Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  69 5943
3.6.2. Kan jeg avlive katten min selv?
I prinsippet ja, men det anbefales ikke. Det er tvilsomt om de fleste katteeiere har nok kunnskap til å gjennomføre en avliving på en dyrevernmessig forsvarlig måte. Jeg anbefaler derfor å ta dyret med til veterinær dersom det skal avlives. Avliving ved hjelp av medikamenter, gass og gifter kan bare utføres av veterinær, eller av person med spesiell tillatelse fra veterinærmyndighetene (offentlige kattefangere o.l.).

Forskrift for avliving av hund og katt, og av pelsdyr i fangenskap sier at en våpenkyndig person kan avlive katter med et skudd (fra hagle eller annet egnet våpen) mot hjernekassen. Det er dessuten lovlig å avlive kattunger yngre enn 8 dager ved hjelp av et kraftig slag mot hodet. Dette slaget skal medføre "umiddelbar bevistløshet og død".
Det beste er å ta livet av kattene før de får øyne.
For da får man ikke dårlig samvittighet ^^,

Og hvordan i alle dager får du kattene dine til å tisse andre steder enn hvor de skal? O.o
Kattunger skal tisse inne, i kattesand, også lærer de seg senere å gi beskjed når de skal ut og tisse, og diverse tungere saker.

Annyway... Å henge opp lapper med "Katter gis bort" med bilder av kattene på, er alltid en sikker vinner!

Å legge ifra seg kattene i en grøft vil nok ikke fungere!
Katter har en helt sinnsyk rettningssans, og vil da dra "hjem igjen".
- Men det kommer litt ann på hvor lenge katten har bodd hos deg, og hvor gammel den er.
Det er derfor man skal holde katter man nettopp har fått inne i den første uka eller lenger.

Men det er nok vanskelig å få gitt bort katter som ikke er husreine.

Ps.: p-piller til katter syns jeg er best, selv om de kan få kreft av det.
Ved sterilisering er det visst nok en risk for at katten kan dø (?!) og dessuten er det dyrt.
(syns jeg da!)
Og katter blir latere av sterilisering og kastrering, og blir derfor lett fete.
Hannkatter kan visst og få lever eller nyre problemer av kastrering.
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Cricketkølle
spreng katten... Det kjenner'n kun i 0.06753 sekunder
smør leverpostei eller annet snacks i enden av løpet til en hagle og vent til et passende øyeblikk. død på under et sekund.
ville ikke gjort det selv, så kommer an på hvor stone cold du er. :P
ville gitt dem til dyrlegen og dratt kortet jeg.
Sist endret av mrniceguy; 4. juli 2007 kl. 18:53.
hørt at noen putter dem i en pose og slenger dem i veggen..
Sitat av mrniceguy
smør leverpostei eller annet snacks i enden av løpet til en hagle og vent til et passende øyeblikk. død på under et sekund.
ville ikke gjort det selv, så kommer an på hvor stone cold du er. :P
ville gitt dem til dyrlegen og dratt kortet jeg.
Vis hele sitatet...
Er ikke alle som har noe på kortet
Sitat av cannabis-manndi
hørt at noen putter dem i en pose og slenger dem i veggen..
Vis hele sitatet...
Jeg tror det ansees som dyreplageri...

Jeg tror jeg ville ha hugget av dem hodet!
Det gjør man jo på høner!
(men jeg tror nok ikke at kattene vil springe rundt etter på)
Sitat av simdal
Er ikke alle som har noe på kortet
Vis hele sitatet...
viss trådstarter ikke har noe på kortet: Se løsning en

viss løsning en ikke virker, selg dem. ikke GI dem bort, da ender de mest sannsynlig opp med samme problem som deg. det er som å kjøpe seg et tv til prisen av en brunost,det går ikke lange tiden før tvet er full av øl.
Snakka med en gamling på jobb, han sa at dyrelege og skyte de i hode med et våpen var det mest humane

Er vel en del delte meninger rundt dette, så det kan vel diskuteres i det uendelige
Sitat av handy.
det der er svada.. naboen tok 8 kattunger i en tett sekk, forgifta som pokker med kullos..

det tok en time, så begynte kattejævlene å mjaue igjen.. sikkert veldig humant..

ta med deg dyra på hytta, lån hagla til bestefar.. og lag deg en herlig jakke..
Vis hele sitatet...
lol!! Hehe, seigliva jævler!!
Hm, er mange her jeg gjerne skulle ha tatt en liten mano-a-mano-prat med ja... Du avliver IKKE kattunger ved å legge dem i en pose og denge i veggen/dumpe i sjøen/e.l, folk som gjør sånt fortjener så jævelig grisebank!!!

Sitter her med tre utrolig nydelige og kjælne kattunger rundt meg akkurat nå, noen som hadde dumpa dem utafor dyreklinikken der dama jobber når de var kanskje et døgn gamle. Var litt jobb de første ukene, men så utrolig kos etterhvert! Selv om det var slitsomt som pokker å stå opp midt på natta for å gi dem melk fra tåteflaske den første uka, så tror jeg det var noe av det koseligste jeg noensinne har vært med på.

Ett veldig godt tips: Ring rundt til litt dyreklinikker i området, og spør om de vet om noen som vil ha en kattunge. Der dama jobber har de faktisk ganske lang venteliste på folk som har lyst på kattunger (drammen dyreklinikk), og dyreklinikker passer gjerne også på at det er folk som tar godt vare på dem som får dem. Er dere lure, så får dere sterilisert/kastrert kattene deres, så slipper dere "problemet" senere (p-piller gir bortimot garantert kreft etterhvert, og er dessuten dyrere i lengden enn å sterilisere, som også er *veldig* safe).

MEN, la dem være hos mora til de er 8 uker eller så, da er det mye lettere å få gitt dem bort siden de da vil være renslige, kan spise vanlig mat++. Setter du opp en sandkasse for dem, så lærer de også å pisse/drite i den helt av seg selv ganske kjapt. La dem bo på badet f.ex., så er det heller ikke noe problem de dagene det tar mellom da de begynner å tusle rundt og gjøre fra seg, til de har skjønt greia med kassa.
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Gratulerer atomet med første SKIKKELIGE respons på tråden (selv om det har vært noen kloke hoder her tidligere også)

Problemet er ofte at folk som skaffer seg katter og ikke hund er folk som ikke verdsetter et katteliv like seriøst som for eksempel et hundeliv.
Grunner til dette kan gjerne være at hunder ofte er mer trofaste, de er stort sett i nærheten av eieren å lyer oftere på kommando.

Om man ikke vil ha kattunger (noe man ikke bør ville ha, siden det er for mange kattunger i forhold til etterspørselen) så skal man kastrere/sterilisere katten sin. Dette fører også ofte til at katten blir roligere og at den markerer mindre rundt om kring.

Viktigste er at når man har skaffet seg en katt, så skal man ta vare på katten sin. Det samme gjelder naturligvis også alle dyr.
Sitat av mrniceguy
viss trådstarter ikke har noe på kortet: Se løsning en

viss løsning en ikke virker, selg dem. ikke GI dem bort, da ender de mest sannsynlig opp med samme problem som deg. det er som å kjøpe seg et tv til prisen av en brunost,det går ikke lange tiden før tvet er full av øl.
Vis hele sitatet...
Ikke vondt ment, men det med tven og brunosten gav absolutt ingen mening, i mitt hode
Uansett! Det er veldig få som vil betale for å få en helt vanlig katt!
Eneste katter som folk punger ut for er rasekatter med stamtavle (og mange av rasekattene er til og med grautstøgge!)

Ganske enig med tnt, i at folk verdsetter hunder mer en katter.
(jeg verdsetter katt mest)
Forskjellen på katter og hunder, det er at hunder tenker "følg lederen".
Mens katter ikke er noe "følg lederen" dyr.
Katter er i en mindre grad flokkdyr, selv om de likevel er flokkdyr!

Personlig, så liker jeg ikke hunder så godt!
Hunder liker deg nesten uansett! Bare gi den noe godt, så elsker den deg med en gang.
(selv om min mening er at dyr ikke kan elske, de bare føler innstinkt)
Men det kommer vel kanskje litt ann på hunden og da... Men de fleste hunder jeg har hatt med å gjøre har vært så naive.
Uansett, katter, katter nærmer seg sjeldent nye folk med en gang, med mindre de er ekstremt husvarme! (og jeg er oppvokst med katter)
Man må liksom jobbe seg til kattens tillit!
(fine katten)

Jau!
Sist endret av GothQueen; 5. juli 2007 kl. 02:22. Grunn: trykkleifer og feilslurver
KP til atomet fra meg i allefall.
VI har vel stort sett klart og svare på spørsmålene hans her og gitt han noen moralprekener i tillegg.
Personlig liker jeg hunder bedre en katter. Jeg har en vekterhund det er partnern min om natta, jeg kan garantere selv om du slenger en saftig biff til han så vil han ikke like deg! Alt er i hvordan du trener dem!
Katter derimot har vi så mange av. Vi har tilogmed villkatter nå i oslo og hvis de sprer seg til oslo marka og lignende vil de gjøre ubotelig skade på faunaen. (ja de har jakt instinkt)
Sitat av Cowkiller

Kattunger gis vekk!
50kr følger med for hver katt!
Vis hele sitatet...
Vil du overlate kattungene til folk som skal ha en simpel 50 lapp for dem?
Da blir folk å hente opp kattene og tjene litt penger på det... etterpå dumper/avliver de dem!
Gi dem heller bort uten tillegg, for da kommer folk som virkelig vil ha en katt og kanskje henter dem!
Nå er det sommerferie for en del folk, og i sommerferien "kaster" folk ifra seg husdyrene!
Putt de i en pose å kjør de ut i skogen
ta en tampong med sennep på stapp dem godt inn i ræva på katten. og håpe at de aldri kommer tilbake
Sist endret av Ford_4000; 5. juli 2007 kl. 14:28.
jeg er for eksos avlivning
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Stemmer for å samle samtlige søppelnerder fra denne tråden i ett rom og gjøre omtrent samtlige ting som er diskutert her med de. Hvordan en tråd om fjerning av katter kan bli på 68 poster er totalt hinsides min fatteevne.
Sist endret av m0b; 5. juli 2007 kl. 14:37.