Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1087
Hei.

Vet dere om noen studiefag man kan ha i 3.klasse vgs uten å ha hatt det i 2 klasse vgs? Skal ta opp et fag som privatist. Vet at Informasjonsteknologi og Samfunnsøkonomi er slike fag, men er det noen fler og?

Takk
Du kan helt fint ta alle fag i tredje, men om du f. eks. tar BI1 eller FY1 så ender du opp i klasse med 2. klassinger
Men er det ikke sånn at man må ha 30 timer i uka pr år da? Nå har jeg 25 timer i 3 klasse. I fjor (andre klasse) hadde jeg tilsammen 32 timer..
I prinspippet trenger du da bare å ha 3 timer til i år. Jeg mener du f.eks. kan ta matematikk X som dette faget. Men ellers er det vel Biologi 2 og IT 2 blant realfag(vet ikke hvilke fra de andre linjene) hvor du kan ta "fag nr. 2" uten forkunnskaper. Ellers kan du vel ta alle 1-fag som du også kunne valgt i vg2.

Ellers kunne du også spurt rådgiver på skolen din.
Sist endret av Boble; 31. januar 2009 kl. 23:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Er det ikkenoen fag man kan ta som ikke er realfag da? Tenkte på f.eks Kommnunikasjon og Kultur eller noe annet som man ikke trenger å lese så veldig mye til. Forresten så kan ikke rådgiveren så veldig mye om dette akkurat, hun begynte dette året..
Sist endret av BroadRipple; 31. januar 2009 kl. 23:43.
Må også legge til at IT nok ikke er så mye å lese til Har selv IT 1, og er veldig enkelt fag. Vil mene at rådgiver burde kunne såpass selv om hun er ny. Med tanke på at hun fikk jobben, men må vel også sies at det er mange rådgivere som faktisk ikke gir RÅD. Vi har fått et hefte på min skole, riktignok med fag som skolen min har å tilby. Her står det opplyst at man kan ta "Politikk og menneskerettigheter" og "Sosialkunnskap" fra linjen Språk, samfunnsfag og økonomi. Blant de som i utg.pkt. er vg3-fag. Resten er jeg ikke sikker på, men i alle fall vg2-fag.

Hei igjen! Fant et rundskriv om dette som forklarer hvilke fag som bygger på 1-faget:
funnet på denne siden: http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/...html?id=497144

Link til pdf(Fra og med side 29 omtaler hvilke fag som bygger på 1-faget): http://www.regjeringen.no/upload/KD/...-%20280109.pdf
Sist endret av Boble; 1. februar 2009 kl. 00:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har allerede tatt IT. Noen fler forslag?
Sitat av BroadRipple Vis innlegg
Er det ikkenoen fag man kan ta som ikke er realfag da? Tenkte på f.eks Kommnunikasjon og Kultur eller noe annet som man ikke trenger å lese så veldig mye til. Forresten så kan ikke rådgiveren så veldig mye om dette akkurat, hun begynte dette året..
Vis hele sitatet...
Som sagt kan du velge fritt på øverste hylle. Du kan ta alle fag. Les det som blir skrevet!
Sist endret av ulldott; 1. februar 2009 kl. 14:28.
Sitat av ulldott Vis innlegg
Som sagt kan du velge fritt på øverste hylle. Du kan ta alle fag. Les det som blir skrevet!
Vis hele sitatet...
Men må det ikke være vg3 fag da? Siden jeg går i tredje nå...
Nei, du kan ta fag som er "vg2-fag" og noen av "vg3-fagene" som ikke krever noe kompetanse fra fra "vg2-fag". Dette kan du lese ut fra filen jeg viste til høyere oppe.
Sist endret av Boble; 1. februar 2009 kl. 14:35.
Det eneste du ikke kan ta er vel de fagene som krever grunnlag, altså 3. års realfag, og kanskje noen andre også (engelsk?). Dette burde du vel spurt rådgiver om...
Tenkte litt på sosiologi pga er ganske interesert i innvaring & ulike kulturer...Noen som vet hva sosiologi egentlig handler om?

Sitat av BroadRipple Vis innlegg
Tenkte litt på sosiologi pga er ganske interesert i innvaring & ulike kulturer...Noen som vet hva sosiologi egentlig handler om?
Vis hele sitatet...
Ingen? Trenger å vite dette i dag fordi fristen går ut kl.1200 i kveld...
Sist endret av BroadRipple; 1. februar 2009 kl. 17:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Hvis du vil lære om andre kulturer, så er det sosialantropologi du er ute etter.