Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1647
God kveld, godtfolk!

Var ute i hagen før idag etter et kraftig regnskyll og tenkte jeg skulle prøve meg på litt macro-fotografering. Jeg har ikke noe dedikert macro-objektiv så jeg brukt mitt litt fattige 18-200mm sigma-objektiv.

1.


2. (Bildet bærer preg av kraftig støyfjerning da lyset var en mangelvare og jeg kjørte opp iso'en litt for mye)


3.


Hva syns dere, på både godt og vondt?
Syns det var særdeles bra, alle bildene. Syns bilde 1 hadde noe mystisk over seg! Bra komponert!
Sitat av Donkeybrain Vis innlegg
Syns det var særdeles bra, alle bildene. Syns bilde 1 hadde noe mystisk over seg! Bra komponert!
Vis hele sitatet...
Ja, regndråper har en tendens til å piffe opp ellers kjedelige motiver
på det første burde du ha tatt bildet en anelse lenger "ned", så man fikk med den nederste spissen på bladet i stedet for å kuttes av
Atomet: Jeg croppet bildet litt så spissen ble fjernet i prosessen. Prøvde litt diverse og kom frem til at bildet ble bedre med en kutt på det ene bladet og mindre rom under de andre enn omvendt

Kan se litt nøyere når jeg kommer hjem, ligger atm i telt i Gaula på laksefisketur
wow! dette var vakkert,ikke for å kuppe tråden ,men bare for å spørre de som har peil: jeg har D90 og ønsker å ta slike bilder(hva må jeg har for å gjøre det og hvordan? en spesiel linse eller filter?)
Utrolig fine bilder, likte fargene/fargkombinasjonen særdeles godt.
På bilde nummer tre kunne jeg tenkt meg en anelse mer dybdeskarphet, slik at spissen på bladet hadde blitt i fokus.
herlige farger! syns nesten det siste mangler litt svart, sett i forhold til de to andre som er litt mørkere.
Sitat av ErikH Vis innlegg
herlige farger! syns nesten det siste mangler litt svart, sett i forhold til de to andre som er litt mørkere.
Vis hele sitatet...
Mulig, usikker på hva som funker best:

KP til deg!

Utrolig bra bilder! Likte spesielt det første.

Bare for å få det oppklart - kan noen forklare meg _helt_ enkelt ka makro er for noe?
Macro er nærbilder, ned på detaljenivå. Hvor grensa går for hva som ikke er det vet jeg ikke
Sitat av Butchern Vis innlegg
Macro er nærbilder, ned på detaljenivå. Hvor grensa går for hva som ikke er det vet jeg ikke
Vis hele sitatet...
Takk! *titegn*
Det var noe meget tiltalende med bilde 1.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Først av alt: Meget pene bilder. Særlig det første. Hva har du gjort i post bortsett fra støyreduksjon? Er EXIF beholdt? (Har ikke mulighet for å sjekke akkurat nå). Får meg til å tenke på Linux Mint sin grønne, grafiske profil. Takk til tafsern for det særdeles passende ordet "tiltalende". Skal jeg noen gang reise tiltale mot noen, skal jeg ha med meg noen av disse (høhøhø...)
Sitat av xhacktly Vis innlegg
wow! dette var vakkert,ikke for å kuppe tråden ,men bare for å spørre de som har peil: jeg har D90 og ønsker å ta slike bilder(hva må jeg har for å gjøre det og hvordan? en spesiel linse eller filter?)
Vis hele sitatet...
Makroobjektiver finnes det en del av. Disse har kortere fokuseringsavstander enn vanlige objektiver, som gjør at man får motiver i fokus som er veldig nære kamera. Nikkor har sikkert bra makro-objektiver, og Sigma har et 105 mm som sikkert finnes med Nikon-mount. (Har ikke personlig erfaring, bruker Canon EF 100 mm f/2.8 makro. Men er bare å google noe som "Nikon macro"). Jeg ville gått for 100 mm eller mer. 50-60mm kan bli litt for nære motivet.
Sitat av Eplebit Vis innlegg
Bare for å få det oppklart - kan noen forklare meg _helt_ enkelt ka makro er for noe?
Vis hele sitatet...
Sitat av Butchern Vis innlegg
Macro er nærbilder, ned på detaljenivå. Hvor grensa går for hva som ikke er det vet jeg ikke
Vis hele sitatet...
Dette har med hvor stort motivet blir avbildet på bildesensor eller film.

Når det er snakk om makro ser man forholdstall som 1:4, 1:2, 1:1, og også 2:1, 3:1, 4:1 og 5:1 (Canon MP-E 65 mm har de sistnevnte).

Noen mener at ekte makro begynner på 1:1 (Og så videre til 2:1 og i den retningen), imens andre er mer... liberale og kaller også 1:2 (også kalt 0,5x) makro.

Hva betyr disse forholdstallene?

Dette skjønte jeg lenge ikke. Svarene jeg fant var meget kryptiske, helt til jeg til slutt fant et svar som gjorde at jeg skjønte det:

Vanlig 35mm-film (også kalt 135 film (lurer på om det var Kodaks produktnummer for filmen)) har et areal på 36*24 mm. Dette har også FF-dSLR (Full frame digital single lens reflex - Fullformat digitalt speilrefleks). Om du tar bilde av en bille som er 18 mm lang, og denne er 18 mm lang på filmen/sensoren, har du tatt bildet i makro 1:1. (Når du ser på bildet ser du at billen dekker halvparten av bredden)

Er den 18 mm lange billen 9 mm lang på film/sensor, så er bildet i 1:2 makro (0,5x). På bildet ser du at billen opptar 1/4 av bredden.

Er den 18 mm lange billen 35 mm lang på film/sensor, så er bildet i 2:1 makro (2x). På bildet ser du at billen opptar hele bredden.

Dette gjelder også for mindre formater, som f.eks. Canons APS-C format (1,6x crop) som er 22,2 mm * 14,8 mm (22,2 mm lang bille strekker seg over hele bredden av bildet.).

Håper dette har vært til hjelp for andre som har grublet over disse forholdstallene, og igjen: Flotte bilder Butchern.
Jeg er litt for trøtt til å kommentere kuttingen av bildene nå, men fargene er fantastiske.