Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  45 3869
Hei forum!

Jeg har undersøkt en del i det siste, og har laget et delvis "overkill" oppsett til en stasjonær comp, men jeg tror den er verdt det og at den kommer til å være mer enn god nok i flere år fremover. Det eneste jeg er usikker på er om alle delene passer med hverandre, spesielt dvd/blu-ray spilleren.
Dette er første gang jeg skal bygge pcen fra bunnen av selv, så om noen kunne si om alle delene passer hadde vært kjempeflott!

http://www.komplett.no/k/shoplist.as...8-A9456FB73FFF

Dette er handlelista jeg har laget, og den passer budsjettet mitt ganske bra. Driver med video redigering og (mye) gaming, så denne holder nok i lange baner!

Takk på forhånd!



Hvis du lurer på hvorfor budsjettet er høyt, les under. Hvis ikke, ignorer resten.

(Historien bak mitt høye budsjett: budsjettet er høyt ettersom jeg nekter å kjøpe noe som ikke fungerer i flere år fremover og som kan yte mer enn godt nok. For et år siden stolte jeg på en selger i en butikk(ELKJØP..) som solgte meg deres "beste" gaming laptop for 7000 NOK(den hadde blant anner intel i3, 2mb ram og måtte inn til en måndeds reperasjon bare etter 5 måneder med normal bruk), og jeg har angret siden. Jeg kunne ingenting om pcer da, men nå er jeg tilbake med basic kunnskap ;D)
Ser bra ut det!

Bortsett fra dvd leseren. Den er slim og er beregnet på laptops og mini towers. Det er både billigere og bedre og kjøpe 5,25" dvd leser.

Ett tips er og ikke handle hos komplett. Selv om servicen der er helt konge så skrur de prisen opp i skyene.

Proshop.no eller netonnet.no er bedre alternativ etter min mening.
Brukbar automatiker
BrilleSheik's Avatar
Har hørt at 3TB harddisker ikke kan ha windows instalert? Fint om noen kunne avklart dette.
Og ville gått for en K prossesor, fordi den kan overklokkes
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Her har du en liste med:
-bedre cpu
-cpu kjøler som er mer stillegående (og kjøler bedre)
-bedre psu
-bedre hdd
-større ssd

http://www.komplett.no/k/shoplist.as...C-07A3EDB6F1E2

Sitat av BrilleSheik Vis innlegg
Har hørt at 3TB harddisker ikke kan ha windows instalert? Fint om noen kunne avklart dette.
Og ville gått for en K prossesor, fordi den kan overklokkes
Vis hele sitatet...
3820 kan klokkes 2011 er merkelig OG dyrt.

og windows har problemer med å installeres på 3tb disker, men dette har intet å si da han har en ssd.
Brukbar automatiker
BrilleSheik's Avatar
Sitat av Frufsa Vis innlegg
3820 kan klokkes 2011 er merkelig OG dyrt.

og windows har problemer med å installeres på 3tb disker, men dette har intet å si da han har en ssd.
Vis hele sitatet...
Åja hadde sett noen skrive at du måtte ha K for å klokke, det var kanskje bare i5 :P

Så ikke den ssd'en lure seg inn i lista.
Sist endret av BrilleSheik; 14. januar 2013 kl. 20:25.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av BrilleSheik Vis innlegg
Åja hadde sett noen skrive at du måtte ha K for å klokke, det var kanskje bare i5 :P

Så ikke den ssd'en lure seg inn i lista.
Vis hele sitatet...
på 1155 må man ha en k cpu for å overklokke, men på 2011 er det noe helt annet
Sist endret av Frufsa; 14. januar 2013 kl. 20:27.
Paranoid
Trådstarter
81 2
Sitat av Frufsa Vis innlegg
Her har du en liste med:
-bedre cpu
-cpu kjøler som er mer stillegående (og kjøler bedre)
-bedre psu
-bedre hdd
-større ssd

http://www.komplett.no/k/shoplist.as...C-07A3EDB6F1E2



3820 kan klokkes 2011 er merkelig OG dyrt.

og windows har problemer med å installeres på 3tb disker, men dette har intet å si da han har en ssd.
Vis hele sitatet...
-På hvilken måte er CPU'en bedre enn den jeg fant? Ser ikke helt forskjellen mellom de to, utenom at den jeg kom fram til hadde +0,1 Ghz.
- Den CPU kjøleren der ser enorm ut og nokså avansert ut, men det kan komme av at jeg ikke har bygget en pc fra bunnen av før. :P
- SSD'en er større, men den er også dyrere? :s Trenger man virkelig 250 gb hvis man bare skal ha OS og de viktigste programmer der?
- HDD'en skjønner jeg ikke. Så på både WD og SB, men de så helt like ut. Hva er det som egentlig gjør WD'en bedre?
- Er det smart å overclocke? Hørt at man mister garantien, og hva skal man med mer enn 3.5 Ghz? :3
- PSU'en er bedre, men også dyrere. Et det noe vits å betale 400 kr mer for 10W ekstra?
- Jeg liker kabinettet du fant bedre, men passer alle delene jeg har i den(eventuellt de du fant)?

Beklager hvis jeg stiller mange spørsmål, men prøver å lære litt i prosessen!

Sitat av Snipart Vis innlegg
Ser bra ut det!

Bortsett fra dvd leseren. Den er slim og er beregnet på laptops og mini towers. Det er både billigere og bedre og kjøpe 5,25" dvd leser.

Ett tips er og ikke handle hos komplett. Selv om servicen der er helt konge så skrur de prisen opp i skyene.

Proshop.no eller netonnet.no er bedre alternativ etter min mening.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ekstremt lite om dvd lesere. :P Har du et eksempel på en som passer med pcen?
Sist endret av LordMinning; 14. januar 2013 kl. 20:38.
Brukbar automatiker
BrilleSheik's Avatar
Kan svare på noe av dette:
CPU'en er ivertfall bedre fordi du kan OC den, med det hovedkortet som er 1155. (takk frufsa)
Alle delene frufsa linket til passer i R4.
En stor ssd kan være greit å ha i lengden, fordi vist du ettervert får en del spill som laster inn tregt, f.eks. far cry 3 så hjelper det veldig. Og har du blitt vant til rask loading, er det veldigt kjipt å måtte vente fordi ssden er full.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av LordMinning Vis innlegg
-På hvilken måte er CPU'en bedre enn den jeg fant? Ser ikke helt forskjellen mellom de to, utenom at den jeg kom fram til hadde +0,1 Ghz.
- Den CPU kjøleren der ser enorm ut og nokså avansert ut, men det kan komme av at jeg ikke har bygget en pc fra bunnen av før. :P
- SSD'en er større, men den er også dyrere? :s Trenger man virkelig 250 gb hvis man bare skal ha OS og de viktigste programmer der?
- HDD'en skjønner jeg ikke. Så på både WD og SB, men de så helt like ut. Hva er det som egentlig gjør WD'en bedre?
- Er det smart å overclocke? Hørt at man mister garantien, og hva skal man med mer enn 3.5 Ghz? :3
- Jeg liker kabinettet du fant bedre, men passer alle delene jeg har i den(eventuellt de du fant)?

Beklager hvis jeg stiller mange spørsmål, men prøver å lære litt i prosessen!
Vis hele sitatet...
-CPU'en er bedre da den rett og slett yter bedre
frekvens på cpu skal du ikke bry deg så mye om, da det er store arkitektur forskjeller mellom cpu'ene, som gjør at 3770k yter bedre en 3820.
-cpu kjøleren er ikke vanskelig å montere, og det er pga den masive størrelsen den fungerer så bra, den er mer pålitlig, da det er ferre ting som kan gå galt, og det får ikke fatale følger om alt mekanisk slutter å fungere, slik som på vannkjøling, hvis feks pumpa stopper,
-SSD'en er større ja, men siden jeg valgte billigere deler vil du fint ha råd til den, men nei man trenger strengt talt ikke 240gb, men når man har råd, så hvorfor ikke? kan sefølgelig gå ned til en mindre ssd, uten problemer
-Grunnen til at jeg fåretrekker WD red diskene over alt annet er pålitlighet, diskene er designet for å takle 24/7 miljøer, og er eneste consumer disk med garanti fra produsent om man bruker den i mer en 24t i strekk.
-overklokking går helt fint, men ver lit obs på volt, da det er dette som knekker cpu'en, om du klokker så langt standar volt rekker er du safe så lenge tempraturene er rimelig greie, og dette vil du ikke ha noe problemer med, med en d14.
-i r4 skal alt passe ja.

Sitat av BrilleSheik Vis innlegg
Kan svare på noe av dette:
CPU'en er ivertfall bedre fordi du kan OC den, med det hovedkortet som er 1155. (takk frufsa)
Alle delene frufsa linket til passer i R4.
En stor ssd kan være greit å ha i lengden, fordi vist du ettervert får en del spill som laster inn tregt, f.eks. far cry 3 så hjelper det veldig. Og har du blitt vant til rask loading, er det veldigt kjipt å måtte vente fordi ssden er full.
Vis hele sitatet...
3820 kan klokkes!!!!!!
Hvor mange ganger skal jeg måtte si det??!!!

jeg har hatt min helt oppe på 4.5, men klokking på 2011 er litt mer komplisert en 1155, da du må finne en balanse mellom baseclock og multiplyer, mens på 1155 har du bare MP å tenke på.
Paranoid
Trådstarter
81 2
Sitat av BrilleSheik Vis innlegg
Kan svare på noe av dette:
CPU'en er ivertfall bedre fordi du kan OC den, med det hovedkortet som er 1155. (takk frufsa)
Alle delene frufsa linket til passer i R4.
En stor ssd kan være greit å ha i lengden, fordi vist du ettervert får en del spill som laster inn tregt, f.eks. far cry 3 så hjelper det veldig. Og har du blitt vant til rask loading, er det veldigt kjipt å måtte vente fordi ssden er full.
Vis hele sitatet...
Men hva hvis jeg ikke skal overclocke? Burde man egentlig overclocke? De fleste av mine venner har ikke mer enn 2.6-3 Ghz og sier de ikke har noen problemer, så 3,5/3,6 Ghz må da være mer enn nok? Frufsa sier også at 3820'en kan OC's?

Hvis jeg hadde tatt mine deler +/- frufsa sine deler (blanding kanskje), ville disse passet i R4?

Skjønner det med at større SSD er fint, men hvor mye kjappere er det egentlig? Har ikke hatt stasjonær med SSD før. :P
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av LordMinning Vis innlegg
Men hva hvis jeg ikke skal overclocke? Burde man egentlig overclocke? De fleste av mine venner har ikke mer enn 2.6-3 Ghz og sier de ikke har noen problemer, så 3,5/3,6 Ghz må da være mer enn nok? Frufsa sier også at 3820'en kan OC's?

Hvis jeg hadde tatt mine deler +/- frufsa sine deler (blanding kanskje), ville disse passet i R4?

Skjønner det med at større SSD er fint, men hvor mye kjappere er det egentlig? Har ikke hatt stasjonær med SSD før. :P
Vis hele sitatet...
ikke bland uten at du er 100% sikker på at du vet hva du gjør, da oppsettene blander sokkler, 1155 er uansett veien å gå så lenge man ikke skal ha 64gb med ram, 6kjærners cpu eller 4 skjermkort med lavest mulig latensy.

hvis ikke vil jeg si at 2011 er veldig vaste.
Paranoid
Trådstarter
81 2
Klarer CPU kjøleren du foreslo å holde temperaturen nede på samme nivå som vannkjøling da? Overalt jeg ser så er folk frelst av vannkjøling. :P
Sist endret av LordMinning; 14. januar 2013 kl. 20:54.
Brukbar automatiker
BrilleSheik's Avatar
Sitat av Frufsa Vis innlegg
-
3820 kan klokkes!!!!!!
Hvor mange ganger skal jeg måtte si det??!!!
.
Vis hele sitatet...
Du linket til et 1155 hovedkort, da må man ha k cpu. Det skrev du selv :P
Sitat av LordMinning Vis innlegg
Klarer CPU kjøleren du foreslo å holde temperaturen nede på samme nivå som vannkjøling da? Overalt jeg ser så er folk frelst av vannkjøling. :P
Vis hele sitatet...
Jeg er veldig fornøyd med min D-14, som forøvrig Frufsa anbefalte meg
Paranoid
Trådstarter
81 2
Begynner å se at ditt oppsett er bedre, men jeg har to spørsmål:

1. Hva gjør at den RAM'en du valgte er bedre? Jeg klarer ikke å se hva som gjør den bedre, utenom -100 kr på prisen.
2. Er det verdt å bruke +400kr på en 10W mer strømforsyning, eller gikk jeg glipp av noe spesielt med den du foreslo?
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av LordMinning Vis innlegg
Klarer CPU kjøleren du foreslå å holde temperaturen nede på samme nivå som vannkjøling da? Overalt jeg ser så er folk frelst av vannkjøling. :P
Vis hele sitatet...
3770k yter javnt over bedre en 3820, selv på standar klokk.
d14 yter faktisk bedre en vannkjølingen du har funnet, og om du bytter ut viftene på den med noen som hakket kvassere blir den umiddelbart et BEIST, d14 med 3x corsair sp120 PE skal greie 3770k på 4,6ghz (etter det blir IB varmt!)
Paranoid
Trådstarter
81 2
Sitat av packman Vis innlegg
Jeg er veldig fornøyd med min D-14, som forøvrig Frufsa anbefalte meg
Vis hele sitatet...
Godt å høre!

Sitat av Frufsa Vis innlegg
3770k yter javnt over bedre en 3820, selv på standar klokk.
d14 yter faktisk bedre en vannkjølingen du har funnet, og om du bytter ut viftene på den med noen som hakket kvassere blir den umiddelbart et BEIST, d14 med 3x corsair sp120 PE skal greie 3770k på 4,6ghz (etter det blir IB varmt!)
Vis hele sitatet...
Skulle jeg da byttet ut viftene på den med 3x slike da: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=756838 ? Eller er dette bare for å få et beist av en pc?
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av LordMinning Vis innlegg
Begynner å se at ditt oppsett er bedre, men jeg har to spørsmål:

1. Hva gjør at den RAM'en du valgte er bedre? Jeg klarer ikke å se hva som gjør den bedre, utenom -100 kr på prisen.
2. Er det verdt å bruke +400kr på en 10W mer strømforsyning, eller gikk jeg glipp av noe spesielt med den du foreslo?
Vis hele sitatet...
ram'en er billigere og yter akkurat like bra
defor valgte jeg den, har selv hatt den ram'en i riggen min, og jeg var veldig fornøyd med brikkene

PSU'en er 100% modulær (gjør det enkeler å montere og rydde)
PSU'en er mer effektiv
Den er digital, som gir renere strøm, og lenger levetid på komponentene dine.

om du vil ha en psu som er nesten like bra men billiger kan du ta en titt på 860 (ikke i) denne er ikke digital men er fortsatt veldig bra.
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=769190


og forresten det er ikke dvd brenner i lista mi, men jeg anbefaler deg å kjøpe en ekstren om du skal ha det, da det gjør rydde jobben enklere og riggen ser bedre ut, samt du kan plassere den der du har mest behov for den. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=761659

Sitat av LordMinning Vis innlegg
Skulle jeg da byttet ut viftene på den med 3x slike da: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=756838 ? Eller er dette bare for å få et beist av en pc?
Vis hele sitatet...
D14 er knall bra fra før av, men med de viftene blir den enda bedre, men om den er 450kr bedre kan diskuteres
du må forresten feste de corsair viftene med ståltrå (ikke det at det gjør noe) da de egentlig ikke "passer" med festemekanismen som følger med, men med ståltrå passer det fint.
du trenger strengt tatt ikke å kjøpe nye vifter, da noctua sine er dritbra. har selv én NF-P12 på en corsair H50 kjøler på en 2500k, vifta er stille og kjøler veldig bra på 4.5 ghz i et HTPC kabinett med dårlig luftflyt. med sp120 high performance så får du et beist særlig med tanke på støy.

forøvrig vil jeg anbefale deg å kjøpe oppsettet til frufsa, uten noen forandringer.
Paranoid
Trådstarter
81 2
Sitat av Frufsa Vis innlegg
ram'en er billigere og yter akkurat like bra
defor valgte jeg den, har selv hatt den ram'en i riggen min, og jeg var veldig fornøyd med brikkene

PSU'en er 100% modulær (gjør det enkeler å montere og rydde)
PSU'en er mer effektiv
Den er digital, som gir renere strøm, og lenger levetid på komponentene dine.

om du vil ha en psu som er nesten like bra men billiger kan du ta en titt på 860 (ikke i) denne er ikke digital men er fortsatt veldig bra.
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=769190


og forresten det er ikke dvd brenner i lista mi, men jeg anbefaler deg å kjøpe en ekstren om du skal ha det, da det gjør rydde jobben enklere og riggen ser bedre ut, samt du kan plassere den der du har mest behov for den. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=761659



D14 er knall bra fra før av, men med de viftene blir den enda bedre, men om den er 450kr bedre kan diskuteres
du må forresten feste de corsair viftene med ståltrå (ikke det at det gjør noe) da de egentlig ikke "passer" med festemekanismen som følger med, men med ståltrå passer det fint.
Vis hele sitatet...
Tror nok lengre levetid er godt nok argument for å bruke 400 kr ekstra, ville bare vite forskjellen. Sparer visst penger uansett på delene du har vist meg, så det skal nok gå bra. ;D

Hvis RAM'en er like god, så kan jeg liksågodt spare en hundrelapp.

Hvis du anbefaler den dvd spilleren så er den nok god! Jeg vet ikke om ekstra viftene er veldig nødvendige, men hvis de blir så kan jeg vel alltids sette inn ett par?

Tror jeg skal gå for ditt oppsett, tusen tusen takk! Satser på en god ytelse i spill fremover nå!


Bare et spørsmål ut av nysjerrighet, hva fikk deg til å velge 3820'en over en 3770k?
Sist endret av LordMinning; 14. januar 2013 kl. 21:17.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av LordMinning Vis innlegg
Tror nok lengre levetid er godt nok argument for å bruke 400 kr ekstra, ville bare vite forskjellen. Sparer visst penger uansett på delene du har vist meg, så det skal nok gå bra. ;D

Hvis RAM'en er like god, så kan jeg liksågodt spare en hundrelapp.

Hvis du anbefaler den dvd spilleren så er den nok god!

Tror jeg skal gå for ditt oppsett, tusen tusen takk!


Bare et spørsmål ut av nysjerrighet, hva fikk deg til å velge 3820'en over en 3770k?
Vis hele sitatet...
tidspungtete jeg kjøpte, tålmodighet (som jeg ikke eier), plan om 6kjærner i fremtiden, lysten på mye ram (skal kjøpe 16gb til etterhvert), og fordi jeg er dum når det kommer til anbefalinger av pc deler til meg selv xD

om jeg skulle kjøpt nytt nå hadde jeg gått for nesten samme oppset som jeg linket til deg, bare med noen små forandringer

men jeg skal ikke gå inn på disse for å forvirre deg

dvd brenneren linket jeg til fordi den ikke ser ut som et takras, og det er svært liten forskjell på brennere
Paranoid
Trådstarter
81 2
Sitat av Frufsa Vis innlegg
tidspungtete jeg kjøpte, tålmodighet (som jeg ikke eier), plan om 6kjærner i fremtiden, lysten på mye ram (skal kjøpe 16gb til etterhvert), og fordi jeg er dum når det kommer til anbefalinger av pc deler til meg selv xD

om jeg skulle kjøpt nytt nå hadde jeg gått for nesten samme oppset som jeg linket til deg, bare med noen små forandringer

men jeg skal ikke gå inn på disse for å forvirre deg

dvd brenneren linket jeg til fordi den ikke ser ut som et takras, og det er svært liten forskjell på brennere
Vis hele sitatet...
Skjønner. Hva trenger man egentlig 6 kjerner for? O_o Hørt at de er "ekstremt" dyre for å si det mildt! :P Komplett selger en i7 6 core for 7000 (+/-).
Hvis det oppsettet du har gitt meg yter med ultra og max på instillinger i alle eller de fleste spill så er jeg fornøyd! Den neste utfordringen nå blir nok å spare opp til pcen og montere den. Gleder meg!
Sist endret av LordMinning; 14. januar 2013 kl. 21:32.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av LordMinning Vis innlegg
Skjønner. Hva trenger man egentlig 6 kjerner for? O_o Hørt at de er "ekstremt" dyre for å si det mildt! :P Komplett selger en i7 6 core for 7000 (+/-).
Hvis det oppsettet du har gitt meg yter med ultra og max på instillinger i alle eller de fleste spill så er jeg fornøyd! Den neste utfordringen nå blir nok å spare opp til pcen og montere den. Gleder meg!
Vis hele sitatet...
husk å droppe innom tråden når du skal kjøpe også, da det kan ha kommet noe nytt.

Og jeg trenger vel strengt talt ikke 6kjærner, men jeg driver med litt annet en gaming også (også er jeg ikke riktig skrudd sammen da)

og oppsettet maxer det meste av spill ja
Paranoid
Trådstarter
81 2
Sitat av Frufsa Vis innlegg
husk å droppe innom tråden når du skal kjøpe også, da det kan ha kommet noe nytt.

Og jeg trenger vel strengt talt ikke 6kjærner, men jeg driver med litt annet en gaming også (også er jeg ikke riktig skrudd sammen da)

og oppsettet maxer det meste av spill ja
Vis hele sitatet...
Kommer nok til å bestille i løpet av måneden. En ting til (igjen.. :P), burde pcen ha et overspenningsvern, eller er dette inkludert i PSU'en?
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av LordMinning Vis innlegg
Kommer nok til å bestille i løpet av måneden. En ting til (igjen.. :P), burde pcen ha et overspenningsvern, eller er dette inkludert i PSU'en?
Vis hele sitatet...
overspenningsvern har man somregel ikke bruk for, jeg har i hvertfall ikke hatt bruk for det på mine 18år på denne planeten, hvor jeg har eid pc i 10 av disse årene.
pc'en jeg har nå har vel stått på i5-6mnd'er til sammen nå, med noen få dager avskrudd, og den lever i sitte beste velgående (med noen bøgs men, det er ikke strømmen sin skyld)

Men for all del, man kan være uheldig, men da skal inboforsikring dekke det

selv om jeg nok kommer til å invstere i overspenningsværn og ups, når jeg får bygd serveren min.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Sitat av Frufsa Vis innlegg
overspenningsvern har man somregel ikke bruk for, jeg har i hvertfall ikke hatt bruk for det på mine 18år på denne planeten, hvor jeg har eid pc i 10 av disse årene.
pc'en jeg har nå har vel stått på i5-6mnd'er til sammen nå, med noen få dager avskrudd, og den lever i sitte beste velgående (med noen bøgs men, det er ikke strømmen sin skyld)

Men for all del, man kan være uheldig, men da skal inboforsikring dekke det

selv om jeg nok kommer til å invstere i overspenningsværn og ups, når jeg får bygd serveren min.
Vis hele sitatet...
Du tar vel ups på routeren og vel?
Sitat av Frufsa Vis innlegg
du må forresten feste de corsair viftene med ståltrå (ikke det at det gjør noe) da de egentlig ikke "passer" med festemekanismen som følger med, men med ståltrå passer det fint.
Vis hele sitatet...
du har sett kjøleren min ja?
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av HanDuck Vis innlegg
Du tar vel ups på routeren og vel?
Vis hele sitatet...
Spørs, er ikke den som er det viktigste å holde liv i i en server med 8 disker og raid 5, er ekstremt kjipt med et korrupt raid på 13tb
Sitat av vangsfreaken Vis innlegg
du har sett kjøleren min ja?
Vis hele sitatet...
Tenker heller på mroj, som var før deg
Paranoid
Trådstarter
81 2
Sitat av Frufsa Vis innlegg
overspenningsvern har man somregel ikke bruk for, jeg har i hvertfall ikke hatt bruk for det på mine 18år på denne planeten, hvor jeg har eid pc i 10 av disse årene.
pc'en jeg har nå har vel stått på i5-6mnd'er til sammen nå, med noen få dager avskrudd, og den lever i sitte beste velgående (med noen bøgs men, det er ikke strømmen sin skyld)

Men for all del, man kan være uheldig, men da skal inboforsikring dekke det

selv om jeg nok kommer til å invstere i overspenningsværn og ups, når jeg får bygd serveren min.
Vis hele sitatet...
Da satser jeg på at det går bra uten overspenningsvern. Takk for all hjelp.
Sitat av Frufsa Vis innlegg


Tenker heller på mroj, som var før deg
Vis hele sitatet...
fikk ikke han tak i ett ekstra feste som han moddet?
Sitat av Frufsa Vis innlegg
3770k yter javnt over bedre en 3820, selv på standar klokk.
d14 yter faktisk bedre en vannkjølingen du har funnet, og om du bytter ut viftene på den med noen som hakket kvassere blir den umiddelbart et BEIST, d14 med 3x corsair sp120 PE skal greie 3770k på 4,6ghz (etter det blir IB varmt!)
Vis hele sitatet...
Umm?

D14 er ikke bedre enn H80i.
Sitat av LordMinning Vis innlegg
-På hvilken måte er CPU'en bedre enn den jeg fant? Ser ikke helt forskjellen mellom de to, utenom at den jeg kom fram til hadde +0,1 Ghz.
- Den CPU kjøleren der ser enorm ut og nokså avansert ut, men det kan komme av at jeg ikke har bygget en pc fra bunnen av før. :P
- SSD'en er større, men den er også dyrere? :s Trenger man virkelig 250 gb hvis man bare skal ha OS og de viktigste programmer der?
- HDD'en skjønner jeg ikke. Så på både WD og SB, men de så helt like ut. Hva er det som egentlig gjør WD'en bedre?
- Er det smart å overclocke? Hørt at man mister garantien, og hva skal man med mer enn 3.5 Ghz? :3
- PSU'en er bedre, men også dyrere. Et det noe vits å betale 400 kr mer for 10W ekstra?
- Jeg liker kabinettet du fant bedre, men passer alle delene jeg har i den(eventuellt de du fant)?

Beklager hvis jeg stiller mange spørsmål, men prøver å lære litt i prosessen!

Har nesten samme oppsett som frufsa linket til. Har noen bilder i pc show-off tråden, der kan du se hvor stor den er. Les specs i sig.



Jeg vet ekstremt lite om dvd lesere. :P Har du et eksempel på en som passer med pcen?
Vis hele sitatet...
Gå til PC Show-off tråden, har noen bilder der. Der er CPU-kjøleren du nevnte.
Sitat av Starz Vis innlegg
Umm?

D14 er ikke bedre enn H80i.
Vis hele sitatet...
jo, det er den. den har større kjøleoverflate, og scorer bedre til daglig bruk av flere grunner:
  • lavere pris
  • mindre støy
  • høyere stabilitet (corsairs pumper er ikke kjent for holdbarhet)
Absorbal stoner
9 0
Jeg har en 8-core som jeg kjøpte for i underkant av 1500,- og den koster mindre nå!
Amd sin fx serie yter bra, noen sier de har ustabile kjerner men har aldri opplevd noe sånt egentlig.
Jeg kan ihvertfall anbefale FX-8120 / 8150!
Har FX-8120 selv, og ja, den yter helt greit, men ikke i nærheten av en i7-3770k. Mer bang for buck, tho.
Sist endret av Eplekjekk; 15. januar 2013 kl. 14:23.
Paranoid
Trådstarter
81 2
Da ser det ut som dette blir min fremtidige pc: http://www.komplett.no/k/shoplist.as...E-13B738946386

Må bare spare litt penger først. :P
Jepp, Tannkremen :)
Zendium's Avatar
Sitat av LordMinning Vis innlegg
Da ser det ut som dette blir min fremtidige pc: http://www.komplett.no/k/shoplist.as...E-13B738946386

Må bare spare litt penger først. :P
Vis hele sitatet...
Eksternt DVD-ROM?
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av Zendium Vis innlegg
Eksternt DVD-ROM?
Vis hele sitatet...
Støtter eksternt 110%

Lettere å rydde i pc'en, man får plassert den på det mest logiske stedet, man kan stue den bort når man ikke bruker den.

Er uansett så liten forskjell på lesere/brennere, at jeg vil si at elstern er veien å gå!
Paranoid
Trådstarter
81 2
Sitat av Frufsa Vis innlegg
Støtter eksternt 110%

Lettere å rydde i pc'en, man får plassert den på det mest logiske stedet, man kan stue den bort når man ikke bruker den.

Er uansett så liten forskjell på lesere/brennere, at jeg vil si at elstern er veien å gå!
Vis hele sitatet...
Kan man koble fra den eksterne brenneren helt fra pcen(nesten som en minnepenn), eller må den sitte fast i pcen hele tiden? Vet ikke om kanskje ekstern er noe for meg hvis den "henger" på pcen. :3

Foressten, tror du det er bedre om jeg kjøper noen av delene fra dustinhome? Så at jeg kunne spare en tusenlapp eller to, men klarte ikke å finne alle delene i lista og får man den samme typen garanti som man får på komplett.no?
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av LordMinning Vis innlegg
Kan man koble fra den eksterne brenneren helt fra pcen(nesten som en minnepenn), eller må den sitte fast i pcen hele tiden? Vet ikke om kanskje ekstern er noe for meg hvis den "henger" på pcen. :3

Foressten, tror du det er bedre om jeg kjøper noen av delene fra dustinhome? Så at jeg kunne spare en tusenlapp eller to, men klarte ikke å finne alle delene i lista og får man den samme typen garanti som man får på komplett.no?
Vis hele sitatet...
Plugges til pc'en med usb som en minnepenn ja, også plasserer du den på skrivebordet ditt feks.

Kan lønne seg å skjekke prisene opp mot dustin, om du tar med frakt i regnestykket finner du ut om det lønner seg å kjøpe bare på komplett, bare på dustin eller en god blanding.
Paranoid
Trådstarter
81 2
Sitat av Frufsa Vis innlegg
Plugges til pc'en med usb som en minnepenn ja, også plasserer du den på skrivebordet ditt feks.

Kan lønne seg å skjekke prisene opp mot dustin, om du tar med frakt i regnestykket finner du ut om det lønner seg å kjøpe bare på komplett, bare på dustin eller en god blanding.
Vis hele sitatet...
Er nok enig i at eksternt cd rom er bedre da! Dagens spill bruker vanligvis ikke cd'er lengre, og film kan man også se på nettet. Bruker nok bare cd'er på de eldre spillene mine og på pcen min hvis jeg ikke er hjemme, men har da en skole-pc med cd-rom, så det går nok bra.


Ser ut som det ikke spiller noen stor rolle på hvilken nettside jeg bruker. Noen av delene er billigere på dustin og noen er billigere på komplett, bare at dustin har litt høyere kostnader på frakt. Dessuten er jeg litt nervøs for at jeg ikke finner de samme delene på dustin... :P

Beklager at jeg maser, men hvor mye watt PSU er anbefalt for å ha 2-3 skjermer? Tviler på at jeg noen gang orker å ha 3 skjermer, men kunne kanskje tenke meg å ha 2 skjermer i fremtiden.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av LordMinning Vis innlegg
Er nok enig i at eksternt cd rom er bedre da! Dagens spill bruker vanligvis ikke cd'er lengre, og film kan man også se på nettet. Bruker nok bare cd'er på de eldre spillene mine og på pcen min hvis jeg ikke er hjemme, men har da en skole-pc med cd-rom, så det går nok bra.


Ser ut som det ikke spiller noen stor rolle på hvilken nettside jeg bruker. Noen av delene er billigere på dustin og noen er billigere på komplett, bare at dustin har litt høyere kostnader på frakt. Dessuten er jeg litt nervøs for at jeg ikke finner de samme delene på dustin... :P

Beklager at jeg maser, men hvor mye watt PSU er anbefalt for å ha 2-3 skjermer? Tviler på at jeg noen gang orker å ha 3 skjermer, men kunne kanskje tenke meg å ha 2 skjermer i fremtiden.
Vis hele sitatet...
Kan hende du sparer på å kjøpe fra både dustin og komplett, om de havner ca likt ville jeg valgt komplett, da jeg har bare godord å si om servicen, ville også skjekket opp priser på enkeltkomponenter på netonnet, de har suveren service og gratis frakt.
Men dog litt dårlig utvalg.

Når det kommer til psu er 860w overkill selv for 2 skjermkort, antal skjermer har ingen invirkning på psu. Jeg kjører 680 sli fra en 750w psu, og denne stresser jeg ikke engang. (Kan forøvrig slenge ved at jrg har 3skjermer, siden du snakket om dette)

Om det er flere ting du lurer på, er jeg altid åpen for skype(id står på profilen min) det er også bare å mate på spm i denne tråden også

Og forresten, man maser ikke i en slik tråd, freak er jo tross alt i bunn og grunn et it forum, hvor man kan tilegne seg og dele informasjon
Sist endret av Frufsa; 16. januar 2013 kl. 18:04.
Paranoid
Trådstarter
81 2
Sitat av Frufsa Vis innlegg
Kan hende du sparer på å kjøpe fra både dustin og komplett, om de havner ca likt ville jeg valgt komplett, da jeg har bare godord å si om servicen, ville også skjekket opp priser på enkeltkomponenter på netonnet, de har suveren service og gratis frakt.
Men dog litt dårlig utvalg.

Når det kommer til psu er 860w overkill selv for 2 skjermkort, antal skjermer har ingen invirkning på psu. Jeg kjører 680 sli fra en 750w psu, og denne stresser jeg ikke engang. (Kan forøvrig slenge ved at jrg har 3skjermer, siden du snakket om dette)

Om det er flere ting du lurer på, er jeg altid åpen for skype(id står på profilen min) det er også bare å mate på spm i denne tråden også

Og forresten, man maser ikke i en slik tråd, freak er jo tross alt i bunn og grunn et it forum, hvor man kan tilegne seg og dele informasjon
Vis hele sitatet...
Tror kanskje jeg kan spare litt på å kombinere med dustin, men skal nok undersøke litt. Glemte at pcen ikke får strøm direkte fra pcen.. haha. :P
La deg til på skype, har samme skype navn som freak.no navn. ¨
Sjekk også innom netonnet.no Gratis frakt og ganske så billig, men ikke så mye utvalg :/
▼ ... over en uke senere ... ▼
Paranoid
Trådstarter
81 2
Nå har jeg med masse hjelp fra Frufsa og vi tror vi har funnet den kombinasjonen av nettsider som gir pcen for best mulig pris.

Dustin:
http://gyazo.com/c714641f12aed8185787f705471f3798

Netonnet:
http://gyazo.com/db8cc7eb440d49b3c1815cc1003238ca


Har vi oversett noe som trengs for en pc?

Her er bildene! :P Brukte feil linker.

Dustin:
http://i1181.photobucket.com/albums/x429/H1y4/1_zpseb676e48.png

Netonnet:
http://i1181.photobucket.com/albums/x429/H1y4/2_zps1c42b974.png
▼ ... over en uke senere ... ▼
Paranoid
Trådstarter
81 2
Ettersom ingen svarer, så regner jeg med at alt er greit!

Takk for all hjelp.