Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1691
Hei freaks!
For en uke tilbake var jeg uheldig å havne midt opp i en storkontroll av vegvesenet. Jeg ble avskiltet på stedet grunnet dårlige dekk.
Jeg ble hovedsaklig avskiltet pga de fremste dekka, og dette har han også spesifisert på arket hvor det står dekk - FORAN.
Jeg skal bestille godkjenning denne uka og jeg har noen spørsmål vedrørende dette:

Jeg har byttet alle fire dekka. De fremste ser bra ut og jeg er ganske sikker på at disse blir godkjent. Dog, de bakre dekka er jeg mer usikker på. Hva jeg lurer på er om de som skal godkjenne bilen, også kommer til å sjekke de bakre dekka? Som sagt står det spesifisert på mangelappen at det er FORAN som skal bli godkjent.

Hvis jeg skal være så uheldig og ikke bli godkjent på grunn av de bakre dekka, har jeg noen form for rettighet til å klage, ettersom han som kontrollerte bilen min ikke nevnte noe om de bakre dekka?

Og er det noen som har en billigere løsning på prøveskilter? Det kommer til å bli et utrolig mas å få anskaffet dette da jeg ikke har statens vegvesen der jeg bor.
Håper på hjelp!
Så lenge de ikke er slitt til under 1.6mm, har du loven på din side.
Alternativet til prøveskilt er vel egentlig bare henger. Og hivs du må leie dette så blir det fort dyrere. I tilegg må man jo ha BE førerkort for å kjøre så stor henger. Man kan jo ikke slepe en bli uten skilt heller så det er jo heller ikke et alternativ.
Trådstarter
26 7
Jeg har ikke fått kjøpt nye sommerdekk, så jeg har nå satt på allværsdekk(?). Da regner jeg med at dybden skal være minimum 3 mm? Jeg har sjekket dybden på de fremste og etter min mening skal disse være godkjent. Men som sagt er jeg usikker på de bakre, da jeg målte de til 2,7-2,9. Hva jeg lurer på er om de kommer til å sjekke de bakre også?
Drar en litt frekk en, så slipper jeg å lage ny tråd når noen med førstehåndserfaring er rett her. Håper det går greit at jeg låner deg litt.
Når du ble avskilta som du gjorde, ble det noen bot eller var kjøreforbud nok straff?
Fortsatt 1.6 mm i sommerhalvåret.

Det heter piggfrie vinterdekk.
Sist endret av Naturgrønn; 10. september 2012 kl. 00:00.
Sitat av Raza Vis innlegg
Jeg har ikke fått kjøpt nye sommerdekk, så jeg har nå satt på allværsdekk(?). Da regner jeg med at dybden skal være minimum 3 mm? Jeg har sjekket dybden på de fremste og etter min mening skal disse være godkjent. Men som sagt er jeg usikker på de bakre, da jeg målte de til 2,7-2,9. Hva jeg lurer på er om de kommer til å sjekke de bakre også?
Vis hele sitatet...
Når det er sommer kan man kjøre på hvilke dekk man vil, untatt pigg dekk, så lenge mønsterdybden er mer enn 1,6. Latterlig, men sånn er det nå. Helt merkelig at det er så sløve regler på dekk når det faktisk er noe av det viktigste av sikkerheten. Det er jo det eneste som binder bilen med veien. Men i teorien kan man kjøre på piggfrie vinterdekk året rundt om man vil, men jeg vil ikke anbefale det.
Krav til dekk i vinterperioden
Mønsterdybden skal være minimum 3 mm uansett dekktype
Pigger er bare tillatt på vinterdekk (unntak for motorsykkel)
Kjøretøy til og med 3500 kilo må ha piggdekk på alle hjul dersom du velger piggdekk

Utenom vinterperioden skal mønsterdybden være minimum 1,6 mm
Trådstarter
26 7
Så det du sier er at, selv om jeg har piggfrie vinterdekk trenger ikke minimum-dybden være 3 mm ettersom vi fortsatt er i sommerhalvåret? Altså for å dra det helt ned - mine piggfrie vinterdekk trenger ikke å ha 3 mm?

Lyra: Det går veldig bra
I tillegg til kjøreforbud, fikk jeg også en bot på 1500,- 750 kr pr dekk.
Dog, nå skal det sies at mine fremste dekk var forferdelige slitte (nærmest et formula 1 dekk)
Jeg aner ikke om de har en minimumsgrense for dekkdybden før de avgjør en eventuell avskilting, men jeg vil tro de som oftest sender ut gebyr pr dekk, med mindre det er et ekstremtilfelle som det var med mine...
Raza - Jeg tror ikke vegvesenet bryr seg om gummiblandingen i dekket. Så vidt meg bekjent skal det gå bra så lenge mønsteret er bra nok for sommer.
Så lenge du bytter dekka er vel det bra nok, så lenge en viss prosent av kjørebanen på dekket tilfredstiller kravene til godkjente dekk. Men jeg vil og si at hvis du skal på en trafikkstasjon å godkjenne bilen (SVV) vil de gjerne gå over hele bilen for feil og mangler når du kjører den inn på kontrollstasjonen. Jeg ble utsatt for støytest, avgasstest, bremsetest, og kjørte fra stedet med en større mangellapp enn jeg fikk på utekontrollen. Fikk f.eks feil for "For dårlig virkning park. brems/mer enn 50% forskjell".

Har du en eldre bil, som gjerne er litt rust under, eller har dårlige bærekuler, foringer, styrestag el.l kan du ta deg faen på at dem tar fram kubeinet og begynner å dunke å røske under bilen..

Lykke til
Ja det er ikke uten grunn at de kalles satans vegvesen. Pass på at bilen er rein og i bra stand før du tar den inn.
Hadde jeg vært deg så hadde jeg kjøp meg 4 nye dekk, er ikke så alt for dyrt. Å da er du sikker at du kommer gjennom + det er jo nermest en investering mtp sikkerhet
Med nye dekk viser sikkert folka som skal godkjenne mer velvilje også

Du kan få kinadekk ned i 500 kr stykket, men omlegging og balansering koster gjerne rundt tusenlappen.