Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  106 38003
Du må bare ville det, så er det null stress. Peace er langt i fra like avhengighets skapende som mange skal ha det til.. =)
▼ ... noen uker senere ... ▼
hallaw, vet ikke om det er like aktuelt for trådstarter lenger men, er mange i norges land som røyker og nyter cannabis, og en del av de faller uheldigvis i den gruppa hvor man sitter å føler seg "snytt", avhengig, og at man ikke får noe ut av livet lenger.
vel,fakta er at det er DU som velger hva hasjen skal gjøre med deg, det er ikke hasjen som styrer deg (med mindre du LAR den gjøre det.)
vil forøvrig legge til en link hvilket jeg syns hadde mye bra å by på, denne hjalp meg veldig da jeg skulle slutte å røyke.

http://docs.google.com/viewer?a=v&q=...9rOZUtKnF8XOGw

og sist men ikke minst, til alle dere som skal slutte å røyke eller ta en pause eller hva, bestem deg for valget ditt, ikke nøl.

Lykke til!

du føler deg jo som en dritt hvis du sitter der å bare : WÆÆÆ, jeg griner for jeg få'kke i meg no hasj!!

... Asså.. Det er bare å slutte, enklere er det ikke. Ikke kjøp da for faen. Det ekke no stress, hvis du virkelig vil det. Og det, det er en konklusjon. I mine øyne hvertfall!
Sitat av DataSnook Vis innlegg
du føler deg jo som en dritt hvis du sitter der å bare : WÆÆÆ, jeg griner for jeg få'kke i meg no hasj!!

... Asså.. Det er bare å slutte, enklere er det ikke. Ikke kjøp da for faen. Det ekke no stress, hvis du virkelig vil det. Og det, det er en konklusjon. I mine øyne hvertfall!
Vis hele sitatet...
er enig i mye av det du sier, men dersom en har sitti å røyka den sure bønna i alle år er det ikke alle som har den tankegangen at "det er bare å slutte", selvom det i teorien bare er å gjøre det. mange (såvidt jeg har forstått og erfart hvertfall) trenger en dytt i riktig retning, mange trenger informasjon om avhengigheten, samt konkrete tips, mens mange på den andre siden klarer selv å innse at hasj er ikke et større problem enn det du gjør det til.
Dette må være det mest latterlige tipset jeg har hørt på lenge. Du anbefaler å begynne å bruke et nytt rusmiddel for å slutte med et annet? Snakk om å skyve problemene under teppet. I tillegg presterer du også å si at det ikke er "helt til å anbefale" i samme post. Gratulerer.
Vis hele sitatet...
Egentlig ikke alle er forskjellige, personlige brukte jeg valium over de værste toppene.
røyker noe bare noen få ganger i året å det går, har heller ikke brukt valium på rundt et år.
Sitat av anonym49544 Vis innlegg
er enig i mye av det du sier, men dersom en har sitti å røyka den sure bønna i alle år er det ikke alle som har den tankegangen at "det er bare å slutte", selvom det i teorien bare er å gjøre det. mange (såvidt jeg har forstått og erfart hvertfall) trenger en dytt i riktig retning, mange trenger informasjon om avhengigheten, samt konkrete tips, mens mange på den andre siden klarer selv å innse at hasj er ikke et større problem enn det du gjør det til.
Vis hele sitatet...
Enig. Og derfor, bør cannabis være lovlig og åpent å snakke om i samfunnet. Ikke et usikkert område der folk blir fortvilte og usikre av uvitenhet.

Jesus, at det ikke har gått opp for Norge er jo helt sinnsykt.
Sist endret av meitemark; 27. desember 2019 kl. 19:31.
Sitat av RESpekt Vis innlegg
Bli avhengig av trening. Du får overskudd, ser bedre ut og sover bedre.. Vinn vinn ey..
Vis hele sitatet...
Faktisk noe som funker veldig bra Men er vanskelig og komme seg ut av den slappe og steine livsstilen, men uansett er trening et jævla god erstatning. Ta en joggetur istedet for nattern Du sovner som en stein
Sitat av DataSnook Vis innlegg
Enig. Og derfor, bør cannabis være lovlig og åpent å snakke om i samfunnet. Ikke et usikkert område der folk blir fortvilte og usikre av uvitenhet.

Jesus, at det ikke har gått opp for Norge er jo helt sinnsykt.
Vis hele sitatet...
jøss, litt av en luring du. ;D sant så sant.
Cannabis er like avhengighetsskapende som det kaffe er, og den informasjonen er vel ganske grei. Så hvis du vil slutte, så slutt.. lykke til
Selv har jeg "sluttet" mange ganger med mer eller mindre falske forutsetninger, som f.eks at "jeg skal ta lappen", "jeg skal inn i militæret" og liknende. Dette fungerer ikke og man faller tilbake til gamle uvaner like etterpå.

Dersom du derimot er motivert til å leve et nykternt liv så er det rett og slett en befrielse å slutte med å ruse seg. Dette er en modningsprosess, det tok 6 år med mer eller mindre daglig røyking til før jeg selv kom til dette punktet.

Nøkkelen: motivasjon og viljestyrke.
man blir ikke avhengig av hasj. bare slutt. det er kunn en vane sak. eller simple bruk alle pengene dine på noe annet før du rekker å kjøpe gall :P
Sitat av slicer Vis innlegg
Selv har jeg "sluttet" mange ganger med mer eller mindre falske forutsetninger, som f.eks at "jeg skal ta lappen", "jeg skal inn i militæret" og liknende. Dette fungerer ikke og man faller tilbake til gamle uvaner like etterpå.

Dersom du derimot er motivert til å leve et nykternt liv så er det rett og slett en befrielse å slutte med å ruse seg. Dette er en modningsprosess, det tok 6 år med mer eller mindre daglig røyking til før jeg selv kom til dette punktet.

Nøkkelen: motivasjon og viljestyrke.
Vis hele sitatet...
Det ekke alle som innser at de må slutte å ruse seg heller da. Jeg kjenner mange som har tatt altfor lange skritt altfor fort. Man hives ut i det. Jeg tror nesten samtlige aktive freakforum brukere i rusmidler avdelingen her faktisk veit logikken i rusbruk. Dessverre fins det også sånne som meg, som sliter med både motivasjon og viljestyrke..

Motivasjonen fins egentlig, og støtten også. Men støtten vil jeg ikke ha, og viljestyrken kommer ikke uten viljen.

Det jeg personlig sliter med, er å gidde å IKKE KJØPE. Hadde jeg hatt en mer balansert kvote på f.eks. 5 gram i uka kunne jeg klart meg bedre, istedet for at jeg hiver på med bon, knips, 5 g om dagen og helt masse psykadelika.

Grensen mellom å klikke og å holde balansen ekke stor as. Bare sånn, hvis noen ikek veit det. Henviser til : Vær forsiktig tråden...

"jøss, litt av en luring du. ;D sant så sant. "

- jo takk du, men ærlig. Det gjelder å gidde det. Det gjelder å klare det.

Og til det innlegget over meg; Jo, du blir avhengig av hasj. Hvor dum er du ? Hvorfor tror du det er klassifisert som et rusmiddel og narkotikum i Norge? Fordi det ikke er skadelig og avhengighetsskapende?.... Neppe.

Men det er fortsatt en misforstått plante. Og det må media, vår fjerde statsmakt sørge for å få frem til folket....
Sist endret av Aceface; 7. januar 2010 kl. 12:34. Grunn: Jeg måtte legge til noe
mener man må sette mål, finne andre ting som subsidierer røykingen som passer deg, jobb, fri liv spiller stor rolle. Holde fokus og merke forskjellene.
Bra skrevet Quetzalcoatl, men kan ikke si at det er så alt for lett å komme i en positiv tankegang i en slik situasjon for min egen del. men all creds til deg
En eller et par turer på LSD 25 eller ayahuasca, hvor målet er å lære å føle, og kjenne hvor godt det er å være "ren"
Sitat av thomasav Vis innlegg
En eller et par turer på LSD 25 eller ayahuasca, hvor målet er å lære å føle, og kjenne hvor godt det er å være "ren"
Vis hele sitatet...
hele lørenskog anbefaler det eller ?

Du blir ren ?
Sitat av thomasav Vis innlegg
En eller et par turer på LSD 25 eller ayahuasca, hvor målet er å lære å føle, og kjenne hvor godt det er å være "ren"
Vis hele sitatet...
Sitat av DataSnook Vis innlegg
hele lørenskog anbefaler det eller ?

Du blir ren ?
Vis hele sitatet...
Jeg har hatt planer om å benytte meg av LSD og Meditasjon i forsøk å kutte ut røyk, alkohol og kjedelige pengevaner! Cannabis har jeg dog aldrig vært "avhengig" av og røyker bare sporadisk, noe jeg har gjort i 10 år og som jeg føler gir meg mye

Vil gjerne høre fra noen som har erfaring med dette, eller som har kuttet ut etter en slik opplevelse.
Sist endret av Vanevittig; 9. januar 2010 kl. 01:50.
Jeg skrev i en annen post at jeg har sluttet å stor drikke, røyke(8år med røyking), imovane (blåresept sovepiller) og noe mer etter jeg var på LSD 25. På turen fokuserte jeg på å lære meg selv å kjenne meg selv og hvor godt det var å leve uten de dårlige rusmidlene.

Senere på turen ble jeg sittende å spinne på mange tanker samtidig som igjen førte til "fuck it jeg bare mediterer og slapper av", så jeg satt meg ned og mediterte og la henda mine på forskjellige steder på kroppen (reiki healing), det var en helt sinnsyk opplevelse! Har aldri hatt det så godt før!! Følelsen jeg satt med var konstant orgasme(seriøst) og det uten å sitte med masse sperm i buksa etterpå.. Virkelig å anbefale

Sitat av DataSnook Vis innlegg
hele lørenskog anbefaler det eller ?

Du blir ren ?
Vis hele sitatet...
Hele lørenskog? faen er det du snakker om

Ja det føles mye bedre å være på tur enn å feks være full, hvertfall for meg og de jeg har tura med.
Hvorfor ikke begynne med å røyke bare i helgene når du har lyst? Jeg har sluttet med å røyke hver dag nå nylig å skal kun begrense meg til helgene, for det første så blir jo man fjernere når man har pause i hverdagene og begrenser det kun til helgene, og man slipper å tenke på at neste dag skal man på jobb, skole eller noe annet.

Tenk deg dere at alle i Norge har kun røyket i helgene og brukt cannabis fornuftig, slik som de nesten fleste nordmenn gjør med alkohol, kanskje Norge har fått øynene åpne og leagalisert dette harmløse stoffet som alt for mye folk her i landet misbruker hver dag, og som jeg også har gjort.
Tenk dere en fest en helt vanlig lørdag uten alkohol men med kun cannabis å en hel gjeng som røyker istede for å drikke seg full å sloss å finne på noe annet faenskap, det har vært chill det.
Skal du slutte å røyke hasj, er det eneste du kan gjør å unngå de du fyrer med til vanlig, vet det er vansklig... du kan ikke alltid bare gjør som du vil når vennene kommer å maser og skal ha deg med.

Mekk deg en hobby, få deg en jobb, bruk pengene du hadde brukt på hasj på treningssenter ?
Sitat av c0Rn Vis innlegg
Hei, jeg har røyka i 3 år nå, men disse 3 årene med røyking har ført til MANGE problemer. Foreldrene mine bæder MAX på det, noen venner liker det heller ikke. Jeg har prøvd nå i 1 år å slutte med det, uten hell. Nå har jeg rota meg opp i det igjen, foreldra mine vet det ikke, og jeg vil heller ikke at de skal finne det ut, etter så mye jeg har gjort mot dem, vil jeg ikke utsette dem for det samme for hundrede gang! Kunne gjerne trengt noen tips om hvordan jeg skal komme meg ut av dette UTEN å dra på rehab, eller gjevnlige pisseprøver med mor og far i spissen. Takk på forhånd.
Vis hele sitatet...
Jeg ønsker ikke å virke som en snusfornuftig bedreviter... Men jeg røykte i 4-5 år da jeg røykte hasj.. .Dette var på daglig basis, og flere ganger for dag..
Senere fikk jeg meg en meget god jobb, og kjæreste som motiverte meg til å slutte... Kjæresten min ba meg aldri å slutte, og hun syntes faktisk det var sexy at jeg røykte hasj, fordi da var jeg (om mulig) enda mere "bad boy" og det likte hun da..
Men etterhvert da jeg syntes jeg hadde gått å utsatt ting jeg skulle gjøre, vært apatisk og slapp lenge nok, da tok jeg tak i meg selv, sluttet på dagen UTEN problemer... Siden har jeg røyket 4 ganger (på 2 år).. Dette kun i veldig lystig lag..
Grunnen til at jeg klarte dette så lett, var at jeg også kuttet ut den delen av omgangskretsen min som røykte hasj... Egentlig var de ikke venner engang, vi hang bare ilag når en av oss hadde hasj.. Dette er vesentlig for å kunne klare å slutte... Så spørs det bare hvor travelt du har med å kutte ut, og hvor lyst du har til det Egentlig
Sitat av thomasav Vis innlegg
Jeg skrev i en annen post at jeg har sluttet å stor drikke, røyke(8år med røyking), imovane (blåresept sovepiller) og noe mer etter jeg var på LSD 25. På turen fokuserte jeg på å lære meg selv å kjenne meg selv og hvor godt det var å leve uten de dårlige rusmidlene.

Senere på turen ble jeg sittende å spinne på mange tanker samtidig som igjen førte til "fuck it jeg bare mediterer og slapper av", så jeg satt meg ned og mediterte og la henda mine på forskjellige steder på kroppen (reiki healing), det var en helt sinnsyk opplevelse! Har aldri hatt det så godt før!! Følelsen jeg satt med var konstant orgasme(seriøst) og det uten å sitte med masse sperm i buksa etterpå.. Virkelig å anbefale



Hele lørenskog? faen er det du snakker om

Ja det føles mye bedre å være på tur enn å feks være full, hvertfall for meg og de jeg har tura med.
Vis hele sitatet...

Bedre å forklare det enn å bare via 2 setninger nevne at LSD gjorde deg ren. Du ser ironien litt kanskje eller ?
Sitat av zub_Zer0 Vis innlegg
Kjæresten min ba meg aldri å slutte, og hun syntes faktisk det var sexy at jeg røykte hasj, fordi da var jeg (om mulig) enda mere "bad boy" og det likte hun da..
Vis hele sitatet...
Hehe...ikke akkurat en dame etter min smak men
som andre har påpekt før meg i tråden, så blir man ikke fysisk avhengig av cannabis. det er en sosial greie. jeg røyka hver dag i et par år, og etterhvert gikk jeg lei og ville slutte, men når alle kompisene stadig røyker, er det vanskelig å la være. det jeg gjorde var å finne meg nye venner. nå får jeg bare på en gang i blant, før konserter og slikt, og det har mye mindre innvirkning på livet mitt enn andre ting som f.eks alkohol.
Jeg likte denne tråden, har samme problemet..har veldig lyst å slutte men blir bare en gammel vane, har begynt å trene men da er det bare en motivator å tenke på at det allerede ligger mekk klart til jeg kommer hjem.
Men det er sant at jo mindre du røyker jo bedre blir det å røyke, men tenker som regel at alt er bedre enn ingenting :O
Sitat av c0Rn Vis innlegg
Hei, jeg har røyka i 3 år nå, men disse 3 årene med røyking har ført til MANGE problemer. Foreldrene mine bæder MAX på det, noen venner liker det heller ikke. Jeg har prøvd nå i 1 år å slutte med det, uten hell. Nå har jeg rota meg opp i det igjen, foreldra mine vet det ikke, og jeg vil heller ikke at de skal finne det ut, etter så mye jeg har gjort mot dem, vil jeg ikke utsette dem for det samme for hundrede gang! Kunne gjerne trengt noen tips om hvordan jeg skal komme meg ut av dette UTEN å dra på rehab, eller gjevnlige pisseprøver med mor og far i spissen. Takk på forhånd.
Vis hele sitatet...
Nå har jeg ikke lest de andre postene over, men her er et tips:

Bland inn foreldrene igjen, selv om du ikke vil. Det hjelper.
Et andre forslag kan væære å skaffe deg dame og/eller be om hjelp fra venner. Vær ærlige med dem, er kanskje letter å vær ærlige med andre enn foreldrene, men om du blir konfontrert med at du ikke skal gjøre det stadig vekk så kan nokk det hjelpe.
Slutt også gradvis, med andre ord at du går fra 1 til dagen til 1 annenhver dag, til en i uka, til en i måneden. (eller lignende)
Denne metoden fungerer utmerket for meg, men noe av det viktigste er. At du helt erlig kan si til deg selv at dette er noe du vil, dette gjør du kun for deg selv. Så vil bare det hjelpe deg mye mere.

1: Trapp ned på mengder, ikke bestemt hvor my du legger i. Men hvor stort mekket ender opp, og antall mekk.
2: Når du har føler at du har fått redusert mengden en del, kan du begynne å trappe ned på hvor ofte du røyker.
Og trinnvis trappe ned, helt til du føler at det er ikke noe stress om du får dagens trekk eller ei.
3: Så reduserer du antallet dager mellom du røyker betraktelig. Som feks 1 gang i mnd, å du vil etterhvert føle mindre å mindre behov for dette.

Om du velger å slutte helt, eller om du vil gjøre det ca 10 ganger per år. Så vil det være betydelig bedre enn å røyke hver dag. Å etterhvert som dagene går, vil du også føle deg mye mere lettet, klarere i hodet, etterhvert mere glad i hverdagen +++ Så det er bare å ta seg selv i nakke kinnet å klare å si nei.
Finn deg noe å erstatte røykingen med, de gangene du føler at du har lyst til å mekke opp et stapp. Ta deg en halvtimes jogge tur, få med noen kompisser som ikke røyker til å finne på noe.
Det er haugevis av aktiviteter du kan bruke tiden din på, som også vil holde tankene dine fokusert på noe helt annet enn hasj. Lykke til!
vis at du har selvvilje, det er bare svake menneske som ikke klarer å slutte.. vis du sier du har lyst å slutte, men du "klarer " ikke, da har du faktisk ikke lyst, rett og slett.
Jeg sluttet i oktober, etter å har røyket så å si hver dag i 2 år. Noen tider verre enn andre, dere vet hva jeg skriver om. Det er tre ting du MÅ ordne før du kan være sikker på å klare det.

1. Gjør det for deg SELV, ingen andre, dette hanlder om deg, og hva du vil med deg selv.
2. Du MÅ dessverre kutte alle venner som bruker hasj ofte, jeg har prøvd å slutte flere ganger, nå har jeg klart det på ordentlig, mye fordi jeg valgte bort disse vennene.
3. Du klarer ikke dette uten å ha noe å se framover, tenk på fordelene ved å slutte og hva du har som er posetivt, og fokuser på dette.

Tenk mye på at det finnes andre ting i livet som kan betegnes som rus, men som ikke skader din fysiske eller psykiske helse, og ikke minst ved å være på riktig side av loven. De fleste klarer å snu en avhengighet til hasj, men noen klarer det ikke, de mangler viljestyrke å selvtillit. Bygg opp din selvtillit, så går dette mye lettere!
Enig med Graapho. Jeg pleier bare å røyke i helgene. Før røykte jeg vær dag i noen måneder, merket at rusen ble svakere og svakere. Da bestemte jeg meg for å ta pauser i ukedagene, og da ble fredagsrusen veldig bra. Å være stein vær dag i flere år kan være veldig slitsomt. Når du røyker bare i helgene, føler du deg med "oppe" i ukedagene, og det blir veldig deilig å røyke til helgen. Man får ikke abstinenser med mindre man har røykt hver dag i 3-4 uker. Du må også la være å røyke nattis, for da blir det slik at du føler du Må ha nattis for å sovne. Prøv å røyk 3-4 timer før du skal legge deg.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av d-_-b Vis innlegg
Nå har jeg ikke lest de andre postene over, men her er et tips:

Bland inn foreldrene igjen, selv om du ikke vil. Det hjelper.
Vis hele sitatet...


Jeg skjønner ikke hvordan du kan komme med en konklusjon som dette. Alle foreldre er forskjellige, alle har et individuelt syn på det. Mine foreldre f.eks. vil gjøre meg arvløs pga jeg bruker Cannabis og de tror at jeg skal få gjeld til en mafia og derfor vil ikke pengene gjøre noen nytte osv. Asså.

Å blande inn dem i noe som helst med narkotika er som å ta selvmord lissom.. Så å anbefale det, vil jeg langt fra stille meg bak. Man bør vurdere situasjonen nøye før man snakker med sine foreldre om sitt ståsted.
Jeg sluttet med hasj ved å spise 1 eller 2 muskattnøtter til dagen de første ukene, det fjerner abstinensen og gir noe alla rus, det er ikke avhengihets skapende og er ubehagelig nokk til at du ikke forsetter med det. Det funket for meg i allefall, vert nykter i 3 år nå og når jeg får trangen til å røyke igjen så tar jeg bare en muskatt nøtt i stede.
ps, anbefaler å sjekke opp i bruk og bivirkninger før du tar dem ellers får du deg en liten overaskelse dagen derpå.
Tror heller det er bedre å holde seg til hasjen i stede for de jævla brekkningsmiddelet du snakker om placebo992, om du skal slutte så skal du vell ikke kaste deg på noe annet?
Sitat av iste2008 Vis innlegg
Tror heller det er bedre å holde seg til hasjen i stede for de jævla brekkningsmiddelet du snakker om placebo992, om du skal slutte så skal du vell ikke kaste deg på noe annet?
Vis hele sitatet...
var ment som et alternativ de første ukene for å slippe så mye abstinenser.
det funket i allefal for meg...
Er du ikke sterk nok til å takkle abstinensene på cannabis så bør du hvertfall ikke kaste i deg andre ting for å døve dem ned, men men kjør på
Begynn å tren eller skaff deg en skikkelig hobby slik at du får noe annet å tenke på når du får lyst på hasj.
Du blir faktisk høy på å slutte!
Sitat av Quetzalcoatl Vis innlegg
Kan også legge til at jeg har stor suksess med og holde tanker ute fra mitt sinn ved bruk av Qi-gong kuler. Google for mer informasjon. De kan bestilles fra linken under. Dette er flott hjelp for meditasjon, man fokuserer på noe annet og kan lettere dempe tanker, og dette kommer godt på vei når man vil lære seg og kontrollere sine tanker.

Qi-gong
Vis hele sitatet...
Å anbefale trådstarter bruk av asiatiske anal-kuler for å frigjøre seg fra tung cannabis avhengighet er respektløst.

Slike relativt useriøse svar som det kan du spare deg for!

Neida bare tuller, synes du skrev en bra post som sikkert kan hjelpe mange å slutte !

KP fra meg !
Sist endret av 3xt4cy; 25. februar 2010 kl. 19:00.
Sitat av keentoo Vis innlegg
Du blir faktisk høy på å slutte!
Vis hele sitatet...
Enig, om man er innstilt på det og ønsker å ha cannabis ut av hverdagen sin så er det en befrielse uten like å bli helt nøktern! Pluss at man gjerne har mye energi til overs de første par ukene og konstant stigning i apetitt. Fantastiske greier ass.
hvis du røyker bare fordi du kjeder deg kan det vært lurt å finne noe å bruke tiden på slik at du ikke bare faller tilbake til røykinging når det ikke er noe å gjøre
▼ ... over en uke senere ... ▼
Du sier det nøyaktig som det er, det er av egen vilje den varige endringe kan skje. Jeg har røyket hasj og weed daglig i over 13 år, kun avbrutt av noen opphold på noen måneder her og der. Du sa alt det har tatt meg minst 10 år på å forstå selv. Det er mange forskjellige misbrukere, og er selv høyt utdannet, bereist, jobber i attraktiv stilling etc.. men røykingen ødelegger deg sakte men sikkert, tar fra deg gnist og personlighet og dreper alt som heter motivasjon. Og til alle dere som er keen på kjæreste - har dere noensinne hørt om en stoner som kaprer go'dama?

Sitat av paranoy Vis innlegg
Jeg vil anbefale deg en metode som heter "Prøv-og-Feil, Se-og-Lær".

Det går ut på at når du forsøker å slutte med et stoff eller noe annet, og ender opp med å feile - så lær av denne feilen til neste gang du forsøker å slutte! Slutt aldri å forsøke å slutte hvis du mener dette er et problem for deg som du må ta alvorlig. Personlig er jeg av den subjektive oppfatning at det er vanskeligere å slutte under tvangsforhold, enn når dette skjer kontrollert av frivillighet. Hvis det er moren og faren din, samt dine nyktre venner, som får deg til å ønske at du slutter å røyke - og ikke de negative erfaringene som kan komme av daglig røyking alene - så vil jeg anse situasjonen som en form for tvang. Du ønsker ikke at moren og faren din skal finne ut av hvordan ståa er, og du har samvittighetskvaler overfor både dem og noen av vennene dine, er nettopp en slik negativ effekt som kan oppstå av langvarig og jevnlig cannabisbruk, som du nevner har pågått i tre år. Allerede nå har litt av tvangsforholdet blitt omgjort til en konsekvens som rammer deg personlig av cannabisbruken. Vel er dette et definisjonsspørsmål, men for å slutte må du ville det selv - ikke på bekostning av andre, men av egen innsikt! Dermed bryter du "tvangsmønsteret" og kan fokusere på å slutte av deg selv, og ikke av årsaker skapt overfor andre.

Slike symptomer er oftes selvbebreidelser, angst, redsel, noia, samvittighetskvaler, anhedoni, apati, osv. Når slike symptomer dukker opp må de bearbeides hver for seg - symptomer som nevnt over + den psykiske avhengigheten. Positive tankemønster, f.eks., mot selvbebreidelse; eksponeringsteknikker mot angst, redsel og noia; selvhjelp (som trening og motivasjon, meditering, m.m.) mot samvittighetskvaler, skam, osv; og kanskje profesjonell hjelp til litt dypere tilfeller som anhedoni, apati, o.l. (DPS, fastlegen din og faramkologisk terapi, avrusning, m.m.).

I tillegg trengs rutine for å bearbeide psykisk avhengighet. I første omgang gjelds det stort sett bare å passe på å følge disse daglige rutinene så godt man klarer, og selv om en skulle sprekke, så prøver man fortsatt å utføre disse daglige rutinene som man setter seg selv. Gradvis vil rutinene overta den psykiske innstillingen som langvarig negativ rusbruk av cannabis har medført seg, og man er klar for å gå til neste steg på programmet. Det vil fortsatt handle om rutine, men da kan man kalle dette steget for en strengere rutine.

Rutiner er slik som å holde rommet sitt ryddig, være punktlig og presis til avtaler, gjøre lekser, være hjemme til et bestemt tv-serie eller -program, snømåking, hente avisa, etc. Strengere rutine, eller disiplin om du vil, er slik som joggeturer, skogsturer, treningsøkt, arbeid, skoleinnsats, diett, etc. Skal du ha enda strengere rutine, eller avrusning om du vil, så må du søke deg til DPS eller ARP, som tar seg av de mer (mest?) alvorlige tilfellene der negativ rusavhengighet bearbeides med plikter. Pliktene er det samme som rutiner, men i den strengeste versjonen, i denne sammenhengen.

Uansett hva du velger å gjøre, så er den eneste sikre (og usikre) metoden det å prøve-og-feile, og å lære av sine feil ...
Vis hele sitatet...
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av persi91nettby Vis innlegg
man blir ikke avhengig av hasj. bare slutt. det er kunn en vane sak. eller simple bruk alle pengene dine på noe annet før du rekker å kjøpe gall :P
Vis hele sitatet...
altså, når trådstarters innlegg lyder som følger ;
Sitat av c0Rn Vis innlegg
Hei, jeg har røyka i 3 år nå, men disse 3 årene med røyking har ført til MANGE problemer. Foreldrene mine bæder MAX på det, noen venner liker det heller ikke. Jeg har prøvd nå i 1 år å slutte med det, uten hell. Nå har jeg rota meg opp i det igjen, foreldra mine vet det ikke, og jeg vil heller ikke at de skal finne det ut, etter så mye jeg har gjort mot dem, vil jeg ikke utsette dem for det samme for hundrede gang! Kunne gjerne trengt noen tips om hvordan jeg skal komme meg ut av dette UTEN å dra på rehab, eller gjevnlige pisseprøver med mor og far i spissen. Takk på forhånd.
Vis hele sitatet...
syns jeg virkelig ikke at svaret ditt holder helt mål,persi. helt sikkert en del andre som har svart likedan,men allikevel.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hei!
Jeg jobber med en undersøkelse om ressurssterke cannabisrøykere som i de senere årene har slutta eller trappa vesentlig ned på røykinga. Det er for tiden en del fokus på at folk trenger hjelp til å slutte med cannabis, og det har dukket opp ulike kurs som skal hjelpe folk med dette. Det er imidlertid slik at de aller fleste slutter på egenhånd, uten noen form for behandling eller kurs. Det finnes lite forsking som ser på ressurssterke cannabisrøykere og på erfaringer med å slutte på egen hånd. Jeg er derfor opptatt av å få fram disse historiene.

Jeg har intervjuet ni personer til nå, og jeg ønsker å komme i kontakt med flere. Har noen av dere lyst til å bli med i undersøkelsen min? Jeg ser av innleggene her at mange har historier som er spennende for meg.

Send meg en melding hvis du kan tenke deg å fortelle din historie!

Hilsen
Silje Dahl, Stipendiat ved Høgskulen i Volda
Enig med Graapho, at du kan kutte ned til å røyke et par ganger i måneden(eller sjeldnere/aldrig). Jeg har røyket mer eller mindre hver dag i et halvt år nå, og det går utover økonomien, pluss at man blir litt lei etterhvert (ihvertfall jeg pga dårlig effekt osv). Derfor har jeg bestemt meg for å røyke mindre og mindre for hver dag til jeg ender opp med 2-3 joints i måneden, sparer penger og får bedre effekt av det. Man vil på den måten også unngå "abstinenser" med denne måten for de som tror de får det.

Ellers så er det bare å ta seg selv litt i skinnet og bestemme seg for å slutte, ta en sigarett istedet. Om man har blanda hasjen med tobakk, så kan det hjelpe med å røyke en vanlig sigg en gang i blandt, ettersom du kan bli avhengig av nikotin. Cannabis er som kjent og sagt IKKE et avhengighetsskapende stoff. Abstinenser er bare noe du tror du har.

Lykke til med å slutte, det er ikke så vanskelig
Sitat av Duddy Vis innlegg
den numemr 2) var jo ment littegranne som en spøk. Er jo ikke så vanskelig å slutte å røyke hasj at det gjør noe :P
Vis hele sitatet...
ment som en spøk xD? "Gjorde selv dette, men endte med å bli deppa, så er ikke helt til å anbefale" mhmmm :P og så synger vi med folkens! RO RO RO DIN BÅT, TA DIN ÅRE FATT! =D
Sitat av keentoo Vis innlegg
Du blir faktisk høy på å slutte!
Vis hele sitatet...
Høy på jesus da eller?
Sist endret av fetter; 15. april 2010 kl. 12:02.
Cold turkey funker best, i og med at cannabis ikke er fysisk avhengighetsskapende. Er du avhengig av tobakk, så anbefaler jeg deg å slutte med det også.

Men det viktigste er å ikke forveksle tobakkabstinenser med 'cannabisabstinenser'.
Ser noen her snakket om psykiatrisk hjelp for å slutte med cannabis, og jeg blir mildt sagt sjokkert. Dette er kun å få sin egen hjerne til å tro man er skikkelig hekta på cannabis, bullshit med andre ord. Ta deg for pokker skikkelig sammen, viljestyrke er alt som nevnt før i tråden. Med rette innstilling vil det være null problem å røyke hver dag og samtidlig fungere normalt sosialt og i jobb/skole sammenheng. At man blir apatisk, asosial og lite på damesjekkern er kun et valg man selv har tatt, ikke noe cannabis har fått deg til å velge. Er lei av at mange må skylde på noe hele tiden. Minner om bestemor som skylder på leddgikten fordi det trekker fra vinduet.
ArbeidsledigProletar
Sitat av freakyfo Vis innlegg
Jeg sluttet med hasj ved å spise 1 eller 2 muskattnøtter til dagen de første ukene, det fjerner abstinensen og gir noe alla rus, det er ikke avhengihets skapende og er ubehagelig nokk til at du ikke forsetter med det. Det funket for meg i allefall, vert nykter i 3 år nå og når jeg får trangen til å røyke igjen så tar jeg bare en muskatt nøtt i stede.
ps, anbefaler å sjekke opp i bruk og bivirkninger før du tar dem ellers får du deg en liten overaskelse dagen derpå.
Vis hele sitatet...
Du veit at muskatt er giftig for levra di? Jeg ville aldri gjort det der...
Å slutte med cannabis er ingen heksekunst, viljestyrke er alt som trengs, man kan lure sitt eget hode til å tro mye, avhengighet til cannabis er en av tingene.