Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  47 6445
Jeg har alltid vært positiv til innvandring, vi trenger jo arbeidskraft og befolkningsvekst. Påstander om enorme økonomiske tap som konsekvens av innvandring har jeg først og fremst ansett som unyansert missbruk av statistikk.

Men når jeg leser dette så blir jeg virkelig litt i stuss:

http://www.aftenposten.no/meninger/-...l#.UZzjW7VHK9o

Er det noen som kan forsvare standpunktet mitt? Eller har vi bare blitt matet med pisspreik hele veien?
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
Jeg trodde de fleste viste at utlendinger koster mer enn de tar inn?

Selv er jeg imot å ta inn så mange uten utdanning o.l. Mange av mine beste venner er utlendinger ,men jeg ser jo selv hvordan de fleste utlendinger gir faen i skolen, mobber folk eller er generelt en plage for samfunnet. Håper vi får et nytt parti til å styre ting til neste valg eller at AP skifter litt holdninger og gjør det litt strengere når du skal intregere i Norge.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Jeg har alltid vært positiv til innvandring, vi trenger jo arbeidskraft og befolkningsvekst. Påstander om enorme økonomiske tap som konsekvens av innvandring har jeg først og fremst ansett som unyansert missbruk av statistikk.

Men når jeg leser dette så blir jeg virkelig litt i stuss:

http://www.aftenposten.no/meninger/-...l#.UZzjW7VHK9o

Er det noen som kan forsvare standpunktet mitt? Eller har vi bare blitt matet med pisspreik hele veien?
Vis hele sitatet...
Norge trenger ikke befolkningsvekst i det hele tatt. Arbeidskraften vi har i dag er mer enn nok.

Iflg. sentralbanksjef Øystein Olsen jobbet nordmenn i 2011 i snitt kun 60% av et normalt årsverk. Vi jobber mindre enn alle sammenlignbare land og under gjennomsnittet i OECD-landene.

Med *litt* innsats fra de som allerede bor her klarer vi oss helt fint uten innvandring og vi vil samtidig få det bedre økonomisk alle sammen.
Sist endret av Freakaholic; 22. mai 2013 kl. 18:43.
Visjonen er vel at det skal bli mindre kostbart over et lengre tidsrom.

Et fantastisk kostbart prosjekt, men det er vel det vi vil...?
Sitat av Freakaholic Vis innlegg
Norge trenger ikke befolkningsvekst i det hele tatt. Arbeidskraften vi har i dag er mer enn nok.

Iflg. sentralbanksjef Øystein Olsen jobbet nordmenn i 2011 i snitt kun 60% av et normalt årsverk. Vi jobber mindre enn alle sammenlignbare land og under gjennomsnittet i OECD-landene.

Med *litt* innsats fra de som allerede bor her klarer vi oss helt fint uten innvandring og vi vil samtidig få det bedre økonomisk alle sammen.
Vis hele sitatet...
Vi har kanskje nok arbeidskraft - men Normenn generelt vil ikke gjøre "drittjobbene". Så det blir mangel på arbeidskraft i viktige jobber som ingen ønsker å gjøre.
Det er vanskelig å sette tall på innvandring og kostnader for det avhenger av hvordan man regner og hvilke framtidsprojeksjoner man legger til grunn. Sånn jeg har forstått det går førstegenerasjonsinnvandrere "i pluss", fordi de enten har vært her lenge eller fordi de kommer hit når de er unge og dermed får et lengre arbeidsliv. Hvorfor annengenerasjons innvandrere så langt går "i minus" vet jeg ikke. Integrasjon, arbeidsmarked og kultur er sikkert sentrale stikkord.

"Problemet" med diskusjonen er at den brukes av innvandrermotstanderene/kritikerene som et politisk argument for å stramme inn politikken. Problemet med dette igjen er at det er så godt som umulig å stramme inn en politikk som allerede er stram.

Folk flytter til Norge i all hovedsak av tre årsaker:

1. Arbeidsinnvandring gjennom Schengen/EØS-samarbeidet. Norge er forpliktet til fri flyt av arbeidskraft, varer og tjenester og det betyr at alle innenfor området kan søke jobb i Norge så lenge de følger visse kriterier. Disse arbeiderene kommer stort sett fra Østblokken men den finansielle krisen i Europa gjør at vi kommer til å få større tilførsel fra bl.a Spania, Portugal, Italia og Kroatia i tiden framover.

2. Flyktninger. Norge er forpliktet til å ta mot minst 1000 kvoteflyktninger gjennom FNs høykommisær for flyktninger. Siden Norge er et rikt land blir man oppfordret av FN til å ta mot flere. Norge tok mot 1200 flyktninger i 2012 og det ser ut til å bli det samme i år.

3. Familiegjenforeninger/ekteskap. Dette inkluderer nordmenn som gifter seg med thailendere og f.eks syriske flyktninger som får asyl til barna sine.

Norge har ikke hatt reell innvandring, i den forstand at folk kommer til Norge bare fordi de vil bo her, siden 1972.
Sitat av etse Vis innlegg
Vi har kanskje nok arbeidskraft - men Normenn generelt vil ikke gjøre "drittjobbene". Så det blir mangel på arbeidskraft i viktige jobber som ingen ønsker å gjøre.
Vis hele sitatet...
Da går det ekstra innsats i å finne en lettere måte å gjøre "drittjobbene", eller å gjøre drittjobbene mindre dritt.

“I choose a lazy person to do a hard job. Because a lazy person will find an easy way to do it.”

― Bill Gates


Noe å tenke på.
Sist endret av Paradigm; 22. mai 2013 kl. 19:55.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg

1. Arbeidsinnvandring gjennom Schengen/EØS-samarbeidet. Norge er forpliktet til fri flyt av arbeidskraft, varer og tjenester og det betyr at alle innenfor området kan søke jobb i Norge så lenge de følger visse kriterier. Disse arbeiderene kommer stort sett fra Østblokken men den finansielle krisen i Europa gjør at vi kommer til å få større tilførsel fra bl.a Spania, Portugal, Italia og Kroatia i tiden framover.

2. Flyktninger. Norge er forpliktet til å ta mot minst 1000 kvoteflyktninger gjennom FNs høykommisær for flyktninger. Siden Norge er et rikt land blir man oppfordret av FN til å ta mot flere. Norge tok mot 1200 flyktninger i 2012 og det ser ut til å bli det samme i år.

3. Familiegjenforeninger/ekteskap. Dette inkluderer nordmenn som gifter seg med thailendere og f.eks syriske flyktninger som får asyl til barna sine.

Norge har ikke hatt reell innvandring, i den forstand at folk kommer til Norge bare fordi de vil bo her, siden 1972.
Vis hele sitatet...
Hvordan har det seg da at Norge har i enkelte år tatt inn over dobbelt så mange innvandrere som Finland og Danmark tilsammen? Begge disse landene har jo høyere folketall enn oss, og jeg synes det er rart at vi ikke begynner å trekke i bremsene også. Er dette kun pga. arbeidsinnvandring, primært fra Øst-Europa, innad i EU-markedet? Som du sier er flykningekvoten på 1000-1200, men innvandringen fra Midt-Østen og Afrikanske land er jo langt høyere enn dette per år?
Det er ikke det at jeg tviler på det du skriver, men er bare nysgjerrig selv
Sitat av Paradigm Vis innlegg
Da går det ekstra innsats i å finne en lettere måte å gjøre "drittjobbene", eller å gjøre drittjobbene mindre dritt.

“I choose a lazy person to do a hard job. Because a lazy person will find an easy way to do it.”

― Bill Gates


Noe å tenke på.
Vis hele sitatet...
Men du må fortsatt ha noen å ansette. I dag tar en veldig stor andel av befolkningen høyere utdannelse for å få seg bedre jobber. Tror ikke en person med bachelor eller master er så veldig interesert i å jobbe som vaskehjelp.
Les gjerne motinnlegget.

http://www.aftenposten.no/meninger/B...l#.UZzs20odc5m

HRS og Storhaug er et ein bande med dårlig skjulte nisser,hadde dei endatil innrømt at dei er bitre på innvandrere av ein eller anna lite rasjonell grunn. Sjølv NDL og SIAN opptrer meir redelig etter mi meining.

waffe
Sitat av Flexxnes Vis innlegg
Hvordan har det seg da at Norge har i enkelte år tatt inn over dobbelt så mange innvandrere som Finland og Danmark tilsammen? Begge disse landene har jo høyere folketall enn oss, og jeg synes det er rart at vi ikke begynner å trekke i bremsene også. Er dette kun pga. arbeidsinnvandring, primært fra Øst-Europa, innad i EU-markedet? Som du sier er flykningekvoten på 1000-1200, men innvandringen fra Midt-Østen og Afrikanske land er jo langt høyere enn dette per år?
Det er ikke det at jeg tviler på det du skriver, men er bare nysgjerrig selv
Vis hele sitatet...
er dette innvandrere eller asylsøkere. Det er en stor forskjell. FN sier at alle mennesker skal ha rett til å kunne reise til et land og søke asyl der. Disse menneskene blir ikke kastet ut av landet før søknaden er behandlet, og vi har funnet ut av disse personene ikke skal få asyl.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Er det noen som kan forsvare standpunktet mitt? Eller har vi bare blitt matet med pisspreik hele veien?
Vis hele sitatet...
Både ja og nei. Det er ikke lenge siden jeg leste om at nordmenn er et større tapsprosjekt enn innvandrerne, statistikk kan brukes og misbrukes som du skriver.

Faktum er at vi trenger innvandring, i hvert fall i teknologisk sektor. Det er nemlig ikke bare oljebransen som hyler etter ingeniører, nesten alle gjør det, fordi oljesektoren har tatt så utrolig mange. Dette utgjør nok et fåtall av de som kommer (det er jo ikke akkurat mange ingeniører per tusen her i Norge eller andre land).

Det mest interessante jeg har sett i nyere tid var fra lederen av Somalisk et-eller-annet, der han fortalte at mange somaliere ville ha jobb. Men når de ikke fikk jobb, ga de opp og så at de fikk nesten like mye av å sitte på rumpa. Så når ingen vil ansette deg, hvorfor gidde å gjøre noe, når du får nesten like mye utbetalt? Jeg har åpenbare grunner for hvorfor dette er galt, det har nok veldig mange. Men hvor mange av oss opplever å være kvalifisert og ikke bli kalt inn etter 50 jobbsøknader? Jeg er ikke i arbeidslivet, men man skulle tro at man med riktige kvalifikasjoner skulle få et intervju i alle fall. edit: forutsetter her selvfølgelig at søknad ikke er batshit. Noe jeg vet utrolig mange søknader er, uansett om det er nordmenn eller førstegenerasjons innvandrere.
Sist endret av Xasma; 22. mai 2013 kl. 20:44.
Sitat av ArtOfHacking Vis innlegg
Jeg trodde de fleste viste at utlendinger koster mer enn de tar inn?
Vis hele sitatet...
Både og. At en kan rote sammen noe statistikk og sitte igjen med at innvandrere koster penger er selvsagt ingen nyhet. Om jeg ikke tar helt feil vil et slikt regnskap også putte den gjennomsnittlige nordmann på minus-siden. Jeg skal ærlig innrømme at økonomi ikke er min sterke side, men mitt inntrykk er at det, særlig på lang sikt, er utrolig mange faktorer som spiller inn på utfallet. Dette har gjort at jeg ikke har ilagt tidligere sensasjonelle nyheter om at innvandrere koster så og så mange milliarder særlig tyngde.

Men nok om min manglende forståelse. Poenget mitt er at jeg har trodd at samfunnet som helhet ville tjene på innvandring i det lange løp. Men om det faktisk er snakk om så enorme utgifter så føler jeg ikke lenger min illusjon om samfunnsøkonomi holder mål for å rettferdiggjøre standpunktet om at innvandring er relativt positivt.
Jeg har også lest statistikk som tilsier at nordmenn per definisjon er en utgiftspost for samfunnet men å komme fram til sånne resultater blir jo bare tøvete. Jeg ser samtidig at det på meg virker feil og urettferdig at man kan opparbeide seg fulle trygderettigheter etter å ha vært i landet i kort tid, men samtidig virker det også feil at nordmenn kan bosette seg på solkysten i Spania i lange perioder mens de liksom er arbeidssøkende i Norge. Jeg tror man dessverre må slå seg til ro med at det alltid vil virke skjevt fordelt så lenge man selv er en "hvit og sint skattebetaler" som Thomas Seltzer kaller dem.
Innvandrere har sine egne samfunn med en indre justis, og de er veldig dårlig integrert selv de som er tredje generasjons-innvandrere. Hvis det hadde vært en etnisk norsk som hadde påpekt dette, så hadde de fått rasist-stemplet over hele seg. Det er vanskelig å være etnisk norsk på slike steder.
Sist endret av Fishface; 22. mai 2013 kl. 21:30.
Er det unyansert bruk av statistikk når det er SSB som sier at ikke-vestlig innvandring gjør velferdsstaten mindre bærekraftig?

Innvandring gir økte inntekter til det offentlige de første årene, men etter hvert går regnskapet i minus. Det viser beregninger fra Statistisk sentralbyrå (SSB).
Vis hele sitatet...
http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/...e-3789117.html

Forskningsleder Erling Holmøy i Statistisk sentralbyrå slår hull på myten om at innvandring kan redde norske statsfinanser når oljeinntektene faller og eldrebølgen gjør at flere skal ha pensjon og pleie, skriver Dagens Næringsliv.

Sammen med seniorrådgiver Birger Strøm har han regnet på hvordan innvandring påvirker offentlige budsjetter.

– Innvandring har visse fellestrekk med pyramidespill, sier Holmøy til Dagens Næringsliv.
Vis hele sitatet...
http://www.dn.no/forsiden/politikkSa...cle2403420.ece

NHO er også av samme oppfatning:

– Mye tyder på at innvandringen til Norge ikke er bærekraftig på sikt, sier Svein Oppegaard i NHO til Finansavisen.

Oppegaard er direktør for arbeidslivspolitikk i NHO og medlem av NHOs ledergruppe.

– Forskning viser at mange innvandrere bare arbeider noen år før de går over på en eller annen form for trygd. Høy yrkesdeltakelse er avgjørende for velferdsstaten. Når vi ser en sterk befolkningsøkning på grunn av innvandring, sier det seg selv at dette ikke kan fortsette.
Vis hele sitatet...
http://www.nrk.no/okonomi/nho-vil-ha...rere-1.7626313

Spørsmålet er hvor mye statistikk og forskning som må produseres før innvandringstilhengerne skjønner at dette ikke dreier seg om rasehat.

Forskere fra Frisch-senteret har igjen, fyldigere og med nye tall, dokumentert hvordan deler av den norske innvandrerbefolkningen havner på trygd i et helt annet omfang enn nordmenn.
Vis hele sitatet...
http://e24.no/innvandrere-jobber-for-lite/3983017
Hvem er fortsatt dumme nok til å tro at det å importere analfabeter fra den 3. verden er et økonomisk sjakktrekk?

Dette er politikk, så fornuft blir ofte erstattet med vikarierende motiver fra den politiske ledelsen. I Norge har innvandrerne fungert som et stemmekveg for sosialistene. I tillegg går sosialistene rundt å drømmer om en stilling i FN når de er ferdige med jobben på stortinget eller i regjeringa.

Det Norge trenger er ingeniører. Ikke så mange av dem som kommer fra Somalia eller Pakistan. Dessuten greier bedriftene selv å importere utenlandsk kvalifisert arbeidskraft.
Sist endret av Rasjonalist1; 22. mai 2013 kl. 22:29.
Sitat av homoludens Vis innlegg
Er det unyansert bruk av statistikk når det er SSB som sier at ikke-vestlig innvandring gjør velferdsstaten mindre bærekraftig?
Vis hele sitatet...
Nei, det er det tydeligvis ikke. En sjelden gang i blant har det dukket opp artikler om de enorme utgiftene knyttet til innvandring, men ut ifra hvor lite oppmerksomhet det er blitt gitt - både i media og i politikken - har jeg ikke ansett det som så seriøst.

Nå når jeg spurte ble jeg ærlig talt overrasket over hvor liten tvil det later til å være om at innvandring under påskuddet om behov bare er vissvass. Jeg er vel ikke den eneste som har blitt oppdratt og opplært til at innvandring er noe vi trenger?

Selv har jeg hatt en naiv tro på at om innvandring var en så stor belastning for økonomien så ville det være mer dominerende i politikken enn hva det er. Det må da være mulig å gjøre noe med dette? Vi har jo EØS, FN, internasjonale avtaler og masse mer jeg ikke har greie på som gjør det vanskelig å bare si stopp, men det er vel kanskje på tide å se seg om etter andre løsninger enn den utopiske "vi trenger bare bedre integrering"-illusjonen.
Sitat av Rasjonalist1 Vis innlegg
Hvem er fortsatt dumme nok til å tro at det å importere analfabeter fra den 3. verden er et økonomisk sjakktrekk?

Dette er politikk, så fornuft blir ofte erstattet med vikarierende motiver fra den politiske ledelsen. I Norge har innvandrerne fungert som et stemmekveg for sosialistene. I tillegg går sosialistene rundt å drømmer om en stilling i FN når de er ferdige med jobben på stortinget eller i regjeringa.

Det Norge trenger er ingeniører. Ikke så mange av dem som kommer fra Somalia eller Pakistan. Dessuten greier bedriftene selv å importere utenlandsk kvalifisert arbeidskraft.
Vis hele sitatet...
Samfunnseliten er nok ikke dum nok til at de fortsatt tror det (er de det da? er det virkelig mulig?), men som du sier har de et vikarierende motiv, og når media lar dem slippe unna med det kan de fortsette å bruke økonomi som et argument for økt innvandring.
Sitat av homoludens Vis innlegg
Er det unyansert bruk av statistikk når det er SSB som sier at ikke-vestlig innvandring gjør velferdsstaten mindre bærekraftig?
Vis hele sitatet...
Ja, det er forsåvidt det. Det som SSB sa da og sier i den siste rapporten er at grunnen til at innvandrere på sikt ikke er "lønnsomme" er at de til slutt blir som nordmenn flest, altså som pensjonister som kun lever på pensjon/trygd og som ikke produserer noe. Med denne argumentasjonen kan man si som Tøffetom sa, at mennesker pr definisjon er et underskuddsprosjekt. Norge har større trygdeutgifter enn mange andre land bl.a fordi vi faktisk har råd til det.

Jeg skal like å se den politikeren som tør å foreslå en lovendring som sier at Gunnar fra Klepp ikke får lov til å gifte seg med Arisa fra Thailand fordi SSB/NHO har statistikk som tilsier at Arisa ikke kommer til å bidra med et positivt bidrag til BNP.

Sånn som jeg ser det så blir Norge på sikt tvunget til å gjøre noe med måten EU/EØS-systemet fungerer. Det superkapitalistiske prosjektet EU ønsker en utvikling hvor folk fra alle medlemslandene tvinges til å konkurrere lønnsmessig med hverandre uavhengig av hvor de kommer fra. EU ønsker å presse ned norske lønnskostnader og å bygge ned velferdssamfunnet fordi det fører til for store utgifter for de private bedriftene. Det som er utfordringen for Norge er ikke de 1200 krigsflyktningene som kommer hvert år, det er den globale kapitalens forsøk på å ødelegge det samfunnet man har bygd opp gjennom de siste hundre årene. Det er ikke uten grunn at EU setter beinharde privatiseringskrav til Hellas og Portugal for at de skal få ta opp lån.

For å sitere en eldgammel Gatas Parlament-låt: det er ikke pakkisene som tar fra deg jobben, det er snobben i dresser.

Sitat av Rasjonalist1 Vis innlegg
Hvem er fortsatt dumme nok til å tro at det å importere analfabeter fra den 3. verden er et økonomisk sjakktrekk?
Vis hele sitatet...
Kvoteflyktninger som kommer til Norge kommer ikke hit fordi Norge vil tjene penger på dem. De kommer hit fordi de ikke kan bo der de bor og fordi Norge gjennom internasjonale forpliktelser skal ta dem i mot.
Sitat av Rasjonalist1 Vis innlegg
Dette er politikk, så fornuft blir ofte erstattet med vikarierende motiver fra den politiske ledelsen. I Norge har innvandrerne fungert som et stemmekveg for sosialistene. I tillegg går sosialistene rundt å drømmer om en stilling i FN når de er ferdige med jobben på stortinget eller i regjeringa.
Vis hele sitatet...
I 2009 var Frp det nest mest populære innvandrer-partiet. Resten av konspirasjonsteoriene dine gidder jeg ikke bruke tid på.

Sitat av Rasjonalist1 Vis innlegg
Det Norge trenger er ingeniører. Ikke så mange av dem som kommer fra Somalia eller Pakistan. Dessuten greier bedriftene selv å importere utenlandsk kvalifisert arbeidskraft.
Vis hele sitatet...
Ja, og det kan de gjøre bl.a pga EØS-avtalen. Det er den samme avtalen som gjør at polakker og latviere er sterkt involvert i byggebransjen.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Ja, det er forsåvidt det. Det som SSB sa da og sier i den siste rapporten er at grunnen til at innvandrere på sikt ikke er "lønnsomme" er at de til slutt blir som nordmenn flest, altså som pensjonister som kun lever på pensjon/trygd og som ikke produserer noe. Med denne argumentasjonen kan man si som Tøffetom sa, at mennesker pr definisjon er et underskuddsprosjekt. Norge har større trygdeutgifter enn mange andre land bl.a fordi vi faktisk har råd til det.
Vis hele sitatet...
Noen grupper mennesker er ulønnsomme som f.eks. de som har kroniske sykdommer og blir trygdet eller de som er for gamle til å jobbe. Disse gruppene skal samfunnet ta vare på. Velferdssystemet i Norge knaker allerede i sammenføyningene, bla i forhold til statens pensjonsforpliktelser, og det antallet av uføre som står utenfor arbeidslivet.

Sett i lys av dette skjønner jeg ikke hvorfor du ønsker å legge opp til en utvikling der statens trygdeforpliktelser blir enda større enn de er i utgangspunktet. Staten Norge er bundet av økonomiske tyngdelover. Vi kan ikke forbruke større ressurser enn vi har.

Jeg skal like å se den politikeren som tør å foreslå en lovendring som sier at Gunnar fra Klepp ikke får lov til å gifte seg med Arisa fra Thailand fordi SSB/NHO har statistikk som tilsier at Arisa ikke kommer til å bidra med et positivt bidrag til BNP.
Vis hele sitatet...
Arisa er en mygg i den store sammenhengen. Det vi diskuterer her er store grupper av uproduktive grupper som bosetter seg i Norge og blir avhengige av trygd.

Sånn som jeg ser det så blir Norge på sikt tvunget til å gjøre noe med måten EU/EØS-systemet fungerer. Det superkapitalistiske prosjektet EU ønsker en utvikling hvor folk fra alle medlemslandene tvinges til å konkurrere lønnsmessig med hverandre uavhengig av hvor de kommer fra. EU ønsker å presse ned norske lønnskostnader og å bygge ned velferdssamfunnet fordi det fører til for store utgifter for de private bedriftene. Det som er utfordringen for Norge er ikke de 1200 krigsflyktningene som kommer hvert år, det er den globale kapitalens forsøk på å ødelegge det samfunnet man har bygd opp gjennom de siste hundre årene. Det er ikke uten grunn at EU setter beinharde privatiseringskrav til Hellas og Portugal for at de skal få ta opp lån.
Vis hele sitatet...
Dette dreier seg ikke bare om 1200 krigsflyktninger. Mange kommer i deres kjølvann bla via familiegjenforening, og ved at denne gruppen ofte velger ektefelle fra eget hjemland.

For å sitere en eldgammel Gatas Parlament-låt: det er ikke pakkisene som tar fra deg jobben, det er snobben i dresser.
Vis hele sitatet...
Pakkisene stjeler ikke jobbene våre, men de blir ofte trygdet i ung alder:

De kom som arbeidsinnvandrere, men 15 år senere var to av tre av dem på uføretrygd. Dette er fakta for pakistanerne som kom på 70-tallet, og det gjelder fortsatt.
Vis hele sitatet...
http://stavrum.nettavisen.no/to-av-t...rere-pa-trygd/

Det pakistanske miljøet i Oslo var tungt involvert i drosjesvindelsaken der staten ble svindlet for millionbeløp.

Boken om drosjesvindelen i Oslo-området viser at omkring halvparten av yrkesaktive norsk-pakistanske fedre var involvert. Den virkeligheten er så ubehagelig at ikke en gang forfatterne vil ta det inn over seg.
Vis hele sitatet...
http://www.minervanett.no/svindel-uten-grenser/

Kvoteflyktninger som kommer til Norge kommer ikke hit fordi Norge vil tjene penger på dem. De kommer hit fordi de ikke kan bo der de bor og fordi Norge gjennom internasjonale forpliktelser skal ta dem i mot.
Vis hele sitatet...
Selv Frp har godtatt at vi tar imot rundt 1000 flyktninger per år, men slik systemet fungere nå er det langt flere som kommer, og som vi har sett sliter samfunnet med å integrere dem. Det er også grunn til å tro at det er mange grunnløse asylsøkere i denne gruppen da mange kaster identifikasjonspapirene sine før de kommer til Norge:

Somaliske asylsøkere på vei til Norge kvitter seg med identifikasjonspapirer på flyet før de kommer til landet.
Vis hele sitatet...
http://www.abcnyheter.no/nyheter/201...asset-ned-i-do

Mer enn 95 prosent av asylsøkere som kommer til Norge i dag mangler identifikasjonspapirer.
Vis hele sitatet...
http://www.tv2.no/nyheter/politisk/v...e-2767217.html

I 2009 var Frp det nest mest populære innvandrer-partiet. Resten av konspirasjonsteoriene dine gidder jeg ikke bruke tid på.
Vis hele sitatet...
Ser det er minoritetsbladet Utrop som slår fast dette. Kan det hende de har en agenda? En undersøkelse gjennomført av Norsk Respons viser at 8 av 10 ikke-vestlige innvandrere stemmer Arbeiderpartiet eller SV.

Åtte av ti ikke-vestlige innvandrere vil stemme Arbeiderpartiet eller SV. Og de stemmer helst på politikere med innvandrerbakgrunn.
Vis hele sitatet...
http://www.nrk.no/programmer/tv/migrapolis/1.3364805

Ja, og det kan de gjøre bl.a pga EØS-avtalen. Det er den samme avtalen som gjør at polakker og latviere er sterkt involvert i byggebransjen.
Vis hele sitatet...
Også polakker og latviere er ulønnsomme innvandrergrupper.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Jeg har også lest statistikk som tilsier at nordmenn per definisjon er en utgiftspost for samfunnet men å komme fram til sånne resultater blir jo bare tøvete. Jeg ser samtidig at det på meg virker feil og urettferdig at man kan opparbeide seg fulle trygderettigheter etter å ha vært i landet i kort tid, men samtidig virker det også feil at nordmenn kan bosette seg på solkysten i Spania i lange perioder mens de liksom er arbeidssøkende i Norge. Jeg tror man dessverre må slå seg til ro med at det alltid vil virke skjevt fordelt så lenge man selv er en "hvit og sint skattebetaler" som Thomas Seltzer kaller dem.
Vis hele sitatet...
Nordmenn kan ikke bosette seg i syden mens dem søker etter jobb i norge , hvertfall ikke mens dem mottar arbeidsledighetstrygd .. så det er tullprat

Du kan kan feks søke om å reise til feks spania og søke jobb i spania mens du mottar arbeidstrygd fra norge i 2-3 måneder . Og sist jeg så var det ikke mange nordmenn som hadde gjort dette..
Sitat av Freakaholic Vis innlegg
Norge trenger ikke befolkningsvekst i det hele tatt. Arbeidskraften vi har i dag er mer enn nok.

Iflg. sentralbanksjef Øystein Olsen jobbet nordmenn i 2011 i snitt kun 60% av et normalt årsverk. Vi jobber mindre enn alle sammenlignbare land og under gjennomsnittet i OECD-landene.

Med *litt* innsats fra de som allerede bor her klarer vi oss helt fint uten innvandring og vi vil samtidig få det bedre økonomisk alle sammen.
Vis hele sitatet...
Feil. Vi trenger befolkningsvekst. Fødselsraten i Norge er på ca 1,9(1, 9 unger i snitt pr. kvinne) noe som vil si at vi er avhengig av innvandring for å få en positiv befolkningsvekst. Uten befolkningsvekst vil vi få en mindre gruppe yrkesaktive når "eldrebølgen" kommer. I dag er vi ca. 4 yrkesaktive pr. pensjonist. Hvis kvinner i Norge(også store deler av Europa) fortsetter å få 1,9 KUN unger i snitt vil dette føre til at vi i fremtiden bare vil få 2 yrkesaktive pr. pensjonist. Dette vil mest sannsynlig føre til store økonomiske problemer for velferdsstaten(og da varer ikke oljefondet lenger). Men jeg ser også problemstillingen ved at innvandrere koster mye, og dette er jo en sak som burde belysest enda mer. Men for øyeblikket er vi avhengige av utenlandsk arbeidskraft da "damene" våres ikke får nok unger.
Sitat av Fas est omnia Vis innlegg
Feil. Vi trenger befolkningsvekst. Fødselsraten i Norge er på ca 1,9(1, 9 unger i snitt pr. kvinne) noe som vil si at vi er avhengig av innvandring for å få en positiv befolkningsvekst. Uten befolkningsvekst vil vi få en mindre gruppe yrkesaktive når "eldrebølgen" kommer. I dag er vi ca. 4 yrkesaktive pr. pensjonist. Hvis kvinner i Norge(også store deler av Europa) fortsetter å få 1,9 KUN unger i snitt vil dette føre til at vi i fremtiden bare vil få 2 yrkesaktive pr. pensjonist. Dette vil mest sannsynlig føre til store økonomiske problemer for velferdsstaten(og da varer ikke oljefondet lenger). Men jeg ser også problemstillingen ved at innvandrere koster mye, og dette er jo en sak som burde belysest enda mer. Men for øyeblikket er vi avhengige av utenlandsk arbeidskraft da "damene" våres ikke får nok unger.
Vis hele sitatet...
Jordkloden er jo da også overbefolket, så vi kan da gå fram som et forbilde for de landene med de store befolknings problemer. Og jeg mener det burde bli tatt inn mindre innvandrere, for jeg vil gjerne ha folk som snakker norsk rundt meg, blir vi mer multikulturelle nå snakker alle innvandrere på gata utenlandsk og det blir litt unaturlig for meg da og gå rundt og ikke forstå hva folk snakker om. Men innvandrere er store utgifter for Norge vil jeg da anta pga. NAV, transport, norsk opplæring osv.. (Merk da at dette ikke gjelder alle innvandrere)
Sist endret av GikkGakk; 23. mai 2013 kl. 12:54.
Når det kommer til tidligere nevnte drittjobber, så er nok grunnen lønnen. Hev lønnen, så skal du nok se folk vil ta dem.
Sitat av GikkGakk Vis innlegg
Jordkloden er jo da også overbefolket, så vi kan da gå fram som et forbilde for de landene med de store befolknings problemer. Og jeg mener det burde bli tatt inn mindre innvandrere, for jeg vil gjerne ha folk som snakker norsk rundt meg, blir vi mer multikulturelle nå snakker alle innvandrere på utenlandsk og det blir litt unaturlig for meg da og gå rundt og ikke forstå hva folk snakker om. Men innvandrere er store utgifter for Norge vil jeg da anta pga. NAV, transport, norsk opplæring osv.. (Merk da at dette ikke gjelder alle innvandrere)
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig at vi må ta vare på kulturelle verdiene Norge står for, men her var det i førsteomgang snakk om utgifter, og økonomisk politikk. Det er stor forskjell på innvandrere som flytter pga. arbeidsmigrasjon, og innvandrere som blir værende grunnet andre årsaker. Mange av de som kommer til Norge sparer penger for å engang reise tilbake til utlandet. Jeg stusser også litt på ved hvordan vi skal fremstå som et forbilde for "den tredje verden". Befolkningsutvikling skyldes i stor grad situasjonen i hvert enkelt land, og er dermed vanskelig å gjøre noe med. Jo bedre levekår i landet, jo større sjanse er det for at barn vokser opp som igjen fører til at foreldre ikke er avhengige av å få mange unger for å "sikre" seg at noen av dem vokser opp.
kjedelig streiting
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
men samtidig virker det også feil at nordmenn kan bosette seg på solkysten i Spania i lange perioder mens de liksom er arbeidssøkende i Norge. Jeg tror man dessverre må slå seg til ro med at det alltid vil virke skjevt fordelt så lenge man selv er en "hvit og sint skattebetaler" som Thomas Seltzer kaller dem.
Vis hele sitatet...
Det at arbeidssøkende nordmenn kan bosette seg i utlandet og fremdeles motta trygdeytelser i form av dagpenger må du gjerne dokumentere. Mulig det gjøres noen unntak i spesielle tilfeller, men i all hovedsak må en befinne seg i riket for å motta dagpenger.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Det at arbeidssøkende nordmenn kan bosette seg i utlandet og fremdeles motta trygdeytelser i form av dagpenger må du gjerne dokumentere. Mulig det gjøres noen unntak i spesielle tilfeller, men i all hovedsak må en befinne seg i riket for å motta dagpenger.
Vis hele sitatet...
http://www.nav.no/Internasjonalt/Arb...ker+i+utlandet
kjedelig streiting
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Det har blitt lempet litt på reglene pga EFTA ser jeg. Men det betyr fremdeles ikke at påstanden din om at nordmenn kan late som om er arbeidssøkere for å ligge på stranda i Spania i store deler av året. Hovedregelen er at en skal befinne seg i landet.
Sist endret av legalize_it; 23. mai 2013 kl. 14:28.
Det er godt mulig. Det jeg tok feil i er at nordmenn ikke kan være arbeidssøkende i Norge mens de bor i Spania. De kan derimot være arbeidssøkende i Spania mens de bor i Spania.
Noen her har misforstått. Det er uføretrygdede som tar turen ut av landet. Ikke folk på dagpenger...
Sitat av Skatteetaten Vis innlegg
Noen her har misforstått. Det er uføretrygdede som tar turen ut av landet. Ikke folk på dagpenger...
Vis hele sitatet...
Hva med å fokusere på det som er viktig i tråden i stedet for å henge seg opp i detaljer? Grunnen til at jeg skrev at nordmenn kan oppholde seg i utlandet mens de er arbeidssøkende er at det for Norge for kort tid siden fikk en dom mot seg i EFTA-domstolen hvor det påpekes av Norge ikke kan hindre arbeidssøkende i å forlate landet. Vi har ennå ikke sett hvilke konsekvenser dette vil få, hvor mange som vil benytte seg av dette eller hvordan Norge velger å tolke lovverket. Det som er fakta er at det nå er mulig for arbeidssøkende nordmenn å reise til utlandet, og det var det jeg syntes virket som en dårlig ide.
Men de verste er jo folk fra øst-europa som ikke bare tar en ganske stor kakebit av økonomien vår men også store summer blir utbetalt fra NAV og rett ut av landet.

Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Hva med å fokusere på det som er viktig i tråden i stedet for å henge seg opp i detaljer?
Vis hele sitatet...
Oj! så du måtte grine da.
Sist endret av Skatteetaten; 23. mai 2013 kl. 15:06.
Sitat av Skatteetaten Vis innlegg
Oj! så du måtte grine da.
Vis hele sitatet...
Jeg tror dessverre at du blander forum. Vi holder ikke på med infantil trolling på dette forumet. Du tenker sikkert på VG-nett eller kommentarfeltet på Youtube.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Finansavisen skrev for en tid tilbake at hver innvandrer som kom til Norge kostet i gjennomsnitt 4.1 millioner kroner i løpet av livet deres. Videre skrev Finansavisen at Norske barn er lønnsomme, artikkelserien var basert på uttalelser og statistikk fra SSB.

Det kom også frem at andregenerasjonsinnvandrere og innvandrere som kommer ferdig utdannet til Norge som oftest er lønnsomme. Men disse innvandrerne vil ikke ha jobbene som du og jeg ikke vil ta.

Jeg kan ikke finne frem kilden min nå, da den ikke ligger gratis tilgjengelig på nettet. Finansavisen er en papiravis. Derimot har andre aviser referert til Finansavisen og gitt dette ut på nettet:
Norske barn er lønnsomme
Innvandrere koster Norge mange milliarder kroner

Tro det eller ei, men det veldig vanskelig å innvandre til Norge i dag. I 1975 hadde flere mennesker innvandret til Norge, dette medførte større arbeidsledighet og mangel på boliger. Dermed ble det innført en total innvandringsstopp, som til den dag i dag har bestått. Det er for det meste kun tre årsaker til at noen tar turen til Norge. Et fåtall er også huket inn av oljeselskap som spesialister, og har fått oppholdstillatelse den veien. Ingeniører og andre spesialister er det eneste vi med rett kan se på som brudd på innvandringsstoppen. Men jeg ser ikke noen løpe ned Carl Johan for å kreve at vi kaster ut ingeniører.
Husk at vi også må takke utlendingene for all arbeid de har gjort for oss. Vi hadde ikke klart oss uten deres arbeidskraft. Norge har mere en nok penger.

De skulle bare blitt brukt på norske veier og sykehus, i stedet for aksjer som synker!
Når 9/10 utlendinger går på nav, arbeidsløse eller uten utdanning sier det seg selv at de er en stor utgift og byrde for samfunnet.
Kun et fåtall av utlendingene som kommer hit jobber, og det er vel svenskene.
Sitat av bacardi Vis innlegg
Når 9/10 utlendinger går på nav, arbeidsløse eller uten utdanning sier det seg selv at de er en stor utgift og byrde for samfunnet.
Kun et fåtall av utlendingene som kommer hit jobber, og det er vel svenskene.
Vis hele sitatet...
Slutt å dra fakta ut av ræva di er du snill.. Legg ut kilder å litt mer saklig baking.
det finnes måter å være kritisk til innvandring på uten å høres ut som en komplett idiot.

OnTopic: Spør du meg så hadde det kanskje vært en ide å spre innvandrere rundt om kring i landet istedenfor å bare slenge alle sammen inn i Oslo å Drammen, det sier jo seg selv at det ikke vil fungere. Å kutte inn på innvandring er ikke nok i seg selv, folk må nesten begynne å tenke på å integrering også.
Sist endret av Juicekongen; 23. mai 2013 kl. 16:48.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Hva med å fokusere på det som er viktig i tråden i stedet for å henge seg opp i detaljer? Grunnen til at jeg skrev at nordmenn kan oppholde seg i utlandet mens de er arbeidssøkende er at det for Norge for kort tid siden fikk en dom mot seg i EFTA-domstolen hvor det påpekes av Norge ikke kan hindre arbeidssøkende i å forlate landet. Vi har ennå ikke sett hvilke konsekvenser dette vil få, hvor mange som vil benytte seg av dette eller hvordan Norge velger å tolke lovverket. Det som er fakta er at det nå er mulig for arbeidssøkende nordmenn å reise til utlandet, og det var det jeg syntes virket som en dårlig ide.
Vis hele sitatet...
De som kommer til å bruke dette er jo feks arbeidsledige polakker som nå kan reise hjem og motta norsk arbeidsledighetstrygd i sitt hjemland .

http://www.abcnyheter.no/nyheter/201...ytelser?page=1

I 2009 var det 596 norske statsborge som fikk innvilget sin E-303 attest om rett til å heve arbeids trygd i et europisk land i inntil tre måneder, lurer på hvor mange utenlandske borgere som kommer til å snylte norsk arbeidsledighets trygd i sitt eget hjemmland

http://www.abcnyheter.no/nyheter/oko...-trygd-i-syden
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Jeg har alltid vært positiv til innvandring, vi trenger jo arbeidskraft og befolkningsvekst. Påstander om enorme økonomiske tap som konsekvens av innvandring har jeg først og fremst ansett som unyansert missbruk av statistikk.

Men når jeg leser dette så blir jeg virkelig litt i stuss:

http://www.aftenposten.no/meninger/-...l#.UZzjW7VHK9o

Er det noen som kan forsvare standpunktet mitt? Eller har vi bare blitt matet med pisspreik hele veien?
Vis hele sitatet...
Den korte historien: Du har blitt matet med pisspreik.

Den litt lengre: Innvandringen, har på generent grunnlag rent økonomisk sett vært en kostnadsdriver.

Dataene har lenge vist(f.eks SSBs statistikker) at innvandrere generelt er dyrere i drift(større forbruk av offentlige goder som trygd osv) enn nordmenn. Selv polakkene, som har en sysselsetningsprosent på nærmere vel 90, er totalt sett dyrere enn nordmenn da de har en tendens til å ta med seg norske velferdsgoder tilbake til Polen. Det er langt verre for migranter fra f.eks Somalia(desidert verst i klassen).

Vær soleklar på at jeg kun snakker penger nå. Hvorvidt innvandringen også representerer andre verdier, det som typisk kalles "nye kulturelle impulser" og lignende, oppsummert som myten "multikultur er bra", vurderer jeg ikke over. Når det er sagt, jeg er ingen fan av multikultur heller.

Sitat av liftwaffe Vis innlegg
Les gjerne motinnlegget.

http://www.aftenposten.no/meninger/B...l#.UZzs20odc5m

HRS og Storhaug er et ein bande med dårlig skjulte nisser,hadde dei endatil innrømt at dei er bitre på innvandrere av ein eller anna lite rasjonell grunn. Sjølv NDL og SIAN opptrer meir redelig etter mi meining.

waffe
Vis hele sitatet...
For en fremragende debattfremmende post. Et utsagn basert på respekt og sannhetssøkende tenkning, hvor hån av anderledestenkende er totalt uhørt. En mer reflekterende tone har jeg aldri sett, den rørte på det dypeste nivå.

Sitat av Fishface Vis innlegg
Innvandrere har sine egne samfunn med en indre justis, og de er veldig dårlig integrert selv de som er tredje generasjons-innvandrere. Hvis det hadde vært en etnisk norsk som hadde påpekt dette, så hadde de fått rasist-stemplet over hele seg. Det er vanskelig å være etnisk norsk på slike steder.
Vis hele sitatet...
Ikke at jeg ivrer for multikulturen, men er du ikke litt vel absolutt nå?

Jeg glemte å forklare min teori om hvorfor innvandringsregnskapet får relativt liten oppmerksomhet, man skulle jo tro dette var noe som virkelig burde interesere både journalister såvell som politikere. Spesielt politikere i et land som angivelig er demokrati. Vi har et aldri så lite paradoks.

Du har hørt om politisk korrekthet ikke sant? Begreper betyr noe i de baner feighet, altså man tør ikke å si det man egentlig mener om et tema i frykt for konsekvensene, f.eks bli kalt rasist og få Kari Helene Partapuoli på nakken, eller enda verre en islamist slik vi så med Lars Heedgaard i Danmark nylig. Det er det jeg tror politikernes og journalistenes tilsynelatende manglende evne til kritisk tekning er. Jeg skriver tror fordi jeg er ikke så sikker på om de egentlig er så veldig glad i denne multikulturen når det kommer til stykke, jeg tror altså ikke politikerne og journalister er idioter, heller feiginger.

Point in question: Jyllandsposten, som du sikkert har hørt om, ser ut som en eneste stor festning, det hadde ikke overrasket meg om aftenposten osv i frykt for å ende opp i samme tilstand holder kjeft.

Selvfølgelig, dette er kun hypoteser.

Forresten, angående påstanden og myten "uten innvandring stopper Norge opp"(lurer på om jeg har kommentert på akkurat det samme et annet sted). Hvis påstanden/myten var sann, hadde det betydd at Norge var i en tilstand av kollaps på 60 tallet, vi vet at det ikke var tilfelle, og det uten en dråpe olje!
I australia så tar de ikke inn personer over 37 år elns vis de ikke har mye penger. Grunnen til dette er at det vil bli en stor utgift for landet. Dette er noe jeg har hørt, men det er jo ganske logisk.
Hvorfor tar vi inn så mange asylsøkere i forhold til folketallet vårt? Vi har jo en svært liten befolking i dette landet, på størrelse med en større europeisk by, og det sier jo seg selv at det er en maksimalgrense for hvor mange vi kan hjelpe. Island f.eks. har jo en innvandringspolitikk som skal verne om og ikke skape drastiske endringer i befolkningssammensetningen, og det samme ser man i Finland som også er et nordisk velferdssamfunn vi kan sammenligne oss til.

Er mengden asylanter så stor fordi disse selv søker seg til Norge, og Skandinavia generelt? Er vi bundet til en konvensjon som forplikter oss å behandle og eventuelt gi opphold til disse, om vårt land er det første disse kommer til? Mener at dette er en FN-konvensjon, men google svikter meg
Sist endret av Flexxnes; 23. mai 2013 kl. 22:31.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Det er vanskelig å sette tall på innvandring og kostnader for det avhenger av hvordan man regner og hvilke framtidsprojeksjoner man legger til grunn. Sånn jeg har forstått det går førstegenerasjonsinnvandrere "i pluss", fordi de enten har vært her lenge eller fordi de kommer hit når de er unge og dermed får et lengre arbeidsliv. Hvorfor annengenerasjons innvandrere så langt går "i minus" vet jeg ikke. Integrasjon, arbeidsmarked og kultur er sikkert sentrale stikkord.
Vis hele sitatet...
Innvandring generelt sett, er, og kommer til å forbli, en enorm økonomisk byrde for Norge. Her er et par linker du kan lese:
56 milliarder kroner til kursing av innvandrere
http://www.dagbladet.no/2013/04/15/n...katt/26668475/

Innvandrerne har også fått rett til offentlige goder som vil koste 376 milliarder kroner mer enn de vil komme til å betale i skatter og avgifter, gitt at velferds- og skattesystemet ikke endres.

Hver gang én ikke-vestlig innvandrer kommer til Norge, påtar den norske stat seg en fremtidig netto kostnadsforpliktelse på 4,1 millioner 2012-kroner.


Sitat av DonTomaso Vis innlegg
"Problemet" med diskusjonen er at den brukes av innvandrermotstanderene/kritikerene som et politisk argument for å stramme inn politikken. Problemet med dette igjen er at det er så godt som umulig å stramme inn en politikk som allerede er stram.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er dette et problem? Når fakta kommer frem, skal vi velge å lukke øynene, eller sette i gang tiltak for å få bukt med denne selvdestruksjonen av eget land?

Det virkelige problemet er at innvandringen skulle blitt strammet inn for lenge siden. Det blir litt for sent å begynne å stramme inn nå, da skaden allerede har skjedd. Vi burde imidlertid gjør det vi kan for å ikke fremskynde ytterligere innvandring, og de negative sider det bærer med seg.

Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Norge har ikke hatt reell innvandring, i den forstand at folk kommer til Norge bare fordi de vil bo her, siden 1972.
Vis hele sitatet...
Godt mulig, men vi har derimot hatt en reell innvandring i form av at folk kommer til Norge for økonomisk vinning og kriminalitet.
At en minoritet er en majoritet på samtlige statistikker som omhandler blind vold, knivstikkinger, ran og diverse andre ulumskheter er et faktum selv ikke du kan velge å neglisjere?
Sist endret av pkk1990; 24. mai 2013 kl. 00:35.
Sitat av pkk1990 Vis innlegg
Innvandring generelt sett, er, og kommer til å forbli, en enorm økonomisk byrde for Norge. Her er et par linker du kan lese:
56 milliarder kroner til kursing av innvandrere
http://www.dagbladet.no/2013/04/15/n...katt/26668475/

Innvandrerne har også fått rett til offentlige goder som vil koste 376 milliarder kroner mer enn de vil komme til å betale i skatter og avgifter, gitt at velferds- og skattesystemet ikke endres.

Hver gang én ikke-vestlig innvandrer kommer til Norge, påtar den norske stat seg en fremtidig netto kostnadsforpliktelse på 4,1 millioner 2012-kroner.
Vis hele sitatet...
På samme måte som at den jevne nordmann er en utgift for staten totalt sett er den jevne innvandrer også en utgift. Du kan gjerne hevde at Norge ville vært "rikere" hvis det kun hadde bodd etniske nordmenn her, men da ville samtidig også store deler av industrien samt service og helsetjenesten ligget brakk. Dette er et faktum. Det er derimot godt mulig det kunne ha sett annerledes ut med en annen politikk de siste tredve årene.

Sitat av pkk1990 Vis innlegg
Hvorfor er dette et problem? Når fakta kommer frem, skal vi velge å lukke øynene, eller sette i gang tiltak for å få bukt med denne selvdestruksjonen av eget land?
Vis hele sitatet...
Det er utsagn som "selvdestruksjonen av eget land" som gjør at debattene på dette forumet og i samfunnet ellers om temaet ender i kaos. Folk kommer til å ønske å flytte på seg i resten av klodens levetid. Sånn er det. Norge kommer aldri mer til å være det "egne landet" som du viser til. Punktum.

Sitat av pkk1990 Vis innlegg
Det virkelige problemet er at innvandringen skulle blitt strammet inn for lenge siden. Det blir litt for sent å begynne å stramme inn nå, da skaden allerede har skjedd. Vi burde imidlertid gjør det vi kan for å ikke fremskynde ytterligere innvandring, og de negative sider det bærer med seg.
Vis hele sitatet...
Som sagt tidligere har Norge en ekstremt streng innvandringspolitikk og alle burde ha skjønt at "løftene" fra opposisjonen om å stramme inn bare er tom retorikk. Jeg er motstander av EØS-avtalen og Schengensamarbeidet både fordi det fører til sosial dumping men også fordi det fører til en forverring av arbeidsmarkedet for nordmenn flest. Dette er ikke et innvandringsspørsmål men et spørsmål om økonomi, globalisering og kapitalismens ønsker om å knuse velferdsstaten.

Sitat av pkk1990 Vis innlegg
Godt mulig, men vi har derimot hatt en reell innvandring i form av at folk kommer til Norge for økonomisk vinning og kriminalitet.
At en minoritet er en majoritet på samtlige statistikker som omhandler blind vold, knivstikkinger, ran og diverse andre ulumskheter er et faktum selv ikke du kan velge å neglisjere?
Vis hele sitatet...
Debatten om at innvandrere er kriminelle tar man i en annen tråd.

Edit: For å fortsette litt når det gjelder økonomi. Som jeg også skrev i et tidligere innlegg tror jeg det bør gjøres noe med trygdesystemet når det gjelder arbeidsinnvandrere. Det kan ikke være slik at man opparbeider seg fulle dagpenge-rettigheter etter å ha jobbet i Norge i kort tid. Det kan heller ikke være slik at en EØS-borger skal kunne heve dagpenger i utlandet mens man søker jobb i et annet land. Dette kommer til å ramme etniske nordmenn også men det tror jeg man må leve med.

Kontantstøtten bør også fjernes. Kontantstøtten benyttes i dag til å holde barn vekk fra barnehagen og innvandrere uansett opphavsland er overrepresentert i å bruke kontantstøtten. Dette fører til at barn ikke får den sosiale treningen som behøves noe som er negativt for integreringen. Det er også en regel som sier at så lenge en av foreldrene fra et EØS-land jobber i Norge så kan ektefellen ha krav på kontantstøtte selv om vedkommende bor i et annet land. På meg høres dette feil ut. Man skal behandle folk likt, også EØS-borgere kontra folk fra land utenfor EØS, så den eneste måten å kutte forskjellsbehandlingen på er å kutte hele ordningen. Hvilke partier på stortinget var det som var mot EØS igjen? Kun SV og SP, samt Rødt av de andre partiene.
Sist endret av DonTomaso; 24. mai 2013 kl. 00:58.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Debatten om at innvandrere er kriminelle tar man i en annen tråd.

Edit: For å fortsette litt når det gjelder økonomi. Som jeg også skrev i et tidligere innlegg tror jeg det bør gjøres noe med trygdesystemet når det gjelder arbeidsinnvandrere. Det kan ikke være slik at man opparbeider seg fulle dagpenge-rettigheter etter å ha jobbet i Norge i kort tid. Det kan heller ikke være slik at en EØS-borger skal kunne heve dagpenger i utlandet mens man søker jobb i et annet land. Dette kommer til å ramme etniske nordmenn også men det tror jeg man må leve med.

Kontantstøtten bør også fjernes. Kontantstøtten benyttes i dag til å holde barn vekk fra barnehagen og innvandrere uansett opphavsland er overrepresentert i å bruke kontantstøtten. Dette fører til at barn ikke får den sosiale treningen som behøves noe som er negativt for integreringen. Det er også en regel som sier at så lenge en av foreldrene fra et EØS-land jobber i Norge så kan ektefellen ha krav på kontantstøtte selv om vedkommende bor i et annet land. På meg høres dette feil ut. Man skal behandle folk likt, også EØS-borgere kontra folk fra land utenfor EØS, så den eneste måten å kutte forskjellsbehandlingen på er å kutte hele ordningen. Hvilke partier på stortinget var det som var mot EØS igjen? Kun SV og SP, samt Rødt av de andre partiene.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i mye av dette.
Jeg mener likevel at innvandring bringer med seg lang flere negative sider enn positive, men som du sier, det får vi ta i en annen tråd.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Som sagt tidligere har Norge en ekstremt streng innvandringspolitikk og alle burde ha skjønt at "løftene" fra opposisjonen om å stramme inn bare er tom retorikk. Jeg er motstander av EØS-avtalen og Schengensamarbeidet både fordi det fører til sosial dumping men også fordi det fører til en forverring av arbeidsmarkedet for nordmenn flest. Dette er ikke et innvandringsspørsmål men et spørsmål om økonomi, globalisering og kapitalismens ønsker om å knuse velferdsstaten.
Vis hele sitatet...
Så du mener Norge har en ekstremt streng innvandringspolitikk?

Blant de 35 europeiske land som Eurostat publiserer befolkningstall for, hadde Norge den tredje høyeste veksten i 2009
Vis hele sitatet...
http://www.ssb.no/emner/08/05/10/oa/201103/brunborg.pdf

Et tema som ikke har fått en sentral plass i dette dokumentet er statistikken for familieinnvandring. Siden 2001 har 143.630 personer fått oppholdstillatelse i Norge gjennom familieinnvandring. Tallet tilsvarer nesten to ganger Kristiansands befolkning (ca. 80.000) - og er nærmere tre ganger så høyt som i vårt naboland Danmark (54.513).
Vis hele sitatet...
http://www.vl.no/samfunn/article124301.zrm

I følge rapporten Statistical overview of asylum applications lodged in Europe and selected non-european countries fra FNs Flyktningkommisær (UNHCR) lå Norge på en 8. plass av 44 land over mottatte asylsøknader (side 7) i 2009. Dvs 10 søknader pr. 1000 innbyggere (side 9).
Vis hele sitatet...
http://us-cdn.creamermedia.co.za/ass..._4ba7341a9.pdf

I 2009 innvilget de 27 EU-landene og fire EØS-land tilsammen 78.820 asylsøknader; Norge sto for 4935 av dem. I rene tall utgjør det en hederlig 9. plass av 31 europeiske land. Regner man antall innvilgede asylsøknader pr. 1000 innbyggere gjør imidlertid Norge et kraftig byks oppover listen og ender på en delt førsteplass med hjertegode Sverige.
Vis hele sitatet...
http://epp.eurostat.ec.europa.eu/cac...2010-AP-EN.PDF

I følge Eurostat ligger Norge på en 10. plass av 30 land over mottatte asylsøknader i 2010. Når det gjelder innvilgede asylsøknader ligger Norge på en 5. plass av 30 europeiske land, men regner man antall innvilgede asylsøknader pr. 1000 innbyggere gjør imidlertid Norge et kraftig byks oppover listen og ender på en solid førsteplass.

Selv i rene tall innvilget Norge flere asylsøknader i 2010 - 5300 - enn Frankrike med sine 64 millioner innbyggere (5115) og Italia med sine 58 millioner (4305).
Vis hele sitatet...
http://epp.eurostat.ec.europa.eu/cac...2011-AP-EN.PDF
Sist endret av homoludens; 24. mai 2013 kl. 02:25.
Grunnen til at jeg ikke kommenterte det forrige innlegget ditt samt dette er at jeg er lei av "diskusjonsformen" som går ut på at man poster masse linker uten å skrive noe eget selv om hva man mener. Jeg er lei av lenkekriger hvor man googler etter flest mulig linker som støtter sitt eget syn. Jeg kunne ha funnet linker som viser den tragiske skjebnen til folk som blir sendt tilbake til hjemlandet sitt, fortellinger fra unger som bor på asylmottak i ti år, historier om innvandrere som sendes tilbake til land de aldri har bodd i og som samtidig er fullt integrerte i Norge osv, men velger å ikke gjøre det.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Grunnen til at jeg ikke kommenterte det forrige innlegget ditt samt dette er at jeg er lei av "diskusjonsformen" som går ut på at man poster masse linker uten å skrive noe eget selv om hva man mener. Jeg er lei av lenkekriger hvor man googler etter flest mulig linker som støtter sitt eget syn. Jeg kunne ha funnet linker som viser den tragiske skjebnen til folk som blir sendt tilbake til hjemlandet sitt, fortellinger fra unger som bor på asylmottak i ti år, historier om innvandrere som sendes tilbake til land de aldri har bodd i og som samtidig er fullt integrerte i Norge osv, men velger å ikke gjøre det.
Vis hele sitatet...
Jeg lenker til bla FNs høykommissariat for flyktninger (UNHCR) og Eurostat som er EUs statistikkontor.

Jeg mener det beriker debatten at man trekker inn relevant statistikk som underbygger de påstandene man kommer med. Dette er en svært følelsesladet debatt, og jeg har funnet ut at den beste måten å debattere på er å forholde seg strengt til fakta og det som kan dokumenteres.