Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 4630
Hei, i starten av august fikk jeg montert et Trådløst superbredbånd hjemme hos meg, koster 300kr i mnd, og 500kr for oppmontering..
Tingen er at jeg enda ikke har mottatt noe faktura fra internettleverandøren enda. Har brukt de tidligere, og da har jeg brukt å fått faktura midt i mnd..

Burde jeg ringe å purre på disse eller burde jeg vente å se om jeg får noe i posten?
Kan jeg eventuelt være skyldig i å betale alt samlet for 4-5mnd om jeg unnlater og purre på de? Om det går så lenge før jeg får noe da selvfølgelig
Etter hva jeg husker kan de fint etterfakturere deg for 3 år, så om de plutselig oppdager at du ikke betaler, så kan de komme til å sende en stor regning.
http://faktura.no/lover-og-regler/
Så ja det kan være posten som har rotet bort faktura, så pluselig får du purringer\innkasso en del måneder senere.
Du risker å måtte betale ennå mere hvis du ikke betaler til riktig tid. Så du bør prøve å sjekke hva som har skjedd her.
Snakket med de nå, hadde ikke sendt ut og de hadde heller ikke glemt meg
Fikk beskjed at det enda ikke var lagd noe faktura på meg enda, men det ville komme iløpet av denne mnd

Takker for raske svar
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hei tenker å bare bompe opp denne tråden igjen, som dere ser så snakket jeg med de og de sa at en faktura ville komme.. Men det har enda ikke kommet noe, og jeg vet ærlig talt ikke om jeg orker engang å ta opp røret for å mase på de..
Hva burde jeg gjøre? ikke orke å ringe inn og vente på fakura, hva om jeg blir helt glemt og det kommer en svær faktura i det jeg skal si opp abonnementet? Har jeg noen rettigheter med tanke på at jeg allerede har ringt inn og spurt etter den ?
Frankrikes Solkonge
Om du ikke har mottatt faktura enda så må du etterlyse. Om du plutselig får inkassovarsel står du igjen med skjegget i postkassa om de kan vise til at faktura er sendt på en betryggende måte.

Tar med et sitat fra Visma sin blogg.

Hva sier inkassoloven?
Av inkassoloven framgår det at varselet må være avsendt, men loven stiller ikke vilkår om at det skal være mottatt. At ordlyden er bevisst valgt, framgår av forarbeidene til loven, der det i Ot.prp. nr. 2 (1987-88) på side 57 blant annet heter:
«Departementets forslag innebærer at skyldneren får risikoen for forsinkelser i postgangen og for at varslene i det hele kommer fram. (… dette vil kun gjelde dersom varsel er avsendt på en betryggende måte, til en adresse hvor det er god grunn til å regne med å nå skyldneren. (…) det må normalt anses tilstrekkelig å sende varselet til den adressen som skyldneren har oppgitt til fordringshaveren. Er ingen adresse oppgitt, må det normalt anses tilstrekkelig å sende varselet til den adressen som er registrert av Folkeregisteret.»

Dette betyr i praksis at dersom både faktura og inkassovarsel er betryggende avsendt til korrekt/registrert adresse, er ikke skyldner fritatt for å betale omkostninger/inkassosalær. Det gjelder selv om fakturaen/varselet ikke er mottatt av skyldner.
Vis hele sitatet...
Be de sende deg fakturaen på epost så slipper du posten
Ser ikke helt problemet. Sett tilside pengene du vet du skylder, len deg tilbake og nyt rentene som triller inn. Snart nok får du et krav, og da betaler du. Ikke stress mer med saken. Foreldelsesfristen er tre år ihht foreldelsesloven.