Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 35100
Jeg har fått Quetiapine 25 mg på blå resept og egentlig beskjed om å bruke det fast, 25-100 mg i døgnet, mot bipolar 2 og søvnvansker. Psykiater sa også at jeg kan ta Imovane i tillegg hvis jeg ikke får sove. Har nå testet 25 mg noen kvelder og er egentlig litt overveldet.

For det første, imovane i tillegg? Hvis jeg ikke får sove? 25mg og jeg sover dypt i 8-9 timer, står opp og spiser, chatter med venner men sovner hele tida og drømmer at jeg svarer, sover flere timer, spiser igjen. Føler meg som et menneske igjen ca 15 timer etter inntak. Jeg er liten, og pleier generelt å trenge lave doser av alle typer rus/legemidler, men SÅ zombie da gitt.

Og så lovte psykiater at quetiapin er vektnøytralt, noe som er viktig for meg. Men jeg synes jeg blir veldig sulten, og har også lest om at det påvirker sukkermetabolismen negativt. Har forstått at zombieeffekten skal gi seg etter litt tilvenning, så det er greit, men jeg nekter å ta det hvis det gjør at man legger på seg.

Men, jeg merker godt at den har positive effekter og. Den dempet angst og uro, og fikk meg i søvn, etter flere søvnløse netter pga cold turkey slutt på Imovane som jeg har brukt daglig i en måned. Var på fylla den ene kvelden, tok 25mg før jeg la meg, og hadde null angst dagen etter. Jeg som har vært plaget av generalisert angst hele året, og såklart ekstra mye etter fylla. Så akkurat det var veldig behagelig.

Lurer på om noen har erfaringer med jevnlig bruk, om bivirkninger som zombie og økt appetitt går over?
Eventuelt noen som bruker det en gang iblant, bare for å sove etter fest, hvis man uansett kan ligge på sofa og være sløv dagen etter?

Jeg klarer ikke nå å bestemme meg for om jeg burde ta det hver kveld, og bruke jula på tilvenningen så jeg blir mindre sløv, eller om jeg bare skal ta det ved behov. Jula er jo så preget av spising uansett, så jeg får ikke noe nøytralt mål på om det er tablettene eller bare jula som eventuelt (helt sikkert) gjør at vekta går opp framover. Uansett hvor mye jeg har diskutert medisineringen med psykiater, så er det ikke det samme som å kunne diskutere det med noen som faktisk har prøvd det selv.

Nå er det egentlig Lamictal som skal være "hovedmedisinen" min mot bipolaren, så jeg kan forsåvidt velge selv om jeg ønsker å ta seroquel eller ikke. Men vet ikke om jeg tør å teste selv, da jeg er så redd for å gå opp i vekt
Jeg bruker 200mg hver kveld mot søvnproblemer. Jeg var også treg dagen derpå en stund i starten men det gikk over, og jeg har brukt denne dosen i snart 1 år. Man blir sulten av det ja, som kan være litt irriterende. Men for meg er den gull verdt ettersom søvnproblemene mine var ganske hemmende og gikk utover livskvaliteten. For meg er de verdt munchies
Vanskelig å si. Du må nesten vurdere selv. Søvn er alfa omega. Uten kvalitetssøvn så blir vi psykisk skjøre alle mann. Vi tåler mindre og reaksjonene blir sterkere. Fikk kraftig vektoppgang på Seroquel men tankekjør og søvnproblemer ble betydelig mindre så for min del var vektøkning en lav pris å betale for kvalitetssøvn og dermed økt livskvalitet. Kiloene tenker jeg at jeg klarer å miste over ett år eller to. Alt er lettere og enklere når en får sove jevnt og tilstrekkelig mye.
Jeg bruker 25mg mot søvnproblemer og det funker som faen. Vet ikke hva som hadde skjedd om jeg hadde tatt 200mg.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Vanskelig å si. Du må nesten vurdere selv. Søvn er alfa omega. Uten kvalitetssøvn så blir vi psykisk skjøre alle mann. Vi tåler mindre og reaksjonene blir sterkere. Fikk kraftig vektoppgang på Seroquel men tankekjør og søvnproblemer ble betydelig mindre så for min del var vektøkning en lav pris å betale for kvalitetssøvn og dermed økt livskvalitet. Kiloene tenker jeg at jeg klarer å miste over ett år eller to. Alt er lettere og enklere når en får sove jevnt og tilstrekkelig mye.
Vis hele sitatet...
Ja, man blir psykisk skjør av søvnmangel, men jeg har også et så skjørt kroppsbilde, så er redd for at de positive effektene av quetiapine blir overskygget av hvor dritt det vil være å gå opp i vekt. Er jente, og vant til å være tynn, liker å være tynn, føler jeg trenger å være tynn. Har ikke turt å ta det i kveld, så her sitter jeg klokka fire da, ikke i nærheten av å få sove.

Takk for svar altså, alltid godt å lufte tankene litt. Tenker jeg venter til etter jul med å begynne, så jeg kan se evt vektoppgang og spore det til quetiapine, og slippe å mistenke ribbe og konfekt
Søvn er viktig ja. Jeg ville ikke tro at effekter som vektøkning er så normalt ved kun en liten daglig dose for søvn?

Seroquel fungerer bedre for meg enn benzo og z-preperater da den er lettere og bruke sporadisk. Anbefaler deg og kutte ut imovanen helt om du føler du klarer det. Husk at imovane har veldig lang halveringstid slik at den alltid er i blodet om du bruker den daglig, derfor vil de første nettene uten ofte være preget av veldig dårlig søvn og utrolighet, men det går fort over.
Imovane har ikke veldig lang halveringstid, 4-6 timer er ikke særlig lenge i denne sammenhengen.
Klem fra Betty
Jeg la på meg over 10 kilo av Seroquel. Fikk enormt sug etter drittmat som kaker og bakevarer som jeg vanligvis ikke spiser. Ble aldri mett og kunne trøkke i meg ti berlinerboller på rappen ( og jeg liker ikke berlinerboller engang). Kunne spise og spise og til slutt ble jeg kvalm før jeg ble mett. Gikk veldig lenge før jeg skjønte at det var medisinen som var den store synderen og bestemte meg for å slutte på pillene.

Det var lettere sagt enn gjort. Var så drittlei av medisinene at jeg prøvde å gå cold turkey men da endte jeg opp med å ikke få sove på flere døgn og lå i senga med en bøtte og kasta opp i en hel uke før jeg måtte krype til korset og gå tilbake til medisinen. Fulgte da et seponeringsopplegg jeg fikk av legen men det var vanskelig det og. Kom ned til 25 mg ( fra 300) og sto der ganske lenge før jeg klarte å dele den tabletten i to igjen. Det var første gang jeg forsto hvordan narkomane må ha det med abstinenser, for det var virkelig helt jævlig.

Da jeg begynte på de var jeg zombie i noen uker. Tok tablettene på kvelden og satt som en stoner på t banen på vei til jobb, men det gikk over etterhvert. Tilslutt var det sånn at jeg kunne være våken selv om jeg hadde tatt tablett på kvelden.

Seroquel var en skikkelig nedtur for meg fysisk og psykisk.
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Imovane har ikke veldig lang halveringstid, 4-6 timer er ikke særlig lenge i denne sammenhengen.
Klem fra Betty
Vis hele sitatet...
Sjekket det opp, og du har rett. Er kun 4-6 timer, kontra zolpidem som er et par timer.

Det er likevel en betydelig tid. I studier gjort så har zopiclone en reduserende effekt på mental ytelse dagen etterpå, og fører til større grad av tilvenning en zolpidem.

Det er noe mindre enn jeg antok, men etter 24 timer kan du likevel ha 25% av virkestoffet i det.
Sitat av Picard Vis innlegg
Jeg bruker 25mg mot søvnproblemer og det funker som faen. Vet ikke hva som hadde skjedd om jeg hadde tatt 200mg.
Vis hele sitatet...
Utrolig hvordan neuroleptika/antipsykotika virker så forskjellig på folk. Jeg kjenner ikke stort av 200mg Seroquel eller mer, men samtidig hører jeg fra andre at 25mg holder i massevis.
Sitat av Mexxy Vis innlegg
Utrolig hvordan neuroleptika/antipsykotika virker så forskjellig på folk. Jeg kjenner ikke stort av 200mg Seroquel eller mer, men samtidig hører jeg fra andre at 25mg holder i massevis.
Vis hele sitatet...
Sant så sant, jeg blir slått ut av 25mg etter 45min, kan sitte og streve med å holde hodet oppe Da igjen har jeg vært fulltids-missbruker av Blå Valium i lengre tid tidligere som ikke hadde noen innvirkning på trøttheten min, dog jeg ble noe sløvere.
Den ekstreme matlysten som jeg personlig fikk av Seroquel (50 mg) må du nesten forvente vil være til stede så lenge du går på medikamentet. Det var iallefall tilfellet for meg personlig.
50 mg om kvelden rett før sengetid; og plutselig kunne jeg i løpet av 15-30 min spise omtrent like mye som jeg ellers ville brukt flere timer på - Og du kan nesten forvente at du på Seroquel vil kunne gå opp 10-20 kg.
Økt matlyst og således vektoppgang er i tillegg en ganske kjent bivirkning av Seroquel, og er en de vanligste bivirkningene. Visst Psykiateren din påstår noe annet så kan ikke det betraktes som noe annet enn en ren løgn, eller evt. snikmedisinering.

Du bør også ha i minne at Seroquel virker ved å hemme Serotonin-reseptorene, Dopamin-reseptorene og Noradrenalin-reseptorene. Noe som gir en god pekepinne på hva et Seroquel-forbruk kan føre med seg - Spesielt visst du tar det fast.
Men siden du har Bipolar lidelse så har du sannsynligvis også et overskudd av disse stoffene, noe som sannsynligvis gjør inntak av Seroquel noe tryggere (og med mindre bivirkninger) for deg enn for andre ellers friske personer.

Ikke forveksle det med å tilvenne seg medisinen med at trøttheten og zombie-følelsen forsvinner. For det var ikke tilfellet hos meg personlig. Tilfellet var egentlig at jeg etterhvert ble såpass vant til trøttheten og zombiefølelsen at jeg ikke merket noe mer til de. Men så snart jeg sluttet med medikamentet, da fant jeg fort ut at Trøttheten og Zombiefølelsen absolutt ikke hadde forsvunnet.
Når jeg endelig sluttet med å ta Seroquelen opplevdes dette litt som å endelig våkne fra et våkent koma som jeg ikke ble bevisst på før jeg faktisk "våknet".

Søvnforstyrrelsene kan du også forvente at vil bli forverret når du slutter med medikamentet - Verre enn det de er nå. Dette vil du fort kunne finne ut visst du f.eks. I 1 uke tar Seroquel hver kveld, for så å forsøke å klare deg uten Seroquelen i 1 uke.
Når det kommer til Seroquel som sovemedisin så har medikamentet svært mye til felles med Benzodiazepiner og Alkohol (mtp. Den Psykologiske avhengigheten og forverringen av innsovningproblemene som gjerne oppleves etter slutt).

Har du kanskje forsøkt Magnesium og Melatonintilskudd? Dette er absolutt verdt å teste ut før du bestemmer deg for å ta risikoen på Seroquel.

Utenom dette så vil jeg sterkt anbefale deg å ta en titt på andres erfaringer rundt om på nettet (ikke bare Freak.no) og å lese deg opp på bivirkningene som Seroquel kan gi. Link: http://www.felleskatalogen.no/medisi...azeneca-563855
Sitat av candela Vis innlegg
Ja, man blir psykisk skjør av søvnmangel, men jeg har også et så skjørt kroppsbilde, så er redd for at de positive effektene av quetiapine blir overskygget av hvor dritt det vil være å gå opp i vekt. Er jente, og vant til å være tynn, liker å være tynn, føler jeg trenger å være tynn. Har ikke turt å ta det i kveld, så her sitter jeg klokka fire da, ikke i nærheten av å få sove.

Takk for svar altså, alltid godt å lufte tankene litt. Tenker jeg venter til etter jul med å begynne, så jeg kan se evt vektoppgang og spore det til quetiapine, og slippe å mistenke ribbe og konfekt
Vis hele sitatet...

Om du fører feks mat dagbok så vil du se om du endrer spisevaner når du tar seroquel. Det er jo ikke slik at seroquel i seg selv gjør deg fet, men seroquel gjør at en kan få økt apetitt og ikke helt magemål, slik at en spiser selv om man egentlig er mett.

Merker du at du andrer spisevaner eller at du kjenner du får skikkelige cravings så kan du jo heller kutte ut evt. forsøke annen dose.

Søvn er jo noe av det aller viktigste for å forebygge psykiske problemer, og nok søvn kan også dempe symptomer, stabilisere humør, sinnstemning og generell livskvalitet. Forsøk deg frem, og sjekk med lege/behandler om du evt. kan ta Truxal fremfor seroquel.

Sitat av Picard Vis innlegg
Søvn er viktig ja. Jeg ville ikke tro at effekter som vektøkning er så normalt ved kun en liten daglig dose for søvn?

Seroquel fungerer bedre for meg enn benzo og z-preperater da den er lettere og bruke sporadisk. Anbefaler deg og kutte ut imovanen helt om du føler du klarer det. Husk at imovane har veldig lang halveringstid slik at den alltid er i blodet om du bruker den daglig, derfor vil de første nettene uten ofte være preget av veldig dårlig søvn og utrolighet, men det går fort over.
Vis hele sitatet...

Når en tar imovane så er den kjapt ute av systemet. Etter ca 5 timer. Derfor en ikke får hengover. Men Imovane har også tilvenningsfare, kan være slitsom i forhold til withdrawls, og mister også effekt etter en stund slik at dosene må økes.

Jo selv med små doser så er det mange som opplever munchies på seroquel. Vært inne med flere som har kuttet seroquel pga vektøkning.

@Dropkick har hørt av andre at de har fått samme symptomer ved kutt av imovane. All medisin med tilvenningsfare bør en være forsiktig med.
Sist endret av frtoretang; 25. desember 2015 kl. 01:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av supernatural Vis innlegg
Den ekstreme matlysten som jeg personlig fikk av Seroquel (50 mg) må du nesten forvente vil være til stede så lenge du går på medikamentet. [...] Og du kan nesten forvente at du på Seroquel vil kunne gå opp 10-20 kg.
Økt matlyst og således vektoppgang er i tillegg en ganske kjent bivirkning av Seroquel, og er en de vanligste bivirkningene. Visst Psykiateren din påstår noe annet så kan ikke det betraktes som noe annet enn en ren løgn, eller evt. snikmedisinering.

[...]

Har du kanskje forsøkt Magnesium og Melatonintilskudd? Dette er absolutt verdt å teste ut før du bestemmer deg for å ta risikoen på Seroquel.
563855[/url]
Vis hele sitatet...
Takk for et veldig godt svar (som jeg har klippet i for lesbarhet).
1) Ja, føler meg nesten litt utsatt for snikmedisinering, men har egentlig en god dialog med legen. Nå mister jo jeg all matlyst i de mer maniske periodene mine, så seroquel vil kanskje bare utjevne det, men det er i hvert fall uaktuelt å ta medisin som gjør meg tjukk. Nei fy.

2) ZMA (sink og magnesium) og melatonin har jeg brukt med god effekt, men så begynte de å stoppe melatoninen min i tollen. Har faktisk tenkt at jeg skulle spørre om circadin, det har bare rett og slett blitt glemt av! Skal be om det etter jul.

Ærlig talt, etter alt jeg har lest om seroquel, så er jeg ikke overbevist om at det er en medisin jeg har lyst til å ta. Samtidig har jeg lyst til å stole på psykiater, når hun tror det kan hjelpe meg. Æsj, jeg vet rett og slett ikke! Men tusen takk for så gode svar!



Sitat av frtoretang Vis innlegg
Om du fører feks mat dagbok så vil du se om du endrer spisevaner når du tar seroquel. Det er jo ikke slik at seroquel i seg selv gjør deg fet, men seroquel gjør at en kan få økt apetitt og ikke helt magemål, slik at en spiser selv om man egentlig er mett.

Merker du at du andrer spisevaner eller at du kjenner du får skikkelige cravings så kan du jo heller kutte ut evt. forsøke annen dose.

Søvn er jo noe av det aller viktigste for å forebygge psykiske problemer, og nok søvn kan også dempe symptomer, stabilisere humør, sinnstemning og generell livskvalitet. Forsøk deg frem, og sjekk med lege/behandler om du evt. kan ta Truxal fremfor seroquel.

Jo selv med små doser så er det mange som opplever munchies på seroquel. Vært inne med flere som har kuttet seroquel pga vektøkning.

@Dropkick har hørt av andre at de har fått samme symptomer ved kutt av imovane. All medisin med tilvenningsfare bør en være forsiktig med.
Vis hele sitatet...
Altså, nå har jeg uansett spist med hodet, ikke magen, i mange år. Så at jeg ubevisst spiser mer, det kommer ikke til å skje, men det kan skje at jeg får cravings som er for sterke til at hodet kan stå imot. Jeg kan ikke skrive matdagbok; jeg klarer ikke å unngå å alltid holde et visst regnskap i hodet, men bevisst loggføring utvikler seg til det ekstreme hvor jeg f eks skjærer bort en bit av brødskiva hvis den veier mer enn den skal, og slikt.

Seroquel er faktisk vist å senke metabolismen og øke sukkerfølsomheten noe, i tillegg til å øke apetitten. Men jeg har hittil ikke merket noe særlig til voldsom apetitt, de få gangene jeg har tatt det. Men av frykt for det, så har jeg da gjerne unngått å spise i det hele tatt, og det er jo ikke bra for meg det heller.

Truxal har jeg aldri hørt om, men takk, det skal jeg spørre om informasjon om etter jul. Evt om jeg kan få gå på circadin.

Nå vil jo psykiater gjerne ha meg på seroquel så jeg ikke skal bli manisk, mens jeg er litt motvillig siden jeg egentlig liker ganske godt å være litt manisk (men ikke når det blir for mye, da). Det er depresjonen etterpå jeg ikke liker, men det krasjet skal liksom forebygges ved hjelp av å hindre manien.

Så det kan hende det er verdt et forsøk. Men skummelt å tenke på at kanskje jeg tror at det funker greit, mens jeg egentlig bare venner meg til å gå rundt i zombietåke.

Synes fortsatt dette er en veldig vanskelig vurdering. Men vil si tusen takk til alle som gir så gode og seriøse og gjennomtenkte svar!
Merkelig ...
Jeg har gått på 600 mg Seroquel i snart 7 år. Funker bra for meg. Tar hele dosen om kvelden og sover som en stein, (ikke helt koma) i 8-9 timer. Da er jeg frisk og opplagt og drar på jobb. Holder koken dagen og kvelden ut uten problemer. Spiser det samme før og veier det samme som før. Er kanskje riktig at man får mer lyst på søtsaker og drittmat, men hva man faktisk fører i seg bestemmer man selv. Anbefaler alle som går på Seroquel å begynne og trene for å regulere matlysten. funker som f ...
Har gått på Seroquel i 3 år snart, og Zopiclone i et år og kan bekrefte at dette kan få helt forferdelige vektøkninger.. Gikk opp 40kg på rundt et år, men går sakte ned nå med å holde meg under 1400 kcal per dag.

Vet ikke helt om dette var verdt det; gikk fra innleggelser, selvskading og annen utragerende oppførsel som følger med min Borderline/Emosjonelt Ustabil Personlighetsforstyrrelse diagnose til å være 1 år skadefri og veldig rolig. Er jo ganske zombie i forhold til hva jeg var før, og har tenkt å prøve å slutte på medisinene, men må si jeg er litt redd for å prøve dette. Personlig trenger jeg 75mg Seroquel, 7,5mg Zopiclone, 350mg Magnesium og 2mg Circadin (Melatonin) for å ha noen sjangs for å sove, så har svært store søvnvansker.
Sitat av Tsumiku Vis innlegg
Har gått på Seroquel i 3 år snart, og Zopiclone i et år og kan bekrefte at dette kan få helt forferdelige vektøkninger.. Gikk opp 40kg på rundt et år, men går sakte ned nå med å holde meg under 1400 kcal per dag.

Vet ikke helt om dette var verdt det; gikk fra innleggelser, selvskading og annen utragerende oppførsel som følger med min Borderline/Emosjonelt Ustabil Personlighetsforstyrrelse diagnose til å være 1 år skadefri og veldig rolig. Er jo ganske zombie i forhold til hva jeg var før, og har tenkt å prøve å slutte på medisinene, men må si jeg er litt redd for å prøve dette. Personlig trenger jeg 75mg Seroquel, 7,5mg Zopiclone, 350mg Magnesium og 2mg Circadin (Melatonin) for å ha noen sjangs for å sove, så har svært store søvnvansker.
Vis hele sitatet...
Oi, det var en voldsom menge medisiner! Blir nysgjerrig, hva skjer om du ikke tar medisinene og tilskuddene? Bare sovner du aldri?

Så ille er det ikke for meg. Zopiclone har jeg brukt en del av og har nok heller gått ned i vekt da, men det er kanskje fordi jeg tar det mest når jeg er i manisk fase, og da minker ofte matlysten.

Seroquelen har jeg brukt sporadisk nå og har enda ikke fattet en beslutning på om jeg tør å ta den fast. Den får meg i søvn, men hører jo om sånne STORE vektøkninger. 40 kg? Vet ikke hvor mye det utgjør på deg, men for meg hadde det vært nær en dobling av kroppsvekt

Tenker jeg heller vil basere meg på melatonin og ZMA (sink og magnesium, merker faktisk forskjell) for å få sove. Men så skal jo seroquelen dempe manisk fase, og selv om LITT mani er bare fint, så er det ubehagelig når det blir mye... Fortsatt vanskelig vurdering, men fortsatt tusen takk for svar og erfaringer!
Sitat av candela Vis innlegg
Oi, det var en voldsom menge medisiner! Blir nysgjerrig, hva skjer om du ikke tar medisinene og tilskuddene? Bare sovner du aldri?

Så ille er det ikke for meg. Zopiclone har jeg brukt en del av og har nok heller gått ned i vekt da, men det er kanskje fordi jeg tar det mest når jeg er i manisk fase, og da minker ofte matlysten.

Seroquelen har jeg brukt sporadisk nå og har enda ikke fattet en beslutning på om jeg tør å ta den fast. Den får meg i søvn, men hører jo om sånne STORE vektøkninger. 40 kg? Vet ikke hvor mye det utgjør på deg, men for meg hadde det vært nær en dobling av kroppsvekt

Tenker jeg heller vil basere meg på melatonin og ZMA (sink og magnesium, merker faktisk forskjell) for å få sove. Men så skal jo seroquelen dempe manisk fase, og selv om LITT mani er bare fint, så er det ubehagelig når det blir mye... Fortsatt vanskelig vurdering, men fortsatt tusen takk for svar og erfaringer!
Vis hele sitatet...
Som sagt over. Det er ikke medikamentet som skaper vektøkning, det er munchies du får av det. Du skriver at du har god selvkontroll, da skulle det være en smal sak og håndtere det og, gitt at det faktisk er bra for deg og bruke medikamentet daglig da.
Det har blitt nevnt flere ganger allerede, men jeg sier det igjen; Det er ikke medisinen som får deg til å legge på deg, det er du selv som går og ordner deg mat når matlysten stiger. Om du har røyket hasj før vet du hvordan det er, du får det samme suger etter mat. Det er bare til å passe på at man spiser normale måltid og ikke noe mer enn man bruker til vanlig. Disiplin er ordet, se for deg ei tjukk ei som skal prøve å ikke spise mer sjokolade, eller en som skal trene men orker egentlig ikke, men de gjennomfører begge to fordi de har selvdisiplin.
Jeg går på 50-100mg Quetapine daglig mot uro og søvnvansker og har ikke hatt problemer med kosthold.

Det jeg har prøvd i tillegg er et par-tre dager med faste iblant (ca. 1 gang i mnd.). Frukt og grønt er greit, selv om jeg unngår dette og.

Bare hjernen er forbredt på det, og du innstiller deg. For min del, forsvinner sulten nesten helt, men rumler godt i magen den første dagen.

Under og rett etter faste føler jeg en god energi som kommer sigende inn i kroppen. Deretter spiser jeg godt igjen, og jeg har ikke lagt på meg og jeg har brukt preparatet i 2 år nå- Mann, 27 år, 70-75 kg.

Skal legges til at jeg ikke lider av noen spiseforstyrrelser for de som måtte undre
Heiv i meg 900mg quetispin + 450mg depot. Skulle lage meg mat, begynte å bli svimmel så jeg satt meg med - røyste meg, og smalt rett i bakken med nesen først. Var så sløv at jeg klarte såvidt å rope på dama mi om hjelp. Jævla idioti men du blir innspist oå disse. De fungerer godt til normal bruk som 25-200mg men alt over er ikke til å anbefale. Er ikke daglige dosen til enkelte med vansker på 600mg(?)

Anyway du legger ikke på deg av selve pillen som sopp sier. Men at du får imovane i tilegg synes jeg et grovt, da jeg har sport om å bytte quetiapin med noe annet, fikk svar fra legen at de kun gir ut guetiapin(løgn) og ble bedt om å høyne dosen. Lykketil hvertfall
Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Det har blitt nevnt flere ganger allerede, men jeg sier det igjen; Det er ikke medisinen som får deg til å legge på deg, det er du selv som går og ordner deg mat når matlysten stiger. Om du har røyket hasj før vet du hvordan det er, du får det samme suger etter mat. Det er bare til å passe på at man spiser normale måltid og ikke noe mer enn man bruker til vanlig. Disiplin er ordet, se for deg ei tjukk ei som skal prøve å ikke spise mer sjokolade, eller en som skal trene men orker egentlig ikke, men de gjennomfører begge to fordi de har selvdisiplin.
Vis hele sitatet...

Her kan jeg ikke si meg enig, virkelig ikke. Det en kan oppleve av munchies og ulvehunger pga medisiner er beyond selvdisiplin og kontroll. En ting er at metthetsfølelsen aldri kommer, noe annet er at en mister magemålet helt fullstendig. Dette er veldokumentert og beskrevet og jeg har selv møtt mange andre som som har hatt lignende erfaringer. I slike tilfeller så er det vanlig for behandler å seponere det aktuelle preparatet og starte behandling med andre medisiner. Det sier noe om hvor umenneskelig tungt det kan være å motstå medisinsk betinget ulvehunger. Den form for cravings som medisiner kan gi er noe helt annet enn å være litt fysen på sjokolade eller en burger. På medisiner så kan du spise burgeren også hele kua etterpå.

På toppen av dette så er det også medisiner som samtidig som de gir ulvehunger og fjerner magemål også reduserer metabolismen.......hjelper ikke med selvkontroll da. Da er det seponering evt. en totalvurdering om virkningen er viktigere enn bivirkningene.
Sist endret av frtoretang; 29. desember 2015 kl. 19:55.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Her kan jeg ikke si meg enig, virkelig ikke. Det en kan oppleve av munchies og ulvehunger pga medisiner er beyond selvdisiplin og kontroll.
Det sier noe om hvor umenneskelig tungt det kan være å motstå medisinsk betinget ulvehunger.
På toppen av dette så er det også medisiner som samtidig som de gir ulvehunger og fjerner magemål også reduserer metabolismen.......hjelper ikke med selvkontroll da.
Vis hele sitatet...
Jeg klarte å holde meg unna mat mens jeg gikk på Quetiapin Sandoz i noen uker uten noen problemer når det kom til mat. Den første kvelden fikk jeg munchies og spise det meste som var i kjøleskapet, men dagen derpå når jeg fant ut at dette var grunnet medisinen og ikke meg selv, klarte jeg lett å ikke spise mer enn normalt. Cravingsene var der alltid, men jeg sa bare til meg selv at jeg ikke skal spise noe. Selvdisiplin, ikke umenneskelige krefter.
I det siste har jeg tatt seroquel 25 mg, som selvmedisinering pga, jeg ikke får sove (vet, at det ikke er lurt, men blir helt kake av den andre medisinen jeg fikk)

Jeg er veldig stor, og har en treg forbrenning, så viss jeg tar det som er normal dosering, så tar det ca 1 time før det kicker inn, jeg trenger ikke å bli spesielt søvning, men oftest blir jeg det. Men det har vært ganger, der seroqueln ikke har hjulpet.

Som regel, blir jeg i fin form, står opp i rett tid, og får en ordentlig søvn, dog ett par ganger, der jeg våkner.

Men jeg merker fort at jeg blir sykt sulten, av seroquel, og kan feks, viss jeg våkner om natten, få sykt munch, og spise, noe som ødelegger søvnen for meg.
Det er når jeg tar meg nattings, jeg blir helt zombie dagen derpå. Samme med mornings, så jeg prøver å unngå å røyke, nattings og mornings, når jeg skal på skolen dagen derpå.

Ellers syntes jeg det fungerer greit nok, mot avhengigheten min (benzo), får til og unngå det, å gjøre andre ting, men på fysikken har det hatt en del negative erfaringer.
Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Det har blitt nevnt flere ganger allerede, men jeg sier det igjen; Det er ikke medisinen som får deg til å legge på deg, det er du selv som går og ordner deg mat når matlysten stiger.
Vis hele sitatet...
Jada, det er antagelig hovedmekanismen, men har du HATT det man omtaler som "ulvehunger"? Jeg har fått det av en p-pille jeg gikk på, man får det av anabole steroider: Det er umulig å la være å spise. Å la være å spise under munchies på hasj er bare barnematen

Dessuten påvirkes også metabolismen.

When taking Seroquel, most people are faced with unavoidable weight gain.
Vis hele sitatet...
Slows metabolism: Even if you maintained the same diet and exercise patterns pre-drug that you did while taking Seroquel, you’d probably still gain some weight. This is due to the fact that the drug slows your metabolism. The degree to which it slows is subject to individual variation, but explains why most people end up gaining weight.
Vis hele sitatet...
Fat storage: It is believed that the mechanism by which the body processes food and stores fat becomes altered for those taking an atypical antipsychotic. Seroquel makes it easy for people to pack on weight because it has changed the way the body stores fat. You may notice that you’re packing on fat in specific places throughout your body that were previously skinny; this is a result of the drug.
Vis hele sitatet...
Hormonal changes: The drug is believed to alter the production of hormone levels throughout the body. Altering hormone levels can significantly impact the amount of weight that you pack on as a result of the drug. It notably interferes with production of thyroid-stimulating hormone and lowers the levels of (T4) thyroxine and (T3) triiodothyronine throughout the bloodstream. It is also capable of altering glucose levels and manipulating enzymes in the liver and heart.
Vis hele sitatet...

...med mer, men trenger ikke legge inn alt. http://mentalhealthdaily.com/2015/01...re-the-causes/

I tillegg det at man blir trøtt og sløv og dermed får mindre energi til trening.

Ikke for å være kranglevoren, men tror altså ikke det er fullt så enkelt som "disiplin". Dessuten er det problematisk for meg å være nødt til å utøve enda mer disiplin enn jeg allerede gjør når det gjelder mat, noe jeg f eks merket på de p-pillene jeg tok, ettersom jeg allerede balanserer på kanten av spiseforstyrrelser.

Sitat av ezyy Vis innlegg
Er ikke daglige dosen til enkelte med vansker på 600mg(?)

Men at du får imovane i tilegg synes jeg et grovt, da jeg har sport om å bytte quetiapin med noe annet, fikk svar fra legen at de kun gir ut guetiapin(løgn) og ble bedt om å høyne dosen. Lykketil hvertfall
Vis hele sitatet...
1) Jo, mot psykoser har jeg snakket med folk som er oppe i 800mg (), mens mot f eks bipolar lidelse som jeg har, skal jeg ta 25-50 mg.

2) Jeg får Imovanen i tillegg fordi det er viktig at jeg får sove hvis jeg holder på å bli manisk eller depressiv, da jeg mister søvnen i begge tilfeller, og søvnmangel forverrer situasjonen i begge tilfellene. Tror jeg får så mye jeg selv spør om fordi jeg selv er veldig streng med å bruke så lite som mulig, har til og med blitt oppfordret til å ta det oftere og i større doser

Sitat av frtoretang Vis innlegg
Her kan jeg ikke si meg enig, virkelig ikke. Det en kan oppleve av munchies og ulvehunger pga medisiner er beyond selvdisiplin og kontroll. En ting er at metthetsfølelsen aldri kommer, noe annet er at en mister magemålet helt fullstendig. Dette er veldokumentert og beskrevet og jeg har selv møtt mange andre som som har hatt lignende erfaringer. I slike tilfeller så er det vanlig for behandler å seponere det aktuelle preparatet og starte behandling med andre medisiner. Det sier noe om hvor umenneskelig tungt det kan være å motstå medisinsk betinget ulvehunger. Den form for cravings som medisiner kan gi er noe helt annet enn å være litt fysen på sjokolade eller en burger. På medisiner så kan du spise burgeren også hele kua etterpå.

På toppen av dette så er det også medisiner som samtidig som de gir ulvehunger og fjerner magemål også reduserer metabolismen.......hjelper ikke med selvkontroll da. Da er det seponering evt. en totalvurdering om virkningen er viktigere enn bivirkningene.
Vis hele sitatet...
TAKK
Var akkurat dette jeg mente, godt å se noen andre som skjønner det.
Sist endret av candela; 29. desember 2015 kl. 23:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av candela Vis innlegg
Jada, det er antagelig hovedmekanismen, men har du HATT det man omtaler som "ulvehunger"?
Vis hele sitatet...
Ja, jeg våknet ofte opp om natten og strevde med å sovne igjen da jeg kun lå og tenkte på mat. Det føltes som om jeg ikke hadde spist på flere dager og opplevde den største tiltrekkingen av mat jeg noen gang har opplevd. Jeg lot være å spise hver gang. Jeg dro frem eksempelet med hasj for å gi folk en anelse av hva de vil oppleve, ikke for å sammenligne. Nå skumleste jeg bare tråden og fikk for det meste kun med meg det med vektøkning.

Sitat av candela Vis innlegg
Det er umulig å la være å spise.
Vis hele sitatet...
Det er jeg et levende eksemplar på at det er.

Sitat av candela Vis innlegg
I tillegg det at man blir trøtt og sløv og dermed får mindre energi til trening.
Vis hele sitatet...
Å ha lav energi betyr ikke at man ikke klarer å trene. Jeg trente fast samtidig som jeg hadde noe legen kalte kronisk utmattelse. Dette gikk heldigvis over etter noen måneder så jeg satt meg egentlig aldri inn i hva det innebar, dog jeg ble oppfordret til å ikke trene under sykmeldings-perioden.

Sitat av candela Vis innlegg
Ikke for å være kranglevoren, men tror altså ikke det er fullt så enkelt som "disiplin".
Vis hele sitatet...
Vil ikke være kranglefant jeg heller, men medisinen styrer ikke kroppen din bort til kjøleskapet, det er noe man selv gjør.

Sitat av candela Vis innlegg
Dessuten er det problematisk for meg å være nødt til å utøve enda mer disiplin enn jeg allerede gjør når det gjelder mat, noe jeg f eks merket på de p-pillene jeg tok, ettersom jeg allerede balanserer på kanten av spiseforstyrrelser.
Vis hele sitatet...
Som sagt så leste jeg ikke så nøyent gjennom tråden og fikk ikke med meg at du lider av spiseforstyrrelser. Jeg forstår at det kan virke umulig å passe på det med mat-inntak, men om du lider av spiseforstyrrelser ville jeg se på cravingen som noe positivt. Eventuelt slutte/trappe ned på medisinen når du har kommet til en vekt du selv føler deg bra med.

Om det er til noen intressant informasjon fikk jeg medisinen for depersonalisering, panikkangst, søvnproblemer som kunne holde meg unna sengen i to-tre dager. Det å legge seg var den største frykten jeg hadde på tiden, med en gang jeg lukket øyene (Bokstavelig talt) var det som å bli dratt ned til et helvette av følelser.
Sist endret av SoppVandreren; 29. desember 2015 kl. 23:40.
Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Ja, jeg våknet ofte opp om natten og strevde med å sovne igjen da jeg kun lå og tenkte på mat. Det føltes som om jeg ikke hadde spist på flere dager og opplevde den største tiltrekkingen av mat jeg noen gang har opplevd. Jeg lot være å spise hver gang.
[...]
Å ha lav energi betyr ikke at man ikke klarer å trene. Jeg trente fast samtidig som jeg hadde noe legen kalte kronisk utmattelse. Dette gikk heldigvis over etter noen måneder så jeg satt meg egentlig aldri inn i hva det innebar, dog jeg ble oppfordret til å ikke trene under sykmeldings-perioden.
[...]
Som sagt så leste jeg ikke så nøyent gjennom tråden og fikk ikke med meg at du lider av spiseforstyrrelser. Jeg forstår at det kan virke umulig å passe på det med mat-inntak, men om du lider av spiseforstyrrelser ville jeg se på cravingen som noe positivt. Eventuelt slutte/trappe ned på medisinen når du har kommet til en vekt du selv føler deg bra med.
[...]
Om det er til noen intressant informasjon fikk jeg medisinen for depersonalisering, panikkangst, søvnproblemer som kunne holde meg unna sengen i to-tre dager. Det å legge seg var den største frykten jeg hadde på tiden, med en gang jeg lukket øyene (Bokstavelig talt) var det som å bli dratt ned til et helvette av følelser.
Vis hele sitatet...
Høres ut som du er i besittelse av en enorm selvdisiplin, veldig bra av deg! Dessverre er det ikke alle som er like sterke, jeg har god disiplin jeg og, men ikke SÅ god. Egentlig heldigvis, får man si, ellers hadde jeg vel sultet og trent meg til døden tok meg

Jeg har selv holdt oppe treningsfrekvensen under langvarige depresjoner, men da med fryktelig lite trøkk. Var veldig slitsomt og demotiverende. Men jada, visst går det an. Igjen, du er veldig flink. We get it.

Vekten min er fin nå, kanskje litt lav, men legen er fornøyd og jeg er.. ikke veldig misfornøyd, har det egentlig greit og ganske avslappet med mat nå. Så frykten min er å legge på meg, bli misfornøyd, og så begynne å spise alt for lite for å gå ned igjen, for jeg vet at det fort blir en farlig spiral. Så det er derfor jeg er bekymret.

Høres ut som du hadde det kjipt ja Håper at medisinen funker bra for deg og gir deg et bedre liv!

Sitat av kimmy9gga Vis innlegg
I det siste har jeg tatt seroquel 25 mg, som selvmedisinering pga, jeg ikke får sove (vet, at det ikke er lurt, men blir helt kake av den andre medisinen jeg fikk)

[...]

Ellers syntes jeg det fungerer greit nok, mot avhengigheten min (benzo), får til og unngå det, å gjøre andre ting, men på fysikken har det hatt en del negative erfaringer.
Vis hele sitatet...
Det er vel ikke så dumt heller, er jo en liten dose, og når det funker bedre enn det andre du fikk så... Vil i hvert fall si det er bra om det hjelper mot benzoavhengighet Kan merke det litt selv, jeg får nok litt mindre uro og angst så mindre sug etter noe som kan roe det, som benzo. Pleier ikke å ta å ta benzo ofte i det hele tatt, men har ofte lyst på

Du har ikke spurt om du kan få resept på det i stedet for den andre du får da? Vet ikke hvordan det er med å få det skrevet ut om man ikke har psykiske lidelser..?
Sist endret av candela; 30. desember 2015 kl. 00:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av candela
Men jada, visst går det an. Igjen, du er veldig flink. We get it.
Vis hele sitatet...
Tror du misforstår litt, jeg skriver ikke for å skryte på noen som helst måte, om du føler at jeg gjorde det. Jeg skriver faktiske hendelser for å motbevise påstander om ting som er umulig. Det er hverken ment som skryting av meg eller motsiende til deg, det er kun for å gjøre deg oppmerksom på at vi er flere som har gått igjennom noe av det du gjør og fremdeles klarer å si nei (I dette tilfellet til mat). Nå var som sagt innleggene mine ikke retter mot en enkeltperson, men for de som leser. Jeg ville ikke gi deg inntrykket at noen er bedre enn andre, fordi det stemmer ikke =)
Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Jeg klarte å holde meg unna mat mens jeg gikk på Quetiapin Sandoz i noen uker uten noen problemer når det kom til mat. Den første kvelden fikk jeg munchies og spise det meste som var i kjøleskapet, men dagen derpå når jeg fant ut at dette var grunnet medisinen og ikke meg selv, klarte jeg lett å ikke spise mer enn normalt. Cravingsene var der alltid, men jeg sa bare til meg selv at jeg ikke skal spise noe. Selvdisiplin, ikke umenneskelige krefter.
Vis hele sitatet...

Ja da er vel du unntaket som bekrefter regelen? Som jeg sa tidligere så råkes ikke alle like hardt av ulvehunger på Seroquel, men de fleste får nedsatt metabolisme. En skal jo også huske på at Seroquel selv om det er anti-psykotikum også brukes til å behandle søvnproblemer, depresjoner, tankekjør etc. Det kan også være en rekke fysiske og psykiske lidelser hos en og samme person. Som vanskeliggjør selvkontroll og spesielt i kombinasjon med enkelte medisiner.

Å ha lav energi betyr ikke at man ikke klarer å trene. Jeg trente fast samtidig som jeg hadde noe legen kalte kronisk utmattelse. Dette gikk heldigvis over etter noen måneder så jeg satt meg egentlig aldri inn i hva det innebar, dog jeg ble oppfordret til å ikke trene under sykmeldings-perioden.
Vis hele sitatet...

Du har enten vært svært heldig eller kanskje feildiagnostisert? Kjenner ME folk som kan bli sengeliggende i ukesvis, de klarer ikke engang lys eller lyder. Noen må ha lydisolerte soverom og må ligge i total mørklagt rom. Helt sort.

For en som er dypt deprimert så er det kanskje helt umulig og fullstendig utenkelig å trene. Noen har kanskje nok med å få i seg mat og pusse tenna sine. Er ikke sikkert de klarer å vaske seg engang. Disiplin er en fin ting for folk som er friske eller ikke veldig (p)syke det er ikke noe alle kan hente frem.

Vil ikke være kranglefant jeg heller, men medisinen styrer ikke kroppen din bort til kjøleskapet, det er noe man selv gjør.
Vis hele sitatet...
Hva er det som er så vanskelig for deg å forstå her?
Sist endret av frtoretang; 1. januar 2016 kl. 02:23.
Noen som har forsøkt å slutte med Quetiapin og kan fortelle om evt bivirkninger o.l
100 mg, klarer ikke sove uten.

De gangene jeg er tom fordi jeg glemte å hente ny resept/blakk før frikort, så blir verdens mest
interessante film filmet inne i hodet mitt. Problemet er at filmen ikke funker i den virkelige verden, så det beste er om jeg går på medisinen. Quetiapine ftw.
Jeg kjenner meg svært lite igjen i det folk skriver her.
Medisinen (100 mg) gjør at jeg sover godt uten å måtte stå opp for å pisse om nettene.
Hverken mer eller mindre.
Ble satt på 25mg 3-4 ganger daglig samt 100 for å sove. I starten gikk det veldig bra utover at jeg var dautrøtt den første uka og sovnet flere ganger om dagen. Etter en stund begynte hukommelsen å svikte. Det beste eksempelet jeg har er at jeg en morgen spiste en halv pakke polarbrød og drakk en liter melk før jeg noen timer senere tok meg en blund på sofaen. Når jeg våknet forstod jeg ikke hvorfor jeg lå fullt påkledd på sofaen og den eneste grunnen til at jeg i det hele tatt visste at jeg hadde spist var fordi det stod en tom melkekartong og den resterende halvparten av polarbrødpakken på kjøkkenbordet. Samtidig var alle de kreative prosessene i hodet mitt helt borte mens jeg gikk på de.

Så det funker nok bedre for noen enn for andre.
Jeg har ptsd etter en yrkesskade, og har nå siden i sommer brukt dette i kombinasjon med en Stilnoct til natta. Begynte på 25mg, men er nå justert til rett dose som ligger på ca 75mg. Jeg fikk skaden i 06, og gikk i mange år og drøvtygde imovane og stilnoct pga jeg våknet med flashbacks og mareritt etter 2-3 timer... Nå sover jeg godt, og med god søvnkvalitet omtrent 100%... Det verste er at fastlegen min gjennom disse årene, ikke gadd å google bruk av dette for veteraner/intops med ptsd og den gode effekten... Har skiftet fastlege.