Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2208
Hei!

Jeg er veldig glad i å bade og gjør det gjerne i 30 minutter, da i 11 grader kaldt vann. Jeg bruker ikke våtdrakt. Er dette farlig? (jeg har riktignok herdet meg over tid)
kroppen kan trenes opp og tåle det, jeg så en gammel mann på tv som svømte ca 30 min i IS vann !
Ja, jeg tviler ikke, men jeg blir kald på hodet og i nakken. Kan føle at det stikker (veeeldig svakt) ved pulsårene på armene mine...

Farlig???
Å bade i kaldt vann medfører en økt risiko, ja. I Storbritannia dør mellom 400 og 1000 mennesker hvert år pga. bading i kaldt vann. På den annen side har vinterbadere færre sykedager enn andre, og har f.eks. mindre risiko for å utvikle diabetes. Det er nok ikke feil av deg å dykke litt i informasjonen som finnes, og gjøre deg opp din egen mening basert på kunnskap om din egen aktivitet og hvordan du takler badingen - og det som finnes av studier der ute.
Sist endret av kallisti; 1. oktober 2017 kl. 16:52.
Det farlige med det er vell risikoen for kramper, som dersom du får det når du er ute å svømmer kan føre til drukning. Tror det skal gå helt fint om du holder deg til grunne omrader/steder der det ikke er stor druknings risiko.
Bading i kaldt vann i seg selv er ikke farlig, men lengden på badingen kan skape dramatikk. Hvor raskt kroppen kjøles ned i kaldt vann varierer fra person til person. Det kommer ann på blant annet feks metabolisme, muskelmasse og kroppsfett og evt. underliggende sykdommer.

Å bade i halvtime kan være for lenge for deg ts, signaler som at det stikker i kroppen skal du lytte til. Når kroppen utsettes for kulde, og spesielt i vann da vann leder varmen bort fra kroppen langt bedre enn luft så vil blodårer trekke seg sammen for å få nok blod til indre organer. Det blir dermed redusert blodtilførsel til "armer og ben" og det kan utløse kramper.

Tenker det så enkelt at du bader til du kjenner det er nok, og at du heller kan bade i flere runder enn å ta ett langt bad på en halvtime. Når du kommer opp av vannet må du jo tørke deg og sørge for at du har tørt og varmt tøy slik at du ikke kjøles ned på land også.

Les om hyptermi her; et par grader er alt vi tåler å få senket kroppstemperaturen før det kan bli dramatisk.
https://nhi.no/forstehjelp/varmekuld...ing-hypotermi/

https://nhi.no/forstehjelp/akuttmedi...ing-hypotermi/
Sist endret av frtoretang; 1. oktober 2017 kl. 17:34.