Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1341
Hei alle i hopa!

På "skolen" jeg jobber har de noe de kaller fokusfag. Dette er 3 timer hver fredag, i ca 10 uker. Jeg har sagt ja til å ha et av fagene, som har fokus på foto.

Jeg sliter litt med å legge opp en god plan. Har tilsammen rundt 30 timer med en et knippe amatørfotografer. Vil ha med både teori og praktisk. Jeg tenker det er en god ide og kjøre teori på noe, så ha litt tid til å bruke/gjøre det vi har gått igjennom, om hverandre. Men jeg er litt usikker.

Jeg er ikke mer enn en ivrig hobbyfotograf med litt freelance nå og da, men føler jeg kan nok til å lære det bort til andre.

Er det noen som har noen innslag på hva som ville vært en god plan?
Freak Trooper
Joey's Avatar
Foto generelt, eller noko bestemt innan foto? Reklame, natur & landskap, fotojournalisme, kunst?
Foto generelt, men er muligheter for å dyppe innom forskjellige retninger
Det som er typisk for MK foto er vel:
- Gylne snitt
- Komposisjon
- Fargebruk
- Blender, lukker
- ISO
- Objektiver
- hvorfor folk skal bruke manuelt i stede for auto?
Freak Trooper
Joey's Avatar
Tykkjer det å ha teori og så praksis er ein fin måte å gjer det på. På den måten står du ganske fritt til å ta ting litt meir spontant også. Eg tenkjer, viss det viser seg for eksempel at halvparten ikkje veit korleis dei skal bruke kamera, kan du bruke litt meir tid på å terpe på dei tekniske ferdigheitane. Gi dei oppgåver som du føler dei trenger å øve på, alt ettersom. Det kan jo ver kamerateknikk, utsnitt, komposisjon osv.

Eg ville nok gitt dei ein oppgåve som gjekk over ei veke, for å deretter ha ein gjennomgang der folk kunne gi tilbakemelding i plenum, deretter ha etterbehandling og sjå på før/etter der elevane må begrunne kvifor dei valte å redigere det på den måten dei gjorde, samt teori og ny oppgåve til neste veke.
Sist endret av Joey; 23. september 2011 kl. 11:29.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
#1: Prøv å dra dem gjennom blender, lukker, ISO, fokus, WB (inkl. manuell) og brennvidde (inkl. prime vs zoom) første gang.

Du må sannsynligvis forberede noe skriftlig til deg selv, og dette kan du også gi til dem på slutten av timen (ikke snakk imens folk har lesestoff).

#2: Nå som de kan det grunnleggende de må kunne uansett, og har eksperimentert med det så spør hva de vil ta bilder av. Hvorfor vil de holde på med dette? Er det bilder de blir spesielt fascinerte av? Noe de ønsker å gjenskape?

Noen vil ha spesifikke idéer, noen vil si «jeg vil ta bilder av alt men vet ikke hvor jeg skal begynne».

Resten kan gå med til previsualisering. Først en forklaring av hva det er, og at ikke bare kunstnere men også idrettsutøvere bruker det. Deretter praksis. Ha papir og blyanter tilgjengelig. Mange vil si «men jeg kan ikke tegne!», men det går i orden, for da kan de beskrive hvordan de ser for seg et flott bilde vha. ord.

Inni dette kan du flette med at mange har holdningen om at fotografien ikke er så viktig, men at man kan «forbedre dem i Photoshop», og at de puler rundt med filtre, brushes og slikt, uten en virkelig tanke bak det hele. Få dem til å forstå at, joda, man kan gjøre spennende ting på PC, men at det blir mye flottere om de har en tanke om hva de vil gjøre før de tar bildet.

Oppfordre til spørsmål om hvordan de kan realisere idéene sine. Løs problemene i fellesskap. Kanskje folk tenker «dette ville vært kult, men er umulig å få til i virkeligheten, så hvorfor bry seg?», men der tar de selvfølgelig feil (:

#3: Posisjonering. Fastobjektiver til alle. Fortell dem om en tulling fra Trondheim som fortsatt bruker fastobjektiver fordi han synes zoomobjektiver innfører unødvendig mange variabler (:

Om folk ikke har fastobjektiver kan de simulere dem. Sleng inn en leketrussel om at du uansett kan sjekke om de har zoomet eller ikke ved å sjekke EXIF i ettertid. Om de bruker kompaktkamera vil det være lettest å zoome helt inn (skru av digital zoom på forhånd) eller helt ut. Førstnevnte er lettest.

Oppgave til neste gang: Toilet-exercise. De skal ta X-antall bilder inne på badet sitt hjemme. Originalen ble gjort med analoge kameraer, og elever ble gitt én 35mm-rull. Oppfordre dem til å tenke gjennom bildene før de tar dem, og ikke bare ta hundrevis.

#4: Se gjennom bildene. Få hver av elevene til å velge Y bilder, så dere ikke bruker 17 timer. Kanskje folk har tatt lignende bilder?

Sånn, det er nå en start. Oppdater oss, så kommer vi kanskje opp med noe mer etterhvert. Om de klager på at øvingene er hjernedøde så skylder du på meg (:
Jonta: har du vurdert å undervise?? Er du like god på å snakke for deg som du er på å skrive? Syntes ideene dine var veldig bra
Herlig, Jonta og resten av gjengen. Skal holde dere oppdatert på hvordan det ligger ann
Sitat av Maol33t Vis innlegg
Det som er typisk for MK foto er vel:
- Gylne snitt
- Komposisjon
- Fargebruk
- Blender, lukker
- ISO
- Objektiver
- hvorfor folk skal bruke manuelt i stede for auto?
Vis hele sitatet...
-Linjer
-Bevegelse
-Symmetri
-Kontrast

Til den praktiske delen: Ha en konkret oppgave til hver time. Foto av arkitektur, person (valgfritt eller bestemt snitt), kjøretøy, person/bil i fart (lære lukker/blender), blomster (classic) ol.

Oppgaven får de ca 15-10 min på hver gang, og så bruker dere noen minutter til å gå igjennom bildene på slutten av dagen og snakke om hva som er bra/mindre bra i plenum. Legg gjerne den praktiske oppgaven til dagens temaer. Da har man noe å se frem til mot slutten av dagen og større grunn til å følge med på undervisningen
Sist endret av m0nte; 23. september 2011 kl. 17:48.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Går litt inn i #2:

Komposisjon:
Treklosser i forskjellige farger, UV-filter klint inn med vaselin på objektivet (eller en annen måte å gjøre ting veldig uklare på).

De kan flytte på klossene og slikt, men akkurat som Ben Nicholson må de konsentrere seg om komposisjonen. «Ser det kult ut med 5 elementer der 4 er grønne og ett er rødt?», «Hva om vi har en rød dott oppi alt det mørgeblå?»

Med forbehold om at denne øvelsen bare datt oppi hodet mitt, og ikke er noe jeg har prøvd.
Ah, en av mine drømmejobber
Jonta oppsummerte vel temmelig godt det jeg hadde gjort også.

Hvis du orker og har tid så kan du jo gå inn på litt fotohistorie også, det er faktisk ganske morro om man interresserer seg veldig for foto.
Kanskje prøve å få vist "genius of photography" dokumentaren.

Lykke til ihvertfall!
Håper vi får updates på hvordan det går
Sist endret av random36598; 1. juni 2012 kl. 17:49.
Du kan også ha litt om historien, lyssetting og dra ut med elevene på fotosafari !