Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 3711
Hei!
Selv om jeg har kamerater som røyker hasj har jeg som regel takket nei fordi jeg ikke liker rusen noe særlig. Jeg har følt at nummenheten rusen gir gjør meg noe klaustrofobisk eller følelsen av at jeg mister kontroll over kroppen.

Likevel, sist gang tok jeg et trekk for å gjøre spaserturen hjem litt mer spennende. Det gikk helt fint til jeg kom inn døren. Da begynte jeg å kaldsvette (t-skjorten var klissblaut), spy, drite og kroppstemperaturen gitt til himmels. Det ekleste var at jeg så folk, eller silhuetter, rundt meg som stod og så på, selv om ingen var hjemme. Det var såpass intenst at jeg ble liggende å riste på gulvet i noen timer før jeg rett og slett passet ut. Jeg forstod at silhuetten jeg så ikke var ekte, men de opplevdes som det.

Jeg har ikke et anspent forhold til rusmidler og vil ha et åpent sinn i møte med eventuelle andre, men vil gjerne være bevisst. Derfor skulle jeg gjerne hatt litt informasjon/input fra noen om dette. Betyr dette at jeg bare er en pussy og ikke takler dop (og derfor burde holde meg unna)? Eller gjelder dette bare hasj? Noen som har lignende greier?

Edit: Skal nevnes at jeg er en lettvekter her. Har ikke prøvd noe annet av grunnene ovenfor.
Sist endret av Snusmumrik; 2. oktober 2017 kl. 22:56. Grunn: Tillegg
Virker som du rett og slett grønna noe jævlig. Ikke noe farlig med det.
De fleste som røyker har grønna på ett eller annet punkt.
Har ingenting med værken pussy eller "bare hasj" å gjøre
Sist endret av Eyeamare; 2. oktober 2017 kl. 23:08.
Enig. Klassisk cannabis-indusert panikkangst, dette. Det var bare i hodet ditt, men slik frykt kan fremkalle fysiologiske symptomer som du beskriver. Har selv erfart at intens angst lignende den du beskriver kan snus til intens eufori ved å sette på favorittmusikken min og tvinge meg selv til å fokusere på den.
Hei!

Norsk gate-hasj har som regel et unormalt høyt THC-nivå, med lite CBD for å balansere det ut. Hvis du allerede er en del av demografien som kan være i risikogruppen for psykoser/bivirkninger er det kanskje en god forklaring på hvorfor du reagerer på den måten du gjør. Samtidig reagerer ikke alle på cannabis på samme måte, og det kan hende at du rett og slett ikke tåler det. Uten å oppfordre til videre rusbruk, anbefaler jeg likevel å prøve forskjellige typer, da disse kan inneholde forskjellige mengder virkestoff. Har du prøvd "god" cannabis, fra f.eks. "deepweb", så merker du kanskje forskjell. En av kompisene mine blir hyper og utagerende etter en joint, den andre blir sittende fast i sofaen. Individuelle effekter kan variere!

På den andre siden finnes det jo mange forskjellige typer rusmidler, og selv om du har en negativ erfaring med cannabis betyr ikke det nødvendigvis at dine fremtidige erfaringer, uavhengig av rusmiddel, vil bli preget av dette. Alt med moderasjon! Bra at du stiller spørsmål når du er usikker, det er bedre enn å gjette seg frem.

Lykke til videre! <3
Dette skjedde meg nesten hele tiden i førsten også, jeg måtte røyke meg inn med tålmodighet. Spøy og ble drit dårlig hele tiden. Men med flid og iver så lærte jeg meg å takle bønna etterhvert.

Så slutta jeg, tok tre trekk på en fest igjen etter mange år og da var det på'n igjen. Klarte ikke røre meg uten å spy.. huff a meg.

Denna hasjen er nok ikke for alle.

Lykke til videre:-)
Ellers hadde det jo ikke vært noe gøy!
Hadde en lignende opplevelse etter at jeg var våken i 48t og tok noen trekk. Fikk ikke panikk though.

Grønnet heller ikke, men hadde de hallusinasjonene og stemmene. Var sykt freaky!
Sist endret av Socooltho; 2. oktober 2017 kl. 23:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Sjuk Falk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Første gang jeg røyket hasj så var jeg ikke klar over at det var hasj før etter et par trekk.
Var 14-15 år gammel, sto på røykehjørnet i friminuttet og skulle ta en sigg med noen kompiser.

5min går, jeg sjangler inn døra mens synet beveger seg som en karusell og kommer meg inn på dassen.
Lå vel der i 4 timer men det føltes ut som 24 timer, spøy som en gris, dreit og sikla.
Det var første gang jeg fant ut hva "å grønne" betyr.

I senere tid har det også skjedd at jeg har tatt et par trekk og bare plutselig spydd.
Men dette skjer som regel kun om det blir for mye over for kort tid eller at jeg feks er dausliten.
Morningsen derimot har en tendens til å sette tarmfunksjonen i høygir.
Tusen takk for alle svarene!
Er fortsatt litt usikker - er "grønninga/noia/angstanfallet" noe som blir med videre til andre typer dop? Finnes det noe jeg eventuelt kan gjøre for å unngå grønninga? Kan det virke som jeg er i en eller annen risikosone av noe slag?
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Sitat av Snusmumrik Vis innlegg
Tusen takk for alle svarene!
Er fortsatt litt usikker - er "grønninga/noia/angstanfallet" noe som blir med videre til andre typer dop? Finnes det noe jeg eventuelt kan gjøre for å unngå grønninga? Kan det virke som jeg er i en eller annen risikosone av noe slag?
Vis hele sitatet...
Se på det som en "overdose" du blir overstimulert å dine sanseinntrykk blir for sterke noe som ødelegger rusen.Det gjelder ikke bare deg men veldig mange av de som prøver.

Førstegangs brukere burde ikke røyke bong. Burde røyke joint å vente en stund mellom noen få trekk for å la rusen sige på.

Se på det som att du drakk 12 halvlitere på en gang første gang du prøvd alkohol.

Er nok ikke generelt for andre rusmidler nei, mange av de som røyker eller ruser seg på annet en alkohol opparbeider seg toleranse i sitt respektive rusmiddel å det er ikke riktig for deg å bruke de som målestokk ved inntak.
Sitat av Snusmumrik Vis innlegg
Tusen takk for alle svarene!
Er fortsatt litt usikker - er "grønninga/noia/angstanfallet" noe som blir med videre til andre typer dop? Finnes det noe jeg eventuelt kan gjøre for å unngå grønninga? Kan det virke som jeg er i en eller annen risikosone av noe slag?
Vis hele sitatet...
Ikke nødvendigvis, jeg har hatt det mer ubehagelig på cannabis enn jeg noengang har hatt på sopp for eksempel. Det er litt det at du kjenner veldig godt alle kroppslige reaksjoner på cannabis, som at du blir stiv og kald hvis noier, for å ikke snakke om hjertebank.

Jeg tolker det litt som at cannabis gjør deg veldig bevisst over hvordan kroppen din reagerer samt alle tankene du har, og dermed blir det litt krisemaksimering når man først føler seg dårlig.
thc er jo et halusinogen, så uten toleranse kan man bli ganske "spaca". Og er det blandet med tobakk, kan man bli dritdårlig i tilegg, om man ikke røyker sigg til vanlig.
Jeg vil si at den type panikkangst som TS beskriver, er ganske unik for cannabis. Jeg kjenner flere som bevisst unngår å røyke under påvirkning av LSD, fleinsopp osv. nettopp fordi de ikke vil risikere at cannabisangsten skal ødelegge trippen. Det sagt, så er det alltids mulig at du er spesielt sensitiv, og det kan være lurt av deg å starte forsiktig med små doser om du har tenkt å prøve andre stoffer.

Legg også merke til det Bobben sier over her. Tobakk fører lett til nikotinsjokk for dem som ikke er vandt til det.
Sitat av kallisti Vis innlegg
Jeg vil si at den type panikkangst som TS beskriver, er ganske unik for cannabis. Jeg kjenner flere som bevisst unngår å røyke under påvirkning av LSD, fleinsopp osv. nettopp fordi de ikke vil risikere at cannabisangsten skal ødelegge trippen. Det sagt, så er det alltids mulig at du er spesielt sensitiv, og det kan være lurt av deg å starte forsiktig med små doser om du har tenkt å prøve andre stoffer.

Legg også merke til det Bobben sier over her. Tobakk fører lett til nikotinsjokk for dem som ikke er vandt til det.
Vis hele sitatet...
Kan vouche for den her! Med mindre du er vant til cannabis bør du defintivt ikke røyke under lsd/flein. Du vil få et helt nytt perspektiv på hva 'high' faktisk er.
Norsk gate-hasj har som regel et unormalt høyt THC-nivå, med lite CBD for å balansere det ut.
Vis hele sitatet...
Tar gjerne imot en kilde på den påstanden. Kan godt hende jeg ikke er flink nok til å lete, men jeg klarer ikke å finne noe som beviser at det er så unormalt høyt THC-nivå på norsk gatehasj.
Sitat av Snusmumrik Vis innlegg
Betyr dette at jeg bare er en pussy og ikke takler dop (og derfor burde holde meg unna)?
Vis hele sitatet...
Det enkle svaret her er vel JA
Sitat av MrBleikfeit Vis innlegg
Tar gjerne imot en kilde på den påstanden. Kan godt hende jeg ikke er flink nok til å lete, men jeg klarer ikke å finne noe som beviser at det er så unormalt høyt THC-nivå på norsk gatehasj.
Vis hele sitatet...
Her en en kilde her i hvert fall. Dette gjelder nok over hele verden, generelt hvor de dyrker marihuana til rusrelaterte formål og ikke hamp til tekstiller og div.

Mengden THC i cannabisplanten er normalt 0 – 10 %, avhengig av planteart, tidspunkt i plantens livssyklus og måten planten dyrkes på. I den senere tid har man imidlertid sett selektiv fremavling av arter med svært høyt innhold av THC, oppimot 20 % eller mer
Vis hele sitatet...
http://tidsskriftet.no/2011/03/overs...-og-urinprover
Sitat av knert1 Vis innlegg
Her en en kilde her i hvert fall. Dette gjelder nok over hele verden, generelt hvor de dyrker marihuana til rusrelaterte formål og ikke hamp til tekstiller og div.



http://tidsskriftet.no/2011/03/overs...-og-urinprover
Vis hele sitatet...
Men denne kilden sier jo ingenting om at hasjen i Norge (eller resten av verden) har et unormalt THC nivå...

"I den senere tid har man imidlertid sett selektiv fremavling av arter med svært høyt innhold av THC, oppimot 20 % eller mer"

Dette betyr jo bare at det finnes strains som har mer THC i seg.
Sjeldent du finner noen av de strainsa med over 20% i Norge, du må stort sett til et sted hvor de selger cannabis over disk for å disse, ikke er det mange av dem heller.

https://www.leafly.com/news/strains-...nnabis-strains
Det har du helt rett i Slæsken Prøvde egentlig bare å fastslå at cannabis som er dyrket til rusformål alltid har et "unaturlig" høyt THC nivå. At norsk gatehasj generelt har noe høyere nivåer enn andre andre land tviler jeg på, pris spiller vel også inn? Det handler nok også mye om å ikke gi seg før man er fornøyd og finner de rette folka. Spørsmålet om hasjen i Norge har unormalt høye konsentrasjoner THC er jo av typen man kan synse alt for mye om, og vite alt for lite om, med så mye mørketall.
Enkelte tåler cannabis dårligere enn andre, uten at det trenger å bety at man tåler andre rusmidler dårlig.
Selv kan jeg ta mengder psykedelika eller stimulanter uten noe problem, mens et par trekk gjerne slår meg rett i bakken.