Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  43 5829
God aften!

Igår kveld dro jeg og en kompis opp i åsen for å se på utsikten utover hamar. Vi var så heldige at det begynte å tordne, og jeg hadde med kamera. Jeg har aldri prøvd meg på dette, så gjerne forklar hva som burde blitt gjort annerledes.

Det var ganske hyppig, så jeg kjørte lukkertid på 6 sekunder da det det var ganske langt unna og det ikke lyste så veldig opp. Blenderen stod på 6 på alle bildene, jeg vet det er veldig lavt for slike bilder, men som jeg skrev over så var det ikke så kraftig i starten, så jeg trengte all den åpningen jeg kunne ha. Trodde jeg...

Bilde 1


Bilde 2
Bilde nr 2 var sinnsykt!
Sist endret av grandiz; 13. juli 2010 kl. 15:50.
Flotte bilder! Lyn er flott å ta bilde av hvis man får det til. Noe du har gjort Likte spesielt bilde to!
... men jeg ser ikke noe torden?
Hehe, er bare jeg som aldri vet hva jeg skal kalle ting
Bilde nr 2 er sick kult
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Brukte nr 2 som bakgrunnsbilde, hvis det er greit for deg

Gode bilder
Hvilke kameraer er det mulig å få tak i som her slik "utløser" funksjon på som reagerer på lyn?
Sist endret av Xzip; 13. juli 2010 kl. 16:01.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av RampLest Vis innlegg
... men jeg ser ikke noe torden?
Vis hele sitatet...
Nei, merkelig, det der..

Synes spesielt bilde 2 var interessant. Det første var greit, men ikke kjempespennende.
Det er vel mulig å få det til alle speilrefleks, men det er ekstrautstyr som reagerer på lys
Dritbra! Bruker bilde nr2 som bakgrunnsbilde.
bilde nr 2 var bare helt sinnsykt ;P
Tror det er det beste lyn-bildet jeg har sett! Angrer nesten på at jeg ikke tok noen bilder i går

Forresten, hva slags blenderåpning er å anbefale? Ser jo ut som at 6 funka dritbra for deg
Sist endret av Tyrkeren; 13. juli 2010 kl. 19:25.
Sitat av Tyrkeren Vis innlegg

Forresten, hva slags blenderåpning er å anbefale? Ser jo ut som at 6 funka dritbra for deg
Vis hele sitatet...
Tok bildet i raw, så var såvidt det gikk, ble egentlig ganske overeksponert. Det kommer litt ann på, du kan lese litt her; http://www.lightningphotography.com/tips.html
Bilde nr. 2 hadde jo nesten et perfekt lyn, sykt pent å se på. Det eneste som trekker ned er bittelitt dårlig komposisjon. Uansett et kjempebra bilde!
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
CHDK er custom firmware for Canon, som også kan utløse raskt nok til bilder av lyn. Hvertfall ifølge dem selv.

Bilde #2; det eneste som er litt dumt er den strimla i øverste venstre hjørne. Ellers er det supert.

Bilde #1 vet jeg ikke hvorfor du lastet opp.
Sist endret av Jonta; 13. juli 2010 kl. 19:50. Grunn: La til glemt link.
Sitat av Jonta Vis innlegg

Bilde #2; det eneste som er litt dumt er den strimla i øverste venstre hjørne. Ellers er det supert.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg vurderte å redigere det bort, men syns det var greit å ha det der.

Sitat av Jonta Vis innlegg
Bilde #1 vet jeg ikke hvorfor du lastet opp.
Vis hele sitatet...
Haha ja, jeg satt å tenkte på det samme etter jeg hadde laget tråden, har som vane å laste opp to bilder, så da ble det slik
NAIZ... bilde nr2 går i walpaper samlinga mi
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar


Til dere som ikke ønsker lynet på høyre side :-)
Sist endret av Kekurikekaka; 13. juli 2010 kl. 21:00.
Sitat av Kekurikekaka Vis innlegg


Til dere som ikke ønsker lynet på høyre side :-)
Vis hele sitatet...
Du kunne gjort det litt nøyere da du først tok deg bryet
Er bare å markere rundt lynet deretter bruke Content-fill
Jeg vet, det var det jeg prøvde å hinte til
Sitat av Jonta Vis innlegg
CHDK er custom firmware for Canon, som også kan utløse raskt nok til bilder av lyn. Hvertfall ifølge dem selv.
Vis hele sitatet...
Finnes det noe lignende til EOS-kameraer?
Gig
Naturlig Talentløs
Gig's Avatar
Butcheren, er det nordlia sør for gjøvik jeg ser rett bak lynet på bilde 2?
gentleman #1
ViceR's Avatar
Flott bilde, det nr. 2!
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Viva la Opium Vis innlegg
Finnes det noe lignende til EOS-kameraer?
Vis hele sitatet...
Sjekk lenken du. EOS = Canon btw (:
Sitat av Gig Vis innlegg
Butcheren, er det nordlia sør for gjøvik jeg ser rett bak lynet på bilde 2?
Vis hele sitatet...
Litt usikker, men det er mye mulig
Sitat av Jonta Vis innlegg
Sjekk lenken du. EOS = Canon btw (:
Vis hele sitatet...
Selvsagt, men det står jo ingen steder på siden (som jeg finner) at dette funker på EOS-kameraer. Derfor jeg spurte.

Men fant etter litt googling denne delen av siden deres, og fulgte intruksjonene. Fungerer knirkefritt.
Kjempestilig!
Feteste bildet ever jeg har sett av lyn nr.2
Utrolig fett bilde!

Kan jeg værsåsnillplis bruke det som bakgrunnsbilde?

(Just did it...)
I og med at det var endel som ville bruke det som bakgrunn, laster jeg opp en større verjson:

Nå skjønner jeg hvorfor hattifnatter ser ut som de gjør.

Kjempetøft bilde! Du har klart å få frem det tøffeste med lyn; den rå krafta. Nydelig utsnitt, farger og komposisjon. Eneste jeg kan utsette på er treet til venstre i bildet, men det er jo bare snakk om noen få tastetrykk så er det borte.
Greit greit, versjon uten trær og annet på venstresiden:

Sinnsykt fett

Satt å tenkte på å sette ny bakgrunn, så dukket denne tråden opp, midt i blinken
Elsker bilde 2 men er ikke den i avisen i dag?=)

Tok over 20bilder i går natt....

Og nå har noen stjålet kameraet mitt!!

Hater sånt!

Min første skjangse på og ta bra bilder av torden og kamerae`t er borte..
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Viva la Opium: Ah, du tenkte på Powershot-serien og slikt (som CHDK også har custom firmware for) også? My bad. Tenkte det var en selvfølge at de hadde for dSLR-ene i EOS-serien.

Butchern: Se der ja. Blir mindre og mindre rotete det bildet. Good stuff.
Sitat av ffanta Vis innlegg
Elsker bilde 2 men er ikke den i avisen i dag?=)
Vis hele sitatet...
Det er visst det. De kjøpte meg for 20 flaxlodd

Sitat av ffanta Vis innlegg
Tok over 20bilder i går natt....

Og nå har noen stjålet kameraet mitt!!

Hater sånt!

Min første skjangse på og ta bra bilder av torden og kamerae`t er borte..
Vis hele sitatet...
Det er noe dritt, du har min sterkeste medfølelse

Errr, jeg har et lite problem folkens! Jeg våknet opp til 3 tapte anrop av folk som ville kjøpe bildet. Hva skal man ta for slikt? Jeg har overhodet ikke peiling på hva som er vanlig pris på et bra bilde. Anyone?
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Angående å selge bildet; spørs helt på hva de tenker å bruke det til, budsjettet deres, og ikke minst lisensiering (får de bruke det så mye de vil? Kun én gang? Kommersielt?).
Jeg selger ikke rettighetene, men de vil skrive ut bildet selv å ha det på veggen
The bush kangaroo
Sk!ppy's Avatar
si mellom 1 til 5000
Sinnsykt fine bilder, skjønner ikke åssen folk klarer å ta sånne bilder. Keep on the good work
Sitat av Brainiac Vis innlegg
Brukte nr 2 som bakgrunnsbilde, hvis det er greit for deg

Gode bilder
Vis hele sitatet...
Da er vi to
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av Butchern Vis innlegg
Det er vel mulig å få det til alle speilrefleks, men det er ekstrautstyr som reagerer på lys
Vis hele sitatet...
En måte er vel også å stille seg opp en mørk plass med lukkeren stilt inn på BULB og la`n gå lengst mulig og ta så mange bilder man kan den gangen?

Har flere ganger planlagt å stille meg på en oversiktelig plass (ved Oslofjorden et sted kanskje..?) med vidvinkelobjektivet mitt. Hvor lenge venta du for å få dette bildet forresten?

Forresten, glemte jeg å si at dette var et av de mest sukessfulle tordenbildene jeg har sett noengang?