Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 2694
Mashable - Gmail Users Now Can Send 10GB Files

Jeg liker ikke dette, egentlig...

Dette vil føre til at piratene lager én gmail konto for hvert spill de vil dele videre, og poster brukernavn/passord til gmail-kontoen...
Deretter vil lovens lange arm forlange å få innsyn i alle gmail-kontoer for å motarbeide piratkopiering...

Man har allerede sett lovforslag i USA som tillater innsyn i epost uten ransakelsesordre: cnet - Leahy scuttles his warrantless e-mail surveillance bill

Denne funksjonen vil bare gjøre det enklere for tilhengerne av slike lover å argumentere for overvåkning av eposter.

Takk google, god tanke, men konsekvensene er desverre at dere gir "government agencies" mer ammo for å få gjennomført de syke lovene sine.

Hva tror dere?
Vil piratene skille mellom privatliv (gmail) og piratliv, og isteden bruke torrenter osv. til piratkopier og gmail til mail?

Eller vil dette føre til at gmail kommer i samme kategori som torrenter/p2p/osv. i statens øyne?
Sist endret av Turbolego; 28. november 2012 kl. 14:52.
Så vidt jeg vet har Google rimelige sofistikerte systemer for å scanne filer i vedlegg, og jeg har selv blitt nektet å sende filer som har blitt flagget som "illegal attachments".

Piratvirksomhet i Gmail vil nok bli hardt slått ned på, og heller gå utover brukeren i form av strenge kontroller. Jeg tviler på at Google kommer til å tillate at en omfattende piratvirksomhet får lov å gro i Gmail.
Sist endret av danielsk; 28. november 2012 kl. 15:18.
Det er jo egentlig ikke snakk om å "sende" 10GB filer. det er snakk om å dele filer fra sin Google-drive.
dette har vært tilgjengelig på markede lenge. på microsoft sin nettsky, dropbox etc kan man også velge å linke ut deler av sinn innhold.
Turbolego, hva med å kjøre din egen mailserver?
Det er vel strengt tatt på tide at også vanlige folk som du og jeg begynner å tenke på lik linje med kriminelle når det kommer til vårt digitale liv. Vi bør sikre alt. Ikke fordi vi har noe å skjule men fordi det handler om personvernet for seg og sine. Sterk kryptering, proxyer, vpn og private epostservere bør bli for allmuen. Åpne kontoer slik som gmail bør knappest brukes til å signe up for online tjenester o.l. Alt annet bør vi kjøre høy sikkerhet på.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av Meteor Freak Vis innlegg
Det er jo egentlig ikke snakk om å "sende" 10GB filer. det er snakk om å dele filer fra sin Google-drive.
dette har vært tilgjengelig på markede lenge. på microsoft sin nettsky, dropbox etc kan man også velge å linke ut deler av sinn innhold.
Vis hele sitatet...
I praksis vil en pirat opprette en ny gmail konto, laste opp piratkopien og dele brukernavnet og passordet til denne kontoen.

Andre løsninger tar lengre tid å opprette.

Også må man huske at det er lett å argumentere for at gmail er like "farlig" som torrenter ovenfor personer som ikke er datakyndige aka. alt for mange politikere i usa.

Dersom det blir enklere å dele en piratkopi med gmail enn å dele den med torrent eller andre løsninger, ja, da blir den også "farligere" i øynene til staten....

Samtidig er dette en gyllen mulighet for "government agencies" å lese mailen din "på jakt etter piratkopiert materiale."
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Det er da vitterlig mye lettere å opprette en torrent enn å lage en gmail bruker.

Åpne, si, utorrent. CTRL+N ---> velg filen eller mappen ---> lim inn noen trackers ---> Lagre og mail til bestemor slik at hun kan laste ned bildene dine eller hva faen.

Hvor har du det fra at det er lettere å lage en gmail konto? Føler du dro den litt ut av lufta.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av Sio Vis innlegg
Det er da vitterlig mye lettere å opprette en torrent enn å lage en gmail bruker.

Åpne, si, utorrent. CTRL+N ---> velg filen eller mappen ---> lim inn noen trackers ---> Lagre og mail til bestemor slik at hun kan laste ned bildene dine eller hva faen.

Hvor har du det fra at det er lettere å lage en gmail konto? Føler du dro den litt ut av lufta.
Vis hele sitatet...
Med torrenter må du fortsatt seede.
Med gmail kan du laste opp én gang fra bibilotek elns.

Vanskeligere å bli tatt om man deler via gmail imo.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Med torrenter må du fortsatt seede.
Med gmail kan du laste opp én gang fra bibilotek elns.

Vanskeligere å bli tatt om man deler via gmail imo.
Vis hele sitatet...
Da hadde dette vært et problem for lenge siden. Tjenester som dette har eksistert lenge.
Sist endret av Sio; 28. november 2012 kl. 15:42.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
I praksis vil en pirat opprette en ny gmail konto, laste opp piratkopien og dele brukernavnet og passordet til denne kontoen.

Andre løsninger tar lengre tid å opprette.

Også må man huske at det er lett å argumentere for at gmail er like "farlig" som torrenter ovenfor personer som ikke er datakyndige aka. alt for mange politikere i usa.

Dersom det blir enklere å dele en piratkopi med gmail enn å dele den med torrent eller andre løsninger, ja, da blir den også "farligere" i øynene til staten....

Samtidig er dette en gyllen mulighet for "government agencies" å lese mailen din "på jakt etter piratkopiert materiale."
Vis hele sitatet...
Og hva er forskjellen på dette og de allerede etablerte produktene som tilbyr samme tjenesten?
man kan jo like gjerne sende link til en dropbox fil som å sende link til en google-drive fil - så slipper man og at en idiot bytter passord på gmailkontoen som 100.000 stk bruker fra 100.000 forskjellige IP-adresser.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Med torrenter må du fortsatt seede.
Med gmail kan du laste opp én gang fra bibilotek elns.

Vanskeligere å bli tatt om man deler via gmail imo.
Vis hele sitatet...
men hva om jeg bytter passordet på gmailen da?
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Også må man huske at det er lett å argumentere for at gmail er like "farlig" som torrenter ovenfor personer som ikke er datakyndige aka. alt for mange politikere i usa.
Vis hele sitatet...
Dette er en god ting. Begynner politikere å hakke ned på google, vil ved stor sannsynlighet den allmenne folkeopinionen føle Internett-debatten mer på kroppen. Google driver, og har lenge jobbet med, å etablere seg som en interesseorganisasjon for et fritt Internett. De tjener jo så uhorvelig mye penger at de ikke aner hva dem skal gjøre med dem.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av Meteor Freak Vis innlegg
Og hva er forskjellen på dette og de allerede etablerte produktene som tilbyr samme tjenesten?
man kan jo like gjerne sende link til en dropbox fil som å sende link til en google-drive fil - så slipper man og at en idiot bytter passord på gmailkontoen som 100.000 stk bruker fra 100.000 forskjellige IP-adresser.
Vis hele sitatet...
Sitat av Sio Vis innlegg
Da hadde dette vært et problem for lenge siden. Tjenester som dette har eksistert lenge.
Vis hele sitatet...
Du må huske at dette er snakk om gmail, en av de mest kjente epost-tjenestene i verden.

"Dropbox" og "Yandex" er ord som en politiker sannsynligvis aldri har hørt om.

Gmail derimot...

Jeg ser for meg følgende scenario:

government agencies: "Pirates are now sending pirated material to each others in gmail! We need a surveillance law now!"

politiker: "wha? on gmail?! I'm on it!"

Du og jeg veit at det ikke er noen diger forskjell mellom å dele en fil på dropbox/yandex osv. men for en politiker som knapt har hørt om en annen nettleser enn internet explorer, er dette sinnsyke nyheter.

Derfor er jeg kritisk.
Når en såpass stor og kjent aktør som google åpner for anonym og gratis deling av filer på 5-10 GB, da blir politikerne skremt.
Andre "produkter" er ikke like kjent, og er vanskeligere å argumentere for at skal overvåkes.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av oppivekt Vis innlegg
men hva om jeg bytter passordet på gmailen da?
Vis hele sitatet...
Du skal kunne laste opp filer på google drive, og siden dele den med andre brukere. Alt de trenger er en lenke, akkurat som når du deler en privat youtube video. Samme system, google eier youtube også.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Du må huske at dette er snakk om gmail, en av de mest kjente epost-tjenestene i verden.
Vis hele sitatet...
Den kan jeg være med deg på
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Du må huske at dette er snakk om gmail, en av de mest kjente epost-tjenestene i verden.

"Dropbox" og "Yandex" er ord som en politiker sannsynligvis aldri har hørt om.

Gmail derimot...

Jeg ser for meg følgende scenario:

government agencies: "Pirates are now sending pirated material to each others in gmail! We need a surveillance law now!"

politiker: "wha? on gmail?! I'm on it!"

Du og jeg veit at det ikke er noen diger forskjell mellom å dele en fil på dropbox/yandex osv. men for en politiker som knapt har hørt om en annen nettleser enn internet explorer, er dette sinnsyke nyheter.

Derfor er jeg kritisk.
Når en såpass stor og kjent aktør som google åpner for anonym og gratis deling av filer på 5-10 GB, da blir politikerne skremt.
Andre "produkter" er ikke like kjent, og er vanskeligere å argumentere for at skal overvåkes.
Vis hele sitatet...
Vel, først og fremst kommer neppe pirater til å bruke gmail systemet da det er uegnet til å dele filer i stor grad. For det andre, som jeg har nevnt, er google også en aktør i samfunnet, som politikere ikke vil angripe. Noe som ikke vil være nødvendig, for pirater kommer ikke til å bruke systemet i stor grad uansett. Hvorfor skal pirater foretrekke google drive fremfor torrents som er enklere, når ut til mange flere, og er tryggere? Google må oppgi ip om politi kommer med de rette papirene, thepiratebay har ingen ip å gi ut.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av oppivekt Vis innlegg
men hva om jeg bytter passordet på gmailen da?
Vis hele sitatet...
Da laster piraten opp på nytt.

Det å bytte passord på en gmail med piratinnhold kan sammenlignes med å rapportere en fil på f.eks. rapidshare som "abusive" ovenfor rapidshare sine rettningslinjer.

Pirater laster opp på nytt hos rapidshare flere ganger på grunn av rapportering.

Sitat av Sio Vis innlegg
Vel, først og fremst kommer neppe pirater til å bruke gmail systemet da det er uegnet til å dele filer i stor grad. For det andre, som jeg har nevnt, er google også en aktør i samfunnet, som politikere ikke vil angripe. Noe som ikke vil være nødvendig, for pirater kommer ikke til å bruke systemet i stor grad uansett. Hvorfor skal pirater foretrekke google drive fremfor torrents som er enklere, når ut til mange flere, og er tryggere? Google må oppgi ip om politi kommer med de rette papirene, thepiratebay har ingen ip å gi ut.
Vis hele sitatet...
Senate bill rewrite lets feds read your e-mail without warrants
Sist endret av Turbolego; 28. november 2012 kl. 16:02.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
@Turbolego Du missforstod hva som menes med å angripe google. At det føderale politiet i USA kan lese mailen din er selvsagt et overgrep ovenfor befolkningen, men det er ikke et angrep på google, selv om bedriften tilbyr en nettmail tjeneste.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Anyways, det er godt mulig at "government agencies" vil komme til å begrunne overvåkning av gmail fordi man kan dele piratkopierte filer på opptil 10 gb anonymt og gratis.
De trenger ikke engang å sammenligne gmail med andre tjenester som torrenter ovenfor politikerne!
"government agencies" kan godt argumentere for at gmail er bedre enn torrenter til piratkopiering, uten at noen vil komme med motargumenter.

For at politikerne skal bli overbevist om at gmail ikke er en trussel for piratkopiering, må man ha med en pirat som argumenterer for hvorfor h*n ikke kommer til å bruke gmail fordi torrenter er bedre.

Sett deg i skoene til en politiker som knapt bruker epost, hva hadde du gjort om du fikk høre at "pirater på nettet" nå kan sende piratkopierte spill/filmer/programmer/musikk i store mengder anonymt og gratis?

Du hadde nok vært positiv til å overvåke hva enn som måtte tillate dette, uten å spørre om hva tjenesten heter.
Sist endret av Turbolego; 28. november 2012 kl. 16:10.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Du skaper fremdeles et problem som ikke eksisterer.
  • Pirater kommer i svært liten grad til å dele gjennom google drive, da tjenesten er uegnet i forhold til andre løsninger tilgjengelige.
  • Det er ingen lobbyister jeg kan komme på som vil kjempe for at google skal sette en lavere grense for filer. Piratkopiering skjer nesten utelukkende via torrenter og sider som rapidshare og megaupload.
  • Skulle en slik debatt komme opp, vil jeg mene at den er til fordel for et fritt Internett, da dagsorden vil dreie seg rundt nett-debatten.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av Sio Vis innlegg
Du skaper fremdeles et problem som ikke eksisterer.
  • Pirater kommer i svært liten grad til å dele gjennom google drive, da tjenesten er uegnet i forhold til andre løsninger tilgjengelige.
  • Det er ingen lobbyister jeg kan komme på som vil kjempe for at google skal sette en lavere grense for filer. Piratkopiering skjer nesten utelukkende via torrenter og sider som rapidshare og megaupload.
  • Skulle en slik debatt komme opp, vil jeg mene at den er til fordel for et fritt Internett, da dagsorden vil dreie seg rundt nett-debatten.
Vis hele sitatet...
Det spiller ingen rolle om piratene kommer til å bruke gmail eller ikke, problemet er at "government agencies" vil argumentere for at det foregår piratkopiering på gmail.

Politikerne vet ikke hvor dårlig gmail er til piratkopiering i forhold til torrenter, og vil se på dette som den største trusselen.

Og jeg er ikke redd for at lobbister skal kreve lavere grense på filer, det er ikke det de vil ha unasett, de vil ha innsyn.

Men ja, håper dette blir tatt opp i debatten.
Vil gjerne at google lærer politikerne om piratkopiering og hvorfor gmail ikke er egnet til piratkopiering.
Jeg tror ikke politikerne vet forskjellen.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Det spiller ingen rolle om piratene kommer til å bruke gmail eller ikke, problemet er at "government agencies" vil argumentere for at det foregår piratkopiering på gmail.

Politikerne vet ikke hvor dårlig gmail er til piratkopiering i forhold til torrenter, og vil se på dette som den største trusselen.

Og jeg er ikke redd for at lobbister skal kreve lavere grense på filer, det er ikke det de vil ha unasett, de vil ha innsyn.
Vis hele sitatet...
Dette virker på meg som helt tomme påstander. Jeg ser ikke hvordan politikere vil oppfatte gmail som en trussel. Heller ikke ministeriene og.l.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av Sio Vis innlegg
Dette virker på meg som helt tomme påstander. Jeg ser ikke hvordan politikere vil oppfatte gmail som en trussel. Heller ikke ministeriene og.l.
Vis hele sitatet...
Lover som sopa, pipa, acta, cispa og H.R. 2471 får meg til å tro noe annet.
De er allerede redde for hva folket gjør på nettet.
At google nå gjør det mulig med fildeling av store filer gir de bare mer vann på mølla.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Lover som sopa, pipa, acta, cispa og H.R. 2471 får meg til å tro noe annet.
De er allerede redde for hva folket gjør på nettet.
At google nå gjør det mulig med fildeling av store filer gir de bare mer vann på mølla.
Vis hele sitatet...
Statlige organer er ikke en gutteklubb som hater Internett, trass kontroversielle lovforslag.
Føler du ikke at du trekker den litt langt, og bare for å legge til, av alle lovforslagene du lister opp, så er det bare ett som potensielt kan angå oss i Norge. Fokuser heller på hva som kan påvirke deg, enn hva som kan påvirke en amerikaner.

Det kan minne litt om deaddrops, men det er langt fra anonymt, og da vil det være like enkelt å bare benytte seg av eksisterende og fungerende teknologi.