Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3434
Er for tiden utplassert hos en bedrift innen byggebransjen hvor det jobber rundt 20 polakker og estlendere. Det er kun 2 arbeidere i bedriften som er norsk. Sjefen og nestsjefen er også norsk.


Jeg var med på jobb idag med en av polakkene, og da kom vi innom temaet overtid. Han fortalte at han ikke fikk noe ekstra timesbetalt hvis han jobbet etter f.eks. klokka 4. Så for å være sikker på om jeg forsto han rett, så spurte jeg om han tjente noe ekstra hvis han jobbet fra morgen til klokka 9 om kvelden. Han sa deretter at han ikke fikk noe ekstra per time men at jo flere timer han jobbet, jo mere fri kunne han ta. Altså, hvis han jobbet nok overtid en dag kunne han ta seg fri neste dag. Dette så han på som et stort pluss.



Så spør jeg, er dette lovlig? Er det ikke noe regler om at man skal ha krav på overtidsbetaling hvis man jobber etter ett visst tidspunkt?


Forøvrig overhørte jeg en samtale mellom en estlender og en polakk hvor de diskuterte hva de fikk på siste lønning, og der sa den ene at han fikk 20.000 kr utbetalt på konto sist måned. Jeg vet at 20.000 kr er lite for denne type yrke, selv uten fagbrev.
Har de arbeidskontrakt ?
Man har rett på overtidsbetaling hvis man jobber utover lovlig arbeidstid (ikke utover vanlig arbeidstid) og hvis overtidsarbeidet er pålagt av eller avtalt med arbeidsgiver. Altså ikke hvis man velger å jobbe lenge en kveld for å kunne avspasering en annen dag.
http://www.arbeidsrettsadvokater.no/...rtidsbetaling/
Men dersom disse gutta er ansatt i et utenlandsk selskap, som jobber mot faktura her i Norge, så er det litt andre regler. Da er det landet til arbeidsgiveren deres som har vedtatt lover om lønn osv, og da er de kun pliktige til å betale en minstelønn pr time svjv.
Normalt er dette innleid arbeidskraft, de har med andre ord en annen arbeidsgiver enn det du har.

Deres arbeidsgiver betaler nok ikke ut noen former for overtid (Arbeiderne blir trolig nektet å jobbe overtid) da avtalen mellom ditt firma og deres firma er en fast arbeidsmengde og lønn.

Det som er normal praksis i denne bransjen, er at man får avspasere alt som overstiger 37,5 timer. Dette er en avtale som "alle" er enig i. Dette er også ganske normalt i offentlig sektor lokalt i Norge. - Overtid utbetales ikke.

Dette er også til fordel for disse tilreisende arbeiderne, siden de kan ta å jobbe inn 1 uke i løpet av 3 uker, slik at de tar seg 9 dager fri i hjemlandet før de kommer tilbake og jobber videre.


Når det gjelder lønn, så synes jeg virkelig ikke at 20 000 etter skatt er ille i det heletatt.
"20 000 utbetalt" kan også bety 21 og 22 000 kr, for alt vi vet.

Generelt ingen dum betaling. Og relativt høy til importert arbeidskraft å være.
Trådstarter
Ingen i bedriften er leid inn, alle er fast ansatt. Bedriften er eid og driftes av en nordmann. Selskapet er norsk. Spurte idag om de får betalt lunchpause, noe de ikke får. Er ikke det vanlig å få betalt lunchpause i norge? Jeg hadde hvertfall det i min forrige jobb.

20.000 kr er faktisk ganske lite hvis man tenker på at en forskalingssnekker med fagbrev tjener 265 kr timen. Disse polakkene har jobbet i bedriften gjennom flere år og bør hvertfall ha noe opp mot det.


Sjefen virker forøvrig litt cowboy.
Sitat av Molekyl Vis innlegg
Spurte idag om de får betalt lunchpause, noe de ikke får. Er ikke det vanlig å få betalt lunchpause i norge? Jeg hadde hvertfall det i min forrige jobb
Vis hele sitatet...
Det kommer an på om du fritt kan forlate arbeidsplassen i pausen, eller om du må være tilgjengelig.
Normalen i Norge er at pauser er ulønnet (7.5 times arbeidsdag fra 0800 til 1600). Om man ikke disponerer tiden i lunsjen fritt, f.eks. at man ikke får lov til å forlate bedriften, kan man ha krav på lønnet pause derimot.
Sitat av Molekyl Vis innlegg
Ingen i bedriften er leid inn, alle er fast ansatt. Bedriften er eid og driftes av en nordmann. Selskapet er norsk. Spurte idag om de får betalt lunchpause, noe de ikke får. Er ikke det vanlig å få betalt lunchpause i norge? Jeg hadde hvertfall det i min forrige jobb.

20.000 kr er faktisk ganske lite hvis man tenker på at en forskalingssnekker med fagbrev tjener 265 kr timen. Disse polakkene har jobbet i bedriften gjennom flere år og bør hvertfall ha noe opp mot det.


Sjefen virker forøvrig litt cowboy.
Vis hele sitatet...
Da ville jeg sagt at det var en idé og sende en linje (anonym) til arbeidstilsynet. Så får du kanskje sjekke om det er hold i mistankene. Jeg vet at snusk er ganske vanlig i byggebransjen, men det ødelegger bare for de som tar medarbeiderne sine på alvor. Dessverre er mange ikke flinke nok til å bytte arbeidsgiver når de synes at vilkårene er urimelige - og selvfølgelig er dette ekstra vanskelig for utenlandske medarbeidere, noe som blir utnyttet.

PS. Betalt lunchpause varierer litt. Vanlig arbeidstid i Norge er 37,5 timer, men det er normalt da å jobbe 8-timersdager fordi du tar en halvtime lunch i løpet av dagen = lunchpausa ikke er betalt. I noen bransjer/stillinger er det vanlig å ha betalt lunchpause, spesielt der det er forventet at du er tilgjengelig enten fysisk eller på telefon også i lunchpausa.
Jeg tror arbeidsmiljøloven sier du bare kan jobbe 12 timer max per dag, er ikke helt sikker da.
Fossegrim: da synes jeg du skal lese litt i arbeidsmiljøloven. Da finner du kjapt ut at du ikke kan beskrive maks arbeidstid med en linje. Vi snakker om maks timer pr uke, måned, gjennomsnitts beregninger, særlige tilfeller pluss veldig mye mer.