Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 3006
Var ute å drakk øl i går på en pub, og overhørte to mannfolk som satt å snakket om hvitevasking av penger.

Han ene av de hadde bodd i Oslo, mens han vant ca 170.000,- på tipping, fikk ikke med meg alt som ble sagt, men fikk med meg at han sa at han solgte tippekuppongen til en bekjent av en bekjent, for 200.000,-. Kjøperen var stofflanger.

Grunnen var det at kriminelle må ofte betale opp mot 40-50% for å få hvitevasket sine penger. Og med denne kvitteringen så kunne dealeren få hvitevasket colapenger for 170k.

Dette skjønner jeg ikke helt, vil han ikke bare få 170k ekstra på kontoen sin ? Han kan vell neppe ta ut disse pengene, å bruke 170k svartpenger til å kjøpe seg noe legalt å deretter bruke 170k lottopenger til å kjøpe noe annet.
Da får han jo fortsatt 170k han ikke kan svare for ?

Eneste jeg kan se for meg er at dealeren bruker kupongen til å ta ut pengene. Etter de har havnet på dealeren sin konto, så gir de til han som egentlig vant, med kansje 10-20k ekstra i potten(betaling for oppdraget liksom). Så i tilfelle razzia, og at politiet finner store pengebeløp..så kan dealeren vise til at han har vunnet 170k i lotto ?

Noen av dere som har oppskriften på hvordan dette blir gjort ?
Sist endret av UngarEffect; 8. januar 2009 kl. 12:30.
Sitat av UngarEffect Vis innlegg

Han ene av de hadde bodd i Oslo, mens han vant ca 170.000,- på tipping, fikk ikke med meg alt som ble sagt, men fikk med meg at han sa at han solgte tippekuppongen til en bekjent av en bekjent, for 200.000,-. Kjøperen var stofflanger.

Noen av dere som har oppskriften på hvordan dette blir gjort ?
Vis hele sitatet...
Svaret ditt er jo i den ene setningen din, langeren kjøper tippekupongen for 200 000,- og får dermed 170 000,- "hvite penger". Han som egentlig vant sitter derimot igjen med 200 000,- i "svarte penger".
Skjønner ikke helt dine resonnement, men poenget med det hele er jo at dealeren gjerne ikke kan redegjøre for pengene sine på en lovlig måte. Hvis han ikke har en jobb og kjører rundt i fin bil, fin leilighet, stor tv og alt av inventar osv.

Har selv en kompis som har fått inndratt diverse utstyr osv under en av mange rassia fordi han ikke kan redegjøre for hvordan han kan ha råd til slike ting til flere hundre tusen kr på sosialpengene han mottar hver mnd. Bilen hans må også være registrert på en annen en han selv.

Dealeren betaler den egentlige vinneren av kupongen 30.000kr, og får da hvitvasket 170.000kr. Dvs at hvis staten/purken kommer å stiller spørsmål så kan han redegjøre for pengene sine, en helt lovlig tippekupong.
Når dealeren kan vise til en så okei gevinst så kan han sette de på kontoen sin eller kjøpe bil eller betale lån. Uten at det blir stilt særlig spørsmål hvis han skulle bli tatt med noe, eller om han kanskje er under oppsyn fra før av.
Han som selger kupongen har ikke noe stort problem med overskudd av svarte penger, er kanskje ikke under oppsyn av politi og for han er det mindre risiko å ha 200k svarte penger. Dessuten er det for han bare et engangsfenomen.

Hvis man har en helt vanlig, normalt betalt jobb og dealer/selger sprit/jobber mye svart i tilegg så blir det mye svarte penger av det. Det er penger som man ikke kan bruke som hvite penger, ihvertfall ikke om det går over tid. Da blir det ofte lagt merke til. Litt rotete forklart, men håper du skjønner.
OT, men.
Snakket med en kompis av fattern i dag. Han var på Bjerke i sommer å spilte på hest, han vant 47k, å ble selvfølgelig ganske glad, han tok etpar jubelbrøl osv - så det var liksom lett å se at han hadde vunnet.
Han ble tilbudt 60k for bongen av en kar som tok kontakt med han - ja han solgte den. Så det er visst ganske "normalt" å gjøre slikt.
Dette er jo det eldste trikset i boka.. Finnes andre måter som også er rimelig kostnadseffektive, men det innebærer igjen en del mer risiko.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Dette er jo det eldste trikset i boka.. Finnes andre måter som også er rimelig kostnadseffektive, men det innebærer igjen en del mer risiko.
Vis hele sitatet...
Finnes også måter som er mindre risiko enn dette, men da er det mer kostbart. Vil tro dette er en bra måte ja