Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 704
Hei.

Driver å konfigurerer conky for øyeblikket, og kom over noe som virkelig plager meg..

Dette skal jeg gjøre?

$ lsb_release -d > ~/distro
($ cat /home/satan/distro
Description: Debian GNU/Linux 5.0.3 (lenny))

Så legger jeg denne kommandoen i .profile for å kjøre den ved login.
Dermed skal jeg bruke conky til å samle den informasjonen og vise den frem, slik at jeg alltid kan ha en oppdatert beskrivelse av OS-et mitt.

.conkyrc:
${head /home/marius/distro.txt 1}

Nå dukker "Description: Debian GNU/Linux 5.0.3 (lenny)" opp i conky riktignok.. Men kan ikke si jeg liker ordet "Description: "
Noen som vet hvordan jeg bruker terminalen til å fjerne ordet, samt mellomrommen etter? Slik at jeg får en fil som kun består av " Debian GNU/Linux 5.0.3 (lenny)".

Jo, også lurer jeg på åssen jeg kan få conky til å hente ut spesifikke linjer, istedenfor tail eller head? ..Fant ikke noe om dette i $man conky.

Vet at jeg kan bruke lsb_realease -d --short, men lurer fortsatt på det samme =)
Sjekk ut sed og AWK.. Noen andre her kan kanskje forklare deg enkelt hvordan de brukes, jeg har desverre ikke tid. Ellers er det bare å søke på google og du finner massevis av tutorials.

(står forøvrig i wiki-artikkelen også)
Sist endret av serpentine; 23. januar 2010 kl. 18:23.
cat /home/satan/distro |awk -F : '{print $1}'

edit: må kanskje være $2 .. jeg husker ikke :P
Sist endret av RandomiZed; 23. januar 2010 kl. 18:26.
$2 og awk leser også fra filer, så ingen grunn til å bruke cat.
Vil forøvrig være lettere å bare bruke {exec lsb_release} i conky.
Sitat av Goophy Vis innlegg
$2 og awk leser også fra filer, så ingen grunn til å bruke cat.
Vil forøvrig være lettere å bare bruke {exec lsb_release} i conky.
Vis hele sitatet...
Aaah.. Med exec så kjører den programmer gjennom terminalen? Er ikke dette veldig ressurskrevende i forhold til dens egene programmer og kommandoer?

Liker å bruke så lite ressurser som mulig
...bortsett fra at jeg bruker KDE da :S Noen som har noe erfaring med KDE 4 i Debian 5 Lenny?

Men.. Noen som vet hvordan jeg kan gå frem på å bestemte deler av en linje? Leste litt om sed, virket som om dette bare fjernet linjer. Eller er jeg helt på bærtur nå?

Oyda.. så helt feil jeg :S Tok meg ikke engang tid til å prøve kommandoen til RandomiZed, som forøvring funket! Kan vel bruke sed til å fjerne mellomrommet?

eller bare forsette med awk?

Blir litt mye på en gang her ser jeg!
Får bare lese meg opp på gawk og sed..

Et spørsmål, da de andre er visket bort, hvordan får jeg sensorene til farten på viftene til å fungere?
Sist endret av Prognisse; 23. januar 2010 kl. 19:07.
Sitat av Freiheit Vis innlegg
Men.. Noen som vet hvordan jeg kan gå frem på å bestemte deler av en linje?
Vis hele sitatet...
Det klassiske unix verktøyet for å plukke ut deler av en linje er cut. 'man cut' i shellet ditt.
Sist endret av tingo; 24. januar 2010 kl. 01:51. Grunn: skriveleif
Sitat av Freiheit Vis innlegg
Et spørsmål, da de andre er visket bort, hvordan får jeg sensorene til farten på viftene til å fungere?
Vis hele sitatet...
Du kan prøve å se litt på den her:
http://langvann.ath.cx/sysinfo.sh
et script jeg skrev i 2005, står forklart hva du trenger å ha installert etc.etc.
scriptet fungerer muligens ikke HELT som det skal fordi det fins nyere og mere oppdaterte distroer nå for tiden.

Sitat av langvann@EFnet /sysinfo
09:53 <@langvann> Hostname: pedobear // Distribution: [Debian ] // CPU: [ Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 1300MHz@Intel(R) MHz] // MEM: [Tot: 244Mb Free: 9Mb Use: 235Mb ] // Kernel: [2.6.31-14-generic] // VGA: [ nVidia Corporation NV6 [Vanta/Vanta LT] : No display found!] // Uptime: [56.0 days]
09:56 <@langvann> Bandwith: Current Downstream: 1.67kB/s * Current Upstream: 0.00kB/s
09:56 <@langvann> Uptime: [56.0 days]
09:56 <@langvann> Sensors: None found. Did you modprobe i2c_sensor?
09:56 <@langvann> CPU: [ Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 1300MHz@Intel(R) MHz]
09:56 <@langvann> Memory: [Tot: 244Mb Free: 6Mb Use: 237Mb ]
Vis hele sitatet...
Uansett, jeg lærer iallefall fort av å se på annen kode og modifisere det til mitt bruk.

Det ligger i scriptet, en funksjon for å vise viftefart, men siden jeg har byttet hovedkort med et som jeg ikke har drivere til, så vil ikke sensorene registrere slik det en gang gjorde. (som du kanskje ser at scriptet fortalte meg).

Good luck