Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1163
God kveld kjære freaks!
Jeg har fått diagnosen ADHD nå i voksen alder. Har alltid vært mistanke om det fra forskjellige lærere og voksne i familen da jeg var yngre. Har slitt utrolig mye med konsentrasjon og motivasjon spesielt på skolen noe som er synd fordi jeg har gode evner der utenom.

Jeg har nå fått diagnosen hos DPS og må vente på deres doktor for å få medisiner? Ble fortalt at det ville ta et par mnd før det var ledig der og fikk et skjema fra DPS som skulle fylles ut av legen for å sjekke forskjellige ting, som blodtrykk, kolesterol osv.

Nederst på det skjema står det urinprøve ved rusmidler. Jeg har ingen histrorie med rus i journalen min heldigvis men antar at jeg må ta en urinprøve uansett?

Jeg røyker cannabis og har gjort det de siste årene da det hjelper meg mye med angst og søvnparalyser/generelle vansker med å sove.

Har røyket daglig de siste 2 årene ca, som regel bare på kveldstid men av og til hele dagen om det har passet seg. Har egentlig ingen ønske om å legge cannabis på hylla men har virkelig lyst å få til skolen med eventuelle medisiner.

Er det nå sånn at jeg må ta urinprøve en gang hos legen eller kommer det flere ganger? Har noen hjemmetester hjemme, kan jeg bruke disse for å sjekke om jeg er ren før jeg skal til legen for dette?

Setter pris på alle svar!
Ønsker dere alle en riktig god kveld og en god helg!
Anonym bruker
"Tilfreds Håkjerring"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Slutt å røyk nå. Var på utredning og måtte gå på urin prøve 1 gang i mnd i et halvt år.
Hei. Fyr som akkurat bikket 30 her og fått diagnosen for under 1 mnd siden. Og alt jeg kan fortelle deg er at det er veldig, veldig individuelt utifra hvor du bor og hvem du får som psykolog.

Jeg hadde en veldig ung og ny psykolog, veldig enkel og grei å prate med. Etter tester og prating i litt over 1 mnd sa hun at jeg lå "midt mellom" diagnose og ingen diagnose på adhd. Tenkte det var helt greit og vi skulle legge det i bakhånd for å se om andre ting kunne hjelpe problemene jeg hadde.

Da jeg møter opp på neste møte sitter plutselig hovedlegen der sammen med psykologen da han hadde fått tid til å lese gjennom papirene den morgenen av ren tilfeldighet. Pratet litt i 30 minutter før han sier "jeg har holdt på med det her i 25 år og det er ikke bare så enkelt som ta en test, få en score og der har du diagnosen. Jeg går å skriver resept til deg med engang så kan du starte i morgen"

Ingen blodprøver, ingen EKG, ingen urinprøver som man hører mange må ta. Og jeg har nevnt bruk av cannabis for søvn her og der.

Jeg vil nok fortsatt anbefale å gå av alt annet, inkl cannabis i perioden du starter med medisin for å kjenne hvordan kroppen reagerer på den uten noe annet som kan påvirke effekt, bieffekter osv.

For å svare på "spørsmålene" dine så vil det nok bero på om du tester positivt eller negativt om du må ta urinprøve flere ganger. Vet de helst vil du skal være rusfri i flere mnd (6?) før du starter med medisin. Og ja, så lenge testene dine er sensitive nok vil du kunne dobbeltsjekke om du pisser rent før du eventuelt tar en test hos legen. Noe som vil fort ta 1-2 mnd om røyker daglig.
Anonym bruker
"Tilfreds Håkjerring"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Så mye som du røyker er du nokk ikke clean før om 60-90 dager:/
Anonym bruker
"Viss Brisling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
AverageJoe sier det meste du trenger å vite. Om du må ta urinprøve eller ikke avhenger helt og holdent på klinikken og menneskene du møter der. Men om du må ta en prøve og den er positiv, så må du mest sannsynlig levere rene prøver i tre måneder sammenhengende før du får medisiner, med tanke på det, og at det er utelukkende positivt å begynne å prøve medisiner, bli kjent med dem og hvordan de påvirker deg uten noen andre rusmidler og medisiner inne i bildet, vil jeg råde deg til å ta en solid pause asap.

Det er to bieffekter av stimulerende medisiner du burde være bevisst over fordi cannabis kan både maskere over eller forsterke disse, jeg tenker da på hvordan stimulanter kan negativt påvirke søvn og matlyst, og av erfaring kan disse bieffektene resultere i et økt forbruk av cannabis for å bøte med disse istedenfor å prøve andre medisiner eller redusere dosen.
Anonym bruker
"Engstelig Elg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Standarden er urinprøve. Ganske naturlig nok da de vil uteslutte at rus er årsaken til symptomene.
Spesielt hvis du gjør utredningen via det offentlige helsevesenet.
I teorien holder det strengt med en urinprøve før oppstart slik at de vet at du er clean når du begynner.

Siden jeg har rushistorie fikk jeg beskjed om å levere prøver ukentlig i 7 mnd, først og fremst fordi ventetiden til DPS var så lang,
men sikkert også som ett power move, type vi gjør det fordi VI BESTEMER

Det som jo er avgjørende er prøvene etter oppstart. For å måle verdiene. Både med tanke på misbruk, men også for å tilpasse mengde.
Nå vil jo så mye røyking som du beskriver potensielt forverre symptomene dine som korttidshukomnelse etc. Noen sover bedre etter at de begynner med sentralstimulerende. Husk og at cannabis+SS kan øke risk for hjerte og jarsykdom hos enkelte pga blodtrykk/puls.

Mitt råd: Kutt røykinga, prøv meds og se hva som skjer. Høres ut som du selvmedisinerer deg, men cannabis kan skape/forverre problemer selv om den kanskje hjelper på noen.
Sitat av AverageJoe Vis innlegg
Hei. Fyr som akkurat bikket 30 her og fått diagnosen for under 1 mnd siden. Og alt jeg kan fortelle deg er at det er veldig, veldig individuelt utifra hvor du bor og hvem du får som psykolog.

Jeg hadde en veldig ung og ny psykolog, veldig enkel og grei å prate med. Etter tester og prating i litt over 1 mnd sa hun at jeg lå "midt mellom" diagnose og ingen diagnose på adhd. Tenkte det var helt greit og vi skulle legge det i bakhånd for å se om andre ting kunne hjelpe problemene jeg hadde.

Da jeg møter opp på neste møte sitter plutselig hovedlegen der sammen med psykologen da han hadde fått tid til å lese gjennom papirene den morgenen av ren tilfeldighet. Pratet litt i 30 minutter før han sier "jeg har holdt på med det her i 25 år og det er ikke bare så enkelt som ta en test, få en score og der har du diagnosen. Jeg går å skriver resept til deg med engang så kan du starte i morgen"

Ingen blodprøver, ingen EKG, ingen urinprøver som man hører mange må ta. Og jeg har nevnt bruk av cannabis for søvn her og der.

Jeg vil nok fortsatt anbefale å gå av alt annet, inkl cannabis i perioden du starter med medisin for å kjenne hvordan kroppen reagerer på den uten noe annet som kan påvirke effekt, bieffekter osv.

For å svare på "spørsmålene" dine så vil det nok bero på om du tester positivt eller negativt om du må ta urinprøve flere ganger. Vet de helst vil du skal være rusfri i flere mnd (6?) før du starter med medisin. Og ja, så lenge testene dine er sensitive nok vil du kunne dobbeltsjekke om du pisser rent før du eventuelt tar en test hos legen. Noe som vil fort ta 1-2 mnd om røyker daglig.
Vis hele sitatet...
En lege som skriver ut den medisin uten å ta så mye som en EKG hadde jeg vært noe skeptisk til. Ikke at det er ofte, men det kan hende man har en uoppdaga feil med hjerte som gjør at man ikke skal borti A preparatene som brukes mot ADHD.
Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt en EKG for din egen del iallfall