med å la for mange komme på en gang da det er svært ressurskrevene å skulle integrere innvandrere. Og integrerer man dem ikke risikerer man å etterhvert få ganske skumle tilstander også her.
Det å åpne grensene for alle som vil komme hit er særdeles ekstremistisk. Da kan du vinke adjø til velferdsstaten som dere på venstresiden lovpriser, for som Brochmann-utvalget slår fast; vi må velge mellom velferdsstat og innvandring.

Statens utgifter for hver somalier som kommer hit er hele 9 millioner, som er mer enn hva en gjennomsnittsnordmann betaler i skatt gjennom hele livet sitt! Når hele 70% av somaliske kvinner går hjemme uten å jobbe sier det seg selv at det er noe alvorlig galt.
Sist endret av Minervia; 2. desember 2013 kl. 17:27.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Hvem skal være igjen å løse denne konflikten dersom alle kommer "hit" da? Skal man lage omelett må man knuse noen egg, og mange steder er disse egga menneskeliv. Vi kom oss ikke ut ifra Middelalderen uten at menneskeliv gikk tapt for å si det slik.

En må også innse at mange av innvandrerne er farget av der de kommer ifra. Det nytter ikke å sette en somalier på flyet, og be han bli norsk idet han lander på Gardermoen. Derfor må en også være forsiktig med å la for mange komme på en gang da det er svært ressurskrevene å skulle integrere innvandrere. Og integrerer man dem ikke risikerer man å etterhvert få ganske skumle tilstander også her.
Vis hele sitatet...
Men mange av de som er der nede er rett og slett ikke folk som er i stand til å løse konflikten. De er simple sivile med liten eller ingen påvirkningskraft - som ofte ønsker å flykte fordi de er redde for å miste livet. Jeg synes rett og slett ikke vi bare kan stå å se på at mennesker blir drept når man kan gjøre noe med det.

Nei, man kan ikke bare tro at folk kan sendes hit og så er de fullt intergrerte. Vi må bygge opp en god integreringsprosess, noe som er vanskelig og tar tid. Men samtidig må vi, i samarbeid med andre land, prøve å redde livet til flest mulig av disse menneskene. Vil det koste oss masse penger og ressurser? Helt klart. Men i mine øyne er det veldig enkelt, om vi i Norge må redusere levestandarden vår noe for å kunne redde menneskeliv, så er dette noe vi helt klart burde gjøre.

Men ja, det finnes selvfølgelig en grense for hvor mange vi her i Norge kan hjelpe. Vi er et lite land, så ressursene våre er begrenset. Men jeg tror vi helt klart kan hjelpe betydelig mange fler enn vi gjør i dag om vi bare er villige til å faktisk offre litt for det.
Sitat av etse Vis innlegg
Men mange av de som er der nede er rett og slett ikke folk som er i stand til å løse konflikten. De er simple sivile med liten eller ingen påvirkningskraft - som ofte ønsker å flykte fordi de er redde for å miste livet. Jeg synes rett og slett ikke vi bare kan stå å se på at mennesker blir drept når man kan gjøre noe med det.
Vis hele sitatet...
Er det noe mannen i gata kan, så er det å få til endringer, så lenge det bare er mange nok som har nok til felles til å støtte opp om det. Et godt eksempel på det er jo Egypt, og til dels Tyrkia. Ikke minst viser andre borgerettskamper at det er fra grasrota det må komme. Men selvfølgelig, det hjelper med noen sterke ledere også.

Nei, man kan ikke bare tro at folk kan sendes hit og så er de fullt intergrerte. Vi må bygge opp en god integreringsprosess, noe som er vanskelig og tar tid. Men samtidig må vi, i samarbeid med andre land, prøve å redde livet til flest mulig av disse menneskene. Vil det koste oss masse penger og ressurser? Helt klart. Men i mine øyne er det veldig enkelt, om vi i Norge må redusere levestandarden vår noe for å kunne redde menneskeliv, så er dette noe vi helt klart burde gjøre.

Men ja, det finnes selvfølgelig en grense for hvor mange vi her i Norge kan hjelpe. Vi er et lite land, så ressursene våre er begrenset. Men jeg tror vi helt klart kan hjelpe betydelig mange fler enn vi gjør i dag om vi bare er villige til å faktisk offre litt for det.
Vis hele sitatet...
Jo vi må selvfølgelig ofre litt vi og, men vi bør også satse langt mer på å hjelpe folk der de er. For jo mindre noe skjer vil situasjonen bare fortsette i det evige, og da er det godt mulig vi ikke har noe plass igjen. Ikke minst er det enorme ressurser iform av natur og land som blir skusla bort pga uroligheter i fattige land.
Jeg tror vi alt i alt kan si at en moderat innstramming av både asyl -og innvandringspolitkken, vil gjøre ting mye lettere, både for landet i seg selv, nordmenn sånn ellers, men også innvandrerne som vil få det antageligvis enklere mt.p integrering.

Det er hevet over enhver tvil at så og si de fleste vesteuropiske land (unntatt perifere land som Irland, Finland, Portugal), har opplevd en masseinnvandring de siste 10-30 år. Spesielt i land som Sverige og Storbritannia. På en annen side har den store islamofobien og skepsisen til innvandrere/brunhudede generelt vært en reaksjon på det store innrykket av mennesker. Denne islamofobien og den skjulte rasismen mot brunhudede har av og til også hatt høyreekstreme trekk i enkelte miljøer, uten å være mer spesifikk.


Jeg vil si dette er bottom line: vi trenger innvandring, men vi er samtidig også pent nødt til å være mer selektive og mer forsiktige i hvem vi tar inn og hvor mange vi tar inn. Alle forstår jo at det er eksempelvis langt lettere å integrere en medisinutdannet iraner("andre-verden") enn en 22-årig somalier (bunnen av tredjeverden) uten særlig skolegang -- for å sette det rimelig godt på spissen.

Klart, problemet er også toveis; vi tar inn altfor mange fra tredjeverden-land som vi klarer/kan integrere seg, samtidig som vi har en stygg skepsis til innvandring generelt, men også islam. Fokuset mot islam i media og i politisk debatt de siste siste 10-15 år har satt merkelapper både den ene og den andre veien, og bidratt til alt annet enn samarbeid og forsoning.

...............

Hadde Norge og vesteuropeiske land adoptert amerikansk/kanadisk immigrerings-politikk, hadde vi (muligens) hatt langt færre av de problemene vi har nå (les; reduserte trygde-muligheter, strenge krav og enten jobb eller utdanning, klar om å klare seg selv mest mulig, generelt være selektiv i hvilke type mennesker man tar inn..). Og som et tillegg til avsnittene over; den bakenforliggende årsaken til den sterke skepsisen imellom muslimer/brune innvandrere og hvite europeere er følgende to; den reaksjonære politiske bevegelsen islamisme (1), men også den konservative og fremmedfiendlige høyreradikalismen i Europa (2).
Sist endret av aeon_illuminate; 2. desember 2013 kl. 18:31.