Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  49 8439
Etter en diskusjon med frøken om mitt forbruk av penger som er rimelig drøyt, skal jeg nå resten av året være i sparemodus på hjemmefronten.
Hvor pengene som blir spart skal sløses vekk på noe jeg virkelig har lyst på eller å gjør neste år.

Etter en kjapp gjennomgang i nettbanken brukte jeg sist måned rundt
7000kr på mat å drikke hjemme ( inkludert alkohol ).
5000kr på uteliv ( middager, tur på byn ).
2500kr på diverse innkjøp som klær, spill o.l.

Det er nok av poster å spare på men tenker å fokusere på matbudsjettet i første omgang. Når jeg handler ser jeg aldri på prisen å kaster nok opp mot 1/3 av maten pga gått ut på dato.
Selvfølgelig skal jeg gå etter mer billigmerker nå, men der stopper jeg litt opp, vil gjerne ha et variert "sunt" og billig kosthold. Å siden det er studenter i flust her som er vant med lavere matbudsjett enn meg tenke jeg spør dere om tips til innkjøp.
Jeg er ingen student, og jeg liker ikke billigmerker på det meste av maten jeg spiser. Jeg var litt i samme situasjon som deg for litt siden, og jeg fant fort ut at MYE penger kunne spares på et veldig enkelt grep!

Storhandling! Jeg gikk fra å handle nesten hver dag, til 1 gang i uka. I begynnelsen så var det mye småting som ble glemt av osv, så det ble noen turer på butikken alikevel. Men til slutt klarte jeg å holde det til 1 gang, kanskje 2 i uka. Bare på det å planlegge middag hver dag, spise brødmat til frokost osv sparte jeg minst 1-2000,- i mnd.

Så begynte jeg å se litt på tilbudsavisene, spesielt Coop Prix dealen, og ellers mye 2 for 1 dealer. "Hamstra" nesten kylling og kjøtt når det var stortilbud, da dette er fine varer å fryse.
Jeg er heller ikke noe fan av billigprodukter, men her er en liten liste over ting som faktisk er like bra og MYE billigere enn hvis du ellers skulle kjøpt det:

- Kyllingfilet av merket First Price (oransje pose) eller Coop Extra (hvit pose).
Kyllingfilet vil jo alltid koste penger, men til gjengjeld er det veldig sunt og kan brukes til mye rart!


- Alt av First Price pastasorter. Hvis du kjøper FP-pennes og en FP-pastasaus får du et relativt digg måltid til under 20 kr. Du får nok mer enn èn middag også, når jeg tenker meg om. Dessuten går det an å spice opp sausen litt ved å tilsette diverse krydder, hvitløk osv. på egenhånd.

- Kneippbrød fra FP. Dette er jo fullstendig legit og koster vel rundt 8 kr. Et alternativ er loffen de har, men den blir sinnsykt fort tørr og hard.

- Det meste av grønnsaker fra FP. For eksempel en 2-pakk med paprika. Ulempen her er at man ikke får vridd og vendt så mye på dem for å se etter uregelmessigheter, men det er bare å bruke øynene ekstra godt. Det pleier jo ikke å være så galt at de ikke kan spises uansett.

Ellers andre tips:

- Få deg en fryser! Veldig mange dagligvarekjeder legger varer som snart går ut på dato i en egen disk til veldig redusert pris (gjerne opp imot 50%). Kjøp f.eks. en pakke kjøttdeig som går ut dagen eller to dager etter, legg den i fryseren og bruk den når enn du måtte få lyst på kjøttdeig!

- Gå på Kiwi og let etter datovarer. Dette er egentlig en follow-up til punktet over, men på Kiwi får du varen GRATIS hvis den går ut på dato i morgen, i dag eller om den har gått ut. Ulempen er at alle Kiwi-butikker går nøye gjennom ost- og kjøttvarer hver kveld for å sjekke dette selv, så det kan være vanskelig å finne noe.

[COLOR="Red"]- Taco kan være sunt hvis du dropper sinnsyke mengder ost, rømme osv. og bytter ut kjøttdeig med karbonadedeig eller kyllingkjøttdeig. Man kan også kjøpe fullkornslefser som omtrent smaker det samme som de vanlige. [/COLOR]

- Som det er nevnt over her:
SJEKK TILBUDSAVISER!
HANDLE EN ÈN 1 UNO ONE GANG I UKA! Slik blir du ikke fristet til å bruke mer penger enn nødvendig

- Skjem deg bort innimellom! Det skal være lov å leve stort et par middager i måneden. Dersom du ikke gjør det, vil det resultere i at du sprekker fordi du blir gal av billigmat.

Ser nå at dette ble ganske langt, men det er mange gode tips her, så håper det blir lest
Sist endret av knewt_; 1. august 2012 kl. 09:13.
Sitat av knewt_ Vis innlegg
Jeg er heller ikke noe fan av billigprodukter, men her er en liten liste over ting som faktisk er like bra og MYE billigere enn hvis du ellers skulle kjøpt det
Vis hele sitatet...
Er helt enig med deg hva angår billigproduktene du nevner. Det er faktisk mye som duger, og spesielt ting som er veldig vanskelig å fucke opp, slik som Pasta.

Man har også; Mais, makaroni, oljer, krydder, kylling, Coop Juice (det står faktisk RØRA logo på den, men koster rundt 19,- istede for 30,- for 1.5 liter)
Ta deg 2 mnd uten fyll, så skal du se det hjelper på kontoen. Hjelper på det meste egentlig!

Nå er jeg på ingen måte en avholdsmann, men det å sløyfe 3-4 byturer og bli igjen på vors/festen sparer deg mye penger
5000 på uteliv var en god del, dropp og kjøp så jævla mye drikke på byen. Middager på resturanter er "unødvendig", ta heller og mekk deg et herremåltid hjemme til en mye rimeligere penge.
15,50,- for 2 liter god first price eplejuice. Drikker den fast selv, etter min mening også den beste eplejuicen.

http://img577.imageshack.us/img577/7015/eplejuicefpprodukt.jpg

Ta med deg en kartong eplejuice hver gang du skal på byen. Sett deg ned, observer fulle folk, du har aldri sett så mange idioter i ruset tilstand tidligere. Du har nå nesten sluttet med alkohol. Virket for meg, men uten eplejucen. Du har nå spart deg selv for 5000.- pr. mnd.
Sist endret av stagg; 1. august 2012 kl. 18:04.
Du må rett og slett bli en nazist når det gjelder budsjett og regnskap. Skriv ned hver eneste lille utgift og inntekt, så ser du hvor penga går hen. Sammenlign priser overalt. Benytt deg av tilbud, handle i bulk og frys ned. Lær deg å lage store porsjoner som varer lenge, og som smaker godt, OG som er spennende. Som f.eks. pizzabunner, hjemmelaget tomatsaus og billig ost.

Det er mange muligheter, du må bare få opp øya og finne dem. Og få bort følelsen av at du er millionær.
First Price fiskegrateng. =) 10kr, og den smaker faktisk veldig godt.
Parkettetterligning
Du trenger ikke kjøpe bare billigprodukter. Mye av det sparer du en del på men ikke alltid det er verdt det. 1 handletur i uka er en grei ting. Selv har jeg en pakt med meg selv om å kjøpe 1 boks is i uka (oftest onsdag for den er verst) da velger jeg ofte ben & jerrys eller dream. Hovedpoenget er å kjøpe noe dyrt og fancy for å få den lille frotsefølelsen som føles godt hvis det ikke overdrives. Selv har jeg aldri skjønt poenget med å drikke mye på byen. Drikk endel før og en del etter så tar du et par øl på utesteder. Selv er jeg akkurat under 18 år men har aldri skjønt poenget med å dra på byen, selv liker jeg godt en hjemmefest. Det viktigste er bare å være obs så skal det nok gå bra.
Storkjøp er veien å gå. Så slipper du å legge på den en brusen/potetgullposen/etc for hver gang du er i butikken. 5K på uteliv var rimelig ekstremt. Jeg som student, lever på 4.5k etter husleie.
Tar du mye taxi? Bytt til nattbuss, eller gå.
Hår wax, hår klipp, etc. Her er det mye penger å spare.
Klær; Her er det utrolig mye å spare, om du holder deg til litt billgere merker, eller ikke handler noe nytt hver uke.
Hvordan klarer du åbruke så latterlig mye påmat i måneden? Jeg bruker kanskje 3000,- og da lever jeg VELDIG greit for en student åvære...
Kjempe, mange gode tips her.

Jeg har god økonomi å skraper aldri i bunnen på kontoen ved neste lønning. Dette gjør at jeg ikke pleier å se på hva ting koster når man handler. Så de tipsene jeg har plukket opp til nå å skal prøve å følge er:

- Lage en excel mal på føring av pengebruken.
-Ukentlig handling, tror det er mye på å spare der. Ser bare i kjøleskapet nå og mesteparten er impuls kjøp.
- Faktisk lese i reklame bladene fra butikkene.
- Prøve å holde en daglig prisgrense på mat.

Målet er ikke å leve så student resten av året men å bli mye mer prisbevist. Hvis/når jeg holder selskap hjemme så vil man gli ut litt på budsjette.


Uteliv posten skal jeg prøve å redusere litt, men blir litt vanskeligere. Jeg har dag jobb som krever sitt og har ENK på kvelds tid. Så det er på den posten jeg "belønner" meg selv. Flatfylla som noen referer til ble slutt på for flerne år siden. Nå er det mer middager med drikke ute med kompiser eller noen kalde på en øl bar etter jobb. Grunnene til at vi samles ute er fordi folk har familie hjemme å komme seg ut er en fin måte å koble av på.

Sitat av flexd Vis innlegg
Hvordan klarer du åbruke så latterlig mye påmat i måneden? Jeg bruker kanskje 3000,- og da lever jeg VELDIG greit for en student åvære...
Vis hele sitatet...
Kjøper mer enn hva jeg spiser og ser ikke på prisene i butikken
Sist endret av boohaze; 1. august 2012 kl. 19:52.
Sitat av flexd Vis innlegg
Hvordan klarer du åbruke så latterlig mye påmat i måneden? Jeg bruker kanskje 3000,- og da lever jeg VELDIG greit for en student åvære...
Vis hele sitatet...
Er ikke så vanskelig. De fleste har overforbruk så det holder da det kommer til mat.

Lunsj på jobb, kjøpt på kiosk/butikk blir ofte 70.- pr. dag. Bare det alene blir 1400 pr. mnd. Middag 1-2 dager i uka ute blir fort 2-3000 i mnd. alene. 4000 før du handler mat til kjøleskapet.
Røyker du eller snuser? Husk at det er ekstremt mye penger å spare på dette.

Er det mulig; ta sykkel til jobb, butikk osv. Bensin er farlig dyrt! Tar du Taxi hjem fra byen? Er vel alltid en eller annen som "KJØRER I KVELD!!!" på facebook, blir somregel noen 100lapper billigere.
Noe som er lønnsomt er å lage så mye av maten du bare kan på egenhånd.
Bruk et par kvelder per måned til å koke sauser fra bunnen av. Fyll sausen på glass og sausen er trygg i månedsvis. Kok opp alle feks disse 6 grunnsausene:
  1. espagnole - brun grunnsaus
  2. velotè - lys grunnsaus
  3. bèchamel - hvit grunnsaus
  4. hollandaise evt bearnaise
  5. vinaigrette (olje og eddik gjerne m/urter)
  6. tomatsaus til pasta og hjemmelaget pizza

Dropp ferdigmat som feks. grandiosa o.l bortsett fra når det er kjempebillig. Da kan du handle inn så mange du har råd til og plass til å ha i frysa.

Kjøp kjøttvarer på tilbud eller reis til Sverige.Feks ost og kylling er billig i sverige, og kjøtt selvsagt.

Kjøp inn store mengder i slengen slik at du alltid har noe kjøtt i frysa og at du slipper å løpe i butikken for å kjøpe 1 pakke kjøttdeig - for jeg vet med meg selv at når jeg kommer hjem så har jeg drasset med meg masse annet også. Spis alltid et realt måltid før du går i butikken og hold deg til å kun handle de varene du har på handlelisten.

For å forenkle opptining og tillaging så kan du singelfryse eller porsjonsfryse kjøttvarene.



Ha lite matvarer i kjøleskapet, kun nok til noen dagers bruk så unngår du at maten ødelegges. Feks kjøttpålegg kan deles opp og fryses ned.

Skjær opp brødet i butikken og frys brødet. Ta ut feks 4 skiver fra fryseren og legg på et fat før du går i dusjen om morran og ta samtidig ut kjøtt eller fisk til middagen.


Det beste er jo at når du har rutiner på middagen og har ferdige sauser på glass og ferdig tint kjøtt eller fisk i kjøleskapet som er klar til tilberedning så tar middagen bare ca 15 minutter å lage.

Du kan spise så sunt du bare vil vil men bare på å følge dette vil du garantert spare minst 3500-4000 per måned.

Om du lager din egen sprit og eget øl også så sparer du fort noen tusen der også.
Virker som mange har overdrevet pengesparingen til TS her.

Som han selv sier: Målet hans er ikke å bli en student. Han har god lønn og har råd til å leve slik, men han ønsker selv å redusere litt på pengebruken hva angår mat. Han ber ikke om økonomiske tips om hvordan han reduserer livsutgiftene sine som taxi hjem fra byen osv.

Det beste for deg TS er som både jeg og noen andre har skrevet tidligere:
Stor handling! Det er så enkelt som at hvis du handler opp til 5 ganger i uka, så blir det alltid noe ekstra med i vogna per gang. Handler du 1 gang, så er det bare den ene gangen det kanskje havner noe ekstra i vogna.

Synes det er kult at du vil bli prisbevist, selv om du egentlig ikke "trenger" det. Jeg var i eksakt samme posisjon som deg. Jeg våkna opp en dag og tenkte på hvor mye penger jeg kan spare på å bare legge LITT energi i det å handle mat.
Første jeg tenker er å handle stort 1 gang i uka. Da vil du ha alt du trenger og du vil ikke kjøpe mye unødvendig smått vær gang du er i butikken.
Ville også kuttet litt ned på utelivet.
Sist endret av Vod0; 1. august 2012 kl. 20:53.
Sitat av ompapa Vis innlegg

Kjøp kjøttvarer på tilbud eller reis til Sverige.Feks ost og kylling er billig i sverige, og kjøtt selvsagt.

Kjøp inn store mengder i slengen slik at du alltid har noe kjøtt i frysa og at du slipper å løpe i butikken for å kjøpe 1 pakke kjøttdeig - for jeg vet med meg selv at når jeg kommer hjem så har jeg drasset med meg masse annet også. Spis alltid et realt måltid før du går i butikken og hold deg til å kun handle de varene du har på handlelisten.

Om du lager din egen sprit og eget øl også så sparer du fort noen tusen der også.
Vis hele sitatet...
Det som er planen, kan ikke huske sist jeg bare handlet 1 eller 2 ting i butikken selv om jeg er der daglig.
Å reise fra Stavanger til Sverige for å handle dagligvarer tror jeg blir dårlig butikk, å ettersom jeg er en liten øl entusiast så vil ikke noe forandre seg der.

Sitat av KarlsenK
Som han selv sier: Målet hans er ikke å bli en student. Han har god lønn og har råd til å leve slik, men han ønsker selv å redusere litt på pengebruken hva angår mat. Han ber ikke om økonomiske tips om hvordan han reduserer livsutgiftene sine som taxi hjem fra byen osv.
Vis hele sitatet...
Helt korrekt. Ser at jeg har like mye utgifter på mat alene som en liten familie har til sammen. Pluss at frøken er veldig "overbevisende" på at jeg skal få en mer sunn pengebruk.
Sitat av boohaze Vis innlegg
Helt korrekt. Ser at jeg har like mye utgifter på mat alene som en liten familie har til sammen. Pluss at frøken er veldig "overbevisende" på at jeg skal få en mer sunn pengebruk.
Vis hele sitatet...
Er ikke dumt i det hele tatt Nå vet ikke jeg hvor gammel du er, og hvordan du sitter i det med hus og bil osv.. Men jeg ville spart BSU om du ikke har leilighet/hus. Får skrive av ganske greit på skatten og det er mye enklere å ta opp lån om banken ser du har vært flink å spare.

Ellers ville jeg spart pengene til andre fete.. Greit å kunne cashe ut diverse ting uten å måtte tenke så mye. Spørs jo hvor god råd du har, men alt fra en ny mobil, data eller tv om det skulle gå i stykker / falle i smak med noe nytt. Sydenturer er også greit å kunne cashe ut, for så å leve som konge på feriepengene osv..
Sitat av KarlsenK Vis innlegg
Er ikke dumt i det hele tatt Nå vet ikke jeg hvor gammel du er, og hvordan du sitter i det med hus og bil osv.. Men jeg ville spart BSU om du ikke har leilighet/hus. Får skrive av ganske greit på skatten og det er mye enklere å ta opp lån om banken ser du har vært flink å spare.

Ellers ville jeg spart pengene til andre fete.. Greit å kunne cashe ut diverse ting uten å måtte tenke så mye. Spørs jo hvor god råd du har, men alt fra en ny mobil, data eller tv om det skulle gå i stykker / falle i smak med noe nytt. Sydenturer er også greit å kunne cashe ut, for så å leve som konge på feriepengene osv..
Vis hele sitatet...
Er 28, har ikke hus/leilighet på dette tidspunktet men fått godkjent lån, så gjelder det å finne noe. Men med tanke på etterspørsmål og utbygging i Stavanger (pluss nabo kommunene ) så er det ikke lett å finne noe. Jeg leier veldig billig og fin leilighet så hast har jeg ikke.

Som jeg nevnte i en tidligere post at jeg går ikke tom for penger ved neste lønningsdag, derfor om det er noen elektriske artikler som går i stykker eller jeg har lyst å kjøpe noe så står det ikke på kontoen. Men alt som er til overs ved måneds slutt går til sparekontoene.

Takker for respons
Sitat av boohaze Vis innlegg
Det som er planen, kan ikke huske sist jeg bare handlet 1 eller 2 ting i butikken selv om jeg er der daglig.
Å reise fra Stavanger til Sverige for å handle dagligvarer tror jeg blir dårlig butikk, å ettersom jeg er en liten øl entusiast så vil ikke noe forandre seg der.
Vis hele sitatet...


Da tar du båten til Danmark. Er masse siddiser som reiser med båten til Danmark og kjøper taxfree og billig kjøtt og bacon og fester på båten på tur nedover. Handler du mye nok på turen så dekker du jo inn både båtbilett og festen samt sparer penger på toppen.

At du er ølentusiast er jo desto større grunn til å lage ditt eget øl.
Var på en plass som het 2 Etage i Stavanger i vår og der var det mange av gjestene som dreiv med hjemmebrygging av øl, tror det var en slags ølklubb kveld eller noe slikt. Det hørtes ut som de gutta kunne faget for å si det slik.
Stikk innom der og ta en prat med gutta så for du nok gode tips.
Sitat av flexd Vis innlegg
Hvordan klarer du åbruke så latterlig mye påmat i måneden? Jeg bruker kanskje 3000,- og da lever jeg VELDIG greit for en student åvære...
Vis hele sitatet...

noen spiser mer enn andre?
Sitat av seppoen Vis innlegg
noen spiser mer enn andre?
Vis hele sitatet...
Han har dame .. hvem dame vil være sammen med en som spiser for 6000 i mnd og har et så høyt forbruk?

Får si som gordon ramsay: He's either a fucking bad cook or a fucking good bullshitter
Sist endret av Taurean; 3. august 2012 kl. 01:02.
Sitat av flexd Vis innlegg
Hvordan klarer du åbruke så latterlig mye påmat i måneden? Jeg bruker kanskje 3000,- og da lever jeg VELDIG greit for en student åvære...
Vis hele sitatet...
Mat er helt latterlig dyrt i Norge. Jeg og moren min spiser for 350-500 kr. daglig. Vi spiser na ganske godt, men jeg er i hvert fall opptatt av a fa i meg rikelig med de forskjellige naeringsstoffene.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av 1337Wince Vis innlegg
Mat er helt latterlig dyrt i Norge. Jeg og moren min spiser for 350-500 kr. daglig. Vi spiser na ganske godt, men jeg er i hvert fall opptatt av a fa i meg rikelig med de forskjellige naeringsstoffene.
Vis hele sitatet...
Noreg er det 6. billegaste landet når det kjem til mat, opp mot inntekt. Så latterleg dyrt er vel ikkje heilt sant?
Sitat av Taurean Vis innlegg
Han har dame .. hvem dame vil være sammen med en som spiser for 6000 i mnd og har et så høyt forbruk?

Får si som gordon ramsay: He's either a fucking bad cook or a fucking good bullshitter
Vis hele sitatet...
Hva er det du preiker om? Fyren bruker 7.000 per mnd på mat og alkohol til hjemmebruk. Er ikke alle som er økonomiske av seg, det må læres som alt annet. Og ts er jo klar over sitt forbruk og har derfor bedt om råd og gode tips, da er det ingen vits i å disse fyren. Taperne er de som veit de gjør usmarte ting men som driter i å endre seg seg og sin adferd. Ha respekt for at ts ønsker å gjøre endringer i livet sitt og slutt å vær sur.

Tipper damene synes det er minst like kjipt å være sammen med en fyr som er en real gjerrigknark..........
Sitat av slashdot Vis innlegg
Noreg er det 6. billegaste landet når det kjem til mat, opp mot inntekt. Så latterleg dyrt er vel ikkje heilt sant?
Vis hele sitatet...
Er vel ikke hvor mye mat koster i forhold til inntekt vi diskuterer? Mat koster mye i Norge, det er det vel ingen tvil om. Skal ikke lenger enn over til Sverige, sa koster matvarer naermere halvparten av her i Norge.

Husk ogsa at folk tjener forskjellig.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av 1337Wince Vis innlegg
Er vel ikke hvor mye mat koster i forhold til inntekt vi diskuterer? Mat koster mye i Norge, det er det vel ingen tvil om. Skal ikke lenger enn over til Sverige, sa koster matvarer naermere halvparten av her i Norge.
Vis hele sitatet...
Jo, kva elles skal ein måle det opp mot? Kva ting koster i Kina? Ja. I absolutt pris har Noreg høge priser. Relativt til inntekta har vi låge priser. At vi i snitt bruker 11% av inntekta på mat, og at det har falt fra 40% på femtitallet tilseier at mat er billegg, sjølv om det i kroner er dyrare enn i Sverige.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Jo, kva elles skal ein måle det opp mot? Kva ting koster i Kina? Ja. I absolutt pris har Noreg høge priser. Relativt til inntekta har vi låge priser. At vi i snitt bruker 11% av inntekta på mat, og at det har falt fra 40% på femtitallet tilseier at mat er billegg, sjølv om det i kroner er dyrare enn i Sverige.
Vis hele sitatet...
Tror vi misforsto hverandre litt. Jeg svarte til en som lurte pa hvordan det var mulig a bruke 3.000 NOK pa mat i maneden, og jeg svarte at det ikke skal mye til med norske priser. Ellers er jeg enig med deg.
Lag ditt eget brød, gjorde jeg når jeg var student vel å merke. Er kansje ikke all verden å spare, men mange bekker små lager en stor Å
Sitat av 1337Wince Vis innlegg
Mat er helt latterlig dyrt i Norge. Jeg og moren min spiser for 350-500 kr. daglig. Vi spiser na ganske godt, men jeg er i hvert fall opptatt av a fa i meg rikelig med de forskjellige naeringsstoffene.
Vis hele sitatet...
Hvordan er det i det hele tatt mulig? Bestiller dere pizza hver eneste dag?
Sitat av boohaze Vis innlegg
Er 28, har ikke hus/leilighet på dette tidspunktet men fått godkjent lån, så gjelder det å finne noe. Men med tanke på etterspørsmål og utbygging i Stavanger (pluss nabo kommunene ) så er det ikke lett å finne noe. Jeg leier veldig billig og fin leilighet så hast har jeg ikke.

Som jeg nevnte i en tidligere post at jeg går ikke tom for penger ved neste lønningsdag, derfor om det er noen elektriske artikler som går i stykker eller jeg har lyst å kjøpe noe så står det ikke på kontoen. Men alt som er til overs ved måneds slutt går til sparekontoene.

Takker for respons
Vis hele sitatet...
Vet ikke helt hvor "billig" det egentig er for deg å leie og heller vente med å kjøpe. Leilighet som feks. kostet 2 mill i 2010 i steg med 12,7 % til 2011. Fra 2006 og ut 2011 har årlig prisstigning vært 9,1 % i området. Du burde vel derfor legge på ca 200 000 i tapt verdistigning på din leiekostnad i 2011...
Magne Gundersen viser deg hvordan du handler smart - Denne filmen viser jo omtrent alt det som har blitt sagt her ang handlevaner.

Hvordan bli flinkere med penger i hverdagen - En guide med seks punkter om sparing og seks punkter om økonomi. Er verdt å lese.

10 Sparetips i hverdagen - Enda en guide med flere gode råd om hvordan du kan spare penger i hverdagen.

Om du leser gjennom disse som jeg har linket til så kan det være mulig at du får snudd om på "uvanene" dine. Det handler også litt om viljestyrke og hvor gira du selv er på å få dette gjennom.
Er du glad i fisk? Fisk er meget sunt, dessverre er fisken du finner i frysediskene på butikken både dyr og ikke spesielt god (med unntak av laksen).

Bor du ikke så langt unna havet har jeg en oppskrift som kan spare deg meget mye på middagsbudsjettet:

Fiskestang: 200 - så mye du vil.
Sluksett for havfiske: 50 kr.
Filekniv: 100 kr.
Oppskrifter: www.godfisk.no

Normalt vil en kilo fisk ligge på rundt 80 - 150 kr. Avhengig av hvor du kjøper den gøy hva det er. Kjøper du billig utstyr har du spart inn den summen på 1 - 2 fisketurer.

Det er også utrolig mye godt man kan lage med fisk, billig blir det også når du fisker den selv. Krever dog en fryseboks om du ikke bor rett ved havet og kan fiske når du vil.

Med anbefalte 3 fiskemiddager i uka sparer du mye her.
Alkohol og uteliv er utrolig lønnsomt å kutte i. Et par fester mindre i måneden, så har du plutselig noen tusinger ekstra.
Sitat av OnklD Vis innlegg
Er du glad i fisk? Fisk er meget sunt, dessverre er fisken du finner i frysediskene på butikken både dyr og ikke spesielt god (med unntak av laksen).
Vis hele sitatet...
Uenig kamerat.

Pangasius får du nesten kastet etter deg på butikken. Store fileter til en billig penge, ikke så verst på smak heller.

Seiblokk får du til en billig penge. Potet og sei med løk er en klassiker. Torsk fryst i blokk er det heller ikke så ille pris på. Fiskepinner er billig, ikke ren fisk, men fortsatt helt ok mat. Obs selger fast 1 kg scampi til 60,-. Scampi og wok er snavel.
Sitat av boohaze Vis innlegg
Det som er planen, kan ikke huske sist jeg bare handlet 1 eller 2 ting i butikken selv om jeg er der daglig.
Å reise fra Stavanger til Sverige for å handle dagligvarer tror jeg blir dårlig butikk, å ettersom jeg er en liten øl entusiast så vil ikke noe forandre seg der.
Vis hele sitatet...
Må bare skyte inn at dersom du er en ølentusiast er det desto større grunn til å brygge ditt eget øl - for du vet at ingenting er bedre enn et kaldt hjemmebrygg på en varm sommerdag
Sitat av Monzter Vis innlegg
Lag ditt eget brød, gjorde jeg når jeg var student vel å merke. Er kansje ikke all verden å spare, men mange bekker små lager en stor Å
Vis hele sitatet...
Dette er et veldig godt tips, og det er neimen ikke dumt å lage sin egen pizzabunn o.l. Det er mer effort, men du sparer på det også smaker det så mye bedre.

Etter jeg ble samboer har jeg også blitt mer obs på pengebruken, og det vi gjorde var å åpne en matkonto med et tilknyttet kort, og som navnet tilsier så er dette en bankkonto kun for matvarer. Her setter vi inn et beløp hver måned, også er det opp til oss å sette opp budsjett og handle klokt. Grunnen til at vi gjør dette er at vi blir mer obs på hva vi kjøper -- om vi kun har et visst beløp på kontoen er det viktigere å planlegge og handle kun det man trenger. Som en tidligere poster skrev, om man kun handler én dag i uken blir man ikke fristet til å handle mer, og dermed sløse bort penger.

Ellers er ting som MikroSpar (såvidt jeg vet er det kun Nordea som tilbyr dette) ganske greit. Sånn det fungerer er at for hver gang du drar kortet, trekkes et visst beløp fra kontoen din som settes inn på en annen konto. I mitt tilfelle trekkes 15 kr fra lønns- og brukskontiene mine, og det settes inn på en konto jeg har kalt MikroSpar. Jeg sjekket at jeg siden juni har spart opp 2000 kr. Dette er sparing man ikke tenker over, men som kommer godt med.

l
jeg blir kalt kjip (kan jo forstå det) , men jeg har bunnsolid økoiomi.

Drikker ikke, røyker ikke, snuser ikke. Har ikke bil.
Kjøper absolutt minimalt av klær. Har vel klesbudsjett på maks 2000,-
Har hatt med matpakke på jobb siste 6 åra.
Spiser aldri ute (bortsett fra kanskje en burger i kvartalet)
Kjøper generelt lite stæsj.
Kjøper mye FP-varer (bortsett fra brød->kjedelig smak, syltetøy->for søtt)
Fredagstilbudet til Kiwi er gull, super kjøtt for en billig penge, og man kan lage mange spennende ting.



Kall meg kjip men det funker som bare rakkern for meg.
Må bare si +1 til matpakke på jobb!
Smør den kvelden før om du er treig om morraen. Kan kjøpe mye fint pålegg for pengene som ellers ville gått til Litago og baguett.
Sitat av Jandre Vis innlegg
Må bare si +1 til matpakke på jobb!
Smør den kvelden før om du er treig om morraen. Kan kjøpe mye fint pålegg for pengene som ellers ville gått til Litago og baguett.
Vis hele sitatet...
Alltid god tid om morran.
Men jeg har oppskåret brød i frysern, så det blir netsen som ferskt når den nytes på jobb. Må jo også si at jeg DIGGER! brødmat, blir aldri lei, så det er nok hovedgrunnen til at jeg har med medbrakt.
Sitat av Invisible Elf Vis innlegg
Hvordan er det i det hele tatt mulig? Bestiller dere pizza hver eneste dag?
Vis hele sitatet...
Faktisk ikke dumt, så i dag hva det brødet jeg pleier å kjøper koster, 35kr
Blir vel en liten investering på brødmaskin i uken som kommer

Sitat av Pledrik
Vet ikke helt hvor "billig" det egentig er for deg å leie og heller vente med å kjøpe. Leilighet som feks. kostet 2 mill i 2010 i steg med 12,7 % til 2011. Fra 2006 og ut 2011 har årlig prisstigning vært 9,1 % i området. Du burde vel derfor legge på ca 200 000 i tapt verdistigning på din leiekostnad i 2011...
Vis hele sitatet...
Det er korrekt, men de 2 siste årene har prisstigningen stoppet mer eller mindre opp på de leilighetene jeg ser på. Å det er på grunn av 15% egenkapitalen + det er allerede på smertegrensen hva en person kan klare alene med normal jobb.

En leilighet jeg var på vei til å kjøpe for 1 1/2år siden ble nettopp solgt igjen for 50k mer enn hva den gikk for da.

Sitat av YankeenAtion
Magne Gundersen viser deg hvordan du handler smart - Denne filmen viser jo omtrent alt det som har blitt sagt her ang handlevaner.

Hvordan bli flinkere med penger i hverdagen - En guide med seks punkter om sparing og seks punkter om økonomi. Er verdt å lese.

10 Sparetips i hverdagen - Enda en guide med flere gode råd om hvordan du kan spare penger i hverdagen.

Om du leser gjennom disse som jeg har linket til så kan det være mulig at du får snudd om på "uvanene" dine. Det handler også litt om viljestyrke og hvor gira du selv er på å få dette gjennom.
Vis hele sitatet...
Mye snaks å tygge seg igjennom

Sitat av Buddapower
Må bare skyte inn at dersom du er en ølentusiast er det desto større grunn til å brygge ditt eget øl - for du vet at ingenting er bedre enn et kaldt hjemmebrygg på en varm sommerdag
Vis hele sitatet...
Enig, Har noen kompiser som gjør det. Men det jeg synes er mest show med øl er å hele tiden prøve noe nytt.

Sitat av jaannibaaj
Ellers er ting som MikroSpar (såvidt jeg vet er det kun Nordea som tilbyr dette) ganske greit. Sånn det fungerer er at for hver gang du drar kortet, trekkes et visst beløp fra kontoen din som settes inn på en annen konto. I mitt tilfelle trekkes 15 kr fra lønns- og brukskontiene mine, og det settes inn på en konto jeg har kalt MikroSpar. Jeg sjekket at jeg siden juni har spart opp 2000 kr. Dette er sparing man ikke tenker over, men som kommer godt med.
Vis hele sitatet...
Det har jeg aldri hørt om før... Genial måte å spare på.
Sitat av boohaze Vis innlegg
Faktisk ikke dumt, så i dag hva det brødet jeg pleier å kjøper koster, 35kr
.
Vis hele sitatet...
Hjemmebakt brød er alltid det beste.

På Obs så får du 3 brød til den pene summen av 40kr. 5 eller 6 forskjellige typer du kan velge mellom. 12 brød = 160kr. Det som er så kjekt er at de har maskiner som skjærer brødet for deg. Hiv i frysern, nå har du brød i lange baner.

Med det samme du er på Obs så handler du billig pålegg. Obs har alltid flust med gode tilbud.

Coop Kundeavis.
Sitat av stagg Vis innlegg
Uenig kamerat.

Pangasius får du nesten kastet etter deg på butikken. Store fileter til en billig penge, ikke så verst på smak heller.

Seiblokk får du til en billig penge. Potet og sei med løk er en klassiker. Torsk fryst i blokk er det heller ikke så ille pris på. Fiskepinner er billig, ikke ren fisk, men fortsatt helt ok mat. Obs selger fast 1 kg scampi til 60,-. Scampi og wok er snavel.
Vis hele sitatet...
Personlig synes jeg pangasiusen smaker sand, scampien er helt ok, men de fryste sei- og torskefilene som selges i blokker fungerer bare som kattemat her i huset.
Mulig jeg er blitt kresen men fisken smaker så mye bedre nå den er fersk og ikke oppdrettsfisk som er fløyet halve verden rundt før den havner på middagsbordet.
just a speck of dust
forbruk iløpet av en måned

500 kr på klær i pr mnd. (inkludert sko og andre ute klær.) kjøp klær av kvalitet de holder lenge.

500kr strøm. skru av elektronisk utstyr når du ikke har bruk for det.

500kr Internet/telefon. lag en oversikt på hva du trenger av slike tjenester, finn ut hvilke tilbud de forskjellige leverandørene har.

1000kr forsikringer. samme som ovenfor samling priser.

1500kr på mat. lag det meste fra grunnen av. kjøp basis ingredienser, bak brød. osv. planlegger du på forhånd så vil de fleste retter bare bruke opp til en halvtime av din tid.

1200kr ca. transport(bil)

4800kr leie på leilighet.

utgifter på nødvendigheter pr måned = 10000.

Vil si at jeg har et høy forbruk selv, men i forhold til min lønn så har jeg en del til overs hver måned. Etter at de faste avgiftene er betalt.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Han har dame .. hvem dame vil være sammen med en som spiser for 6000 i mnd og har et så høyt forbruk?

Får si som gordon ramsay: He's either a fucking bad cook or a fucking good bullshitter
Vis hele sitatet...
trener mye= spiser mye?
Sist endret av seppoen; 9. august 2012 kl. 03:21.
Sitat av Hansiman Vis innlegg
First Price fiskegrateng. =) 10kr, og den smaker faktisk veldig godt.
Vis hele sitatet...
Lerøy sin koster jo bare 8.50 på Rema, og den smaker garantert bedre. 450g med makaroni.

First Price du liksom, haha.
Tror du kommer langt med bare å begynne å se på prisene på det du kjøper. Du trenger ikke kjøpe first-price, bare holde deg unna "lurevarene". Dette er varer som har 3-dobbel pris uten å ha andre egenskaper enn at produsenten har kjøpt en god (dyr) hylleplass til den der de som ikke ser på prisen er sannsynlig å plukke varene fra
Sitat av boohaze Vis innlegg
- Lage en excel mal på føring av pengebruken.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke om du har iPhone, men det finnes apper som gjør dette. Det er mye enklere enn å registrere det på PCen.

Jeg bruker en som heter Lommeøkonomi. Den kostet 7 kr og den er jeg virkleig fornøyd med.
http://itunes.apple.com/no/app/lomme...432329313?mt=8
Man kan sammenligne hvor mye man har brukt på forskjellige kategorier fra månede til månede.

Jeg fikk en aha-opplevelse da jeg så hvor mye jeg faktisk brukte på unødvendig ting. Den har også hjulpet meg til å holde meg under det jeg har satt som maksgrense for meg selv.

Det finnes sikker noe lignende til andre smarttelefoner, hvis du har det :P

(Hvis noe som dette er nevnt før i tråden, beklager jeg. Har ikke lest hele)
Sist endret av xFriko; 9. august 2012 kl. 08:56.