Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 4394
Selv er jeg ingen ekspert når det kommer til rettskriving, men nå livnærer ikke jeg meg av å skrive, så da trenger jeg heller ikke å være det.
Når det gjelder norske journalister derimot, er det nesten så man kan spørre seg om de i det hele tatt har fullført grunnskolen, for jeg tror ikke jeg har lest en eneste artikkel uten skrivefeil de siste årene.

Gikk nettopp inn på Aftenposten, NRK og VG for å lese om uværet i Aten (Athen), der de tydeligvis har hentet nyheten fra samme kilde, for den samme setningen går igjen hos alle "Med tordenværet fulgte også kraftig et regnskyll ...". Ikke en voldsom grov skrivefeil, men er det ikke litt betenkelig at ingen har klart å plukke det opp for så rette det opp, er det helt slutt på å sjekke hva man setter på trykk?

Hva mener egentlig folk flest, er skrivefeil bare bagateller som ikke er noe å bry seg om, eller burde Norske medier ta seg selv i nakken og stramme seg opp?
Helt klart at de burde skjerpe seg, men avisene har funnet ut av de tjener mer penger på å produsere flere artikler, framfor å dedikere mer tid til rettskrivning o.l. Synd, men slik er det.
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
Da burde vi som forbrukere slutte å kjøpe Aviser som ikke tar skrivefeil på alvor, selv om det antagelig gjelder samtlige, for om vi som forbrukere bare godtar det, vil det heller ikke skje noen endring.
Det ser utrolig lite profesjonelt ut, det må sies. Jeg irriterer meg ikke særlig om det er småfeil i aviser eller lignende, men når jeg får utdelt skriv på skolen som er sendt ut av Utdanningsetaten og som er fulle av skrive- og orddenlingsfeil, er det ganske bekymringsverdig.
ttj
Trip Time Journey
ttj's Avatar
Det som irriterer meg er tekst på tv for det første, så skal de attpåtil være skrivefeil så det blir ennå lette å bli distrahert.
Eier ingen tv lenger men media burde/skal skrive ordkorekt samt nettavisen en dag i dag er jo bare agurknytt og skrivefeil men er også den største nyhet kilden mannen i gata benytter seg av.
Til hvem nytte går du skole og jobber hardt for stillingen for så klarer du ikke engang å ansett folk som kan skrive godt på sitt egent morsmål
Hvem skal stå til ansvaret for at det vi leser skal være korrekt.?
Jeg klarer ikke helt å bry meg. En god artikkel er en god artikkel, uavhengig av hvorvidt et par ord er feilstavet eller ikke. Selvsagt forventes det et tilnærmet feilfritt språk, men det å være en god journalist handler om ekstremt mye mer enn grammatikk. For min del handler det om artikkelens innhold, om et avsnitt kommer to ganger eller det mangler en dobbeltkonsonant blir en ubetydelig detalj i forhold. De jobber under tidspress, og i likhet med alt annet handler det om prioriteringer. Jeg vil heller at forfatteren bruker 10 minutter på å vurdere alternative vinklinger og dobbeltsjekke fakta enn å gjøre teksten mer leservennlig for pirke-politiet.
Denne skrivefeilen var litt for dårlig: " Over 200 hundeelskere har meldt seg på i konkurransen om den kostbare hvalpen i denne svindelannonsen". Kanskje er det en danske som skriver nyheter for dagbladet som sliter med å legge over til norsk?
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Da burde vi som forbrukere slutte å kjøpe Aviser som ikke tar skrivefeil på alvor, selv om det antagelig gjelder samtlige, for om vi som forbrukere bare godtar det, vil det heller ikke skje noen endring.
Vis hele sitatet...
Jeg, som mange andre, vil heller ha dårlig skrevne nyheter enn ingen nyheter. Klarer ikke se for meg en nasjonal boikott av medier.
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
Det er fult mulig at man har en person som leser over før det går på trykk, da skaper man arbeidsplasser, men som nevn av Screwdriver, så er det nok penger det er snakk om.

Noe som ser ut til å gå igjen i alt, dårligst mulig produkt, men som fortsatt selger, slik at fortjenesten blir størst mulig, en utvikling jeg ikke liker.

Det som er fint med Norge er at vi er et lite land med relativt få innbyggere, derfor vil en mobilisering i folket kunne gjøre stor påvirkning, men så lenge folk flest ikke bryr seg, ja da fortsetter det i samme retning.

Jeg for min del mener at vi bør stille visse krav, som foreksempel at en avis i det minste forsøker å unngå skrivefeil, for slik det er i dag, virker det som de rett og slett ikke bryr seg, og det bekymrer meg litt. For om mesteparten av det man leser er "krydret" med skrivefeil, tror jeg dette vil få ringvirkner og degenerere språket vårt over tid.
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Denne skrivefeilen var litt for dårlig: " Over 200 hundeelskere har meldt seg på i konkurransen om den kostbare hvalpen i denne svindelannonsen". Kanskje er det en danske som skriver nyheter for dagbladet som sliter med å legge over til norsk?
Vis hele sitatet...
Bah, samnorsk!
Jeg vil ikke kalle det der en skrivefeil; det var korrekt rettskrivning helt frem til myndighetene trædde det ned over hodene på et motvillig folk. Hvis du er konsistent med hv-bruken, så ser jeg ikke problemet. Å se 'hvalp' og 'verken' i samme artikkel blir noe annet. Slike ting er uansett i verste fall stavefeil og er ikke like ille som dårlig grammatikk eller dårlig språkforståelse - jeg blir mer provosert over folk som bruker en halv side på å skrive ingenting når de kunne ha fått frem poenget sitt med én enkelt setning, uavhengig av hvor god stavekontroll de har installert.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Da burde vi som forbrukere slutte å kjøpe Aviser som ikke tar skrivefeil på alvor, selv om det antagelig gjelder samtlige, for om vi som forbrukere bare godtar det, vil det heller ikke skje noen endring.
Vis hele sitatet...
Det er nettopp dette som har skjedd. Skrivefeil var ikke problemet, heller kom Internett og knakk pressen. Avisene tjener ikke en krone* på nettutgavene sine. Det koster mer med nettredaksjon, desk og IT enn det avisene får igjen for det. Gratisnyhetene på nett, er et stort pengesluk. I tillegg har opplaget sunket, og leserne avisen sitter igjen med er i ferd med å dø.* Dermed har avisene måttet kutte, og en av de områdene som har blitt kuttet i er korrekturavdelinger. La om meg omformulere meg selv; den eneste avisen jeg noensinne har vært i som har en ansatt korrekturleser var Bygdebladet på Randaberg (3,5k aviser i året...).

Videre så er det ikke så voldsomt med skrivefeil i avisene, det er bare du som drar frem gratisutgaven. Du drar frem eksempler på nett, plattformen som koster mer enn den gir, og sier fysj så dårlig nettutgaven er. Det er ikke nett som er viktig, det er ikke nett som er prioriteringen. Med mindre du leser på fvn.no, så bør en være forsiktig med klagingen, syntes jeg.

Jeg skal ikke forsvare pressen for mye om dette uansett. Nettsaker leses i større grad av unge, demografien som pressen sliter med. Da burde jo satsingen her være større? Jeg har satt meg litt på benken, og henter frem høygaffelen først etter at paywalls er oppe.

*Selvsagt tjener avisene litt på nett, reklame og alt det her. Men de betaler mer enn dem tjener, og da er løpet kjørt.
*Eldre mennesker dør jo etter en stund. Er avisleserne gamle, som dem er, vil de forsvinne etter en stund. De som da er voksne, er dagens ungdom, som ikke leser aviser.
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
@Sio

Jeg ser absolutt poenget ditt, men jeg synes likevel Norske medier bør satse mer på kvalitet fremfor kvantitet, for jeg tror som sagt det vil ha en negativ innvirkning på språket vårt. Men media er jo ikke akkurat kjent for å ta ansvar, det er tross alt penger som skal tjenes.

Om også folk var mer kvalitetsbevisst, ville jo foreksempel den avisen som satset sterkest på kvalitet, også være den som fikk flest lesere.
Det er nok fordi det er på nett, her er det jo om å få ut nyheter hele tiden, da hender det jo at det ikke er tid til å sjekke skrivefeil osv. Bare se selv, det er færre skrivefeil i papiravis.

Uansett er det dårlig, merker selv at tv2 er ganske ille på skrivefeil.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
@Sio

Jeg ser absolutt poenget ditt, men jeg synes likevel Norske medier bør satse mer på kvalitet fremfor kvantitet, for jeg tror som sagt det vil ha en negativ innvirkning på språket vårt. Men media er jo ikke akkurat kjent for å ta ansvar, det er tross alt penger som skal tjenes.

Om også folk var mer kvalitetsbevisst, ville jo foreksempel den avisen som satset sterkest på kvalitet, også være den som fikk flest lesere.
Vis hele sitatet...
Hvordan er ikke media kjent for å ta ansvar? Noen har dødd under pennen, det er sant. Tønne er nok en klump i magen mange kjenner når han nevnes. En kompis av meg som studerer ingeniørfag drømmer om å produsere våpen, jeg tenker han lærer mye mindre etikk enn journalistikkstudentene. Norsk media tar mye ansvar, men har også lett for å gjøre feil på en daglig basis. Og hva er kvalitet i en avis uansett? Jeg hadde ikke satt språket fremst, langt viktigere er historiene, journalistisk arbeid, bilder og design i avisen.

Jeg er uenig i at de avisene som har høyest kvalitet automatisk får de beste kundene. Si at en lokalavis i Geilo har topp historier hver dag, og aldri skrivefeil. Vil de bli større enn aftenposten med det første? Eller Stavanger Aftenbladet? Siddissene hadde selvsagt brydd seg fanden om nyheter fra Geilo. Slik er det, en dårlig avis kan ha gode lesertall om den er den eneste kilden for nyheter i lokalsamfunnet. Norge er så mye mer enn store byer.

Beklager rotet innlegg, ble angrepet i eve, måtte cloake.
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
@Sio

Jeg ser absolutt poenget ditt, men jeg synes likevel Norske medier bør satse mer på kvalitet fremfor kvantitet, for jeg tror som sagt det vil ha en negativ innvirkning på språket vårt. Men media er jo ikke akkurat kjent for å ta ansvar, det er tross alt penger som skal tjenes.

Om også folk var mer kvalitetsbevisst, ville jo foreksempel den avisen som satset sterkest på kvalitet, også være den som fikk flest lesere.
Vis hele sitatet...
Så når du leser an artikkel, så er det grammatikken i artikkelen som er kvalitet for deg og ikke innholdet?
Hvorfor forventes det at journalister fører en mer presis penn enn andre? Såvidt jeg vet er ikke norsk grammatikk en stor del av journaliststudiene. Selv bryr jeg meg ikke, og har aldri skjønt hvorfor alle maser om at avisene skal være så feilfrie.
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
Sitat av Sio Vis innlegg
Jeg er uenig i at de avisene som har høyest kvalitet automatisk får de beste kundene.
Vis hele sitatet...
Nå var det heller ikke det jeg skrev.

Når det gjelder skrivefeil, tar jeg med setningsoppbygging som en del av dette.
Og ja, når setningsoppbygningen/språket er så dårlig at jeg er nødt til å lese flere ganger for å forstå hva som egentlig menes, så synes jeg kvaliteten på teksten er dårlig (da tenker jeg ikke på eksempelet fra første posten, selv om jeg leste den også flere ganger, i og med at det var noe som skurret).

Sitat av kimmy9gga
Så når du leser an artikkel, så er det grammatikken i artikkelen som er kvalitet for deg og ikke innholdet?
Vis hele sitatet...
Nei, ikke grammatikken alene, men teksten i sin helhet.

Sitat av downing
Hvorfor forventes det at journalister fører en mer presis penn enn andre?
Vis hele sitatet...
Jobben deres er å skrive, burde ikke da et minimumskrav være at de faktisk kan skrive norsk, så lenge teksten skal publiseres i norske aviser?
Hvorfor forventes det at journalister fører en mer presis penn enn andre?
Vis hele sitatet...
Fordi det er en del av jobben deres å holde leserne fornøyde med produktet sånn at de fortsetter å betale/se reklame. Ut i fra denne tråden er det tydelig at noen av leserne er misfornøyde. Hva de gjør på fritiden er deres sak.
"Med tordenværet fulgte også kraftig et regnskyll ...".
Vis hele sitatet...
Mulig jeg er en uskolert taper men jeg ser ikke hva som er feil her. En liten forklaring kanskje?

Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Da burde vi som forbrukere slutte å kjøpe Aviser som ikke tar skrivefeil på alvor, selv om det antagelig gjelder samtlige, for om vi som forbrukere bare godtar det, vil det heller ikke skje noen endring.
Vis hele sitatet...
Kollektivt sett har vi jo gjort nettopp det.
Mener jeg leste at dagbladet og vg har halvert opplagstallene siden toppårene.
De eneste som ikke fortsatt faller er en og annen lokalavis.

Men tror nå kanskje heller det er internett fremfor rettskrivning som har skylden
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
Sitat av ompapa Vis innlegg
Mulig jeg er en uskolert taper men jeg ser ikke hva som er feil her. En liten forklaring kanskje?
Vis hele sitatet...
Også kraftig et regnskyll, skulle vært: Også et kraftig regnskyll...
Sist endret av Veggen; 22. februar 2013 kl. 20:30.
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
@Sio

Jeg ser absolutt poenget ditt, men jeg synes likevel Norske medier bør satse mer på kvalitet fremfor kvantitet, for jeg tror som sagt det vil ha en negativ innvirkning på språket vårt. Men media er jo ikke akkurat kjent for å ta ansvar, det er tross alt penger som skal tjenes.

Om også folk var mer kvalitetsbevisst, ville jo foreksempel den avisen som satset sterkest på kvalitet, også være den som fikk flest lesere.
Vis hele sitatet...
Det er ingen betalingsvilje for kvalitet på nyheter lengre. Vi får det vi ønsker oss. Kjappe nyheter. Mange nyheter. Lite rettskrivning.
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
Sitat av ompapa Vis innlegg
Kollektivt sett har vi jo gjort nettopp det.
Mener jeg leste at dagbladet og vg har halvert opplagstallene siden toppårene.
De eneste som ikke fortsatt faller er en og annen lokalavis.

Men tror nå kanskje heller det er internett fremfor rettskrivning som har skylden
Vis hele sitatet...
Som du selv sier, skyldes nok det fler og fler leser på nett, men er det da en god tilpasning å la kvaliteten på produktet synke, fremfor og heller finne andre og bedre løsninger, som ikke innebærer latskap og fjerning av arbeidsplasser for å overleve?

Sitat av ompapa
Det er ingen betalingsvilje for kvalitet på nyheter lengre. Vi får det vi ønsker oss. Kjappe nyheter. Mange nyheter. Lite rettskrivning.
Vis hele sitatet...
Det er derfor jeg mener at vi som lesere burde fokusere mer på kvalitet, slik at media må følge etter, for som du selv sier, folk er mer opptatt av å få nyheter raskt.
Sist endret av Veggen; 22. februar 2013 kl. 20:41.
Funfact: Et gjennomsnittlig VG inneholder ca. 300 feil.
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Også kraftig et regnskyll, skulle vært: Også et kraftig regnskyll...
Vis hele sitatet...
Ja der kan du se, du reagerte jeg overså det hele.
Tror nok de fleste er mest opptatt av å lese teksten, forstå budskapet samt tenke over hvorfor budskapet er slik det er.

Det er bare moren min og hennes mor som er voldsomt opptatt av å skrive korrekt. Føler det er mest typisk for gamle mennesker som har gått på skole i den tiden det kun var motbakker både til og fra skolen og motvind hadde de hver dag.
Syns ikke det er så ille at det er sånn at de mangler grunnskole. Jeg tror de gjør mange av feilene med vilje for å bli lagt merke til.
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
Sitat av ompapa Vis innlegg
Ja der kan du se, du reagerte jeg overså det hele.
Vis hele sitatet...
Ja, vi er ikke like alle sammen.
Jeg synes det er veldig slitsomt å lese tekst som er full av feil, da jeg bruker mye lenger tid på å lese tekst med feil, men jeg irriterer meg mer over egne skrivefeil, som jeg ofte ikke oppdager før etter at 5 minutters fristen har gått ut.
Sist endret av Veggen; 22. februar 2013 kl. 20:50.
Tja, for min del er setningsoppbyggelse og språkføring mye viktigere enn å luke bort absolutt alt av skrivefeil. Avisene holder seg for det meste under grensa for hva jeg finner irriterende.. og det er alltid mye meninger om språk, så hvor linja mellom skrivefeil og ikke går er ofte litt vanskelig. Jeg har lite lyst til at alle avisene skal bli erkekonservative i språkføringen sin for å unngå at noen som helst kan beskylde dem for skrivefeil.

Jeg synes det er mer foruroligende hvordan de samme skrivefeilene, og de samme unøyaktighetene dukker opp dønn likt i alle avisene samtidig.. både på papir og nett. Det vitner om en sterkt manglende kildekontroll, sterkt manglende bearbeiding av tekst og total mangel på noe som helst vilje til å tenke eller gjøre noe selv.
Sist endret av DumDiDum; 22. februar 2013 kl. 20:50.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Nå var det heller ikke det jeg skrev.
Vis hele sitatet...
Om også folk var mer kvalitetsbevisst, ville jo foreksempel den avisen som satset sterkest på kvalitet, også være den som fikk flest lesere.
Vis hele sitatet...

Jobben deres er å skrive, burde ikke da et minimumskrav være at de faktisk kan skrive norsk, så lenge teksten skal publiseres i norske aviser?
Vis hele sitatet...
Skriving er slettes ikke alltid en stor del av hverdagen. Journalistikk kan bli gjort, og blir gjort den dag i dag, fullstendig uten å skrive. Selvsagt, skal noe trykkes må det skrives ut. Og flere dårlige saker har blitt gjort til kjempe-saker grunnet godt språk fra journalistens side. Spesielt er kultur preget av dette.

Hverdagen består av mail, telefon, besøk, intervju, forberedelser, reiser, montering og mye annet moro.

Men du. Det er ingen her som forsvarer skrivefeiler i pressen, men jeg har det inntrykk av at jeg og flere i tråden syntes du blåser det opp noe veldig. Er det så vanvittig viktig? Jeg vil også tilbake til poenget mitt at du bruker Internett som eksempler, du klager på produkter du ikke betaler for.
Sist endret av Sio; 22. februar 2013 kl. 21:40.
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
@Sio

Har jeg blåst det så veldig opp da?

Det jeg sier og mener, er at det at vi nærmest bombarderes av skrivefeil i media, være seg aviser (papir utgave), teksting av film/serier, nyheter på nett m.m., vil kunne ha en negativ innvirkning på språkutviklingen. Noe det etter min mening allerede har hatt, i og med at rettskriving egentlig ikke er noe å bry seg om, om jeg tolker det noen skriver riktig.

Og om man er journalist for et TV-selskap (eller jobber i radio), der alt man formidler skjer via TV-skjermen (eller radioen) på en verbal måte, vil rettskriving være mindre viktig, men nå var det snakk om hva som blir skrevet, ikke hva som blir sagt på nyhetene på TV (radio). Jeg er likevel ganske sikker på at det er mye lettere å jobbe som nyhetsoppleser, dersom det du skal lese opp er riktig skrevet.

For meg handler det i bunn og grunn om at jeg oppfatter en tekst som mer seriøs når den ikke er full av feil, og jeg synes utviklingen jeg har sett opp gjennom årene går i feil retning.
Sist endret av Veggen; 22. februar 2013 kl. 22:22.
Så på nytt på nytt idag at det er rundt en 300 feil i VG hver dag! Så klart burde dem skjerpe inn for å unngå mest mulig feil.
Det er så enkelt at media slik vi kjenner det nå ikke kan ta seg råd til å ansette korrekturlesere.
Dramatisk nedgang i papiraviser. Og når det kommer til reklame på nettavisene har de skutt seg selv litt i foten akkurat som TV har gjort. Det har blitt presset inn så mye reklame at prisene presses pluss at på nett så brukes det mye adblock og flere og flere spoler forbi reklamen med PVR. Om bransjen hadde hatt en litt mindre aggressiv strategi fra starten så hadde kanskje ikke "alle" brukt adblocks. Men bransjen valgte altså å hore seg ut til annonsemarkedet og prisen for det valget må de nå betale.

Men nettavisene er jo gode til å måle hva folk ønsker. Korte kjappe nyheter. Og det er det vi får, også mer og mer i papiravisene. Selv om det igjen nesten faller på egen urimelighet. Er man først avisleser av vane så ønsker man å lese mest mulig om hver sak.

Med fallende lønnsomhet i papiravisene og laber inntjening på nettet så får vi det vi ser nå. 300 feil i en avis.
Det må vi leve med fordi nordmenn som tidligere var blant verdens hissigste avislesere ikke liker å bruke penger på nyheter lenger.
Sist endret av ompapa; 23. februar 2013 kl. 00:20.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
@Sio

Har jeg blåst det så veldig opp da?

Det jeg sier og mener, er at det at vi nærmest bombarderes av skrivefeil i media, være seg aviser (papir utgave), teksting av film/serier, nyheter på nett m.m., vil kunne ha en negativ innvirkning på språkutviklingen. Noe det etter min mening allerede har hatt, i og med at rettskriving egentlig ikke er noe å bry seg om, om jeg tolker det noen skriver riktig.

Og om man er journalist for et TV-selskap (eller jobber i radio), der alt man formidler skjer via TV-skjermen (eller radioen) på en verbal måte, vil rettskriving være mindre viktig, men nå var det snakk om hva som blir skrevet, ikke hva som blir sagt på nyhetene på TV (radio). Jeg er likevel ganske sikker på at det er mye lettere å jobbe som nyhetsoppleser, dersom det du skal lese opp er riktig skrevet.

For meg handler det i bunn og grunn om at jeg oppfatter en tekst som mer seriøs når den ikke er full av feil, og jeg synes utviklingen jeg har sett opp gjennom årene går i feil retning.
Vis hele sitatet...
Jeg syntes ikke vi bombarderes av skrivefeil. Jeg syntes du blåser det hele opp når du sier det. Skrivefeil er aldri greit, men det er også komplett uunngåelig å ikke ha skrivefeil. Du kan alltids finne en fullstendig ødelagt tekst her og der som er full av feil, men de fleste artiklene er mer enn akseptable.
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
Sitat av Sio Vis innlegg
Jeg syntes ikke vi bombarderes av skrivefeil. Jeg syntes du blåser det hele opp når du sier det. Skrivefeil er aldri greit, men det er også komplett uunngåelig å ikke ha skrivefeil. Du kan alltids finne en fullstendig ødelagt tekst her og der som er full av feil, men de fleste artiklene er mer enn akseptable.
Vis hele sitatet...
Mulig jeg er uheldig eller veldig opphengt i skrivefeil ,men jeg synes det er mer en regel enn et unntak med skrivefeil, og det synes jeg er dumt.
Jeg lurte på om flere også har lagt merke til denne trenden, du virker som du er uenig eller ikke bryr deg, og det er helt greit, jeg kommer ikke til å henge med geipen av den grunn.
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Denne skrivefeilen var litt for dårlig: " Over 200 hundeelskere har meldt seg på i konkurransen om den kostbare hvalpen i denne svindelannonsen". Kanskje er det en danske som skriver nyheter for dagbladet som sliter med å legge over til norsk?
Vis hele sitatet...
Det der er Riksmål og er sånn sett en ganske vanlig stavemåte i Oslo. Det er derfor ikke nødvendigvis en skrivefeil.

Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Selv er jeg ingen ekspert når det kommer til rettskriving, men nå livnærer ikke jeg meg av å skrive, så da trenger jeg heller ikke å være det.
Når det gjelder norske journalister derimot, er det nesten så man kan spørre seg om de i det hele tatt har fullført grunnskolen, for jeg tror ikke jeg har lest en eneste artikkel uten skrivefeil de siste årene.
Vis hele sitatet...
Det er utrolig mange skrivefeil, ja. Og amerikaniserte skrivemåter. Orddelingsfeil. De to sistnevnte er noe av det mest irriterende, synes jeg. Kvinnelige livsstilsjournalister som skriver for sideprosjekter eiet av de store mediene og enkelte ganger får artiklene sine lenket på forsidene av de store avisene er verstinger i så måte.
Sitat av rosken Vis innlegg
Det der er Riksmål og er sånn sett en ganske vanlig stavemåte i Oslo. Det er derfor ikke nødvendigvis en skrivefeil.
Vis hele sitatet...
Kveruler i vei, men i resten av artikkelen har de bruke valp uten h, så det var nok en skrivefeil.

Så vidt jeg har fått med meg pleier vel VG å skrive på bok, ikke riksmål. Tror ikke engang de skriver på nynorsk.
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Kveruler i vei, men i resten av artikkelen har de bruke valp uten h, så det var nok en skrivefeil.
Vis hele sitatet...
Hvis det var en skrivefeil kunne det lke gjerne stått xvalp. Men det stod hvalp. Det er altså snakk om en person fra Oslo vest, antakelig, som har glidd over på riksmålet sitt. Om du vil kalle det en skrivefeil, så må du gjerne det. Det er flere andre ord som har h-start på riksmål eller moderat bokmål, enkelte ganger er at altså tillatt. I dette tilfellet står hvalp i Riksmålsordboken, men ikke i bokmålsordboken (har sjekket).
Sist endret av rosken; 23. februar 2013 kl. 10:23.
Sitat av rosken Vis innlegg
Hvis det var en skrivefeil kunne det lke gjerne stått xvalp. Men det stod hvalp. Det er altså snakk om en person fra Oslo vest, antakelig, som har glidd over på riksmålet sitt. Om du vil kalle det en skrivefeil, så må du gjerne det. Det er flere andre ord som har h-start på riksmål eller moderat bokmål, enkelte ganger er at altså tillatt. I dette tilfellet står hvalp i Riksmålsordboken, men ikke i bokmålsordboken (har sjekket).
Vis hele sitatet...
Da kan vi vel bare være enige i å være uenige. VG er da en avis som skriver på bokmål, og på bokmål er det helt feil å skrive hvalp.

Hadde han konsekvent brukt hvalp i artikkelen ville det kanskje vært hakket bedre, men ettersom det kun står én gang, mens ordet valp står mange ganger kan vi gå utifra at det var en feil.
Vel, vi får ihvertfall noe å le av. Det er flere ganger når jeg leser VG og andre nettaviser, da er det nesten umulig å lese flere av setningene da de enten er dårlig formulert, eller rett og slett feilskrevet, så jeg forstår jo godt hva du mener.

Har selv dysleksi, men jeg trodde VG og alle andre medier brukte folk som var veldig bra til å skrive. Men dersom de ansetter folk med f.eks dysleksi, så er det jo ganske bra.
Sist endret av TheMightyUnknow; 23. februar 2013 kl. 13:40.
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Da kan vi vel bare være enige i å være uenige. VG er da en avis som skriver på bokmål, og på bokmål er det helt feil å skrive hvalp.

Hadde han konsekvent brukt hvalp i artikkelen ville det kanskje vært hakket bedre, men ettersom det kun står én gang, mens ordet valp står mange ganger kan vi gå utifra at det var en feil.
Vis hele sitatet...
Hva med eiendomsmegler/eiendomsmekler? Det er dessuten mange flere hv-ord enn hvalp dette gjelder, men kommer ikke på hvilke (anyone?). Jepp, det er feil så lenge VG bruker bokmål, men ikke veldig feil. Riksmålet er jo en modell for bokmål, og en av de mer kultiverte dialektene vi har i Norge. Hadde blitt mye mer feil om man f.eks. brukte bergensisk. I Aftenposten var det ganske lenge journalister som brukte Riksmål. Nå er det vel bare sosialister og vestkant-hatere der.
Sist endret av rosken; 23. februar 2013 kl. 14:11.
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
Sitat av TheMightyUnknow Vis innlegg
Vel, vi får ihvertfall noe å le av.
Vis hele sitatet...
Fant et par sider med mange morsomme her og her, man kan jo ikke annet enn å le i mange tilfeller.
Jeg føler skrivefeil i aviser er litt som talefeil hos programledere og nyhetsopplesere. En nyhetsoppleser som stammet eller ikke kunne si R ville være et problem, fordi talefeil stjeler fokuset fra det de skal formidle.
Det er ikke noe galt i å ha en talefeil, men om man har det burde man ikke velge et yrke der man taler offentlig. På samme måte er det ikke noe problem å ha noen skrivefeil, med mindre det du skriver skal brukes profesjonelt.
Jeg mener å huske at VG prøvde å starte opp et prosjekt for ca. 3 år siden som gikk ut på å la enkelte frivillige moderere artikler der de oppdaget skrivefeil.
Så vidt jeg vet ble det aldri gjennomført, jeg har i hvert fall ikke hørt noe om det i etterkant.
Jeg har nesten alltid vært opptatt av korrekt grammatikk, så jeg søkte selvfølgelig, men ettersom jeg bare var 17 den gang så har jeg for meg at de glatt ignorerte søknaden min.
Sist endret av tlm1992; 25. februar 2013 kl. 22:23.
Noe som har plaget meg en stund, er en bilreklame som går på så og si alle kanaler (husker ikke hvilket merke), der de sier ganske så tydelig "Et norskt eventyr". Plagsomt, ja, men ikke noe å lage spetakkel av...