Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 4003
Hei. Jeg har startet på Infomatikk linjen på Uio, og trenger litt hjelp til å finne en god, egnet pc til programmering. Jeg tenker å dual boote PC-en så jeg får både Linux og Windows. Den skal kun brukes til skole (og nettsurfing) så trenger ikke plass til spill, filmer osv. Har tittet litt på denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=771060#extra. Ser denne bra ut, eller er det noen som kanskje har et bedre forslag? Er litt redd for at det kan bli litt lite lagringsplass når jeg skal ha to operativsystemer, men jeg har ikke peiling.

Hadde satt stor pris på litt hjelp Vil ikke ut med mer enn maks 10 000.
Dualboot er veldig 2005. Kjør linux i en virituell maskin, via f.eks. Virtual Box - bare sørg for at maskinen har nok ram så blir det en god opplevelse. Ville kanskje gått for en maskin med 6GB eller 8GB ram, da det ikke vil være så mye dyrere(?) - og i hvertfall ikke når du er villig til å legge inn 10.000 i maskinen. Og litt ekstra ram gjør hele opplevelsen mye bedre med virituelle maskiner, spesielt med Linux Mint og Ubuntu. Veldig greit å kunne sette av 4GB bare til den virituelle maskinen mens man programmerer.
Sist endret av etse; 15. august 2013 kl. 18:13.
Dette er viktig når du kjøper studiepc:

Batteritid: helst minimum 3-4 timer, så du slipper å lete etter strøm i hver forelesning.
Størrelse/vekt: Du skal ha den med deg til skolen, og få plass til den på små pulter.
SSD: Enkelt og greit fordi det gjør maskinen din veldig mye mer responsiv.
Skjerm: Helst en stor oppløsning så du får brukt flere programmer på én gang.

Maskinen du har funnet ser fin ut den. Endringer jeg ville gjort er vell bare at jeg ville hatt en større SSD, og spart penger på en svakere prosessor

i7 er overkill
Denne kan jo være verd å vurdere, om du først skal bruke 10.000: http://www.dustinhome.no/product/501...-15-6-w7p-w8p/ (den er en god del bedre, men litt tyngre og ikke like stilren)

Om du ønsker en litt lettere, kan denne med 13" skjerm være noe som kan være ganske grei og bedre spesifikasjoner: http://www.dustinhome.no/product/501...8570m-13-3-w8/

Når du skal programmere anbefaler jeg uansett at du bruker ekstern skjerm. Dette pleier å være tilgjengelig på datalabben, så du trenger ikke kjøpe selv.
Sist endret av etse; 15. august 2013 kl. 18:20.
Takk for tips. Hørtes lurt ut å bruke virtuell maskin, så da var det nok litt lite ram på den jeg linket til. Noen fler som har pc'er å anbefale? Tror nok jeg trenger ca 15 tommer.

Etter en del leting til er jeg kanskje ikke så veldig mye klokere. Den Lenovo Thinkpaden som Etse linket til så bra ut, men synes kanskje ikke utseendet var helt optimalt. Fant den her: http://www.netonnet.no/art/data/lapt...e/182915.3003/ som er nesten lik den første jeg linket til bare med 8 GB RAM og 256 SSD. Problemet er bare at jeg ser på tilbakemeldingen som en har gitt at han sier det er et problem med nettverkskortet. Leste mer om den på nettet, og den har fått veldig bra på de fleste reviews, men er redd for å betale 11000 for en PC som sliter med å koble til trådløst nettverk. Hva tror dere datakyndige?

Innbiller meg at det beste er å kjøpe en med SSD, men det har kanskje ikke så mye å si?
Vi har et par hundre thinkpad'er i drift på jobb og det har aldri vært et driver eller hardware problem med de. Med den maskina får du også nok minne og prosessorkraft til å kunne virtualisere og jobbe i host OS'et samtidig. Jeg skal ikke si noe om akkurat den samsung modellen du har der men jeg har kastet bort noen timer med div feilsøking på en annen samsung ultrabook som hadde en jalla hybrid ssd/hdd. Hadde valget vært mitt hadde jeg lett gått for den lenovoen eller en annen laptop som er beregnet for enterprisemarkedet.

Edit: så også at du spurte om SSD, det kan være lønnsomt både for hastighet/batterilevetid såvell som for holdbarheten på disken. Det byttes en del HDD'er gjennom året der jeg jobber pga feil transport. Det problemet vil du ikke ha med en SDD
Sist endret av nerga; 16. august 2013 kl. 23:47.
Hvis du skal kjøpe en PC til 10000 for programmering er det galskap å ikke sørge for å få testet tastaturet først forøvrig.
Sitat av FruInfomatikk Vis innlegg
Hei. Jeg har startet på Infomatikk linjen på Uio, og trenger litt hjelp til å finne en god, egnet pc til programmering. Jeg tenker å dual boote PC-en så jeg får både Linux og Windows. Den skal kun brukes til skole (og nettsurfing) så trenger ikke plass til spill, filmer osv. Har tittet litt på denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=771060#extra. Ser denne bra ut, eller er det noen som kanskje har et bedre forslag? Er litt redd for at det kan bli litt lite lagringsplass når jeg skal ha to operativsystemer, men jeg har ikke peiling.

Hadde satt stor pris på litt hjelp Vil ikke ut med mer enn maks 10 000.
Vis hele sitatet...

Hei

Ta dette fra en som er gruppelærer i INF1000 ved Ifi. Kjøp deg mac.
Sitat av c#mn Vis innlegg
Hei

Ta dette fra en som er gruppelærer i INF1000 ved Ifi. Kjøp deg mac.
Vis hele sitatet...
Eneste macbook pro som er innenfor hennes budsjett har 4gb ram og 5400rpm disk. Hvordan kan du anbefale denne ovenfor de andre pcene det er linket til i tråden her? Jeg er enig i at mac er sexy men ikke på budsjett!
Sitat av nerga Vis innlegg
Eneste macbook pro som er innenfor hennes budsjett har 4gb ram og 5400rpm disk. Hvordan kan du anbefale denne ovenfor de andre pcene det er linket til i tråden her? Jeg er enig i at mac er sexy men ikke på budsjett!
Vis hele sitatet...
Fordi macene kommer preinstallert med alt hun trenger til studiene sine. Flere av foreleserene anbefaler mac, jeg som gruppelærer bruker mac, ca 25 % av studentene bruker mac.

Vi tilbyr på skolen hjelp til alle de 100 studentene hvert år som er fortvilet fordi de ikke får tingene til å virke på sine Window- og Linux-maskiner. Av en eller annen merkelig grunn har vi nesten ingen mac-brukere som ikke får dette til.

Mac er sexy, mac fungerer rett ut av boxen med alle av Universitetets systemer. Det er ikke det at windows eller linux er vanskelig å få til, det er bare rett og slett mye deiligere, smudere og raskere å komme i gang med en mac.

Jeg elsker forresten at dere med en gang blir motorhorer. Jeg kommer aldri til å kjøpe meg en Toyota eller Opel med stor motor, hvis jeg heller kan kjøpe meg en Mercedes med kvalitetsdeler og middels motor til samme pris.
c#mn: For noen holdninger...

Det var dessverre alt jeg kunne komme med da det er festival i byen atm. Håper trådstarter finner en pc (og et os) som passer
Sist endret av norboost; 17. august 2013 kl. 00:14.
Sitat av norboost Vis innlegg
c#mn: For noen holdninger...

Det var dessverre alt jeg kunne komme med da det er festival i byen atm. Håper trådstarter finner en pc (og et os) som passer
Vis hele sitatet...
Hva er galt med mine holdninger? Jeg bruker alle tre systemer, og jeg har min definitive favoritt. Rett og slett fordi det virker. Kvalitet over å være ytelseshore
+1 for Macbook. Arbeidsflyten på Mountain Lion, bakbelyst keyboard og trackpad'en er overlegen det meste av andre laptop'er. Den holder seg også i bedre verdi. Jeg har vært veldig anti-Apple (mest pga. ignoranse), helt til jeg måtte benytte en Mac-maskin. I dag føler jeg det er lite som kan konkurrere.

Gikk Informatikk@NTNU for noen år siden.
Sitat av c#mn Vis innlegg
Fordi macene kommer preinstallert med alt hun trenger til studiene sine. Flere av foreleserene anbefaler mac, jeg som gruppelærer bruker mac, ca 25 % av studentene bruker mac.

Vi tilbyr på skolen hjelp til alle de 100 studentene hvert år som er fortvilet fordi de ikke får tingene til å virke på sine Window- og Linux-maskiner. Av en eller annen merkelig grunn har vi nesten ingen mac-brukere som ikke får dette til.

Mac er sexy, mac fungerer rett ut av boxen med alle av Universitetets systemer. Det er ikke det at windows eller linux er vanskelig å få til, det er bare rett og slett mye deiligere, smudere og raskere å komme i gang med en mac.

Jeg elsker forresten at dere med en gang blir motorhorer. Jeg kommer aldri til å kjøpe meg en Toyota eller Opel med stor motor, hvis jeg heller kan kjøpe meg en Mercedes med kvalitetsdeler og middels motor til samme pris.
Vis hele sitatet...
Er i nesten samme situasjon som trådstarter. Tror du en macbook air med 8gb ram vil funke? I og med at de er så jævla hyppe på at vi må bruke linux, vil den takle å kjøre det virituelt?

Kjøpte samsung ativ book lite her om dagen, men den taklet ikke å kjøre linux i fra virtualbox, så byttet den med én gang.
Sist endret av approved; 17. august 2013 kl. 00:22.
Sitat av c#mn Vis innlegg
Fordi macene kommer preinstallert med alt hun trenger til studiene sine. Flere av foreleserene anbefaler mac, jeg som gruppelærer bruker mac, ca 25 % av studentene bruker mac.

Vi tilbyr på skolen hjelp til alle de 100 studentene hvert år som er fortvilet fordi de ikke får tingene til å virke på sine Window- og Linux-maskiner. Av en eller annen merkelig grunn har vi nesten ingen mac-brukere som ikke får dette til.

Mac er sexy, mac fungerer rett ut av boxen med alle av Universitetets systemer. Det er ikke det at windows eller linux er vanskelig å få til, det er bare rett og slett mye deiligere, smudere og raskere å komme i gang med en mac.

Jeg elsker forresten at dere med en gang blir motorhorer. Jeg kommer aldri til å kjøpe meg en Toyota eller Opel med stor motor, hvis jeg heller kan kjøpe meg en Mercedes med kvalitetsdeler og middels motor til samme pris.
Vis hele sitatet...
Vel, du sier jo at dere har 25% mac brukere. Da er det ikke rart at dere har færre supporthenvendelser på denne gruppen når den er betydelig mindre.

Det bil argumentet syns jeg blir litt tafatt, spesielt siden hun sier at hun ønsker windows og linux. Hun kommer med krav og budsjett, flesteparten jobber rundt dette å prøver å finne den beste maskinen til rett pris for henne. Jeg syns personlig det er tull å kjøpe en overpriset mercedes når du kan få så mye mer for pengene.
Sitat av approved Vis innlegg
Er i nesten samme situasjon som trådstarter. Tror du en macbook air med 8gb ram vil funke? I og med at de er så jævla hyppe på at vi må bruke linux, vil den takle å kjøre det virituelt?

Kjøpte samsung ativ book lite her om dagen, men det taklet ikke å kjøre linux i fra virtualbox.
Vis hele sitatet...
en hver maskin med 8gb ram vil klare å kjøre linux virituelt helt fint - bare husk å installer guest additions. Anbefaler og å bruke en debian-basert løsning (ubuntu, linux mint eller rett og slett debian). Husk og å sette av 3-4 gb ram til selve virituelle maskinen.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Sony Vaio Pro 13.3". Kjøp den av Sonys studentstore. Jeg selv venter min hjem på døra uka som kommer.

7700,- koster den. Dette er hva du får:
8 gb ram.
i5 4200u.
1920x1080 oppløsning
256gb ssd.
9 timer batteritid.
vekt på 1.06kg. <-- awesome
Sist endret av uaexed; 17. august 2013 kl. 04:13.
Sitat av c#mn Vis innlegg
Hva er galt med mine holdninger? Jeg bruker alle tre systemer, og jeg har min definitive favoritt. Rett og slett fordi det virker. Kvalitet over å være ytelseshore
Vis hele sitatet...
"Det bare virker" er det dårligste og mest latterlige argumentet jeg ser når det kommer til <random fanboy-thing>. Jeg har hatt windows fra 3.11 til 8, OSX, iOS, Android og mer til, i tillegg til å ha vært linuxbruker de siste ti åra.

Har aldri opplevd en maskin/telefon som _ikke_ har fungert etter å ha startet opp ett eller annet operativsystem på den. Ja til og med da jeg kjøpte Asus Transformer da den kom så fungerte faktisk den og. Tro det eller ei.
Sitat av norboost Vis innlegg
"Det bare virker" er det dårligste og mest latterlige argumentet jeg ser når det kommer til <random fanboy-thing>. Jeg har hatt windows fra 3.11 til 8, OSX, iOS, Android og mer til, i tillegg til å ha vært linuxbruker de siste ti åra.

Har aldri opplevd en maskin/telefon som _ikke_ har fungert etter å ha startet opp ett eller annet operativsystem på den. Ja til og med da jeg kjøpte Asus Transformer da den kom så fungerte faktisk den og. Tro det eller ei.
Vis hele sitatet...
Mac er faktisk hakket bedre til informatikk studier av denne grunn:
1. Du får en ferdig levert programmeringsmaskin
2. Du har mulighet til dual boot mellom OS X og Windows
3. Ved å ha OS X får du tilgang til å programmere applikasjoner FOR ALLE tablets og telefoner
4. Mac maskiner har utrolig mange + sider på hva som gjør en laptop holdbar, kan nevne alu body, magsafe, skjerm koblingen til selve bodyen.
5. Finn en Mac, les på settingsa, sammenlign med en annen laptop. Det er faktisk ikke så overpriced som folk mener.... du får kvalitet... ikke plastikk...
Hvorfor en Macbook Air 13"?

13" skjerm med oppløsning på 1440x900, vekt: 1,3 kg, nyeste Haswell-arkitekturen, og 12 times batteritid (Ja, den varer faktisk i 12 timer også - jeg har testet!)

Kofigurert med 8GB RAM-minne, 256 GB SSD (PCIe som doblet ytelsen fra forrige generasjon med SATA) koster den 10.425 kr med utdanningsrabatt: http://store.apple.com/no-edu/configure/MD761H/A?

Ja, maskinen kommer med OS X Mountain Lion som jeg personlig foretrekker, men det er ikke noe problem å installere Windows native. Som andre her påpeker, er det heller ikke noe problem å virtualisere Linux og Windows oppå OSX heller. Med 8GB RAM-minne og en lynrask SSD-disk, går virtualiseringen som en drøm!

Går litt over budsjettet ditt, men her mener jeg du får vanvittig mye for pengene! Bare besøk en Apple-forhandler og prøv en. Du merker fort hvor solid maskinen er bygget, som bare i seg selv er verdt pengene. Ikke noe plast noe sted som sprekker eller blir lett ødelagt!

Ler mer om maskinen her: http://www.apple.com/no/macbook-air/
Jeg anbefaler deg uansett Linux eller OSX som operativsystem, så sant du ikke skal utvikle for Windows. I løpet av studiene vil du etter all sannsynlighet være nødt til å programmere i diverse språk og det kan være et helvete å få miljøet satt opp. Med Windows er sjansen stor for at du må kaste bort tid på å sloss mot operativsystemet mer enn de obligatoriske oppgavene du må levere inn.
En annen ting som er greit å være OBS på er at (iallefall var det slik på UiO) kildekoden til oppgavene du gjør er forventa at skal kompilere på Linux.

Det var først det siste semesteret av studiene mine at jeg ordna meg en Mac og jeg kan ikke være mer fornøyd. Om du liker å programmere er OSX perfekt. Det du trenger av verktøy som ikke allerede er installert får du på 1-2-3 via Homebrew, og det er minst like enkelt å få satt opp utviklingsmiljø for you-name-it. Husk at du alltids kan kjøre Windows via dual-boot eller virtuelt via f.eks. Parallels.
Ville gått for en litt high spec dell laptop! Bruker en eldre versjon selv til studier/forskning og jobb innen programmering!

http://www.dell.com/no/p/inspiron-15...on-15r-se-7520

Her får du i7-3632QM, 8gb ram, 1TB hdd, bra skjermkort, bra skjerm, alu body. fint design.
Samt til en ganske ok pris. 6995!

Da har du penger igjen til å bruke på et par skjermer + tastatur/mus å docke til når du er hjemme!

De har også en del ultrabooks.
http://www.dell.com/no/p/ultrabooks
Sitat av FruInfomatikk Vis innlegg
Takk for tips. Hørtes lurt ut å bruke virtuell maskin, så da var det nok litt lite ram på den jeg linket til. Noen fler som har pc'er å anbefale? Tror nok jeg trenger ca 15 tommer.

Etter en del leting til er jeg kanskje ikke så veldig mye klokere. Den Lenovo Thinkpaden som Etse linket til så bra ut, men synes kanskje ikke utseendet var helt optimalt. Fant den her: http://www.netonnet.no/art/data/lapt...e/182915.3003/ som er nesten lik den første jeg linket til bare med 8 GB RAM og 256 SSD. Problemet er bare at jeg ser på tilbakemeldingen som en har gitt at han sier det er et problem med nettverkskortet. Leste mer om den på nettet, og den har fått veldig bra på de fleste reviews, men er redd for å betale 11000 for en PC som sliter med å koble til trådløst nettverk. Hva tror dere datakyndige?

Innbiller meg at det beste er å kjøpe en med SSD, men det har kanskje ikke så mye å si?
Vis hele sitatet...
Jeg synes du skal gå for den modellen. Såvidt jeg har lest er ikke nettverkskortet et problem på denne modellen. Godt mulig har denne brukeren vært uheldig og fått en PC med feil fra produksjonen. Hvis du mot formodning skulle oppleve det samme, kan du levere den tilbake til netonnet.

Når det gjelder diskusjonen rundt Mac vs. PC til programmering mener jeg at PC egner minst like godt som Mac. Argumentet om at det er knotete å sette opp et programmeringsmiljø i Windows er tynt, fordi det ikke er vanskelig, selv ikke for en fersk student som kanskje ikke har erfaring med programmering. Dersom du allikevel skulle ha problemer, får du hjelp til dette i tredje etg. på Ifi.

Det eneste holdbare argumentet pro-Mac, er at du får mulighet til å utvikle programmer til Apple-produkter, noe som blir knotete å gjøre i Windows.
Sitat av FriedBitz Vis innlegg
Mac er faktisk hakket bedre til informatikk studier av denne grunn:
1. Du får en ferdig levert programmeringsmaskin
2. Du har mulighet til dual boot mellom OS X og Windows
3. Ved å ha OS X får du tilgang til å programmere applikasjoner FOR ALLE tablets og telefoner
4. Mac maskiner har utrolig mange + sider på hva som gjør en laptop holdbar, kan nevne alu body, magsafe, skjerm koblingen til selve bodyen.
5. Finn en Mac, les på settingsa, sammenlign med en annen laptop. Det er faktisk ikke så overpriced som folk mener.... du får kvalitet... ikke plastikk...
Vis hele sitatet...
Yay, argumenter.

1/2: også gjeldende for andre unix/linux-varianter.
3: true, apple begrenser selvfølgelig det de kan (merkelig nok uten at noen roper monopol), ingen ting i veien for å viritualisere OSX though. Er vel også noen halvgode løsninger for å kompilere i windows.
4: dette får du på "alle" laptops til 10k+
5: har sammenlignet, laptopene er som du sier ikke så vanvittig overprisede. Men faktum er ennå at man gjerne likevel betaler mer, og ikke får annet igjen enn noen fancy ord som "retina" og "next generation graphics".

Benytter selv en Lenovo Thinkpad t530 i7/16GB ram/nvidia gpu/256GB SSD, kan ikke levelig forestille meg noe annet etter å ha hatt denne. Måtte i så fall være for å ha en ultrabook rent på privaten, men det trenger jeg ikke.

Tok ei kjapp sammenligning hjemme før jobb i dag.
Lenovo T530 som over ligger på kr 17.000,- (inkl Win 7)
tilsvarende Macbook Pro koster kr 21.600,- (uten retina, kun 8GB ram, litt bedre cpu, OSX)

Så er det jo opp til hver enkelt om designet på Macbook Pro er verdt ~5.000,-
Sist endret av norboost; 19. august 2013 kl. 04:25.