Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 4830
Jeg satt og leste en artikkel om hasj på wikipedia. Også kom jeg over et kart over lovgivingen(?) av hasj rundt om i verden. Og det kartet stod det at i Russland så er hasj avkrimnalisert. Stemmer dette?

Kartet
ikke avkriminalisert. Det er legalisert! og ja, Russland har ingen straff for bruk av hasj. Men er usikker på privat-salg av det, på lik linje med Nederland og Belgia.
Jeg ringte en kompis av meg nå, som oppvokst i Russland. Det er avkriminalisert. Ingen bryr seg om du tar deg en rev mens du er ute og handler i byen. Det er visst veldig enkelt å få tak i hasj der.
En sånn ekstra opplysning jeg fikk var at det går mye i piller der borte.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Og litt kjapp googling viser at formelt kan du ha inntil 2g til personlig bruk uten bøter. 2-20g vil typisk gi on-the-spot svart bot på 10-15$ og større kvanta litt høgare priser.
Flaks at jeg flytter til Russland nå får å bli der i et år
Har vært en del i russland i d siste, og jeg har følelsen av at folk prøver å skule bruk av hasj, men d kan vell være av andre årsaker..
Sitat av vidarlo
Og litt kjapp googling viser at formelt kan du ha inntil 2g til personlig bruk uten bøter. 2-20g vil typisk gi on-the-spot svart bot på 10-15$ og større kvanta litt høgare priser.
Vis hele sitatet...

linker du den googlinga di?
Sitat av Wink
Flaks at jeg flytter til Russland nå får å bli der i et år
Har vært en del i russland i d siste, og jeg har følelsen av at folk prøver å skule bruk av hasj, men d kan vell være av andre årsaker..
Vis hele sitatet...
Det kan også han noe å gjøre med at snuten er klin gærne der nede. De gir deg bøter for allt og ingenting og putter pengene i egen lomme. Du får bot bare snuten stopper deg. Å synligjøre seg ved å røyke er ikke noe jeg hadde gjort da
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Det er feil på kartet, hasj er IKKE avkriminalisert i Russland!!
Sitat av Wink
Det er feil på kartet, hasj er IKKE avkriminalisert i Russland!!
Vis hele sitatet...
Hvor har du fått det fra? Kilde?
Wink:
Greit, hva med å argumentere litt grundigere? Opplys oss..
Sist endret av mentalmelt; 28. november 2007 kl. 16:00. Grunn: "å"
Ehm, Kilde, argument, jeg bor her og bare vet at det er sånn. Spurt mange nok, og jeg vil tror det er 1/1000 sjanse for at det er avkriminalisert.
Ja, wikipedia støtter dine påstander ihvertfal.

http://en.wikipedia.org/wiki/Legalit...bis_by_country

Russia: Illegal
Sitat av mentalmelt
Ja, wikipedia støtter dine påstander ihvertfal.

http://en.wikipedia.org/wiki/Legalit...bis_by_country

Russia: Illegal
Vis hele sitatet...

ikke at det gjelder i denne saken her, men det er lett og "fake" wikipedia sider, så ikke ta all info derfra som god fisk
Jo takk, det er jeg fulstendig klar over. Wikipedia støtter jo tydeligvis begge sider i denne saken, og det var også litt av poenget.. Men tilbake til topic!
Sist endret av mentalmelt; 28. november 2007 kl. 16:16.
Cannabis er ikke lovlig eller dekriminalisert i Russland etter det jeg vet.

Jeg finner ingen lenker som sier noe om at cannabis er lov, men mange som sier at cannabis er forbudt i Russland.

http://english.pravda.ru/science/hea...46-marihuana-0
http://cannabisculture.com/articles/1800.html
http://stopthedrugwar.org/chronicle-...ussialaw.shtml

Etter det jeg forstår etter en kjapp gjennomlesing, så får du ikke fengselstraff men bøter / samfunnstjeneste for bruk / besittelse, med mindre du selger eller innehar "10-50 brukerdoser".

Hadde vært gjevt dersom noen her hadde førstehåndskjennskap til hvordan systemet fungerer i Russland.
Har vært i Russland 2 ganger, og har venner i Russland...
Hasj er svært utbredt, og jeg har aldri hørt om at noen har blir satt i fengsel for Hasj...
Mest sannsynelig fordi purken i russland er vant til penger under bordet.
Du kan gjøre mye rart i russland, såfremt du betaler for det...

btw. "russia" står ikke oppført under Erowid sine sider for lovgivninger av Cannabis!
Betyr det at det er ingen lover for/mot cannabis?

http://www.erowid.org/plants/cannabi...abis_law.shtml
Sist endret av Turbolego; 28. november 2007 kl. 16:31. Grunn: skriveleif
Sitat av http://www.hempembassy.net/hempe/legal.html

Russia: Under current Russian law, possession of even a single marijuana cigarette can garner a prison sentence of up to three years. But with Russian prisons overflowing and somewhere between 200,000 and 300,000 drug offenders contributing to the prison crisis, the Duma and the Russian government have shown themselves open to a new approach to drug use and drug users.
Under the amendments passed in November, the law will make distinctions between users and small-time dealers and large-scale traffickers. The severity of offenses will be determined by the quantity of drug at hand, with possession of up to 10 times the "average single dose" no longer considered a crime but an "administrative infraction." Possession of between 10 and 50 times the "average single dose" is punishable by a larger fine and community service, but again, no jail or prison time. Small-scale dealers will find themselves protected against drug trafficking charges by this second provision -- unless they get caught in the act of selling.
What held up the law is the battle royal being waged by recalcitrant prohibitionists, particularly within the Russian equivalent of the DEA, the Federal Drug Control Service, to define the "average single dose" in quantities so small as to render the reform meaningless.
Vis hele sitatet...
Samme her knuthulu, finner bare info som sier at det er ulovlig.


Turbolego:
Nei, det betyr ikke det =) Det betyr bare at erowid ikke har lagt ut noe informasjon om Russland av en eller annen grunn..
Sist endret av mentalmelt; 28. november 2007 kl. 16:28.
Sitat av Turbolego
Har vært i Russland 2 ganger, og har venner i Russland...
Hasj er svært utbredt, og jeg har aldri hørt om at noen har blir satt i fengsel for Hasj...
Mest sannsynelig fordi purken i russland er vant til penger under bordet.
Du kan gjøre mye rart i russland, såfremt du betaler for det...

btw. "russia" står ikke oppført under Erowid sine sider for lovgivninger av Cannabis!
Betyr det at det er ingen lover for/mot cannabis?

http://www.erowid.org/plants/cannabi...abis_law.shtml
Vis hele sitatet...
Hvor i russland? Russland er et av verdens strengeste nasjoner på det område har jeg hørt, men selvsagt fins det unntak. I Khazakstan for eksempel, er det vanskelig å opprettholde et nasjonalt forbud for noe som gror fritt og vilt utenfor dørstokken deres, for å ta det helt på spissen..

Til sammenligning er Georgia nesten lovløst på det området, mens Ukraina er farlig å ferdes offentlig røykende på en joint. Russland og Moskva kan sammenlignes med Ukraina på aksepteringen av det lovmessige biten.

Hvorfor jeg lurer på hvor i Russland?

Fra Moskva til Vlodovostok tar det 12 - 14 timer med fly, det samme tidsforløpet som fra Oslo - København - Thailand... Forskjellen er at Moskva og Vlodovostok er i ett og samme land
Sitat av Turbolego
Har vært i Russland 2 ganger, og har venner i Russland...
Hasj er svært utbredt, og jeg har aldri hørt om at noen har blir satt i fengsel for Hasj...
Mest sannsynelig fordi purken i russland er vant til penger under bordet.
Du kan gjøre mye rart i russland, såfremt du betaler for det...

btw. "russia" står ikke oppført under Erowid sine sider for lovgivninger av Cannabis!
Betyr det at det er ingen lover for/mot cannabis?

http://www.erowid.org/plants/cannabi...abis_law.shtml
Vis hele sitatet...
Hvor I russland var det du var?
Sitat av Wink
Hvor I russland var det du var?
Vis hele sitatet...
Murmansk.
Ble tilbydd hasj av fjortiser på café, på kino og utesteder...
Kompisen min kjøpte, men ikke store mengder.
Flere av russerne vi farta med røykte åpenlyst midt i sentrum.

Sitat av paranoy
Hehe, ok - ikke gjør det samme i St. Petersburg
Vis hele sitatet...
kjekt å vite, padrogi!
skal holde meg til farligere stoffer som vodka, jeg...
Sist endret av Turbolego; 28. november 2007 kl. 20:59.
Sitat av Turbolego
Murmansk.
Ble tilbydd hasj av fjortiser på café, på kino og utesteder...
Kompisen min kjøpte, men ikke store mengder.
Flere av russerne vi farta med røykte åpenlyst midt i sentrum.
Vis hele sitatet...
Hehe, ok - ikke gjør det samme i St. Petersburg
Litt off-topic, men er hasj lovlig i Quebec? Det så slik ut på kartet fra wikipedia, er det noen som kan bekrefte dette?

Aner ikke, quebec er en by i Canada, fransk er det dominerende språket, hemp i f.eks tau-produksjon og diverse klesplagg har jeg forstått er lovlig dyrket i enkelte Kanadiske provinser, lov om legemidler er noe annerledes også i Canada kontra USA, High Times har sin opprinnelse tror jeg i Canada, skulle ikke forundre meg om marijuana er akseptert i dette landet, ihvertfall i industriell plan.
Sitat av Turbolego
Murmansk.
Ble tilbydd hasj av fjortiser på café, på kino og utesteder...
Kompisen min kjøpte, men ikke store mengder.
Flere av rusaerne vi farta med røykte åpenlyst midt i sentrum.
Vis hele sitatet...
Går fint i norge også det
Sist endret av capo420; 28. november 2007 kl. 21:31.
Aj, el capitan, det stemmer.. og murmansk er jo ikke så langt fra Norge? Kanskje cannabis er lovlig i Norge? ( fleip, no hard feelings, turbo)
Sist endret av paranoy; 28. november 2007 kl. 21:36.
Sitat av BroadRipple
Litt off-topic, men er hasj lovlig i Quebec? Det så slik ut på kartet fra wikipedia, er det noen som kan bekrefte dette?

Vis hele sitatet...
Sitat av Erowid
Canada #
Cannabis is schedule II in Canada (for more than 3 kg). Canada's cannabis control laws are spottily enforced, with the west coast (British Columbia) being well known for its high quality cannabis and low levels of enforcement. In 2002, Canada's federal government made several findings in favor of cannabis legalization and medical use approval. Although the status of medical cannabis is still in flux (sep 2002), the Canadian government has several times voiced its intention to support full medical use. Non-viable Cannabis seeds and Cannabis stalks (that do not include leaves, flowers, seeds or branches) are exempted.
Vis hele sitatet...
Vet ikke helt hva de mener med at cannabis er schedule 3 for mer enn 3kg, men det betyr vel at den vanlige bruker ikke blir straffeforfulgt ville jeg tro.
Vel, jeg ble som sagt ikke forundret...
Sitat av paranoy
Aj, el capitan, det stemmer.. og murmansk er jo ikke så langt fra Norge? Kanskje cannabis er lovlig i Norge? ( fleip, no hard feelings, turbo)
Vis hele sitatet...
no phun taken...
Men jeg vil nevne at jeg har ved mer enn 3 anledninger sett en russisk offenlig tjenestemann bli bestukket.
Det værste tilfelelt var en trafikkulykke hvor en bil kjørte i en annen parkert bil, laget bulker store som fly.
En politibetjent løp bort til bilvinduet, sa et par ord... og fikk noen pengelapper.
Bilen kjørte videre, og politibetjenten spaserte videre...
Dette var midt på lyse dagen i et boligstrøk ved min vertsfamilie.
Jeg vil bare presisere at det nok er korrekt det turbolege sier her, en tidligere bekjent nevnte utallige situasjoner som kunne sammenlignes med denne hendelsen, men kun hvis euro eller dollar var innvolvert. For øvrig vil jeg bare nevne at rubler er ulovelig å ta med ut av landet..
Sitat av paranoy
For øvrig vil jeg bare nevne at rubler er ulovelig å ta med ut av landet..
Vis hele sitatet...
og hvor har du fått det ifra?
De russerne jeg kjenner sier at det ikke er lovlig hvertfall, det er og dyrere i russland per gram for hasj enn i norge, så tviler nok på det er legalisert der..
Sitat av inferno1296
og hvor har du fått det ifra?
Vis hele sitatet...
Kan du motbevise annet? Det fins sikkert flere øst-europeiske land under det tidligere Sovjet-hegemoniet som fortsatt innehar denne praksisen (kanskje Polen og zloty? vet ikke), jeg får heller rette dette spørsmålet videre til de fra disse traktene, jeg har dette fra sjøfolk fra russland - velger å stole på dem, jeg da
Sitat av paranoy
Kan du motbevise annet? Det fins sikkert flere øst-europeiske land under det tidligere Sovjet-hegemoniet som fortsatt innehar denne praksisen (kanskje Polen og zloty? vet ikke), jeg får heller rette dette spørsmålet videre til de fra disse traktene, jeg har dette fra sjøfolk fra russland - velger å stole på dem, jeg da
Vis hele sitatet...
ja kom bort til huset mitt så skal jeg vise deg et nokså godt bevis...nemlig at jeg har noen liggende sjøl - desuten så er det ikke akkurat sånn at folk sine lommebøker blir sjekka heller....
Når jeg var i Murmansk var det også mange der som tilbydde meg hasj, og mange røkte det. Men Murmansk er ganske slumaktig, så det var ingen bombe.

Edit: Hihi leet. Jeg er morsom.
Sist endret av bendiks; 29. november 2007 kl. 14:57.
Hmm begynnte å lure her.
Min stemor og stebror er russisk og jeg har vært i russland noen ganger.
De sier begge selv at det er ulovelig og politiet er rask med å huke deg inn hvis de ser det med sånnt på gata.
Det var ikke no enkel sak å skaffe røykings i russland med tanken på at alle snakket 0 engelsk og kunne kun si "da-njet" som er ja og nei.
Uansett. Tviler på at du får kjøpt hasj på no matvare butikker der borte.
Da vi var i St. Petersburg på klassetur var det en dame som kjøpte seg en gammel trompet med et flagg det sto noe russisk på. Det var såvidt hun fikk lov til å ta den med seg ut av landet, og tollerne begrunnet dette med at det var ulovlig å ta med noe ut av landet som hadde noen som helst verdi for landet. Det være seg rubler eller gamle antikviteter.
Sitat av SnackPack
Da vi var i St. Petersburg på klassetur var det en dame som kjøpte seg en gammel trompet med et flagg det sto noe russisk på. Det var såvidt hun fikk lov til å ta den med seg ut av landet, og tollerne begrunnet dette med at det var ulovlig å ta med noe ut av landet som hadde noen som helst verdi for landet. Det være seg rubler eller gamle antikviteter.
Vis hele sitatet...
Ser ikke poenget ditt angående om hasj er avkriminalisert i Russland?
Sitat av Wink
Ser ikke poenget ditt angående om hasj er avkriminalisert i Russland?
Vis hele sitatet...
Sjekk ut Paranoy og inferno1296 sin diskusjon om det er lov å eksportere rubler ut av russland litt lenger oppe...
Sitat av Wink
Ser ikke poenget ditt angående om hasj er avkriminalisert i Russland?
Vis hele sitatet...
Det var ikke noe poeng angående avkriminalisering av hasj i min post. Tråden var allerede sklidd litt ut, og posten min handlet om det var ulovlig å frakte rubler ut av Russland. Sorry for offtopic.

Jeg bor i Moskva, og jeg kan ikke huske å ha sett folk røyke åpenlyst. Noe man skulle tro folk gjorde om det faktisk var lov.

Edit: Takker Turbo =)
Sist endret av AntonSR; 29. november 2007 kl. 15:21.
Ettersom det jeg har blitt fortalt fra venner som er russisk så er det mye mer pot enn hasj. Det flyter over av pot enkelte steder i Russland, og det er btw MYE billigere enn i Norge, uten at jeg husker hva prisen ligger på.

Men det varierer sikkert veldig mye fra plass til plass, siden Russland er så veldig stort.
Sitat av inferno1296
ja kom bort til huset mitt så skal jeg vise deg et nokså godt bevis...nemlig at jeg har noen liggende sjøl - desuten så er det ikke akkurat sånn at folk sine lommebøker blir sjekka heller....
Vis hele sitatet...
Jeg trenger ikke gå lenger enn til skapet mitt, kompis - du står for din del om at det er lovlig å ta med seg rubler ut fra landet, jeg heller nok mot det motsatte. Og joda, lommebøkene dine kan faktisk bli sjekka...

Jeg tror rbt har rett i at pot er mest anskaffelig, med tanke på Khazakstan, Uzbekistan og Turkmenistan - husker jeg ikke feil vokser det ganske fritt super-kvalitets pot i de nevnte stater, og georgiansk kriminelle (merk: russisk mafia) har utnyttet seg av denne ressursen for lengst. Videre er det vel diskutabelt hvorvidt en ser på poten som dyrt, sett fra turisters øyne eller innbyggerne. Jeg heller nok mot rbt som mener det er ganske rimelig, faktisk er jeg ganske sikker uten å kunne bevise det..

Videre har jeg tidligere hatt noe brev-veksling med et par unge ukrainske sjømenn, og der er det intet som tyder på at lovverket har endret seg siden sist - kan hende de har gjort om et par punkter til å unngå endel problemer kontra plass-mangel i landets fengsler eller lette enkelte rutiner, men jeg undrer fortsatt på om mine siste brev-vekslinger kom frem til riktig adressat et par-tre år tilbake nå. Dette er med den bekymringen for at brevvennene mine ikke lenger beveger seg fritt i dette landet, eller om de i det hele tatt er i live. Særdeles uroligheter i Ukraina på ulike fronter gjør ikke bekymringene mine mindre..

Vær så god - prøv gjerne ut de russiske myndigheter og det strikte lovverket med noe så dumt som å ta med nasjonal-symboler som rubler ut av landet, hva jeg garanterer dere er at denne personen neppe blir å se blant de rebellene der..

Med det setter jeg en liten tvil, uten noen som helst kilde-henvisning, i at cannabis er avkriminalisert i Russland, det er nok heller det om hvorvidt loven håndheves like strikt fra landsdel til landsdel, stat til stat (de fleste stater er vel selvstendige nå, men lovverket er vel fra gamle unionstiden ennå med få reformer innsatt)
Sist endret av paranoy; 29. november 2007 kl. 19:07.
Sitat av paranoy
Jeg trenger ikke gå lenger enn til skapet mitt, kompis - du står for din del om at det er lovlig å ta med seg rubler ut fra landet, jeg heller nok mot det motsatte. Og joda, lommebøkene dine kan faktisk bli sjekka...
Vis hele sitatet...
alså jeg tror at du missforsto litt - det er sikkert sånn at det ikke er lov å ta med større summer ut av landet , men små beløp tror jeg at det ikke er noen som bryr seg om

men vis meg den loven der det står at det ikke er lov da
Sist endret av inferno1296; 29. november 2007 kl. 18:58.
Det er nå lov å ta med seg inntil 13 000 rubler ut av (eller inn til) Russland. Beløpet må registreres i valutaskjemaet som alle reisende fyller ut ved de russiske grenseovergangene. Rubelen er ennå ikke konvertibel og ingen banker i Norden kjøper russiske rubler.
Vis hele sitatet...
Kilde: http://svanhovd.no/tjenester/barentsguide/valuta.html

Dette er riktignok ikke et oppslagsverk for russiske lover, men jeg ser ingen grunn til at de skulle lyve om det uansett. Sånn, tilbake til topic..