Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1717
"Spotify klar for Linux
Skrevet av panther, 13. juli 2010 - 10:03

Den svært populære musikktjenesten Spotify lanserte i går en Linux-versjon av sin populære musikkprogramvare som lar deg streame en ubegrenset mengde musikk til en fast månedlig pris." - http://linux1.no/artikkel/4431/spotify-klar-linux

Dette har jeg ventet lenge på! Spotify var vel så og si det eneste programmet, ved siden av noen spill, som jeg kjørte gjennom WINE. Og gud så glad jeg er for å bli kvitt "emulerte" windows tjenester

*Spotify er tilgjengelig som en .deb, på spotify sine hjemmesiden.
Noen som har peiling på om den ligger i repoen til Debian testing, og når den kommer som stabil versjon?

Noen som har noen erfaringer med Spotify på linux?
Den vil nok ligge på repository som beskrevet her: http://www.spotify.com/no/download/previews/

I Ubuntu 10.04 traff jeg rett på et problem med dependencies som jeg fant løsningen på her:
http://www.google.com/buzz/bishillo/...-installing-in

Erfaringene så langt er ganske elendige. På jobb bruker vi proxy, og ved første innlogging står den og henger helt til den har forsøkt alle innloggingsserverene. Så langt er det greit nok, og den spør meg så om jeg vil konfigurere en proxy (hvorfor finnes det ingen knapp for dette i noen av klientene?). Jeg svarer ja, legger inn informasjonen, den feiler på alle serverene igjen, og så kaster den meg tilbake til de nå glemte proxy-instillingene. Etter tre forsøk går det endelig, og jeg blir presentert med et GUI nesten kliss likt det jeg emulerte i Wine (foruten "Linux Preview" på toppen). Det samme ikonet med grå firkant rundt pryder taskbaren, og ved maksimering går programmet over hele taskbaren så man ikke ser klokka eller hvilke programmer som kjører på den skjermen. Det eneste jeg merker som er forandret er dropdown-menyene. I stedet for hvite og firkantede er de definert av themet i Ubuntu, men matcher fortsatt ikke fargene :P

Alt i alt er fortsatt de verste GUI-messige feilene der fortsatt, så jeg lurer litt på hvor fokuset deres har ligget hen. Lydstøtte har sikkert være make-or-break for linuxversjonen, så jeg håper de klarer å forbedre de siste tingene etterhvert.

Edit: gnome-support-pakken tilbyr for øvrig det å åpne spotifylinker uten å måtte ty til konfigurering selv, men jeg har ikke fått dette til å virke - eller fått Spotify til å dukke opp i noen menyer automatisk.
Sist endret av Dyret; 13. juli 2010 kl. 15:48.
Oy, såpass ja. Hørtes jo nesten ubrukelg ut...
Får vel trøste oss med at det er en veldig tidlig release av programvaren, som sikkert skal brukes til å finne/reparere feil.
Angående proxy instillingene; kanskje like så greit å konfigurere disse uten spotify sin GUI?
Den er sikkert mer brukbar enn Windows-versjonen gjennom Wine. Den var i alle fall ikke dårligere, men kun marginalt bedre. Om du allerede kjører Spotify helt greit ville jeg ikke brydd meg før neste versjon i alle fall. Angående konfigurasjon så var det ikke lett å gå utenom GUIet. Uten dokumentasjon eller argumenter å gi klienten så må man lete seg fram til ~/.config/spotify/settings og legge inn en serialisert liste selv på formatet {"proxy":"xx.yy.zz.ww@https","proxy_mode":2,"proxy_pass": ""} og det er ikke akkurat "rett fram".
Sist endret av Dyret; 13. juli 2010 kl. 16:21.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Merkelig, jeg har bare hørt skryt om det, men da til Debian. Når det kommer til proxy, hvorfor exporterer du heller ikke alt, slik at du ikke trenger å definere slikt i hvert program?
funker som snus hos meg i ubuntu
Litt delte meninger her ser jeg. Åssen er ressursbruken? Ikke overnaturlig mye? Får vel teste det, så snart jeg får installert Debian på den nye laptopen....
Sitat av Deezire Vis innlegg
Merkelig, jeg har bare hørt skryt om det, men da til Debian. Når det kommer til proxy, hvorfor exporterer du heller ikke alt, slik at du ikke trenger å definere slikt i hvert program?
Vis hele sitatet...
Exporter så klart proxy i enviroment, men ettersom jeg har merket i det siste er det langt i fra alle programmer som håndhever denne (f.eks. apt-postinstall-scripts er tricky). Klienten er helt OK(tm), men ikke noe bedre enn gjennom Wine akkurat nå. Er så klart en fordel å slippe å måtte ty til Wine for uerfarne brukere som vil ha ting til å virke.

Sitat av Prognisse Vis innlegg
Litt delte meninger her ser jeg. Åssen er ressursbruken? Ikke overnaturlig mye? Får vel teste det, så snart jeg får installert Debian på den nye laptopen....
Vis hele sitatet...
Har egentlig aldri hatt noe problem med ressursbruken til noen av klientene. Wine-varianten har brukt å ha konflikter med flashplugin til nettleseren hvis begge prøver å kapre lydkortet, men siden jeg kjører uten flash akkurat nå så har jeg ikke sjekket hvorvidt dette er tilfelle lengre. En annen ting er jo at programmet ikke kontinuerlig spammer ned errorloggene dine med anti-debugger-sjekkene sine ;> Ønsker fortsatt at de oppgir hvor mye trafikk de faktisk bruker på P2P, da jeg har en trafikkgrense her jeg bor.
Kan legge til at det kom ut en ny versjon nå som fikser noen av de visuelle småfeilene, så da er det kanskje verdt å oppdatere snart. Volum-slideren gjør fortsatt ingen verdens ting, og programmet segfaulter når man prøver å se options, men jeg liker hvor raskt de faktisk kom med den første patchen.
Hvordan får jeg innstallert dette?

Sliter litt med å følge spotify sin forklaring da jeg ikke får endret sources.list filen. Får heller ikke endret fra read-only modus.
Du må være root for å endre på sources.list.
Sitat av Starra Vis innlegg
Du må være root for å endre på sources.list.
Vis hele sitatet...
Er den eneste brukeren på laptopen, rart jeg ikke er det da.
Sitat av Pagliacci Vis innlegg
Er den eneste brukeren på laptopen, rart jeg ikke er det da.
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke rart. Det er akkurat slik det skal være. Sett "sudo " før kommandoene du ikke får kjørt som vanlig bruker.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Som tilleggsinformasjon til Pagliacci: Mange distroer har dette som standardinnstilling, av sikkerhetsmessige årsaker (Les: For å minske risken for at du føkker opp). Det er noen som sier "pros kjører alltid i root", men dette er n00bs.

Prognisse: Ifølge diskusjonen på diskusjon.no er ressursbruken bittelitt høyere enn MSW-versjonen (i MSW mener jeg å huske). Det var noen bøgs der, men de skal ha blitt fikset opp nå. Det er jo fortsatt ikke endelig release.
Sitat av Provo Vis innlegg
Nei, det er ikke rart. Det er akkurat slik det skal være. Sett "sudo " før kommandoene du ikke får kjørt som vanlig bruker.
Vis hele sitatet...
Sitat av Jonta Vis innlegg
Som tilleggsinformasjon til Pagliacci: Mange distroer har dette som standardinnstilling, av sikkerhetsmessige årsaker (Les: For å minske risken for at du føkker opp). Det er noen som sier "pros kjører alltid i root", men dette er n00bs.
Vis hele sitatet...
Takker, spør man ikke blir man ikke smartere.