Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2282
Ekspert på påstander
Hei. Jeg jobber på en arbeidsplass og mange kollegaene mine er utlendinger inkludert meg. Supert arbeidsmiljø å jobbe i og trives kjempegodt.

Men det er en ting som irriterer meg litt på jobben, men gjør det selv også! 3-4 kollegaene er fra samme land og jeg sitter i samme rom med dem og de snakker morspråket sitt hvis dem skal snakke med hverandre, men til meg eller iforbindelse med jobben så snakker dem norsk til meg. Bryr meg egentlig ikke stort sett hvis dem skal bare skravle med hverandre på morsmålet deres. Men nå prøver jeg å snakke kun norsk med mine landsmenn på jobben, men det er ikke alltid lett spesielt når vi diskuterer heftig! Vi er 10 personer som jobber der og bare 1 er etnisk norsk.

Syns dere at det er greit eller ugreit at flere utlendinger kollega snakker fremmedspråk sammen foran dere på arbeidstiden?
Sist endret av KjemikalieX; 24. mai 2019 kl. 14:05. Grunn: dobbeltpost
Så lenge de ikke prater om meg eller andre bak ryggen så bryr jeg meg ikke. Har lært meg selv noen ord sånn at jeg skjønner litt av hva de prater som. Stort sett hyggelige folk som jeg har jobbet med da
I seg selv er det vel ikke noe problem at det snakkes et annet språk, så lenge det er til tider. Om det på pauserommet blir slik at det nesten kun snakkes forskjellige språk kan vel en uønsket konsekvens av dette gjøre at det blir forskjellige sosiale grupper basert på hvilket språk du snakker. Som igjen kan utvikle seg til et uønsket mønster.
Tror det er en stor gruppe mennesker som ikke syns det er så greit når de ikke skjønner språket som blir snakket:
-Man vet ikke hva som blir sagt om hvem.
-Noen syns kanskje det er ubehagelig å bli med i en samtale når de ikke vet hva som blir sagt.
-Noen feil-blikk og missforståelser kan virke som baksnakk.

Når det er sagt; så tror jeg ingen kan klage på at dere prater litt på morsmålet deres, bare ikke gjør det til en standard, bare bli med i noen norske samtaler av og til. På noen arbeidsplasser med splittet morsmål kan det fort bli grupper som ikke snakker sammen, så bare pass på det.
Jobber på en plass med 19 nasjonaliteter. Her skal alle prate Norsk. Dette gjør at det ikke blir naturlig for folk å omgåes bare sine egne men heller holder seg til de som de jobber sammen med.
Vil legge til at det virker som du bryr deg mye om kollegene dine, hadde jeg vært de så hadde jeg satt veldig pris på hvis du sier det du sier her til de. Spør dem hva de syns.