Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 4859
Hei, jeg er i en situasjon hvor jeg ikke vet hva jeg skal gjøre.

Jeg er ganske sikker (99%) på at jeg har ADHD/ADD. Dette er ikke verdens største problem da jeg har levd med dette i en 20 år. Jeg medisinerer så og si hver kveld før jeg legger meg og dette har hjelpet meg en del tildlig dagen etter.

Jeg kom plutselig over en artikkel i Dagbladet om Svein (40) som lovlig kan reise til Nederland og ta med medisin skrevet ut av en lege til Norge.
Jeg var ikke klar over dette var mulig og er personlig lei av og vær "narkoman" og kriminell.

Men så kommer problemet. Denne ADD eller ADHD som jeg tror jeg har, har aldri vert registrert. Har veldig lyst og avtale en time og få meg testet. MEN, medisinen jeg nå bruker er ulovlig. Er redd dem tar pisse prøve og gjør livet mitt vanskelig.

Blir det tatt pisse prøver når du testes? Og er det mulig og avtale time med lege i Nederland uten du har dokumentasjon på det?

Har ikke lyst og begynne med Ritalin da jeg mesten ble avhengig da jeg var yngre(før jeg tenkte på adhd).

Det er ingenting som hadde vert bedre en og kunne medisinere seg uten problemer med lovens lange arm.. Og sette seg ned og tenne en blunt å oppnå total stillhet inne i hodet, slappe av og huske å konsentrere seg i jobbsammenheng morningen etter. Å dette lovlig...

Hvis du på forhånd sier du ikke ønsker medisinell behandling, kan jeg ikke se for meg at de ber om urinprøve. Det er bare for å sjekke at du ikke er pillemisbruker osv i sammenheng med at adhd-medisin praktisk talt er amfetamin, og kan misbrukes og har strengt regelverk.
Du kan backe det opp med at du er redd for å være avhengig av medisinen, og at du har dårlig erfaring med denne fra tidligere. Skal vel gå an å få en utredning for å finne ut om man har adhd, uten å bli påtvunget medisin.

Det jeg er litt usikker på, er hvor vidt det er lurt å nevne noe om cannabis til norske leger og psykologer. Syns det virker som mange fortsatt har hjernevaska 70talls-propaganda i huet, og ikke forstår at det er et mangfoldig stoff med mange bruksområder (pga alle de forskjellige typene som finnes).
Usikker på om du ha anbefaling fra norsk lege for å få resept i nederland, men jeg mener å ha lest at det er sterkt anbefalt å ha med et skriv fra legen din i norge med anbefaling. Men det finnes sikkert mange leger der nede som gir faen og skriver ut uansett, men kan være greit å vite for å unngå bomtur.
Skjønner godt du vil ordne dette hvis du har råd til å hente medisin i utlandet. Har skjult min medisinering det meste av livet og det har vært jævlig slitsomt.

Ikke nevn noe om cannabis eller noe som kan antyde misbruk. Da kaster du bare bort tiden. Ved mistanke om dette blir du avkred prøver før medisinering. Muligens flere ganger for å se om du bruker.

Du kan sikkert få diagnose uten medisinering, men det blir nok mye lettere å få en fastlege til å anbefale at du får hente medisin hvis du kan vise til at concerta/ritalin ikke passer deg. Denne anbefalingen trenger du for å ta med 1 mnd. forbruk. Uten får du bare for 1 uke. Jeg har også forstått det slik at det er veldig vanskelig å få denne anbefalingen og spesielt vanskelig for mennesker med adhd/add.

Vær klar over at som medisinsk cannabis pasient risikerer du å miste førerkort og kan få problemer med barnevernet.

Henter ikke medisin selv siden jeg ikke har råd, men etter det jeg har funnet ut så må de fleste gjennom denne hinderløypa.
Tenkte jeg bare skulle nevne det. Det er slik at den cannabisen en får med resept er uten THC og dermed uten den effekten mange søker til rusbruk. Dermed vil en rustest slå ut på THC om man har brukt cannabis til kos i tillegg til den cannbisen på resept.
Sist endret av frtoretang; 3. juni 2016 kl. 13:10.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Tenkte jeg bare skulle nevne det. Det er slik at den cannabisen en får med resept er uten THC og dermed uten den effekten mange søker til rusbruk. Dermed vil en rustest slå ut på THC om man har brukt cannabis til kos i tillegg til den cannbisen på resept.
Vis hele sitatet...
Javel? Eg antar at du har ei kjelde på påstandane dine?
Avdanket livsnyter
ranman22's Avatar
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Javel? Eg antar at du har ei kjelde på påstandane dine?
Vis hele sitatet...
Jeg har også lest dette, så det stemmer nok.

http://www.aftenposten.no/meninger/k...om-14989b.html

" Noen medisinske varianter er også helt uten det rusgivende virkestoffet THC."
Sist endret av ranman22; 3. juni 2016 kl. 13:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av vidarlo
Javel? Eg antar at du har ei kjelde på påstandane dine?
Vis hele sitatet...
Ikke umiddelbart nei, men skal finne kilde når jeg kommer hjem i kveld.
ADHD pasienter får cannabis "uten" THC men med CBD. Det dyrkes en spesiell strain som er så godt som helt uten THC men med masse CBD som skrives ut til ADHD pasienter i Nederland. Dette er gjort for å minimere ruseffekten av medisinsk cannabis.
Sist endret av frtoretang; 3. juni 2016 kl. 13:22.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ranman22 Vis innlegg
" Noen medisinske varianter er også helt uten det rusgivende virkestoffet THC."
Vis hele sitatet...
Om du ikkje ser skilnad på at enkelte varianter av cannabis er utan THC og at all cannabis utlevert gjennom apotek (i Nederland) er utan THC, så treng du briller.

Alle hunder er dyr, men ikkje alle dyr er hunder.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Om du ikkje ser skilnad på at enkelte varianter av cannabis er utan THC og at all cannabis utlevert gjennom apotek (i Nederland) er utan THC, så treng du briller.

Alle hunder er dyr, men ikkje alle dyr er hunder.
Vis hele sitatet...

Det er slett ikke sikkert ALL medisinsk cannabis i Nederland er uten THC. Det vet jeg ingenting om, det jeg vet er at for ADHD diagnosen så brukes det cannabis fra en strain uten THC.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Det er slett ikke sikkert ALL medisinsk cannabis i Nederland er uten THC. Det vet jeg ingenting om, det jeg vet er at for ADHD diagnosen så brukes det cannabis fra en strain uten THC.
Vis hele sitatet...
Ok. Det er rart at nederlanske nettsider opplyser noko fundamentalt anna da.

For å sitere Nederlandsk forening for legalisering og medisinsk cannabis (fritt oversatt frå nederlansk, så ikkje skyt meg om eg har bomma på navnet på foreninga) er det 6-20% etter vekt THC i dei fire variantane som er tilgjengelege gjennom apotek.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Du må ha en utredning her i Norge og du må også ha dokumentasjon på at du har prøvd all annen behandling uten særlig resultat.
Med andre ord er Cannabis på resept den siste utveien om alt annet ikke fungerer, Medisinsk cannabis er klassifisert på samme nivå som opiater i Nederland og omfattes av de samme reglene.

Du kan ikke komme som Norsk statsborger uten noe dokumentasjon fra Norsk helsevesen og si at du vil ha medisinsk cannabis, desverre.

denne tråden er relevant.
@frtoretang
Om noe slikt hadde eksistert hadde det vært lovlig i norge. Cbd i seg selv er ikke ulovlig. Alle typer medisinsk cannabis har noe thc. Noen har mye thc. Virkestoffene i cannabis virker i synergi.

Jeg opplever liten forskjell i bedret hukommelse og konsentrasjon i forholdtil cannabis som har mest thc og cannabis som har 1:1 ratio mellom thc og cbd, forutsatt at det er en strain som har lite thcv. Den store forskjellen synes jeg egentlig er at cannabis med 1:1 ratio kan jeg innta i store mengder uten å bli sliten.
Sitat av KnutAnkhAton Vis innlegg
@frtoretang
Om noe slikt hadde eksistert hadde det vært lovlig i norge. Cbd i seg selv er ikke ulovlig. Alle typer medisinsk cannabis har noe thc. Noen har mye thc. Virkestoffene i cannabis virker i synergi.

Jeg opplever liten forskjell i bedret hukommelse og konsentrasjon i forholdtil cannabis som har mest thc og cannabis som har 1:1 ratio mellom thc og cbd, forutsatt at det er en strain som har lite thcv. Den store forskjellen synes jeg egentlig er at cannabis med 1:1 ratio kan jeg innta i store mengder uten å bli sliten.
Vis hele sitatet...

Vel jeg kjenner en som regelmessig er i nederland og henter cannabis. Medisinsk cannabis. Og han får det på resept grunnet ADHD. Den trypen han får er dyrket frem "uten" THC. Det er neppe en strain som er kjemisk fri for THC, men det er en strain som har så lavt innhold at det ikke brukes til rus.

Om du står fast på den typen cannabis og gjevnlig feks går til prøver så vil økning i THC nivået sees lett ifølge ham om han skulle kose seg med litt potent THC i helgene.

Grunnet dette så bruker han ikke noe annen cannabis en den lovlige han henter i nederland.

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Du må ha en utredning her i Norge og du må også ha dokumentasjon på at du har prøvd all annen behandling uten særlig resultat.
Med andre ord er Cannabis på resept den siste utveien om alt annet ikke fungerer, Medisinsk cannabis er klassifisert på samme nivå som opiater i Nederland og omfattes av de samme reglene.

Du kan ikke komme som Norsk statsborger uten noe dokumentasjon fra Norsk helsevesen og si at du vil ha medisinsk cannabis, desverre.

denne tråden er relevant.
Vis hele sitatet...

Det er vel mulig å reise ned for en periode å gjennomføre en utredning mens en "bor" feks i Amsterdam?

Om du har flyttet dit så ternger en helt sikkert ikke stresse med noe som helst fra norske leger. Kan feks bruke mailforward tjenester el?
Sist endret av frtoretang; 3. juni 2016 kl. 19:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Tenkte jeg bare skulle nevne det. Det er slik at den cannabisen en får med resept er uten THC og dermed uten den effekten mange søker til rusbruk. Dermed vil en rustest slå ut på THC om man har brukt cannabis til kos i tillegg til den cannbisen på resept.
Vis hele sitatet...
Kan man unngå å slenge rundt ville påstander uten kilder? Her er den offisielle siden for medisinsk cannabis: https://www.cannabisbureau.nl/englis...cinal-cannabis

Her står alle typer medisinsk cannabis som er på markedet og kun en av fem er tilnærmet uten THC i seg.
Sitat av mollypolly Vis innlegg
Kan man unngå å slenge rundt ville påstander uten kilder? Her er den offisielle siden for medisinsk cannabis: https://www.cannabisbureau.nl/englis...cinal-cannabis

Her står alle typer medisinsk cannabis som er på markedet og kun en av fem er tilnærmet uten THC i seg.
Vis hele sitatet...
Har du røyka crack eller?

Dette er ingen liste over medisinsk cannabis, men medisin utviklet med cannabis virkestoffer som ikke gir rus.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av BrewGrow Vis innlegg
Dette er ingen liste over medisinsk cannabis, men medisin utviklet med cannabis virkestoffer som ikke gir rus.
Vis hele sitatet...
Nei. Om du les så står det rimeleg klart at:
-Det er snakk om plantemateriale, og ikkje reint virkestoff.
-Det er tørka plantemateriale; i enkelte tilfeller knust til granulat.
-Det inneheld THC.
-Det gir rus.

Det er liste over medisinsk cannabis. Om du påstår noko anna har du åpenbart ikkje sjekka.
Sitat av Shit-Kid Vis innlegg
Men så kommer problemet. Denne ADD eller ADHD som jeg tror jeg har, har aldri vert registrert. Har veldig lyst og avtale en time og få meg testet. MEN, medisinen jeg nå bruker er ulovlig. Er redd dem tar pisse prøve og gjør livet mitt vanskelig.
Vis hele sitatet...
Så lenge du ikke nevner at du bruker cannabis så har de hverken lov til eller bruk for å teste deg. Og om de tar blodprøver og får "utslag" på cannabis, så er sannsynligheten for at de gjør noe med saken svært liten.

Hvorfor skulle de ha tatt prøver av deg uansett? ADD/ADHD er bare et paraply-begrep for et sett med personlighetstrekk.

Men for guds skyld, ikke nevn at du røyker (spesielt om du har førerkort), for da kan du se fram til 6 elendige måneder som nykter, med førerkort vel og merke, men røykings, nei.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av skrukkis Vis innlegg
Så lenge du ikke nevner at du bruker cannabis så har de hverken lov til eller bruk for å teste deg.
Vis hele sitatet...
Joda, legen har åpenbart lov. Men det krev jo sjølvsagt samtykke. Du kan sjølvsagt nekte legen din å ta prøva, men du kan heller ikkje pålegge legen å gi deg medisin uten dei prøvene legen meiner er nødvendig.
Sitat av skrukkis Vis innlegg
Og om de tar blodprøver og får "utslag" på cannabis, så er sannsynligheten for at de gjør noe med saken svært liten.
Vis hele sitatet...
Det er helt avhengig av hvem man er i kontakt med, og et prøveresultat eller informasjon om bruk kan fort skape problemer flere år senere. Snakker av erfaring. Man vet aldri hva slags journaler man behøver senere i livet, og vips så sitter man der og må bruke masse energi på å roe ned fastlegen eller Nav. Kanskje til og med bli avholdsmenneske for en tid.
Sitat av BrewGrow Vis innlegg
Har du røyka crack eller?

Dette er ingen liste over medisinsk cannabis, men medisin utviklet med cannabis virkestoffer som ikke gir rus.
Vis hele sitatet...
Haha, nå får du gi deg. Mener du at det er syntetisk cannabis da kanskje? Det blir for dumt å si sånt som ikke stemmer..

Nei, det er snakk om ekte dyrket cannabis, avlet for medisinsk bruk.

Her kan du se P3 besøke en cannabis plantasje som dyrker medisinsk cannabis: http://p3.no/dokumentar/smugling-pa-resept/
Bla ned til: Den skjulte cannabisfabrikken.

Sitat P3 " Inne i den store industrihallen er det seks vekstrom, hvert på rundt 70 kvadratmeter. Fullstappa av grønne, høyreiste planter. De fleste inneholder THC, virkestoffet i cannabis som gjør folk rusa. Men et rom har planter helt uten THC– Det er en type avling for pasienter med anfall. Den har vist seg særlig effektiv for barn med epilepsi"
Sist endret av mollypolly; 4. juni 2016 kl. 00:10.
Jeg bøyer meg i støvet for det vidarlo og KnutAnkhAton sa her nå, hadde jeg vært trådstarter hadde jeg sterkt vurdert å drite i hele greia. Frivillig la storebror vite at man bruker cannabis? nei takk.
Sist endret av skrukkis; 4. juni 2016 kl. 00:48.
Sitat av BrewGrow Vis innlegg
Har du røyka crack eller?

Dette er ingen liste over medisinsk cannabis, men medisin utviklet med cannabis virkestoffer som ikke gir rus.
Vis hele sitatet...
Ja, her har jeg sannelig svart helt svada på noe jeg tydeligvis ikke har giddet å lese.

Det beklager jeg.