Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 2870
Hei,
Jeg fikk en ny jobb for snart 14 dager siden. Og det er en jobb med veldig mye mer rutiner og arbeidsoppgaver enn hva jeg er vandt med. Jeg trives utrolig godt med å ha hendene og hodet fullt med ting å gjøre hele tiden! Uansett blir jeg ALDRI ferdig med alle arbeidsoppgavene 23.30 som er da jeg er ferdig på jobb og det er forventet at alt skal være i orden. Uansett om jeg starter å stenge ned nødvendig utstyr 22.00 og klargjører for stengingen ser jeg bare fler og fler ting som må bli gjort og jeg ender opp med å være på jobb til 00.00/00.30.. Jeg står aldri stille, og er alltid opptatt med ett eller annent vasking, maskinens, søppel, vasking, vasking og vasking. Derfor forstår jeg ikke hvorfor ting tar så tid! Tempoet er på 100 konstant! Jeg håper jo uansett at sjefen setter pris på at jeg gjør alle arbeidsoppgavene ferdig før jeg drar hjem. Det er viktig for meg også, at det ikke skal være noe å klage på dagen etter. Men de andre stengevaktene klarer fint å bli ferdig til 23.30.
Som sagt har jeg bare jobbet her snart 14 dager, og jeg begynner å kjenne til rutinene selvom jeg glemmer en ting eller to en gang imellom.
Ikke vet jeg om jeg for betalt for tiden jeg er over heller.
Betyr dette at jeg ikke passer til jobben?
Som sagt, jeg trives veldig godt. Supre kollegaer, masse å gjøre og ikke noe særlig salgspress som jeg er vandt til fra før. Dette er jobben jeg ønsket meg.
Jeg er så redd for å ikke levere bra nok. Men jeg prøver mitt beste.
Tenker over jobben og arbeidsoppgavene omtrent hele tiden på fritiden også.

Er ikke noe særlige spørsmål fra min side i dette innlegget, men jeg vil veldig gjerne ha noen tilbakemeldinger fra dere ukjente om hva dere syntes.
Er veldig mulig at kollegaene dine bare har gode rutiner og god kjennskap til arbeidsplassens systemer. Ville anbefalt deg å gå MINIMUM en måned før du tenker at dette ikke er rett plass for deg. Litt avhengig av hvilken arbeidsplass det er kan det ta alt fra 1 måned til 1 år å komme til peak effektivitet..
Noen arbeidsplasser er veldig tunge å komme inn i, samt også veldig avhengig av miljøet. Noen steder er eks. det sosiale med kolleger helt supert mens det arbeidsmessige er veldig kronglete.

Jeg støtter personen over meg som sier at det fort kan ta opptil 1 år å komme skikkelig inn i en jobb på en ny plass. Spesielt hvis stedet er i endring.

Det som er viktig er at du ikke gasser deg tom fordi du føler du ikke er bra nok. Snakk med sjefene dine.
Overskuddsmateriell
Enig med de over. Endel jobber krever ofte erfaring for å kunne gjøre effektivt. Ta som eks vasking av gulv med høytrykkspyler, høres rett frem ut men det er en teknikk for å unngå å sprute skitt tilbake inn på området der man allerede har vasket for å så må spyle det 2 ganger.

Ikke brenn deg helt ut, sjefene har forståelse for at ting ikke går så fort den første tiden, man er usikker og mangler erfaring.
La det gå noen mnd så ser du selv at du bruker mindre og mindre tid
Du vil etter vært finne bedre løsninger på de oppgavene du har i dag, og dermed bruke mindre tid på dette
Kanskje hør med andre om du kan bli med når de stenger, for å så bli med på deres rutiner
Trådstarter
10 0
Blir litt vanskelig å vaske med høytrykkspyler da lokalet befinner seg inne med masse varer. Ellers var det en god idé ��. Det blir jo mye for meg da jeg slettes ikke føler meg bra nok. Som sagt er det det eneste som går igjennom hodet mitt for tiden. At jeg kan løpe rundt å utføre arbeidsoppgaver i ett sett, alikevel ikke bli ferdig innen tiden. Jeg går jo rundt å håper på at jeg skal klare å være ute av butikken 23.30 hver dag og noen ganger ser det ut som at jeg skal klare det. Men da popper det plutselig opp mer smuss som må gjøres. Jeg gleder meg til jeg kan føle meg trygg på stengingen og ikke ligge å tenke over hva jeg kanskje har glemt eller ha dårlig samvittighet for at jeg ikke har vært like nøye med alt pga tiden renner ut. Jeg var på opplæring med andre kollegaer 3 kvelder, og nå er det meg som har de fleste stengevaktene. Så jeg burde jo komme meg inn i det fort men er jo ingen tidsforbedringer enda . Kanskje jeg er for nøyaktig.
Overskuddsmateriell
Jeg mente ikke at du skulle bruke høytrykkspyler, var ment som ett eksempel siden du ikke har fortalt hva jobben direkte går ut på slik at du selv kunne trekke linjer mellom din jobb og eksemplet
Trådstarter
10 0
Hmm. Nei alt er ganske rett frem egentlig på hvordan ting skal gjøres. Men det er jo dusinvis av ting hvor alt tar tid. Og det er alltid mer som burde bli gjort, men som jeg ikke får tid til da jeg alltid ligger en halvtime/times tid på etterskudd. Noen ganger kommer det også opp ekstraoppgaver, noe jeg ihvertfall ikke har tid til å få gjort så tidlig i "opplæringsfasen". Så da får jeg jo dårlig samvittighet igjen, for å ha prøvd så hardt, alikevel ikke fått gjort alt. Som sagt har jeg begynnt å forberede stengingen og gjøre litt klart allerede 22.00. Men det hjelper ikke i det heeeele tatt kan jo si det slik at det er en butikk hvor du ofte må ekspidere kunder også samtidig ha alle disse arbeidsoppgavene.
Snakk med ansatte eller de du jobber med ang dette. Snakker du med sjefen viser du at du vil forbedre deg sametidlig som du kanskje får noen tips eller fremgangs måter som kan hjelpe deg. Men ingen forventer at du jobber like fort som faste ansatte etter 2 uker.
Flott å se at du opptatt å gjøre en best mulig jobb, hold fast på denne arbeidsmoralen og det gjøre at du kommer deg langt her i livet. Jeg har også vært der du er nå, lurt på om det er meg det er noe galt med som må jobbe mye ekstra for å levere som (jeg) forventer. Anbefaler deg å fortsette med innsatsen som du nå legger inn enda noen uker, så tar du deg en prat med sjefen din etter dette. Mulig du kanskje da gjør en bedre jobb enn de du sammenligner deg med, du vil også etterhvert erfare at det går raskere etter hvert.

Lykke til!
Startet selv opp med ny jobb for et halvt år siden og var hele tiden sent ute. Klarte ike å se hvordan i he.... de andre kunne bli ferdig på estimert tid.

Nå tusler jeg rundt i halvsøvne og er ferdig i god tid med alt som skal gjøres. Dette kommer av at alle de små tingene som tar tid blir gjort mer effektivt og jeg sparer noen minutter her og der. Noen minutter her og der kan fort bli timer om du har mange oppgaver som må optimaliseres.
Trådstarter
10 0
Da får jeg gi det litt tid til, selvom jeg ikke ser for meg at det er mulig å bli ferdig innen tiden. Som sagt, mulig jeg er for nøye med ting men ting må jo bli rent!
Takk for tilbakemeldinger og confidenceboost

Og Ban, det var akuratt det jeg trengte å høre egentlig. Har jo hørt med de andre ansatte også, og de var trege i starten de og. Men det du skrev er jo samme situasjon som jeg er i nå, og godt å vite at det ikke bare er meg og at det er forbedringspotensiale. Jeg ikke kan se det for meg helt enda, men får håpe det kommer. Jeg er så redd for å få kjeft for at jeg er treg også.. men jeg kan jo ingenting for det heer.
Sist endret av Zgirl11; 19. januar 2017 kl. 15:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Et siste tips; pass på at du ikke over lengre tid legger ned så mye ekstrainnsats at det går ut over deg selv, bare fordi du skal prestere 101%. Perfekt er undødvendig hvis godt er bra nok.
Sitat av BAN Vis innlegg
Startet selv opp med ny jobb for et halvt år siden og var hele tiden sent ute. Klarte ike å se hvordan i he.... de andre kunne bli ferdig på estimert tid.

Nå tusler jeg rundt i halvsøvne og er ferdig i god tid med alt som skal gjøres. Dette kommer av at alle de små tingene som tar tid blir gjort mer effektivt og jeg sparer noen minutter her og der. Noen minutter her og der kan fort bli timer om du har mange oppgaver som må optimaliseres.
Vis hele sitatet...
Husker søsteren min skulle ta oppgjøret på Kid for første gang, og var drit stressa. Tok hun en time og mer tror jeg å bli ferdig å sørge for at alt ble riktig. En måned inn i jobben er hun ferdig med oppgjør på knappe 15 min, no stress. Øvelse gjør mester, er det ikke?
Sist endret av EliteBook; 19. januar 2017 kl. 16:14.
IT-Konsulent
Så bra at du liker den nye jobben!

Det jeg vil anbefale deg, er å høre med leder/sjef der du jobber, og ta det opp. Får du overtid/tillegslønn for å jobbe lenger? Om de kun betaler deg til f.eks 23.30, skal du heller ikke jobbe lenger. Så lenge du jobber hele tiden, har du krav på å få betalt for alt arbeidet du gjør.
Jobber du på bensinstasjon eller butikk eller noe sånt? Høres sånn ut med tanke på arbeidsoppgavene?

Det tar gjerne litt tid å komme skikkelig inn i rutiner og i begynnelsen så bruker man gjerne lenger tid. Men trøsten er at det kommer seg etterhvert.

Har du rutineliste? Hvis ikke så sørg for at du får en slik at du hele tiden har oversikten over hva som er gjort og ikke gjort. Og da er også sjansen for at du glemmer ting mye mindre.

Husker fra mine dager som nattevakt på Shell så ble det mye stress i begynnelsen, men vasking, mer vasking, steking av boller, smøre baguetter, rydde og en haug med andre oppgaver samtidig som man skulle betjene kunder i hytt og gevær.

Men etterhvert så kom man inn i en rytme og rutine og da var det ikke noe problem
Trådstarter
10 0
Det er en kiosk jeg jobber i ja, så rutinene skal følges til punkt å prikke, og alt ska få seg en real vask før stenging. Og det er ikke bare en maskin som trenger den vasken for si det sånn . Som du nevner må man jo betjene kunder hele tiden også, men jeg tror jeg innså idag at jeg står for mye i kassen når vi er 2-3 på jobb. At jeg heller burde fokusere på å følge rutinelisten og få unnagjort det som skal bli gjort, så kan heller de som er ferdige på arbeid litt tidligere enn meg fokusere først og fremst på kassen og heller hjelpe meg litt vedsidenav. Skal forsøke på det imorgen! Ta litt styring og ha hovedansvaret for alle arbeidsoppgavene. Så kanskje jeg endelig blir ferdig innen tiden. Jeg vet ikke om jeg får betalt for timene som jeg er over, som har blitt en god del de siste 2 ukene. Venter å ser på lønningslippen om det står der føler det er så feil å begynne å mase om det når man er ny i jobben. Uansett om jeg får lønn etter 23.30 eller ikke må jeg jo være i butikken til jeg er ferdig med alt som skal gjøres. Men krysser fingrene for at det er betalt
Trådstarter
10 0
Jeg klarte det! Nesten. Logget ut klokken 23.37 igår! Så problemet har altså vært at jeg har stått for mye i kassen. Igår begynnte jeg med vasking av alle benker jeg var ferdig med klokken 9 og rett og slett bare fikk alt som kunne bli gjort før klokken ble 23. Men! Det henger stadig vekk ekstraoppgaver på veggen.. Det er jo 0 sjangs for at jeg kunne fått til å gjøre de også. "Vask helt under benkene" lappen har hengt der 3 ganger nå, ny lapp hver gang. Men altså, er det meningen at jeg skal legge meg ned på gulvet å vaske? Og hvorfor tar ikke den som henger opp lappen av seg det selv? Er all vasking liksom mitt ansvar? . Hang ekstraoppgaver til meg oppe allerede 2. Vakt jeg hadde alene.
Altså hvis alle står i kassen så blir det ikke mye vasking, om det er en bensinstasjon som har stengt om natten nekter jeg å tro at det er så massivt press i kassen at alle må stå der, om du setter igang og vasker for sent blir du ikke ferdig.

Men det er da vel ikke sånn at de som går 22 eller når de går har 0 ansvar for at alle oppgaver blir gjort? Dette må jo være en kollektiv greie.
Har selv 5 år på restaurant og der hadde jeg klikket i vinkel og kjeftet ned alle og enhver om alle sånne oppgaver var mitt ansvar.

Og den lappen med vaske under benken, kanskje noen andre også kan dra huet ut av ræva og gjøre det når det er ledig tid, vedder på at om noen røyker har de tid til både det og kaffe...

Edit: Jeg elsker mennesker med sånn arbeidsmoral som det virker som du har, du skal utføre oppgavene uansett hva. Finnes mange slackers.....
Sist endret av SinHazzard; 21. januar 2017 kl. 22:02. Grunn: Litt ros må til
Mine første stengnings vakter tok rundt 1 time i begynnelsen, men etter hvert var alt unnagjort og jeg var ute av butikken på 15 min. Nøkkelen er å bli ferdig med ting i god tid og ikke rett før eller etter stengning. Er du alene, kan det bli mye, men det er også tider det er få kunder og du har litt ekstra tid på hendene. Er dere flere, så bare fokuserer du litt mer på ting som må bli ferdig før enden av dagen. Som nevnt er dette noe du bare må gjøre i en stund før det blir rutine. Lykke til
Sitat av Zgirl11 Vis innlegg
Hei,
Jeg fikk en ny jobb for snart 14 dager siden. Og det er en jobb med veldig mye mer rutiner og arbeidsoppgaver enn hva jeg er vandt med. Jeg trives utrolig godt med å ha hendene og hodet fullt med ting å gjøre hele tiden! Uansett blir jeg ALDRI ferdig med alle arbeidsoppgavene 23.30 som er da jeg er ferdig på jobb og det er forventet at alt skal være i orden. Uansett om jeg starter å stenge ned nødvendig utstyr 22.00 og klargjører for stengingen ser jeg bare fler og fler ting som må bli gjort og jeg ender opp med å være på jobb til 00.00/00.30.. Jeg står aldri stille, og er alltid opptatt med ett eller annent vasking, maskinens, søppel, vasking, vasking og vasking. Derfor forstår jeg ikke hvorfor ting tar så tid! Tempoet er på 100 konstant! Jeg håper jo uansett at sjefen setter pris på at jeg gjør alle arbeidsoppgavene ferdig før jeg drar hjem. Det er viktig for meg også, at det ikke skal være noe å klage på dagen etter. Men de andre stengevaktene klarer fint å bli ferdig til 23.30.
Som sagt har jeg bare jobbet her snart 14 dager, og jeg begynner å kjenne til rutinene selvom jeg glemmer en ting eller to en gang imellom.
Ikke vet jeg om jeg for betalt for tiden jeg er over heller.
Betyr dette at jeg ikke passer til jobben?
Som sagt, jeg trives veldig godt. Supre kollegaer, masse å gjøre og ikke noe særlig salgspress som jeg er vandt til fra før. Dette er jobben jeg ønsket meg.
Jeg er så redd for å ikke levere bra nok. Men jeg prøver mitt beste.
Tenker over jobben og arbeidsoppgavene omtrent hele tiden på fritiden også.

Er ikke noe særlige spørsmål fra min side i dette innlegget, men jeg vil veldig gjerne ha noen tilbakemeldinger fra dere ukjente om hva dere syntes.
Vis hele sitatet...
Kjenner meg litt igjen her, har også opplevd dette. Men som andre sier her, det tar tid å komme inn i ting

Du må gjerne spørre kolegaer og sjefen din om ting du lurer på, da ser han at du er interresert og blir nok glad

Stå på! Du har en bra arbeidsmoral
Yess, Learning by doing. Gi det litt tid Vært i akkurat samme posisjon. Tok meg tid å bli ferdig med alle arbeidsoppgavene og rutinene. Skjønte ikke hvordan jeg skulle klare å rekke alt før jeg var ferdig for dagen og ble raskt hengende etter. Men siden jeg har samme arbeidsmoral som jeg leser du har, og ville gjøre alle oppgavene ferdig, så lærte jeg å effektivisere, og prioritere oppgavene på min måte. Det gjorde susen

Tips;Ikke spør om overtid for dette i starten av en ny stilling. Jobb de ekstra timene det tar å komme seg inn i stillingen du har, på din egen goodwill, så skal du nok se at du kommer raskt opp i karrièrestigen

Lykke til!
Trådstarter
10 0
Jeg blir så glad av å se at så mange engasjerer seg. Det hjelper virkelig å lese det dere skriver! Er jo litt opp å ned på hvor mye som blir gjort før jeg blir alene. Noen er flinkere til å hjelpe med stengeoppgavene før de går enn andre. Men når jeg først spørr om ikke de kan hjelpe litt til de går, så hjelper de "uvitende" til de også . Jeg har ikke tid til å stå å småprate på jobb, som noen av kollegaene har. Det er jo de som kun står i kassen også, og tar seg kanskje av en eneste ting før de går. Skjønner ikke at de kan jobbe på ett travelt sted som det her uten å hjelpe til med alt som skal bli gjort. Heldigvis er flertallet utrolig flinke! Angåene lappen så føler jeg det blir litt sånn at "søpla har irritert meg i 4 dager, kan du gå ut med det?". Om det er ett problem som irriterer deg, så fiks det selv! Jeg forstår at det ikke bare er meg som har mye å gjøre, men alle må ta ansvar.
Jeg jobber fulltid fra 1600-2330, hver dag fra Mandag til fredag. Kjæresten min er på skolen til rundt 4 hver dag, så er ikke mye vi får sett til hverandre for tiden. Jeg fant akkurat ut at jeg ikke får noe særlig tillegg, og timeslønnen er faktisk 11kr lavere enn hva jeg er vandt med. Så jeg hadde håpet på at natttilegget begynnte fra 21. Men det er fra 00.00 Syntes det er veldig kjedelig da jeg stresser veldig mye på jobb, og jeg ikke har tid til stort annent iløpet av en dag. Er det mulig å forhandle om tidligere kveldstillegg? (Tørr ikke det helt enda selvfølgelig, men til senere). Det er jo tunge tider å jobbe på mandag-fredag 4 uker i mnden.