Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 6183
Hei

Hvordan er informasjonsteknologi på vgs? Jeg har utrolig liten IT erfaring, men jeg har lyst til å velge det for å få realfagspoeng, burde jeg velge det? Jeg går vg2.

På forhånd takk
Det er dritlett, ett av de vgs. fagene du kan ta for å slentre til deg et bedre snitt.
byåsen vgs har en fin beskrivelse her.

Opplæringen legger vekt på å konstruere IT-løsninger, og informasjonsteknologi er derfor på mange måter et praktisk fag. Det skal legges til rette for kommunikasjon og samarbeid i programfaget. Programfaget informasjonsteknologi er et realfag, men det har også sterke koblinger til mediefag, samfunnsfag, økonomi, språkfag og formgivingsfag. Programfaget kan derfor gi et godt grunnlag for studier innen ulike fagområder og for videreutvikling av kompetanse i yrkeslivet.

Informasjonsteknologi består av to programfag: informasjonsteknologi 1 og 2 som kan velges uavhengig av hverandre. Faget er strukturert i hovedområder som utfyller hverandre og må sees i sammenheng. IT 1 med områdene digital samtid, nettsteder og multimedier og databaser og IT 2 med planlegging og dokumentasjon, programmering og multimedieutvikling.
Årtimetallet for både IT1 og 2 er 140 årstimer.

Eleven skal ha standpunktkarakter i IT1 og 2 og kan trekkes ut til muntlig-praktisk eksamen i IT1 og til skriftlig eller muntlig-praktisk eksamen i IT2.
Vis hele sitatet...
Får man realfagspoeng for IT-fag nå? Hva i helvete, de er jo totalt skrot...
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Urr... enig med ivioyner. Det kan da umulig stemme? På min vgs var IT et lite sluntrefag der man fikk bestått / ikke bestått. Og ja, det er bare å hive seg på. Du skal være grønnere enn skogen innen IT dersom du rynker på pannen i de timene.
Sist endret av thomasf; 2. desember 2007 kl. 16:32.
Stemmer. det er et realfag der man får realfagspoeng Jeg går vg2 og har IT selv. Man trenger ikke å være en ``proff´´ for å starte på IT, man begynner å jobbe med ting fra grunnen av. Det vi gjør er at vi lager databaser i Access, redigere bilder i CS3 (som skolen gir til oss) osv.

Det som er det beste med faget er at vi gjør alt annet det vi skal
Sist endret av zleven; 2. desember 2007 kl. 16:54.
Takk for svar folkens. Imidlertid må jeg ta igjen mye hvis jeg bytter nå?
Kommer litt an på hvor langt de i IT-klassene på skolen din har kommet. Jeg har akkurat hatt en prøve i access. Nå holder vi på med Adobe CS3, så tror det skal gå greit

Du vil ikke angre for at du byttet over til IT
noen andre synspunkter på om det blir for mye å ta igjen?
Sitat av BroadRipple
Takk for svar folkens. Imidlertid må jeg ta igjen mye hvis jeg bytter nå?
Vis hele sitatet...
Snakk med rådgiveren din, og sjekk om du får mer/mindre utbytte av å skifte til IT...
For å være uenig med de fleste her da. Jeg har informasjonsteknologi og det er ikke bare å surfe gjennom faget akkurat. Det er to/tre klasser med IT på skolen jeg går på, og de andre har det utrolig bra, gjør stort sett hva de vil. Men den lærern klassen min har, er rene gestapo-hora. Innleveringer her og der. Og prøvene er tatt rett ut av den jalla boka, fordi lærern ikke kan en dritt selv. Og skriver vi ikke akkurat det samme som står i boka, så får vi feil svar, pga inkompetent lærer. Drittlei lærern. Men om du får en god/snill lærer så tror jeg faget er ganske så fint.

edit: forøvrig er det en i klassen som står for det meste av undervisninga, siden han kan ca 2x så mye som hun lærern vi har ;D
Sist endret av vtgxtc; 2. desember 2007 kl. 21:17.
Det vi hadde var ren gjennomkjøring, i allefall dersom man har vært borti en datamaskin før.
Access og Frontpage var det vi brukte første året, deretter var det videre på access, systemutvikling og modellering.

Kan vel også nevne at hos oss var det mer eller mindre 15-20 minutter med skolearbeid i timene, og når vi da var ferdige kunne vi bare sitte og spille..
▼ ... flere år senere ... ▼
Jeg stjeler denne tråden for å stille et litt annet spørsmål angående faget. Jeg har muligheten til å undervise i Informasjonsteknologi 1 neste skoleår. Bør jeg takke ja til faget?
Sist endret av snegler; 13. januar 2015 kl. 18:50.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Hvis de er så lette som VGS-IT-"fag" generelt, bør det vel være plankekjøring å undervise i dem også?
Det er nok en av de enklere fagene å undervise, OM du har noe forhåndskunnskaper innen IT. Delvis siden stoffet er lett å sette seg inn i, og at det er først og fremst de litt nerdete som kommer til å ta faget, som utifra min erfaring gjerne er mindre bråkete enn andre elever. Ett annet pluss er at når elevene er opptatt med en PC så er det større sannsynelighet for at de kaster bort tiden sin på reddit osv enn å prate med medelever og forstyrre timen.