Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2429
Sitter å knoter med AUXen i bilen. Om jeg hører på radio eller bruker CD plater så er lyden tipp topp med anlegget jeg har i bilen. Men om jeg kobler til AUXen så får jeg ikke samme utnytte. Det går liksom ikke an å skru volumet opp like mye om jeg bruker AUXen som på radio og CD. Anlegget er surround ett-eller-annet (har lite peiling og sitter ikke med håndboka så jeg kan ikke si nøyaktig hva jeg har) fra 2007. Har det noe å si? Er anlegget for gammelt eller noe til å ta fullt utbytte av AUXen? Kjøpte nettopp ny kabel på elkjøp og jeg synes det ble noe bedre, men fortsatt er det mye å gå på før det er like bra som ved CD eller radio.
Noen som har noen tips om hva som er galt eller hvordan jeg får fikset dette?

Er det kanskje noe med at siden det er 10 høytalere i bilen så klarer ikke AUXen å sende signaler til alle? Dårlig formulert, men folk med peiling vet hva jeg prøver å si
Sist endret av random72742; 18. april 2016 kl. 13:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hva spiller du av fra? (Hvilket format er musikken i?)
Har kun prøvd å spilt av fra spotify via mobilen. Vet ikke hvilket format spotify lagrer i
Har du prøvd å skru volumet på mobilen/kilden din til maks? Står volumet på mobilen på f.eks 60% får du relativt lav lyd.
Sist endret av Hobby; 18. april 2016 kl. 14:18.
Jeg vet at vist jeg kobler min Samsung tlf til en extern kilde, som music angel etc, så vil den "dempe" lyden å du får varsel på tlf når du prøver å skru opp, fordi det kan skade hørsel bla bla. men er bare trykke OK å booste lyden max
Har skrudd mobilen på max ja, ikke der problemet ligger. Jeg med lite peiling tenker at du får ikke fullt utbytte av surround med 10 høytalere om du bruker en aux? Som å prøve å få HD kvalitet med en scart kabel? Noen som kan si noe på dette?
Virker for meg, ut i fra de opplysninger jeg er gitt, som at forsterkeren er for svak til å oppnå det volumet du har lyst på.
Hadde samme problem før. Skaffet meg spiller med bluetooth, og da gir den max lyd!
Sitat av WopWop Vis innlegg
Har skrudd mobilen på max ja, ikke der problemet ligger. Jeg med lite peiling tenker at du får ikke fullt utbytte av surround med 10 høytalere om du bruker en aux? Som å prøve å få HD kvalitet med en scart kabel? Noen som kan si noe på dette?
Vis hele sitatet...
Tviler på at dette har noe å si, CD/Radio har heller ikke surround lyd (i så fall svært sjeldent). Men jeg opplever akkurat det samme i min egen bil at lydnivået via AUX er noe svakere en ved cd/mp3, så kanskje det bare er normalt.
Sist endret av Putresopp; 18. april 2016 kl. 14:45.
Sitat av Likyhane Vis innlegg
Virker for meg, ut i fra de opplysninger jeg er gitt, som at forsterkeren er for svak til å oppnå det volumet du har lyst på.
Vis hele sitatet...
Ga kp istedet for å sitere. Jaja
Er ikke at forsterkeren ikke er sterk nok for lydnivået jeg vil ha, er at AUXen har 1/2 av volumet som når jeg spiller med CD og radio

Sitat av Putresopp Vis innlegg
Tviler på at dette har noe å si, CD/Radio har heller ikke surround lyd (i så fall svært sjeldent). Men jeg opplever akkurat det samme i min egen bil at lydnivået via AUX er noe svakere en ved cd/mp3, så kanskje det bare er normalt.
Vis hele sitatet...
Hadde det samme problemet i forrige bil også, men den hadde bluetooth så det var ikke noe problem.. Men dama sin bil bruker også bare AUX og den har like god lyd som på radio og CD...blir ikke klok på dette. Og er ikke snakk om noe svakere. Ca halve volumet som på radio og CD
Sist endret av random72742; 18. april 2016 kl. 14:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Da hadde jeg bare slått meg til ro med "sånn er det bare" på enkelte biler, hvis dette er noe du MÅ utbedre er vel eneste løsningen å sette inn ny spiller.
Sitat av Putresopp Vis innlegg
Da hadde jeg bare slått meg til ro med "sånn er det bare" på enkelte biler, hvis dette er noe du MÅ utbedre er vel eneste løsningen å sette inn ny spiller.
Vis hele sitatet...
Ser ut til at det blir sånn ja. Hadde bare håpet på at det var noen kloke hoder her med en enkel løsning
Har du testet med andre mobiler?

Det jeg kan tenke meg er at mobilen har lavere spenning i den optiske inngangen sin enn det CD-platene har i sine digitale data. Derfor vil volumet(spenningen) ut fra mobilen være lavere enn det CD-platen har som standard.
Sitat av Likyhane Vis innlegg
Har du testet med andre mobiler?

Det jeg kan tenke meg er at mobilen har lavere spenning i den optiske inngangen sin enn det CD-platene har i sine digitale data. Derfor vil volumet(spenningen) ut fra mobilen være lavere enn det CD-platen har som standard.
Vis hele sitatet...
Hmm. Kanskje du er inne på noe her ja. Har bare tester med min mobil, men skal teste med en nyere en så snart jeg kommer hjem. Takker for ideen
Mange spillere i bil har en egen instilling for å forsterke eller dempe aux så man slipper å stille lyden når man feks bytter fra CD til Aux. Ligger som regel på samme plass som equalizer i menyen. Prøv å bla i menyen eller let opp manual til spilleren din.