Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  46 3410
Vil bare starte med å si at jeg var usikker på hvor tråden skulle være, men prøver her.

Hva synes dere? Går gaming under hobby? Er dette en akseptert "aktivitet"? Har en diskusjon med mor gående nå. Og det virker som hun synes det er bedre å sitte på Facebook 24/7 enn å spille litt.

Virker som om folk ikke aksepterer gaming/data som en interesse.

Blizzard
Gaming er så klart en hobby, og kan være mye mer enn det og. For noen år siden ble utrykket "e-sport" brukt. Vet ikke om det brukes lenger. Ifølge VGTV er sjakk en sport, og da er elektroniske spill det og synes jeg.

Edit: utrykket brukes tydeligvis enda. Om gaming er en givende interesse er jeg ikke sikker på, men gøy er det hvertfall.
Sist endret av Moonsoon; 28. desember 2011 kl. 21:52.
Gaming kan jo være en jobb også, se på machinima!
Gaming er i mine øyne en veldig fin hobby! Kombinert med trening blir den enda bedre, siden man ikke akkurat opprettholder noen god fysisk form ved å bare sitte ved datan. Gaming lærer deg samspill, å tenke logisk og forbedrer reaksjonstid ++
Misantrop
Bl1zzarD's Avatar
Trådstarter Donor
Gode poenger gaming kan også være litt givende. Lært meg litt italiensk pga Assassin's Creed.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
gaming er en hobby, men pass på så du ikke blir avhenig, da er det ikke lenger en hobby men et problem!
BAD MOTHERFUCKER
Tomacco's Avatar
Jeg liker best å bruke gaming som en belønning, etter en godt brukt dag, og med fysisk aktivitet.
Misantrop
Bl1zzarD's Avatar
Trådstarter Donor
Da blir det neste spørsmålet: Hvor går grensen til avhengighet?
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
grensen til avhengighet varierer fra person til person.

selv kan jeg vere uten pc i en uke når jeg er på fek.s hytta. men sitter sikkert litt for mye når jeg er hjemme.
men vil si at når det går ut over andre ting,

helse, jobb/skole, er du avhengig og har et problem du må ta tak i.
Misantrop
Bl1zzarD's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av EvenBratsberg Vis innlegg
grensen til avhengighet varierer fra person til person.

selv kan jeg vere uten pc i en uke når jeg er på fek.s hytta. men sitter sikkert litt for mye når jeg er hjemme.
men vil si at når det går ut over andre ting,

helse, jobb/skole, er du avhengig og har et problem du må ta tak i.
Vis hele sitatet...
Er enig med deg. Som Tomacco sier bruker han det som belønning. Tror dette er en god tankegang for å unngå for mange timer playtime i Steam.
Bedre å sitte på facebook enn å spille litt? Er vel facebook som er grunnen til verdens undergang...

Alt med måte, det er en fin ting.
Når du sier nei, kan ikke gå ut.
Nei kan ikke drikke i dag
Nei kan vi heller ikke ha lan, istedenfor filmkveld?
Kan jeg ta med laptopen på hytta Mamma?
Nei skolen skulker jeg i dag!
- Fordi jeg skal spille.
Da har du et svært sosial/avhening problem som bør søke hjelp
Sist endret av justastonedhuman; 28. desember 2011 kl. 22:28.
Gaming kan jo være en jobb også Teste spill etc..
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
men for og si det slik. det er mye verre og vere avhengig av sosiale medier. da det ikke kommer noe godt ut av dette.

- gamer man holder man ofte kontakt med folk på skype, ventrilo etc. og da snakker man i motsetning til at man skriver til hverandre over face
- tro det eller ei, man får bedre reaksons evne av gaming
- man blir bedre i engels av gaming
- man tenker mer logisk ved og game
Sitat av Kain Vis innlegg
Når du sier nei, kan ikke gå ut.
Nei kan ikke drikke i dag
Nei kan vi heller ikke ha lan, istedenfor filmkveld?
Kan jeg ta med laptopen på hytta Mamma?
Nei skolen skulker jeg i dag!
- Fordi jeg skal spille.
Da har du et svært sosial/avhening problem som bør søke hjelp
Vis hele sitatet...
Åh, damn
Misantrop
Bl1zzarD's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av stoofn93 Vis innlegg
Åh, damn
Vis hele sitatet...
Kp hunt? Hvis ikke har du et problem.
Sitat av Bl1zzarD Vis innlegg
Kp hunt? Hvis ikke har du et problem.
Vis hele sitatet...
Problem dessverre.
Sitat av EvenBratsberg Vis innlegg
- man blir bedre i engels[COLOR="Red"]K[/COLOR] av gaming
- man tenker mer logisk ved og game
Vis hele sitatet...
Logisk? høre stadig min kompis roper alt fra, faen mora di er så støgg at halle kunne vært nok, du din jævla pakis osv.. også kommer han ut med knuste datautstyr.
Og Engelsken til han er noe dritt.

Omg, I kil you kid from mother bitch asole lol n00b.

Ikke enig der
Sist endret av justastonedhuman; 28. desember 2011 kl. 22:35.
Misantrop
Bl1zzarD's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av stoofn93 Vis innlegg
Problem dessverre.
Vis hele sitatet...
Da burde du tenke på å dosere gamingtiden din. Eller eventuelt redusere. Menmen, trives du med det er det vel ok.

Sitat av Kain Vis innlegg
Logisk? høre stadig min kompis roper alt fra, faen mora di er så støgg at halle kunne vært nok, du din jævla pakis osv.. også kommer han ut med knuste datautstyr.
Og Engelsken til han er noe dritt.

Omg, I kil you kid from mother bitch asole lol n00b.

Ikke enig der
Vis hele sitatet...
Tror det er individuelt. Har en 6er i engelsk, men har en tendens til å slurve på nett
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av Kain Vis innlegg
Logisk? høre stadig min kompis roper alt fra, faen mora di er så støgg at halle kunne vært nok, du din jævla pakis osv.. også kommer han ut med knuste datautstyr.
Og Engelsken til han er noe dritt.

Omg, I kil you kid from mother bitch asole lol n00b.

Ikke enig der
Vis hele sitatet...
man tenker mer logisk hvis man gamer, spesielt hvis man spiller stategi spill.

selv har jeg lert mye mer engelsk både ordforåd og gramatisk relatert ved og game en jeg har lert på skolen!

og siden jeg ikke er fjortis så ødelegger jeg ikke utstyret mitt
Sitat av Bl1zzarD Vis innlegg
Da burde du tenke på å dosere gamingtiden din. Eller eventuelt redusere. Menmen, trives du med det er det vel ok.
Vis hele sitatet...
Ikke akkurat gaming, men pc generelt
Misantrop
Bl1zzarD's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av stoofn93 Vis innlegg
Ikke akkurat gaming, men pc generelt
Vis hele sitatet...
Tomato / tomatoe(uttale)
Sist endret av Bl1zzarD; 28. desember 2011 kl. 22:39.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av stoofn93 Vis innlegg
Ikke akkurat gaming, men pc generelt
Vis hele sitatet...
http://answers.microsoft.com/en-us/w...4-c274bce895ec
Sitat av EvenBratsberg Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Den der var ikke dum nei!
Ser absolutt på det som en hobby! Lærerikt er det også, er sikker på at godt over 50-60% av engelsken jeg kan kommer fra gaming.
Hei!

Utrolig interessant tråd. Jeg brukte all min tid på dataspill tideligere. Det var ikke fordi jeg hadde tid til det, men heller for å skape meg et alternativ til den virkelige verden. Jeg tror mennesker med trøblete hverdag skal være ekstra forsiktige med dataspill, da de kanskje er ekstra utsatt for å bli sittende for mye. Det er vertfall min erfaring!

Det er helt klart mye utbytte man kan få fra en del spill, men det virker som de i større og større grad krever dedikasjon fra spilleren, og da er det fort at ting tipper over til å bli destruktivt, kanskje?
Sitat av EvenBratsberg Vis innlegg
man tenker mer logisk hvis man gamer, spesielt hvis man spiller stategi spill.

selv har jeg lert mye mer engelsk både ordforåd og gramatisk relatert ved og game en jeg har lert på skolen!

og siden jeg ikke er fjortis så ødelegger jeg ikke utstyret mitt
Vis hele sitatet...
*host* Nå var ikke akkuratt den setningen plettfri..
Sist endret av Knäppgök; 29. desember 2011 kl. 01:10.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av Peeinmyurin Vis innlegg
*host* Nå var ikke akkuratt den setningenen plettfri..
Vis hele sitatet...
tenker du på min gode venn skriveleif?

er trøtt nå, og ikke veldig flink i norsk skriftlig (2 "host host") xD
men engelsk klarer jeg merkelig nokk og skrive mye bedre en norsk, klarer også og ordlegge meg bedre på engels en på norsk.
Sitat av EvenBratsberg Vis innlegg
tenker du på min gode venn skriveleif?

er trøtt nå, og ikke veldig flink i norsk skriftlig (2 "host host") xD
men engelsk klarer jeg merkelig nokk og skrive mye bedre en norsk, klarer også og ordlegge meg bedre på engels en på norsk.
Vis hele sitatet...

Det merker vi.


Har egentlig ingen spesiell kommentar annet enn at gaming kan være en hobby. Frimerkesamling er en hobby, hvorfor skulle ikke gaming være det da?
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Sitat av Erlnd Vis innlegg
Det merker vi.


Har egentlig ingen spesiell kommentar annet enn at gaming kan være en hobby. Frimerkesamling er en hobby, hvorfor skulle ikke gaming være det da?
Vis hele sitatet...
Så du postet egentlig bare for å kunne rakke ned på EvenBratsberg?
Jeg skjønner, det er igrunn akkurat det jeg gjør nå, bare at jeg gjør det mye bedre enn deg.
Sist endret av FatMan; 29. desember 2011 kl. 01:16.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av Erlnd Vis innlegg
Har egentlig ingen spesiell kommentar annet enn at gaming kan være en hobby. Frimerkesamling er en hobby, hvorfor skulle ikke gaming være det da?
Vis hele sitatet...
siden du er inne på samling som en hobby så,

kan man samle på diamanter på MC.
man kan samle på mount på wow
etc.

så gaming må da gå under hobby?
Jeg skriver bedre Engelsk en Norsk, pga Gaming.

Jeg kan mange CV teknikker, pga Gaming.

Jeg forstår økonomi ganske bra, pga Gaming.

Jeg kan masse om gruppe dynamikk, pga Gaming.

Jeg kom meg unna en depressiv fase i livet, pga Gaming.

Jeg har lært masse om verden rundt meg, snakket med mange fra forskjellige religioner og verdens deler, pga Gaming.

Jeg skjønner hva det betyr og være neutral, aggressiv, defensiv, givende og egoistisk samtidig, pga Gaming.


Gaming er vakkert, nytt og ferskt, klarer du balansere sosial liv, trening, jobb/studier sammen med det, er og være gamer en av de vakreste sportene/hobbiene som eksisterer.


Det skal sies at jeg kun spiller mmo spill.
Steam rating på 8.0 + då vil jeg anse deg som avhengig ..
Sist endret av WhyNot!; 29. desember 2011 kl. 01:53. Grunn: Skriveleif
Jeg står med en femmer i Engelsk muntlig, det er noe av de positive med spilling, jeg lærte Engelsk i en veldig ung alder..
Sitat av WhyNot! Vis innlegg
Steam rating på 8.0 + då vil jeg anse deg som avhengig ..
Vis hele sitatet...
Har steamrating på 10, men ikke avhengig. Har alltid tid til viktigere ting som å være ute med venner, hjelpe familie o.l. Steam-ratinga er nok ikke et godt grunnlag. Dessuten er ikke WoW på steam. Tror mange er avhengig av det.

Selvsagt er gaming en hobby. Problemet er nok at det ikke er like respektert som f.eks idrett.
Gaming er vel helt klart en hobby, men jeg vil tro den skiller seg fra de fleste andre bobbyer på ett punkt: Det kan være avhengighetsskapende. Jeg har sittet å tenkt litt, å har ikke klart å komme på noen "aksepterte" hobbyer man kan bli avhengig av.

Poker er ett eksempel på en annen hobby som mange fremdeles ser litt ned på.
For mange er vel gaming en besettelse mer enn det er en hobby...
Sitat av WhyNot! Vis innlegg
Steam rating på 8.0 + då vil jeg anse deg som avhengig ..
Vis hele sitatet...
Shit, jeg har hatt 10 helt siden jeg opprettet en Steam-konto for 2 år siden. Med unntak av ferier så klart.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Spilling (som det heter i Norge) er tidsfordriv, ikke hobby!
Misantrop
Bl1zzarD's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Gaming (som det heter i Norge) er tidsfordriv, ikke hobby!
Vis hele sitatet...
wutwutwut?
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Spilling (som det heter i Norge) er tidsfordriv, ikke hobby!
Vis hele sitatet...
Er ikke hobby bare et annet ord for tidsfordriv (eller underholdning om du vil)?
Frimerkesamling er en hobby, men man kan godt kalle det for et tidsfordriv også.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Sitat av Fanz44 Vis innlegg
Er ikke hobby bare et annet ord for tidsfordriv (eller underholdning om du vil)?
Frimerkesamling er en hobby, men man kan godt kalle det for et tidsfordriv også.
Vis hele sitatet...
joda, du har rett i det...
Jeg snakket egentlig for min siuasjon da.. Spiller litt PS3 en gang i blen, men vil ikke kalle deg hobby, for emg er det en måte å få tiden til å gå..
Men jeg skjønner att mange har det som en stor hobby ja.
Sitat av Ignifer Vis innlegg
joda, du har rett i det...
Jeg snakket egentlig for min siuasjon da.. Spiller litt PS3 en gang i blen, men vil ikke kalle deg hobby, for emg er det en måte å få tiden til å gå..
Men jeg skjønner att mange har det som en stor hobby ja.
Vis hele sitatet...
Hvordan forhold man har til spilling er jo veldig individuelt. Noen er som deg som bare spiller når man har litt tid til overs og føler at det passer seg sånn, mens andre prøver å flytte på ting/gjøre seg fort ferdig så man kan spille mer. Jeg tror spilling kan være både tidsfordriv og hobby.
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Spilling (som det heter i Norge) er tidsfordriv, ikke hobby!
Vis hele sitatet...
Det der er Tull! Gaming er individuelt. Noen ser på det som tidsfordriv. Andre ser på det som en hobby, og velger å bruke mye tid og krefter på det. Vi er forskjellige!
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
les innlegget mitt lenger oppe du, før du sprenger ett blodkar!
En hobby er jo noe du liker å gjøre på fritida, det kan så si være alt !
Jeg ser vertfall på gaming som min beste hobby
Man kan ikke kalle det å se på serier/filmer en hobby?
Jeg ville ikke kalt det en hobby før man virkelig viser interessen for det, prøver å fullføre samlingen av filmer og gjerne har et eget rom i huset dedikert til å se på seriene og filmene man har anskaffet. Gjerne brukt mye mer penger enn en kar med normal interesse hadde.

Har en kompis som sammen med faren har et helt rom i huset fylt med dvd filmer og serier fra tak til gulv. Lerret og greit anlegg følger selvfølgelig også med. Det vil jeg kalle en seriøs hobby. Ola Nordmann med 40-50 filmer og et par serier vil jeg ikke si har filmtitting som hobby. Der er det mer tidsfordriv.
Sist endret av Bombasa; 29. desember 2011 kl. 21:05.