Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 5936
Ekspert på påstander
Hei. Jeg var på vorspiel hos noen jenter med kompiser og jeg røyka litt hasj og drakk meg dritings, husker ingenting etter vi dro ut på byen og jeg havna på legevakten etter ambulansen henta meg. Jeg måtte si at jeg brukte hasj fordi jeg ble spurt om jeg brukte amf og jeg har ikke prøvd det engang. Kanskje jeg prøvde det i fylla husker ikke, uansett hva skjer videre? legevakten holder kjeft eller sladrer videre til politiet?
Hvor gammel er du?

Er pasienten under 16 år, skal både pasienten og foreldrene eller andre med foreldreansvaret informeres.

Er pasienten mellom 12 og 16 år, skal opplysninger ikke gis til foreldrene eller andre med foreldreansvaret når pasienten av grunner som bør respekteres, ikke ønsker dette.
Vis hele sitatet...
Kilde: legevakten.no
De har taushetsplikt, men hvorvidt dem sier noe til politiet vet jeg ikke siden jeg ikke har havnet i den knipa. Tror dog du kommer deg unna.
Ekspert på påstander
Trådstarter
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Hvor gammel er du?



Kilde: legevakten.no
Vis hele sitatet...
Jeg er over 18 år gammel hvertfall Leste litt på linken og de har taushetsplikt? Jeg sa til dem at jeg røyker hasj av og til, har det noe å si?
Lovdata sier det samme: LOV 1999-07-02 nr 63: Lov om pasient- og brukerrettigheter (pasient- og brukerrettighetsloven). - Kapittel 3. Rett til medvirkning og informasjon

Aldersgrensa før de informerer foreldre er stort sett 16 år.

Det har dåg forekommet at helsepersonell har sagt ifra til helsetilsynet om misbruk av narkotika, noe som er å tråd med legemiddelloven: lommelegen.no - Brudd på taushetsplikten

Men eksemplet fra lommelegen er en kar som røyka hver dag og som har snakket med fastlegen sin om dette, er ikke det samme som en fyr som sier til legevakta han han "røyker en gang iblandt"...

Om legevakta mot all sannsynlighet skulle finne på å si ifra til helsetilsynet, antar jeg det ikke vil være vanskelig å nekte for at du faktisk har røyka, at dette sannsynligvis var noe tull du sa mens du var full.
Tviler på at de kan tvinge deg til å ta en pisseprøve basert på fylleprat...
Ingen fare, IRead. Jobben deres er å hjelpe deg.

Største nedturen blir vel reaksjonen hos den arrogante, udregelige, selv-sentrerte gamle drittkjerringa i mottaks-disken, som ikke vet noe som helst om menneskekroppen men som allikevel sitter og talentløst "prøver" å hjelpe folk på telefonen hver dag. Min erfaring i denne byen anyways.
Sitat av enanthate Vis innlegg
Ingen fare, IRead. Jobben deres er å hjelpe deg.

Største nedturen blir vel reaksjonen hos den arrogante, udregelige, selv-sentrerte gamle drittkjerringa i mottaks-disken, som ikke vet noe som helst om menneskekroppen men som allikevel sitter og talentløst "prøver" å hjelpe folk på telefonen hver dag. Min erfaring i denne byen anyways.
Vis hele sitatet...
og hvis han trenger smertestillende nå når han står oppført som hasj narkoman hos legen
Et godt tips med mindre du sliter med et rusproblem du vil ut av: Aldri! Nevn noe om rusbruk,det kommer i systemet og det er svært ugunstig å nevne det. Du blir satt i register som rusmisbruker og det kan resultere i at man ikke får den hjelpen som er riktig for deg, fks i henhold til nav og helsevesenet. Worst case scenario ofc, men det sitter ekstremt mange inkompetente folk rundtom i de forskjellige systemene og det er lett å bli uglesett om det står noe om rus i systemet.
Sist endret av Cosmos; 6. juli 2013 kl. 18:51.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kva register er det du snakker om Cosmos? Journalen hos legen? Det er ikkje eit sentralisert register, og ikkje alt du seier vert ført opp i journalen heller.
Sitat av IRead Vis innlegg
legevakten holder kjeft eller sladrer videre til politiet?
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri fått noen problemer etter å ha informert fastlegen, legevakt og sykehuspersonell om at jeg har inntatt narkotiske stoffer.
Master debater
Dekilaz's Avatar
Om du ikke er påvirket ved undersøkelsen, og din legekonsultasjon gjelder noe som er helt uten relasjon til bruk av hasj, har sporadisk hasjbruk ingen klinisk relevans. En journal skal være kortfattet og inneholde minst mulig irrelevant informasjon, så om de to kriteriene over er oppfylt tviler jeg på at legen har skrevet noe som helst om hasj. Om han/hun så skulle ha skrevet det ned, så er journalen underlagt taushetsplikten. Innsyn i journal og journaldokumenter blir også loggført. Det er straffbart for uvedkomne å grave i en medisinsk journal (Helsepersonelloven § 21a.)

Med andre ord: Det er ingen grunn til bekymring.
Sist endret av Dekilaz; 6. juli 2013 kl. 19:49.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kva register er det du snakker om Cosmos? Journalen hos legen? Det er ikkje eit sentralisert register, og ikkje alt du seier vert ført opp i journalen heller.
Vis hele sitatet...
ja mente journalen, men man kan også bli registrert i nav sine systemer med rusproblematikk,hvordan dette forgår er jeg noe usikker på.
¨
poenget mitt var kort fortalt, at om man ikke har et problematisk problem med rus(ikke rusmisbruker),så er det ikke nødvendig å nevne det heller, da det kan skape problemer.
Sist endret av Cosmos; 6. juli 2013 kl. 20:01.
Sitat av Cosmos Vis innlegg
ja mente journalen, men man kan også bli registrert i nav sine systemer med rusproblematikk,hvordan dette forgår er jeg noe usikker på.
¨
poenget mitt var kort fortalt, at om man ikke har et problematisk problem med rus(ikke rusmisbruker),så er det ikke nødvendig å nevne det heller, da det kan skape problemer.
Vis hele sitatet...
Tull og tøys.

Når TS er så dårlig at han havner på legevakta er han dum hvis han ikke fortelle hva han har fått i seg.
Jeg sa også dette til en av folka på legevakta eng gang da jeg var drita. Ble ikke noen problemer ut av det, ingen ble informert. Verken politiet eller foreldre, så jeg tror nok du kan ta det helt med ro.
jeg var btw 17 år da.
No worries Jobber selv innen helse. Prinsippet er at taushetsplikten skal beskytte deg slik at du kan fortelle nødvendige ting om din helsetilstand UTEN at noen får vite om det - selv om det er ulovlig. De få unntaketene gjelder mindreårige, alvorlige kriminelle hendelser, ol.
Listen ligger svært høyt og det skal ikke være nødvendig at noen dør fordi de ikke kan fortelle helsepersonell hva som skjer.
Ingen problemer i dette tilfellet, akkurat som han over meg skriver, MEN vær klar OBS på dette til neste gang
1: De kan sende epikrise til fastlegen din. DVS, fastlegen din får vite hva som har skjedd. Dette kan du be om at de ikke skal gjøre, men da får du ikke skrevet ut B/A-preparater på legevakta. (I Trondheim ihvertfall!)

2: De har meldeplikt til Fylkesmannen. Fylkesmannen kan deretter finne på å vurdere å ta fra deg sertifikatet eller gi deg utsettelse dersom du ikke har. (Been there, done that, both ways)
Sist endret av Rusmisbrukeren; 7. juli 2013 kl. 19:03.
Dun know what to do
appleaya's Avatar
Er ikke dumt å fortelle de på legevakta at du har røyka hasj når du er så dårlig at du kommer dit i ambulanse. Da kan de hjelpe deg best mulig, og det er et de skal. Ikke melde fra til politiet om hver eneste som er innom som har brukt noe.
▼ ... over en uke senere ... ▼
dagens ungdom ass.. ha litt respekt, hvis dere havner hos legevakt eller lege så fortell dem sannheten. det kan hjelpe dem med og finne ut hva som feiler deg.. det gjelder egen erfaring
Hei !

Jeg er lege og jobber blant annet på legevakta.

Vi har selvfølgelig taushetsplikt og det vil kunne få store konsekvenser for oss om vi meldte i fra til politiet. Politiet har heller ikke lov til å bruke informasjon de har fått fra helsepersonell som har brutt taushetsplikten i rettslige oppgjør.

Det som dog skjer er at notatet fra legevaktslegen går til fastlegen din.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Assa det har vel ikke en dritt å si om han havner på legevakten fordi han er dritings om han røyker hasj? Han trenger absolutt ikke fortelle dem det, da det ikke har noen innvirkning på behandling for alkoholforgiftning og man ikke kan havne på legevakten for å ha røyka for mye hasj.