Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 7832
Hei kjære forumbrukere.

Jeg har opparbeidet meg gjeld hos IS på 450 000,-. Fikk nå tvungen trekk på 10 000,- i mnd. Jeg ser på muligheter for å komme meg unna gjelden.
Jeg har dobbelt statsborgerskap med amerikansk Social security number, men er ikke veldig gira på å flytte fra Norge pga. jobb og samboer.

Følgende spørmål ønskes besvart:

Kan jeg bytte identitet til Amerikaner på heltid og legge den norske identiteten død? Vil da gjelden stå på min gamle identitet og etterhvert bli slettet?
Mister vel da også pensjonssparing rettigheter?

Kan IS trekke meg hvis jeg får lønn inn på en amerikansk bankkonto?

Eventuelt hvilke andre muligheter har jeg?

NB! Jeg har ingen moral mot staten og vil gjøre alt for å forsørge meg selv og min familie best mulig, så ikke kast bort tiden på moralprekner

MVH
Desperat gjeldsslave
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Hvordan har du tenkt å bo og jobbe i Norge uten norsk statsborgerskap?
Dette har blitt tatt opp før: Gjeld når man flytter utenlands

Selv hadde jeg sett på spania eller kanskje sverige ut ifra denne nyhetssaken: Lindorff fra dør til dør i Spania

Det er ingen tilfeldighet at reisemålet har vært Spania. Det er det landet i Europa, utenom Sverige, der det bor flest personer som skylder penger i Norge. De fleste av dem er nordmenn som har flyttet dit og delvis har tatt med seg gammel gjeld. - Det er en utfordring å komme i kontakt med skyldnere som har flyttet ut av landet, forteller kommunikasjonssjef Arve Paulsen i Lindorff.Lindorff har konsentrert den oppsøkende virksomheten rundt Marbella-området og i byene rundt Alicante, som huser de største norske koloniene. Men selv om en tredjedel betaler gjelden, er det en like stor gruppe som ikke har evne til å betale. Og en stor andel - over 30 prosent - er som sunket i jorden og bor ikke på den sist oppgitte adressen.
Vis hele sitatet...
Ellers finnes det folk som kan slette gjelden din, her er f.eks. en artikkel fra 2011:
Marcus Kray har hjulpet hundrevis av EU-borgere å slette gjelda si. - Vi har også norske kunder, sier han.
Trådstarter
3 0
Jeg tenkte da på å jobbe som gjestearbeider. Amerikanere med gode norsk kunnskaper burde ikke ha noe problem med å få jobbe i Norge?
Sitat av Gråsky Vis innlegg
Jeg tenkte da på å jobbe som gjestearbeider. Amerikanere med gode norsk kunnskaper burde ikke ha noe problem med å få jobbe i Norge?
Vis hele sitatet...
Skal du jobbe og bo i Norge må du vel uansett søke om D-nummer. Når du får D-nummer er du med ett registrert i Folkeregisteret igjen - og det er vel naivt å tro at ikke gjelden blir overført til din "nye" identitet.

http://www.skatteetaten.no/no/Person...mer/D-nummer1/

Kun spekulasjoner fra min side dog...
450 000 er ikke mye hvis du deler gjelden over flere år, de fleste i Norge har flere millioner i huslån etc. og håndterer det helt fint.

Skaff deg en jobb og betal ned gjelden din som alle andre - hvis du låner noe, så betaler du tilbake!
Kanskje det er så enkelt som å dra til USA og endre navn og Social security number. Gifte deg med samboeren og søke familiegjenforening ?
Da vil det komme en dag om kanskje 10 år hvor det står noen menn på døra de og du må betale flere millioner. Hørt opplegget før.
450 000,-. Søk om gjeldsordning.. Hvor mye penger sitter du igjen. Med etter trekk? Evnt sett sammen hvor mye du har i faste utgifter og søk om mindre trekk.
Sist endret av Notoneofthem; 30. juni 2014 kl. 19:54.
Ring dem å forklar at du ikke har råd til å betale 10.000 kroner i måneden, burde ikke være noe problem å få til en nedbetalingsplan hvis du allerede ikke har dratt det for langt. De er som regel greie å prate med.
Dette må være den mest optimistiske tråden jeg har lest på lenge. Du tror faktisk du kan si ifra deg ditt norske statsborgerskap for å slippe lønnstrekk imens du fortsetter å bo og jobbe i Norge..

Selv den rikeste "Nordmannen" i verden (John Fredriksen) kan ikke oppholde seg mer enn 60 dager i Norge (per år) uten å bli tvungen til å igjen begynne å skatte til Norge istedefor sitt nye land Kypros..
Sist endret av bashfoo; 30. juni 2014 kl. 20:47.
Sitat av UENorge Vis innlegg
450 000 er ikke mye hvis du deler gjelden over flere år, de fleste i Norge har flere millioner i huslån etc. og håndterer det helt fint.

Skaff deg en jobb og betal ned gjelden din som alle andre - hvis du låner noe, så betaler du tilbake!
Vis hele sitatet...
Du klarer ikke å la være eller,mr moralist.Han sier jo klart ifra at dere kan holde dere unna tråden her,han gir faen i hva du mener er moralsk riktig.
Sitat av High-on-life Vis innlegg
Du klarer ikke å la være eller,mr moralist.Han sier jo klart ifra at dere kan holde dere unna tråden her,han gir faen i hva du mener er moralsk riktig.
Vis hele sitatet...
Hvis du spør om tips, så får du tåle å høre sannheten!
Trådstarter
3 0
Takk for alle nyttige svar og lenker! Kommer tilbake når jeg har funnet en løsning som funker og helst uten å betale en krone tilbake til statskassen
Kan IS trekke meg hvis jeg får lønn inn på en amerikansk bankkonto?
Vis hele sitatet...
Ja det kan de da det er arbeidsgivere som står for trekk. Dette skjer før du får pengene til din konto, så hvor kontoen er spiller ingen rolle.
Sitat av Gråsky Vis innlegg
Takk for alle nyttige svar og lenker! Kommer tilbake når jeg har funnet en løsning som funker og helst uten å betale en krone tilbake til statskassen
Vis hele sitatet...
Jammen hvorfor det da? Vi andre i Norge vil helst at du betaler tilbake pengene. Kan du ikke gjøre det da? Bare denne ene gangen.
Sjansen din for å slippe unna å betale er nok forsvinnende liten dessverre.

Den verste kreditoren du kan ha er Statens Innkrevingssentral.
Alle arbeidsgivere er forpliktet å registrere arbeidstakere i NAV sitt AA register og der har også SI innsyn så sånn er det.

Når det gjelder lønnstrekk så kan de bare trekke inntil 20% av lønnen din.
Fikk det samme fra SI, trakk meg 8000,- i måneden. Etter jeg sendte inn papirer om livsopphold så endret de den til 2730,- som jeg kan leve god med, bare fyll ut skjemaet med så mange faste utgifter du klarer. Du vil ikke bli kvitt gjelden til staten uansett, da må man rømme fra den.

Foreldelsesfristen for gjeldsbrev er 10 år, ikke 3 år som det står lengre opp. Men dette gjelder kun i det private.
De private kan sikre kravet etter 10 år ved å ta saken til namsmannen enda en gang.

https://www.sismo.no/no/pub/skjema/O...lonn-trygd.pdf
Sitat av Kongen Vis innlegg
Ja det kan de da det er arbeidsgivere som står for trekk. Dette skjer før du får pengene til din konto, så hvor kontoen er spiller ingen rolle.
Vis hele sitatet...

Men for å kunne foreta trekk må det vel en runde til namsmannen? Er vel ikke like enkelt å få fatt i namsmannen i SPania eller Thailand?
Tenker da at TS flytter ut og ikke jobber i Norge.

Er vel ingen som bare kan starte å trekke penger fra en konto i utlandet uten å gå veien om lokale myndigheter? Også må lokale myndigheter ta kontakt med vedkomne, om de finner ham eller orker å prioritere slike saker. Og dukker de opp på døren så kan fort en liten sum sedler gjøre det slik at de skriver i papirene sine at de ikke fant deg.
Sist endret av frtoretang; 1. juli 2014 kl. 17:34.
Sitat av Gråsky Vis innlegg
Takk for alle nyttige svar og lenker! Kommer tilbake når jeg har funnet en løsning som funker og helst uten å betale en krone tilbake til statskassen
Vis hele sitatet...
Fordelene skal du ha, men pliktene dine driter du tydeligvis i.

Uansett, det er som nevnt arbeidsgiver som trekker. Det spiller ingen rolle hvor bankkontoen din befinner seg.
Pengeinnkrevere glemmer aldri! Spesielt ikke SI

men det fine med SI er at de er mega samarbeidsvillige så lenge du viser initiativ til å finne en minnerlig løsning!

Tullete å rømme fra et land bare for noen skarve kroner. hjelper ikke med identitetsskifte, for ditt fødselsnr vil alltid være det samme. samme er det vel med det amerikanske Social Security number. du kan jo alltids "dø". men blir jo ikke direkte lett å få skaffa seg et liv igjen

Men, ønsker deg lykke til i din desperate jakt på å bli gjeldfri
Jeg er ingen ekspert på dette, men såvidt jeg forstå er det ingen kommunikasjon mellom forskjellige land angående hvem som er oppført som statsborgere. Det betyr at det er veldig lett for en utlending å bare beholde det gamle statsborgerskapet sitt når han får norsk statsborgerskap, selv om norsk lov ikke tillater han å beholde det gamle.

Hvis du sier fra deg det norske statsborgerskapet ditt og reiser inn til Norge, er det nok ingen som kan knytte din amerikanske identitet til den norske, og du står der sannsynligvis som en helt vanlig amerikaner med de samme rettighetene. Men det er jo greit å få dette bekreftet før du sier opp statsborgerskapet ditt. Jeg vil anbefale at du tar opp dette med en advokat først.

Og hvis du finner ut at dette er en reell mulighet, burde du ta opp enda mer lån hvis du får til

Sitat av DSlhm Vis innlegg
hjelper ikke med identitetsskifte, for ditt fødselsnr vil alltid være det samme. samme er det vel med det amerikanske Social Security number.
Vis hele sitatet...
Hvis han sier opp statsborgerskapet sitt og får nytt fødselsnummer som utlending, blir det jo et annet nummer. Og jeg kan ikke fatte at norske myndigheter kjenner hans amerikanske SSN.
Sist endret av Leonidas; 2. juli 2014 kl. 23:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Norske myndigheter ved SI har all mulighet til å kreve inn gjeld i utlandet ved å benytte lokalt inkassobyrå, advokat eller rettsapparat. Det skal ikke være lett (heldigvis) å stikke av fra gjelden til staten.