Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 872
Dette blir vel tildels "off-emne", men fant ikke noe bedre sted:

Bare en liten introduksjon om tilfeldige sammentreff: (ganske lang. sorry.)
Idag pakka jeg sammen pc'n for å komme meg til et lan. Jeg satt opp stolen og alt, og venta påt transporten som skulle komme å hente meg. Fyren kommer, og jeg lemper stash inni bilen, og når jeg tror jeg har husket alt, løper jeg for å se om det er noen cd'r jeg har glemt, som kan være greie å ta med seg. Jeg får øye på en disc med en del gammle spill som er rippa, hvor den selvskrevne teksten sier: "DK2, Alpha Centuri og SC 3000". Jeg regner med at dette kan være gøy å ta med seg, spess de to første, og driter i å sjekke om det faktisk er den discen som ligger inni coveret.

Jeg løper ut til bilen igjen, og setter meg inn. Sjåføren spiller en gammel tape-kasett med opptak av "War of the Worlds"-musikken. Så går det opp for meg, at jeg gjennkjenner noen lydeffekter. "Hvor har jeg hørt det før?" tenker jeg. Etter kort tid tenker jeg ikke mer over det.

Vi kjører, og underveis åpner jeg coveret jeg har i hånda, bare for å sjekke at det idetheletatt er en disc inni der. Da ser jeg det.

Discen har ordene "AoE2 og WoW" på seg. WoW = War of the worlds, halvgammelt spill.
For et sammentreff? Og av alle ting, hvor ofte er det folk hører på tape-kasetter fra 70-tallet, om ting som er nesten helt glemt. Han forklarer at han rydda litt i kjelleren, og plutselig fant han den der.

Jeg har vært borti slike "tilfeldige" sammentreff flere ganger før, som for eksempel så snakker vi om noe på skolen, eller er innpå et bestemt emne, og når jeg kommer hjem kommer dette på nyhetene i en elle anna form.

-Derfor spør jeg. Er det mange andre som har hatt "tilfeldige" sammentreff flere ganger?
-Hvordan funker sammentreff, noen vitenskapelige undersøkelser på et så "ut-på-jorde"-emne?
Syns det er litt creepy med sammentreff. Spesielt når de skjer flere ganger gang på gang, med noen dager - noen uker's mellomrom.

Edit: Forkortet thread-name. Ser bedre ut på hovedsiden.
Sist endret av ProZhen; 15. mai 2005 kl. 15:01.
Jrg har hatt det ett par ganger, spesielt i sammfundslære timene. Tror ikke det er noe overnaturlig, bare tilfeldig sammentreff.
Dette skjer av og til med meg, og jeg har konkludert med at det er tilfeldigheter. Husker ikke så mange av dem nå, men husker da jeg spilte GTA: Vice city og hører på p3 elns og akkurat idet jeg blir busted så hører jeg strofen "I fought the law but the law won" (The Clash - I fought the law) på radioen.
Her for noen dager siden skulle jeg forklare en jente teksten i sangen "det va'kke min skyld" og noen få timer etterpå ble den spilt på radio. Hadde ikke hørt sangen på flere år før jeg hørte den på radioen da og var ganske rart da den kom på radioen etter jeg nesten nettopp hadde pratet om den.

Velger også å tro det er sammentreff
Jeg har troen på at man ikke hadde tenkt over det dersom det ikke hadde passet inn som et sammentreff. Vanskelig å forklare helt hva jeg mener, skal ta et eksempel.

Kan godt være at "Det va'kke min skyld" spilles langt oftere på radioen enn hva du faktisk husker, men du stusser ikke over det da. Ettersom du hadde forklart den jenta teksten og hadde hjernen "fokusert" på den sangen, stusset du plutselig over at den ble spilt på radio.

Ofte når jeg lærer nye ord/uttrykk så hører jeg dem "hele tiden" i media osv, men de er der vel hele tiden, bare at jeg ikke reagerer på dem der og da, ettersom jeg ikke har noe "forhold" til dem på daværende tidspunkt.
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
Det er en fyr som har gjort en undersøkelse på mirakler (usannsynlige hendelser), og det skal visst skje ganske ofte.

Det kan dere lese om her:
Dagbladet


Det er ofte jeg har latt radioen stå på mens jeg leser i blader eller bøker, og det skjer ofte at de samme ordene som blir lest i boka samtidig blir sagt på radioen. Det kan føles ganske merkverdig..
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Hahaha.. Dere må se "I LOVE HUCKABEES"!!! Den handler om akkurat dette; tilfeldigheter.

En mann ser en neger 3 ganger i løpet av samme dag. Så blir han HELT besatt av å finne ut hvorfor, og oppsøker to gale psykologer. Mange eksistensielle spørsmål senere blir han lykkelig.

Verdt å sjekke ut
jeg drømte at jeg hadde sex og så hadde jeg sex igår OMFG!!
Sitat av thodahl
Jeg har troen på at man ikke hadde tenkt over det dersom det ikke hadde passet inn som et sammentreff. Vanskelig å forklare helt hva jeg mener, skal ta et eksempel.

Kan godt være at "Det va'kke min skyld" spilles langt oftere på radioen enn hva du faktisk husker, men du stusser ikke over det da. Ettersom du hadde forklart den jenta teksten og hadde hjernen "fokusert" på den sangen, stusset du plutselig over at den ble spilt på radio.

Ofte når jeg lærer nye ord/uttrykk så hører jeg dem "hele tiden" i media osv, men de er der vel hele tiden, bare at jeg ikke reagerer på dem der og da, ettersom jeg ikke har noe "forhold" til dem på daværende tidspunkt.
Vis hele sitatet...
Ja, forstår hva du mener, tenkte faktisk over det i sted (tilfeldig? ). Da jeg var liten og lærte meg ordet "aksje" virket det som om ordet var overalt :O
Sitat av r33l
jeg drømte at jeg hadde sex og så hadde jeg sex igår OMFG!!
Vis hele sitatet...
OMFG det må være ett mirakel neiiida

Stormen : enig den filmen var veldig bra
Er jeg den eneste her som ikke tror sånne sammentreff er tilfeldige?
Jeg mener bare at jeg tror det er en grunn til at de inntreffer, men vet ikke helt hvorfor... Kanskje det har noe med at man skal bli mer til stede eller oppmerksom på det man gjør e.l.